Jump to content

Tips på en Nas


juha

Recommended Posts

Jag frågade vår IT-kille på jobbet och han tipsade mig om Synology 1515+ vilken jag köpte. Det viktiga är, menade han, att NAS:en hade Intel-processor för det finns mycket mer program till dessa. Har av nätverkstekniska skäl (kabeldragning) inte kommit så långt med utforskandet av min NAS. Jag bytte även fläktar i den till Noctua för att sänka ljudnivån något.

Link to comment
Share on other sites

Synology och Qnap är båda trygga val. Vi använder primärt denna modell ifrån Qnap (HS-210), vilken räcker långt kapacitetsmässigt, tar liten plats och till skillnad mot många andra alternativ för hifi- och hemmabruk kan placeras horisontellt i rack och mediamöbler på ett enkelt sätt. Den är dessutom fläktlös och väldigt tyst.

https://www.qnap.com/i/sv/product/model.php?II=118

http://www.pcadvisor.co.uk/review/nas-network-storage/qnap-hs-210-review-3543713/

/ Marcus

QNAP_HS-210_2.png

Edited by Perfect sense
Link to comment
Share on other sites

Ett hett tips när man kör många diskar är absolut inte köra samma märke och batch då dem har en tendens att ha identiska livslängder och har således stor chans att gå sönder samtidigt och då räddas du inte ens av raid5.

Enterprisediskar är också att föredra om man är ute efter en någotsånär lång livslängd (+5år tex).

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört talas om att man skall köra olika diskar i en RAID. Tvärtom är vi noga med att ha samma diskar och samma firmware på alla diskar.

Jobbar med servrar.

Skulle inte självklart köra några extra program på Nasen. De är inte så kraftfulla även om det går. Skulle hellre köra nått program på en Nuc eller en MacMini även om låtarna ligger på en NAS.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Att komma ihåg, en NAS har inget med backup att göra. EN Nas har man för snabb åtkomst.

Eftersom det finns ransomware som attackerar t.ex. Synologyboxar så vet jag inte om jag skulle kalla nån säker. Snarare så är de som normalt används i hemmabruk de som förmodligen är mest lockande att attackera då folk har dåligt med backuper eftersom man tror Nasen är en backup.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Öh... det beror väl på hur man lägger up det?

Kör man den som en backup med tex raid 5 så ligger man rätt bra till (i alla fall om diskarna skulle braka) skulle jag säga även om man i verkligheten behöver 2 st speglade för att var säker på riktigt.

Mjukvarufel är en helt annan femma...

Link to comment
Share on other sites

Dom går sönder både hårdvarumässigt och mjukvarumässigt. Och dom är konstant inkopplade på nätet normalt sätt. Vi använder NAsar för att hinna skriva backuper till ifrån servarar. Sen kopierar vi Nasen till en lös disk som stängs av och kopplas loss. En backup är inte inkopplad och helst skall den inte heller finns i samma lokal. Tidigare använde vi band men de hinner inte ta backuper längre då man man både skriver till bandet och sedan läser av bandet så att man vet att det verkligen finns något på det. Dessutom litar vi inte på den disk vi har lös utan skickar en kopia också över nätet till en annan server i en annan lokal. Denna disk som är lös byts varje dag och varje fredagsdisk sparas i runt 2 år och varje disk ifrån sista dagen i månaden sparas för "all" framtid. Dessutom har vi olika uppsättningar av diskar beroende på jämn eller ojämn vecka. Och inga diskar går längre än runt ett halvår och då bara i varannan vecka innan de byts i alla fall även om de är hela.

Vi har alltid RAID5 som dessutom är speglad på varje server och vi håller alltid utkik och byter diskar innan de har gått sönder om det går. Vi har genom åren förlorat 4 Nasar där inga diskar gått att läsa. Men vi har alltid haft kopior förstås. Så vi litar inte en sekund på en Nas som en backup.

Diskar är så billigt så en laddning med USB3 diskar i lösa chassien är inga stora pengar. Sen kan man ha en likadan uppsättning hos en kompis eller i bankfack. Personligen kan jag tänka mig att hur otrevligt det än är så kan jag tänka mig att Nasar kan låta olika beroende på vilka programversioner man kör på dom.

