Jump to content

Recommended Posts

Posted

Finns det någon som har erfarenhet av Chord Electronics här i forumet? Jag har börjat testa strömmad musik, med en del förvånande resultat. Mestadels positiva. En liten Chord Chordette Cute HD har överraskat mig med enorm spänst och finess, för sina pengar framför allt.

Men jag behöver en bättre streamer än den Apple Airport Express som hittills stått för streamingen. Nog lätt att förstå. En test med en Naim UnitiCute2 har inte varit en utväg då den ger en alldeles för hög utsignal för Chordetten. Naim-maskinen gör naturligtvis hela jobbet om jag vill men inte med samma finess, Chordetten är sanslöst bra och jag vill hellre utveckla den linjen framöver.

Tacksam för tips eller råd, jag är ny på det här med strömmad musik.

Mina preferenser ligger åt små kvicka system som presenterar musik med rytmisk pregnans, mellanregister är enormt viktigt i min värld. Det får inte saknas, då får musiken ingen "kropp" enligt mig. Bas och diskant ska naturligtvis också finnas där, vi pratar ju om HiFi. Gåshud är önskvärt, mest hela tiden. Bra musik, framförd av skickliga musiker återgiven av bra HiFi kan åstadkomma detta.

I slutändan kommer jag kanske att sitta med en exklusiv Dac, varför inte en Chord Dave eller liknande, men jag vill investera lugnt och i små hörbara steg.

Posted

Okay!

Jag tackar! Jag ska sätta mig in i ditt tips. Jag har inte testat mer än Airporten och Naims streamer, som sagt, streaming är väldigt nytt för mig. Dock så låter det stundtals sanslöst bra, t.o.m. med en Airport Express inblandad.

Posted

Sonores ska vara bra. Är nog riktigt prisvärd. En mini mac med t.ex JRiver eller Roon fungerar också bra med en USB DAC. Vill man gå upp ytterligare så finns det en hel del att välja på. T.ex Auralic eller t.ex. det jag själv använder, Bryston BDP-2 mediaspelare. Mycket bra ljud.

Jag har även kört med en egenbyggd HTPC med ett Lynx ljudkort och JRiver vilket har fungerat problemfritt i flera år men en mini mac är ju enklare och smidigare och låter faktiskt riktigt bra.

Lycka till.

mvh

Lasse

Posted (edited)

Kan tillägga att jag ägt en Auralic Aries av den bättre modellen och den tycker inte jag låter lika bra som Sonores microRendu jag har nu.

Titta gärna i tråden som jag lade under nyheter där finns flera länkar till tester av microRendu som är väldigt positiva.

Viktigaste är att du får en bra app att styra den med, väljer du Roon så är du garanterat nöjd men då krävs det en dator som kör Roon och då kan tex en microRendu agera endpoint.

Jag har kollat på en sonicTransport linuxdator som kommer förinstallerad med RoonServer att ha i min anläggning.

Edited by octavia rs
Posted (edited)

Jag har kikat på Rendu och Bryston och gillar det jag ser. Det verkar vara musikspelande "maskiner". Det är just sådant jag söker. Jag försöker alltid ha något att spela på som gör mig nöjd. Jag har experimenterat klart i mitt liv nämligen. Det är alltför lätt att hamna i ett evigt sökande efter något man saknar. Och som tur är så finns det ju grejer som spelar musiken lite mer engagerat också. Den Chord Chordette Cute HD är just en sådan enhet.

Dessutom är det kul att en ganska ny DAC gifter sig så enastående med en utrustning från åttiotalet, som i mitt fall.

Jag läste t.ex. om Bryston att man kan ägna sig åt själva musiklystnandet i stället för att oroligt tänka på nästa uppdatering av anläggningen. Ah, precis min filosofi! Det gjorde mig så road att läsa.

Rendu verkar ju också kunna engagera, så jag tackar för uppslagen så här långt. Jag är dock inte sugen på att blanda in en dator i lyssnandet, även om jag tror att det också kan vara en väg. (Jag tänker på en Mini Mac.)

Bra gränssnitt är lika viktigt i lyssnandet, när jag kör Naims UnitiCute2 som streamer så får man ju deras Tidalstyrning som är helt exemplarisk. Nästintill blixtsnabbt byte till annat album, eller annan låt, eller annat media. Tidals egen app på en ipad är ju klart långsammare. Men så låter ju Chord Chordette Cute HD bättre än Naimen. Därför vill jag bygga vidare på den excellenta Chord-DAC:en.

Edited by Rickard S