Jump to content

Systematiska övningar med System Audio.

Timbre™

Recommended Posts

Efter det första och överraskande intrycket av stativhögtalaren System Audio SA2K

kändes det angeläget att återvända till Balance och ytterligare ta dessa danskar på pulsen... :)

Står sig upplevelsen vid en repeterad lyssning... :?:

Vad händer vid förstärkarbyten... :?:

Hur blir det när man börjar laborera med placeringen... :?:

Tre frågetecken att räta ut och vår nostalgichef var med och stämde av.

Faktum är att det var K-man som lyssnade mest... ;):)

SystemAudio003.JPG

Vi gick systematiskt tillväga och SA2K fick smaka på en liten italiensk rörförstärkare, en stor amerikansk rörförstärkare samt nordisk representation i form av en vikingagud.

Missa inte denna följetång.

SystemAudio002.JPG

Efter Timbre:s utmärkelser för denna högtalare under Balancejubileumsreportaget så var det inte utan att man undrade vad denna skapelse presterar.... vad är då bättre än att åka och lyssna? Sagt och gjort.... :)

Som sagt var det full fokus på System Audio denna dag...övriga högtalare fick bara stå och titta på....

bal050113.jpg

...men vad är det för skräp som hamnat på QRS Merkurius? :o:D

Mitt intryck av dessa skapelser, innan lyssning blev att det var ett snyggt och stabilt bygge. Lånat lite designdrag här och var...men ändå med en egen touch. Högtalaren ser i mina ögon väldigt smäcker och nätt ut. Jag som vill ha en stabil botten i musiken förväntade mig inte några stordåd på den fronten, men jag måste säga att jag blev förvånad. Ni som varit på Balance vet att det stora rummet är just stort...vet inte hur många kvadrat...men den lyckades presentera värme och bas i ljudet ändå...naturligtvis inte lika djup och påtaglig som Neptunusen som vi här ser i bakgrunden...men det skiljer liiiiite i bestyckning och storlek oxå :D

bal050116.jpg

....undrar jag om det inte sitter en liten fläkt inne i högtalaren oxå... :o :clown:

datar, ja, ang plånbokslättning så var det onekligen en vild gissning :D men du har rätt i att man skymtar absorbenter/diffusorer i hörnet bakom Merkurius. Dessutom så har ju Qrs Luna:n fått stativ i form utav tubetrap. Och enligt bilden nedan ser vi ännu mer diffusering och absorbering i rummet....här finns alla möjliga sorters akustikprylar, såväl på väggar som i tak. Vilket naturligtvis gör gott för akustiken, det man hör är alltså till väldigt stor del setupen och inte rummet. (Som jag förvörigt nu mer vet är strax under 50kvadrat, att betänka vid omdömet om basen enligt inlägget ovan)

bal050105.jpg

...även här är det skräp på Merkurius....konsekvent! ;)

Med italiensk motor var det plötsligt en helt annan ljudkaraktär jämfört med vad jag kunde komma ihåg från senaste besöket. Varmt, fylligt och mycket mellanregister med en överlag tillbakalutad spelstil. System Audio SA2K är inte bara bra, den är kameleont dessutom. ClassicOne hade inga problem med att utföra sin uppgift även om det sista steget i stramhet och exakthet inte var på plats i Fourplays Moonjogger. Söker man ett behagligt, lättlyssnat och varmt ljud från SA2K kan detta vara en väg att gå.

SystemAudio008.JPG

Med Pathosen som första lyssningspartner var det onekligen skönt att sätta sig till ro i soffan...och bara slappa och låta sig insupas bla Moonjogger. Jag reagareade lite på att det i mina öron var en liten ihoplumpning av den övre basen, låt mig gissa runt 80-100Hz, i övrigt precis så smaskigt som Timbre beskrev!

Som vi förstår av bilden är det ett kallt steg som lyfts fram....han var tvungen att ta på sig en tröja :clown:

Inkoppling för lite uppvärmning, med lite extra tillskottsvärme ifrån Timbres alla blixtrar...men innan vi lämnar Pathos helt får vi väl visa lite av förarbetet...?

bal050104.jpg

Mesa Boggie Baron som ger 2x55 triodwatt eller 2x150 pentodwatt och däremellan finns alternativa inställningar.

Vi kopplade även in ett försteg från Advantage. 

Ett steg som testades av High Fidelity för några år sedan, med ett allmänt gott omdömme och nån bra kommentar att det var det värsta slutsteget att testa som dom någonsin testat! :D

Vad jag minns så går det att koppla rörparen (3 per kanal va?) i pentod- eller triodläge vilket ger ett antal olika möjligheter att testa.

Vi summerade de första intrycken och kunde snabbt konstatera att kombinationen Mesa Boggie Baron och System Audio SA2K kan få en varm rekommendation. En levande och dynamisk återgivning som befrämjar musiklyssnandet och förstärker aptiten på goda stunder... :)

SystemAudio044.JPG