En sak är ju att man skickar in all musik och kopplar bort den ifrån nätet och bara har en sladd till sin streamermaskin. För annars så kommer ju musiknasen att också få en och annan film på sig också, och kanske lite familjefoton ifrån alla i husethållets maskiner. Så normalt sätt så kan man skaffa sig lite virus ifrån många ställen då man sparar till Nasen.

/Harryup

Edited by Harryup
Link to comment
Share on other sites

Om man ser lite långsiktigt så är ju då ett hd-baserat musikbibliotek en högrisklösning för de allra flesta.

Förr eller senare kommer det krascha.

Köper man musik kontinuerligt så är det för mycket jobb att administrera ett bibliotek med hög säkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som man har bra fungerande system där Microrendu körs direkt från en NAS. Roon rekommenderar de lite mer kostsamma NASarna med i3-i5. Har inte bestämt mig riktig ännu vilken väg det blir. Hade tänkt mig en IMac men kan tänka mig separera datorn och hifin.

Skulle aldrig lita på att säkerheten är infriad med en NAS. 3 backuper varav 2 ligger på annan ort säkrar min musikbibbla. Säkrare än vilken vinylsamling som helst då en brand är en brand.

Har aldrig hört talas om att man skall köra olika diskar i en RAID. Tvärtom är vi noga med att ha samma diskar och samma firmware på alla diskar.

Jobbar med servrar.

Skulle inte självklart köra några extra program på Nasen. De är inte så kraftfulla även om det går. Skulle hellre köra nått program på en Nuc eller en MacMini även om låtarna ligger på en NAS.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig hört talas om att man skall köra olika diskar i en RAID. Tvärtom är vi noga med att ha samma diskar och samma firmware på alla diskar.

Jobbar med servrar.

Skulle inte självklart köra några extra program på Nasen. De är inte så kraftfulla även om det går. Skulle hellre köra nått program på en Nuc eller en MacMini även om låtarna ligger på en NAS.

/Harryup

Nämn inte Nuc, om ni vill ha en stabil datorlösning! :redface2: Vad som hellst annat! Jag kör raid på min Synology. Den backup jag har är på en egen disk på den stationära datorn.

Angående säkerheten med Synologys Nasar vet jag inte hur säkert det är. Om någon vill ta sig in och förstöra är det säkert enkelt för de som kan och vill. Men det borde också bero

på hur riskabelt man väljer att ha den tillgänglig också kan jag tycka.

Jag menar, om man väljer att lägga upp den som webbserver och kan streama material till sin smartphone så borde

man öka exponering och risk på nasen?

Att flytta material till sin Nas kan vara ett elände nu efter att java blockas av varenda webbläsare som finns.

Enkel "drag and drop" kan då helt plötsligt inte vara så enkel längre... :dry:

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som man har bra fungerande system där Microrendu körs direkt från en NAS. Roon rekommenderar de lite mer kostsamma NASarna med i3-i5. Har inte bestämt mig riktig ännu vilken väg det blir. Hade tänkt mig en IMac men kan tänka mig separera datorn och hifin.

Skulle aldrig lita på att säkerheten är infriad med en NAS. 3 backuper varav 2 ligger på annan ort säkrar min musikbibbla. Säkrare än vilken vinylsamling som helst då en brand är en brand.

Skulle nog om jag hade chansen lyssna på alternativen också. Att saker går att köra är en sak att det också låter bra är inte självklart tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

Har beställt en Microrendu Sonore och vill prova köra direkt från en Nas. Så har ni tips på en bra pålitlig Nas vore tacksamt.

Microrendu'n är intressant. Har du jämfört men en del andra streaminggrunkor?

Link to comment
Share on other sites

Har bara haft hemma Aurender s10, vilken jag vart väldigt glad i. Nu verkar det som om jag kan klara mig med denna rent prestanda mässigt. Priset avskräcker inte mig att testa den. Men inte med någon påkostad nätdel utan bara basic. Är jag nöjd med detta så kommer jag bygga upp utifrån denna grunka.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...