Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hög nivå på detta kan aldrig bli fel.

PRaT är väl ett begrepp som kommer från Naim? Precis som tune dem är ett "Linnistiskt" ett?

Tråkigt om du tycker att mina inlägg inte håller acceptabel nivå.

Posted

Handlar inte detta om någons subjektiva sätt att bedöma en anläggnings kvalitet? Kalla det PRad eller PRaT eller tune dem eller vad man vill. I den engelska skolan så står svänget och stampa takten faktorn högt i kurs.

Det är på de grunderna en anläggnings kvalitet betygssätts.

Det kan ofta låta bland Linnister när de lyssnat på något dyrt och amerikanskt på en mässa att " det var detaljerat men tråkigt. Det svängde inte!"

Alla har vi preferenser och vet hur vi vill att det ska låta. Men alla är inte lika bra på att sätta ord på det. Men oftast vet man vad som känns rätt när man lyssnar. Visst kan PRaT eller Tune dem vara till hjälp om man

gått vilse och vill ha hjälp med en preferens över hur man ska bedöma ljudkvalitet. Men jag kan tycka att det är lite tråkigt att om man inte hittar sin alldeles egen metod. Har man lyssnat mycket på musik via bra ljudanläggningar

brukar ändå ens preferenser vara rätt nära andra likasinnade. Om man läser trådar från mässor är det ofta slående över hur många tycker att ett visst rum stuckit ut. Så vi har nog alla en förmåga att kunna skilja agnarna från vetet.

Tror jag.

/ n.o

Posted (edited)

Hej NO!
Jag menade inte att något du skrev höll fel nivå, istället att din bra förklaring på vad PRAT står för är viktig och att det är hög nivå på de egensksperna i musikåtetgivning. Alltså viktigt för mig med bra pace rythm och tune.
Hoppas det förklarar min otydliga kommentar.

Edited by Apexorca
Posted

Hej NO!

Jag menade inte att något du skrev höll fel nivå, istället att din bra förklaring på vad PRAT står för är viktig och att det är hög nivå på de egensksperna i musikåtetgivning. Alltså viktigt för mig med bra pace ruthm och tune.

Hoppas det förklarar min otydliga kommentar.

Ok! Tack för förtydligandet! :)