Richard Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 För ett antal veckor sedan märkte jag plötsligt att det lät något konstigt från anläggningen. Det kom inte från högtalarna utan från elektroniken. Det hela var ett nytt påkommet fenomen och när jag undersökte närmare kom det från bägge!! slutstegen. Ljudet som var "elektriskt" och kunde med lätthet lokaliseras till vardera transformatorer i slutstegen. Vet inte om jag ska kalla det brum, inte lågfrekvent utan mer som att det vibrerade. Det märkliga var att det kom i vågor (ungefär som ett gall- eller njurstensanfall) fast inte så långvarigt. Ljudet kommer i bägge slutsteg i ca 7-8 sekunder för att sedan vara tyst nästan lika länge och så fortsätter det. Va i självaste H-E är detta? eliot 1 Quote
Rydberg Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Om du kopplar bort allt utom strömkabeln till slutstegen, brummar de då också? Quote
Taxmannen Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Kommer det direkt, eller när slutstegen är ordentligt varma? Kan vara värt också att se om det brummar om du kopplar slutstegen i en annan fas. Quote
calle_jr Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Det kom inte från högtalarna utan från elektroniken.Hmm, kontakta tillverkaren och berätta att du har kollat det som Rydberg resp Taxmannen skriver. Quote
Peo Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 En inte helt ovanlig anledning till mekaniskt transformatorljud är att du har en DC-offset på din spänningsmatning.Offsetfelet uppkommer om man har en icke symmetrisk last, d.v.s. att lasten inte drar lika mycket ström på båda halvperioderna.Frugans hårfön är ett bra exempel.Där finns läge I och II på värmen och det enda man har gjort är att lägga en diod i serie med elementet vid läge I.Den kommer alltså bara att dra ström under den ena halvperioden. Det finns kanske en last i din närhet som beter sig på det viset, men det är inte nödvändigtvis hos dig. Kan man inte hitta orsaken, så är nog det enklaste att skaffa en s.k. DC-fälla.Det finns många byggexempel på DC-fällor på nätet och många strömrenaren innehåller faktiskt också en.Här hittar du både färdigbyggda och kretskort. Fler länkar: http://www.atlhifi.com/shop/bare-pcb/pcb-for-dc-trap-blocker-filter-for-toroidal-transformers-toroids/ https://community.klipsch.com/index.php?/topic/102336-getting-rid-of-transformer-noise-dc-block/ Har du en multimeter så kan du koppla in den i vägguttaget, mäta DC och kolla om det värdet ökar ett tag innan transformatorerna börjar väsnas.2-3 volt DC ställer sällan till med problem, men när det börjar närma sig 10 volt DC är det inte ovanligt att transformatorer börja "surra"./PEO Quote
Richard Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Om du kopplar bort allt utom strömkabeln till slutstegen, brummar de då också? Jo detta görs så småningom men först flera veckor senare. Kommer det direkt, eller när slutstegen är ordentligt varma? Kan vara värt också att se om det brummar om du kopplar slutstegen i en annan fas. Nja detta såg jag som alltför osannolikt, jag har haft egen matning från proppskåpet i flera år utan liknande problem. Jag har strömfilter sedan fler år tillbaka. Hade det hela blivit ännu mer utdraget hade jag nog gjort detta också dock. Hmm, kontakta tillverkaren och berätta att du har kollat det som Rydberg resp Taxmannen skriver. Jo. Men att bägge två slutsteg samtidigt skulle gå sönder förefaller väl fantastiskt... Quote
Richard Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 En inte helt ovanlig anledning till mekaniskt transformatorljud är att du har en DC-offset på din spänningsmatning. Offsetfelet uppkommer om man har en icke symmetrisk last, d.v.s. att lasten inte drar lika mycket ström på båda halvperioderna. Frugans hårfön är ett bra exempel. Där finns läge I och II på värmen och det enda man har gjort är att lägga en diod i serie med elementet vid läge I. Den kommer alltså bara att dra ström under den ena halvperioden. Det finns kanske en last i din närhet som beter sig på det viset, men det är inte nödvändigtvis hos dig. Kan man inte hitta orsaken, så är nog det enklaste att skaffa en s.k. DC-fälla. Det finns många byggexempel på DC-fällor på nätet och många strömrenaren innehåller faktiskt också en. Här hittar du både färdigbyggda och kretskort. Fler länkar: http://www.atlhifi.com/shop/bare-pcb/pcb-for-dc-trap-blocker-filter-for-toroidal-transformers-toroids/ https://community.klipsch.com/index.php?/topic/102336-getting-rid-of-transformer-noise-dc-block/ Har du en multimeter så kan du koppla in den i vägguttaget, mäta DC och kolla om det värdet ökar ett tag innan transformatorerna börjar väsnas. 2-3 volt DC ställer sällan till med problem, men när det börjar närma sig 10 volt DC är det inte ovanligt att transformatorer börja "surra". /PEO Detta behöver jag nog hjälp med i så fall...Ditt namn, PEO, har snurrat i huvudet under dessa veckor. Har ju bara hälsat på dig en gång men här har varit stor kris i ärendet och då får man utnyttja alla tänkbara kontakter. Var inte långt ifrån att jag PM:at ! Vi fortsätter i den retrospektiva jakten.. Jag tänkte först att en kabel gått sönder, något glappade och skapat något slags jordfel som då påverkar bägge kanalerna. Bytte därför signalkablar, detta gjordes på en ny lyssningsdag och inget biljud. Allt frid och fröjd. Några timmar senare kom skiten tillbaka. Nya försök: Vände strömkontakter trots att de är uppmätta så att jag VET att de satt rätt från början. Bingo "igen". Allt frid och fröjd. Några timmar senare biljudet tillbaka... Vid något tillfälle lät det när jag satte igång anläggningen och försvann sedan. Kunde det bero på att när allt blir varmt så funkar det. Vid andra tillfällen lät det inte från början men efter ett tag. Det var väl själva ¤%&/=)/ Quote
New Order Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Sånt där kan driva en till vansinne!? Lider med dig. Quote
Richard Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Sånt där kan driva en till vansinne! Lider med dig. TackMen efter regn kommer slutligen sol.. Har skrivit i lite fel ordning... Borde nämnt redan inledningsvis att jag haft elektriker som stuvat om i proppskåpet så att inte dimrar, värmepump, kyl och frys finns på samma fas.. Jag har också vid något tillfälle misstänkt försteget som bov i dramat och därför tagit bort signalkablar strömsladd från det utan effekt. I fredags bytte jag till och med effektrören i slutstegen. Synnerligen långsökt att detta skulle kunna vara skälet eftersom bägge slutsteg uppför sig likadant. Och mycket riktigt sent på kvällen satte det igång igen.. Planen inför lördagen var att ta bort allt utom strömkabel till slutstegen (även signalkablar, USB-kabel) om biljudet åter infann sig på lördagskvällen för att se om det var något kopplat till anläggningen vilket jag inte längre trodde. Misstänker istället något i resten av huset. Planen var att ta propp för propp och se om det försvann. Ännu sent på kvällen inget biljud. Kollade igenom mitt proppskåps-schema ...... Quote
Richard Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Nu finns det ju gränser för vilka bilder som är lämpligt att visa på euphonia. Medlemmar på ett ett trevligt hifi-forum ska inte behöva stå ut med vad som helst. Av denna anledning utfärdas därför här en varning!! OBS Stark bild nedan!! Den gamla snälla tvättmaskinen mådde dåligt i lagret så vi var tvungna att införskaffa ovanstående djävulsapparat. Den gamla, numer placerad i garaget i väntan på den sista vilan har aldrig någonsin hittat på några tokigheter i nätet. I går kväll när jag tittade på proppskåps-schemat kom jag plötsligt på att denna ju införskaffades för ett antal veckor sedan.... Jag satte igång fanskapet och biljudet kom tillbaka. Jag stängde av och ljudet försvann. Upprepade detta flera ggr med samma resultat. Jag vände på kabeln till tvättmaskinen biljudet fortfarande kvar. Flyttade jävulstyget till annan kontakt bredvid som ligger på annan fas. Tyst som i graven. Tänk vad mycket energi som lagts ned på detta de senaste veckorna, kablar som flyttats, nästan sömnlösa nätter.. I början skyllde jag allt på att jag haft en skivspelare till låns särskilt som detta var en Rega P1 och saknar jord men när den var urkopplad kunde jag ju knappast skylla på den längre.... Nästa gång jag råkar ut för något liknande ska jag lägga ut bekymret här direkt!! Rydberg ställde ju rätt fråga redan en halvtimme efter första posten. Sen kan man ju tycka att hur fanken är det möjligt att detta händer med moderna apparater. Jag menar då tvättmaskinen inte slutstegen. Och detta trots att jag har strömfilter kopplat till hela anläggningen. Hela stereon ligger på samma. Nåväl, en erfarenhet rikare Quote
Richard Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Kanske PEO eller annan kunnig kan tala om vad tvättmaskinen hittat på för elände Quote
Peo Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Vi får väl göra några mätningar för att konstatera om det är övertoner, DC-offset eller något annat "fuffens" din tvättmaskin har för sig. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra. Hör av dig. /PEO Quote
LasseJ Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 Vad skönt att du hittade vad som var problemet även om det innebar en del svett och tårar. Mvh Lasse Quote
Taxmannen Posted May 22, 2016 Posted May 22, 2016 (edited) Rydberg ställde ju rätt fråga redan en halvtimme efter första posten. ...och jag föreslog att testa slutstegen på en anna fas vilket antagligen också hade fått tyst på eländet men jag är inte bitter för att inte jag får stående ovationer Skönt oavsett att du löste problemet! Edited May 22, 2016 by Taxmannen LasseJ 1 Quote
Richard Posted May 22, 2016 Author Posted May 22, 2016 Vi får väl göra några mätningar för att konstatera om det är övertoner, DC-offset eller något annat "fuffens" din tvättmaskin har för sig. Vi bor ju inte så långt ifrån varandra. Hör av dig. /PEO Det vore både väldigt trevligt och intressant. Ta med dig bebop och åk norrut. Vi hörs! Vad skönt att du hittade vad som var problemet även om det innebar en del svett och tårar. Mvh Lasse Tack Det var svettigt och åtminstone nära till lipen. ...och jag föreslog att testa slutstegen på en anna fas vilket antagligen också hade fått tyst på eländet men jag är inte bitter för att inte jag får stående ovationer Skönt oavsett att du löste problemet! F'låt . Ska aldrig hända igen Du har helt rätt. Att köra på en annan fas istället hade gjort att det hela försvunnit, såvida jag inte har något annat som fular ner på den nya fasen förstås. Jag har som tidigare sagts lärt mig att försöka gå grundligt tillväga från början samt att ställa frågan till andra. Det svåra är ju när det blir så här att man tror att det hela är löst och så visar det sig att det lik förbaskat inte var det. Till slut vet man knappt vad man provat eller inte. En tvättmaskin går ju trots allt en hel del när man är fem i familjen så det var ofta det gick åt pipan men ändå inte tillräckligt ofta eftersom jag flera ggr trodde det var fixat... (...not... ) Quote
calle_jr Posted May 23, 2016 Posted May 23, 2016 Såhär i efterhand kan man tycka det är bra att slutstegen "säger ifrån". Slutsteget gott, allting gott. Quote
K-man Posted May 23, 2016 Posted May 23, 2016 ...jag hade något liknande för ett antal år sedan...då var det elkupévärmaren till bilen som var boven i dramat.... \\K-man Quote
Recommended Posts