Jump to content

Recommended Posts

Los Lobos - Gates Of Gold

loslobos.jpg
Bild: expressen.se

Vargarna från east LA - Los Lobos Del Este De Los Angeles - som de kallade sig på 70-talet, släppte albumet Gates Of Gold hösten 2015.
Jag har mest slölyssnat på detta album sedan jag fick det och tänkt att det var ett ok mellanalbum.
Men i helgen hände något. Jag kom i rätt läge och blev mottaglig. Efter sista spåret på sid 2 kan jag bara konstatera att Los Lobos har gjort ett superalbum. Igen.

De blandar stilar som vanligt, och på detta album får man höra rockabilly, latin, psyk, jazz, blues, rock och folk. Som vanligt vet man ibland inte om det är överseriöst eller parodi. Men deras styrka är musikalitet, täthet, samspel och passion.

gatesofgold.jpg

https://www.discogs.com/Los-Lobos-Gates-Of-Gold/release/7659166

Us-press: Los Lobos ‎– Gates Of Gold. 429 Records FTN16052
Europa-press: Los Lobos ‎– Gates Of Gold. Music On Vinyl MOVLP1569

Los Lobos fick en publik i västra USA redan i slutet på 70-talet, mest pga spelningar snarare än skivsläpp. I Skandinavien slog de igenom först i mitten på 80-talet, och speciellt i samband med filmmusiken till La Bamba, en överdriven biografi om Ritchie Valens' flygskräck som visar sig vara befogad. Filmen är enbart sevärd pga filmmusiken. Det funkar nog inte riktigt att göra en levnadsbeskrivning om en 17-åring.

Jag håller Gates Of Gold högt, liksom And A Time To Dance, Good Morning Aztlan och Kiko.
Mycket av det som är bra av Los Lobos kommer också av det sätt som deras (bra) album har producerats. Jag tror att denna förtjänst skall tillskrivas T-Bone Burnett, även om bandet idag står för det mesta själv.

Jag har aldrig sett dem live, och var frestad att åka ner till Bilbao nästa helg. Det lär inte funka och man får väl ta sig till USA om man vill se dem i närtid :)

nav-title.gif

Kan bara hålla med. För ca 5 år sedan var de bara ett namn för mig plus att jag hört något i förbifarten utan att reagera. Så tack, calle_jr för en koncentrerad spelning och lyssning hemma hos dig för några år sedan där du spelade Kiko. Sedan dess har jag blivit lika tokig i bandet. Vid detta tillfälle lyfte du även fram Cowboy Junkies "Whites Off, Earth Now!!" som också blivit favoriter.

Kom och tänka på att Los Lobos är med på någon av Claptons gitarrfestivaler. Skall faktiskt kolla in den för när den släpptes tillhörde de inte den inre cirkeln för mig. Känns som en bra dag för Los Lobos...

• 2 years later...
On 2016-06-05 at 10:36, calle_jr said:

man får väl ta sig till USA om man vill se dem i närtid

Det behövdes inte :)

I våras utannonserades en spelning på Kulturbolaget i Malmö.

Jag körde förbi ett elskåp på Möllan och det satt en affisch på det som det stod "Los Lobos 28 Aug 2018" på.

Trodde knappt det var sant och köpte biljetter direkt :tongue:

Detta förtrollande band spelar enkla melodier men är extremt tighta och vet exakt vad de gör. Det handlar inte om att imponera med bländande solon (andra gör det bättre) utan om att förmedla en musikalisk story och skapa en stämning i lokalen. De pendlar mellan stilar och subkulturer inom rock'n'roll, texmex, r'n'b, folk, blues, soul och rumba. De romantiska eller klagande melodierna står David Hildalgo för, och däremellan spritter det till när Cesar Rosas står vid micken, och jag tror det är just denna växlande kontrastering som gör receptet så bra.

Här nedan ett par korta sekvenser.

Part I:

Part II: