Timbre™ Posted January 9, 2005 Share Posted January 9, 2005 Efter det första och överraskande intrycket av stativhögtalaren System Audio SA2K kändes det angeläget att återvända till Balance och ytterligare ta dessa danskar på pulsen... Står sig upplevelsen vid en repeterad lyssning... Vad händer vid förstärkarbyten... Hur blir det när man börjar laborera med placeringen... Tre frågetecken att räta ut och vår nostalgichef var med och stämde av. Faktum är att det var K-man som lyssnade mest... Vi gick systematiskt tillväga och SA2K fick smaka på en liten italiensk rörförstärkare, en stor amerikansk rörförstärkare samt nordisk representation i form av en vikingagud. Missa inte denna följetång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 9, 2005 Author Share Posted January 9, 2005 För att snabbstarta vår lyssnarpatos öppnade vi italienskt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 9, 2005 Author Share Posted January 9, 2005 Pathos ClassicOne lämnar 2x130W i 4 ohm som är lyssningsobjektets nominella impedans så det här borde ju fungera... :cool: Verkningsgraden för SA2K är 87dB/W/m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 9, 2005 Share Posted January 9, 2005 Efter Timbre:s utmärkelser för denna högtalare under Balancejubileumsreportaget så var det inte utan att man undrade vad denna skapelse presterar.... vad är då bättre än att åka och lyssna? Sagt och gjort.... Som sagt var det full fokus på System Audio denna dag...övriga högtalare fick bara stå och titta på.... ...men vad är det för skräp som hamnat på QRS Merkurius? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 9, 2005 Author Share Posted January 9, 2005 Den väggbonaden missade jag helt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 9, 2005 Share Posted January 9, 2005 Inte jag :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 9, 2005 Share Posted January 9, 2005 Mitt intryck av dessa skapelser, innan lyssning blev att det var ett snyggt och stabilt bygge. Lånat lite designdrag här och var...men ändå med en egen touch. Högtalaren ser i mina ögon väldigt smäcker och nätt ut. Jag som vill ha en stabil botten i musiken förväntade mig inte några stordåd på den fronten, men jag måste säga att jag blev förvånad. Ni som varit på Balance vet att det stora rummet är just stort...vet inte hur många kvadrat...men den lyckades presentera värme och bas i ljudet ändå...naturligtvis inte lika djup och påtaglig som Neptunusen som vi här ser i bakgrunden...men det skiljer liiiiite i bestyckning och storlek oxå ....undrar jag om det inte sitter en liten fläkt inne i högtalaren oxå... :clown: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 9, 2005 Share Posted January 9, 2005 Jag säger då det.. Ännu ett fantastiskt bildreportage Är K-man påväg att lätta på sin plånbok? Vild gissning Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fatpipe Posted January 10, 2005 Share Posted January 10, 2005 Fantastiska bilder på Classic One! Spelar själv på detta underbara ting här hemma nuförtiden och är mycket nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 10, 2005 Author Share Posted January 10, 2005 Tackar, det kommer många bilder på både det ena och det andra () innan detta är över... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Som vanligt får man vänta, men den som vänta på något gott......sägs det ju. Skall bli intressant att se jämförelsen mellan olika förstärkare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
datar Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Skymtar man två hörn diffusoarer på qrs merkurius bilden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 datar, ja, ang plånbokslättning så var det onekligen en vild gissning men du har rätt i att man skymtar absorbenter/diffusorer i hörnet bakom Merkurius. Dessutom så har ju Qrs Luna:n fått stativ i form utav tubetrap. Och enligt bilden nedan ser vi ännu mer diffusering och absorbering i rummet....här finns alla möjliga sorters akustikprylar, såväl på väggar som i tak. Vilket naturligtvis gör gott för akustiken, det man hör är alltså till väldigt stor del setupen och inte rummet. (Som jag förvörigt nu mer vet är strax under 50kvadrat, att betänka vid omdömet om basen enligt inlägget ovan) ...även här är det skräp på Merkurius....konsekvent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 11, 2005 Author Share Posted January 11, 2005 Det enda som konsekvent byttes ut var förstärkeriet. Signalkälla var hela tiden en Advantage Freja och kablaget bestod av Clou Cable Silver Voice. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 11, 2005 Author Share Posted January 11, 2005 Pathos ClassicOne tronar ensam på toppen i uppkopplat tillstånd. KEF- och Cantonhögtalare fick flytta på sig och det började dra ihop sig till lyssning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 11, 2005 Author Share Posted January 11, 2005 Med italiensk motor var det plötsligt en helt annan ljudkaraktär jämfört med vad jag kunde komma ihåg från senaste besöket. Varmt, fylligt och mycket mellanregister med en överlag tillbakalutad spelstil. System Audio SA2K är inte bara bra, den är kameleont dessutom. ClassicOne hade inga problem med att utföra sin uppgift även om det sista steget i stramhet och exakthet inte var på plats i Fourplays Moonjogger. Söker man ett behagligt, lättlyssnat och varmt ljud från SA2K kan detta vara en väg att gå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Med Pathosen som första lyssningspartner var det onekligen skönt att sätta sig till ro i soffan...och bara slappa och låta sig insupas bla Moonjogger. Jag reagareade lite på att det i mina öron var en liten ihoplumpning av den övre basen, låt mig gissa runt 80-100Hz, i övrigt precis så smaskigt som Timbre beskrev! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 11, 2005 Author Share Posted January 11, 2005 Här ser vi lyssnartrion Lasse, K-man och se 18658. Var och en i sina egna tankar... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 11, 2005 Author Share Posted January 11, 2005 Lasse är redan igång och förbereder etapp 2... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Som vi förstår av bilden är det ett kallt steg som lyfts fram....han var tvungen att ta på sig en tröja :clown: Inkoppling för lite uppvärmning, med lite extra tillskottsvärme ifrån Timbres alla blixtrar...men innan vi lämnar Pathos helt får vi väl visa lite av förarbetet...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plind Posted January 11, 2005 Share Posted January 11, 2005 Spännande, nu blir det boogie med Baronen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bravo Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 Intresset växer........ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 12, 2005 Author Share Posted January 12, 2005 Ja, lite boggie mitt i uppdateringsbestyren... Mesa Boggie Baron som ger 2x55 triodwatt eller 2x150 pentodwatt och däremellan finns alternativa inställningar. Vi kopplade även in ett försteg från Advantage. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 Mesa Boggie Baron som ger 2x55 triodwatt eller 2x150 pentodwatt och däremellan finns alternativa inställningar. Vi kopplade även in ett försteg från Advantage. Ett steg som testades av High Fidelity för några år sedan, med ett allmänt gott omdömme och nån bra kommentar att det var det värsta slutsteget att testa som dom någonsin testat! Vad jag minns så går det att koppla rörparen (3 per kanal va?) i pentod- eller triodläge vilket ger ett antal olika möjligheter att testa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
K-man Posted January 12, 2005 Share Posted January 12, 2005 Du minns rätt...till viss del..det går att koppla i ett triod/pentod, och att döma av alla knappar ännu fler...men det måste väl vara fler än tre rör per kanal...tur att jag passade på att ta en rörbild medans Timbre förberedda fika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 15, 2005 Author Share Posted January 15, 2005 Dags att gå vidare i våra lyssningsövningar med System Audio SA2K. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 15, 2005 Author Share Posted January 15, 2005 Försteget som kopplades in var ett Advantage S2 och när det hela värmde upp smet vi iväg på en kopp kaffe... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 15, 2005 Author Share Posted January 15, 2005 Vi har fikat en hel del på Balance och den här dagen var inget undantag. Lite hifilektyr om man bara vill koppla av... :cool: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 15, 2005 Author Share Posted January 15, 2005 Det är ju en större förstärkare vi lyssnar med och ljudet kändes rymligare i höjd och bredd. Den mättade men ändå dynamiska karaktären var tydlig. Liv och lust skulle man kunna säga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 15, 2005 Author Share Posted January 15, 2005 Vi summerade de första intrycken och kunde snabbt konstatera att kombinationen Mesa Boggie Baron och System Audio SA2K kan få en varm rekommendation. En levande och dynamisk återgivning som befrämjar musiklyssnandet och förstärker aptiten på goda stunder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts