plundin™ Posted January 9, 2005 Posted January 9, 2005 (edited) För mig har liveinspelningar alltid varit där jag funnit dom mest intrassanta musikupplevelserna på fonogram. Kanske för att jag tillhör den snabbt åldarande skaran som anser att musik (i mitt fall den klassiska) skall upplevas i stora lokaler med levande musiker och på (främst) akustiska instrument. Strax innan jul dök veckans skivtips upp i postlådan och mina öron sträckte rygg rakt på en gång, och det för musik som egentligen ligger bortom min vanliga dagsranson musik. Innehållet på CDn är nämligen Ludwig van Beethovens andra och tredje pianokonsert. Solisten tillhör vår tids mest omskrivna pianister, argentinskan Martha Argerich, orkestern är en ungdomlig kammarorkester som kallar sig för Mahler skapad av dirigenten Claudio Abbado som en fortsättning på ungdoms-EU-projektet Gustav Mahler Youth Orchestra. Jag måste erkänna att jag tillhör den lilla krets som visserligen erkänner att Abbado är en utomordentlig kunnig dirigent, men att det mesta han väljer att spela med sina orkesterar mullar av en lite aristokratiskt antikverande attityd. Det var kanske först med de inspelningar han gjorde av Beethovens symfonier med Berliner Philharmoniker i början av tjugohundratalet jag tycker att han börjat hitta ett interpretativt tänkande som talar till mej. Man skulle kunna skriva mycket om Matha Argerich och framförallt hennes livinspelningar, det är nämligen där hon blommar, det studioinspelningar jag hört lider oftast av ett slags musikalisk förstoppning som ikke gör hennes talang rätta. Live, däremot finns där en förödande vacker musikalitet. För den som vill läsa liote mer om att spela in Beethoven mer Argerich kan läsa HÄR Veckans skivtips : Ludwig van Beethoven Pianokonserter nr 2 & 3 (Inspelade live på Teatro Comunale i Ferrara (Italien) 2000 (2) och 2004 (3)) Martha Argerich, piano Mahler Chamber Orchestra Claudio Abbado, dirgent DGG 477 502-6 Väl medveten om att där finns hundratals inspelade tolkningar av Beethovens pianokonserter tycker jag ändå att det är kul när det dyker up nya inspelningar som man kan gilla utan att det behöver vara nått historiskt med dom.. Andra inspelningar av Beethovens andra och tredje pianokonsert jag tycker att varje välförsedd skivsammling bör innehålla : Tyvärr verkar DG/Archiv a dumpat min favoritinspelning med historiska instrument, men amazon visar den i alla fall: 2 3 Rovert Levin, hammarklaver Orchestre Revolutionnaire et Romantique John Eliot Gardiner, dirgent Med tradtitionell symfoniorkester : 3 Sviatoslav Richter, piano Wiener Symphoniker Kurt Sanderling, dirigent (DGG 463 649-2) 2 Solomon, piano Philharmonia Orchestra André Cluytens, dirigent (Testament SBT 1219) 3 Artur Schnabel, piano Philharmonia Orchestra Issay Dobrowen, dirigent (Testament SBT 1021) Vill man ha alla pianokonserterna till bra pris, välljudande och bra interpretation är Göteborgs symfoniker förste gästdirigent för klassisk repertoar Christian Zacharias inspelning på EMI ett gott val.. (EMI 0777 7 63937 2 8 (3CD)) /ptr -- Nu har jag haft med Beethoven två gånger, nästa vecka blir det nått mer modernt! Edited January 11, 2005 by plundin Quote
Mattias Posted January 10, 2005 Posted January 10, 2005 Ja, denna skiva med Martha verkar vara ett säkert kort. Den blev även utsedd till "Record of the mounth" i Gramophone. Får se hur länge man kan hålla sig.. Tack för tipset Plundin. Mvh Mattias Quote
Bravo Posted January 11, 2005 Posted January 11, 2005 Som vanligt intressanta tips från "plundin", vi tackar! Kanske för att jag tillhör den snabbt åldarande skaran som annaser att musik (i mitt fall den klassiska) skall upplevas i stora lokaler med levande musiker och på (främst) akustiska instrument. Stora lokaler vet jag icke nödvändigtvis, men i övrigt, själv tillhörande drontklubben, får jag hålla med dig. Framförallt med akustiska instrument. Quote
plundin™ Posted January 11, 2005 Author Posted January 11, 2005 Jag tänkte mej nog att "stora" var i förhållande till de flesta av våra lyssningsrum. Sorry om jag var lite otydlig! /ptr Quote
Bravo Posted January 12, 2005 Posted January 12, 2005 Aha, jag som såg "plundin" i stora slottsgemak och riddarsalar. Quote
plundin™ Posted January 12, 2005 Author Posted January 12, 2005 -- Aha, jag som såg "plundin" i stora slottsgemak och riddarsalar. <{POST_SNAPBACK}> Du tror! Fast att planerna ligger åt det hållet, när det dyker upp någon bättre begagnad kyrka på marknaden kommer jag att slå till direkt! Jag är nämligen mer övergiven kyrka än slott och riddare! 8^) /ptr Quote
Bravo Posted January 14, 2005 Posted January 14, 2005 Inte så fel då, även om höjden saknades. Blir det sakral musik för hela kollekten då? Quote
Recommended Posts