Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tack för tipsen!

Ber om ursäkt för trög feedback, vi fick lite sjukdom i familjen mitt i allt ihop.

Det tuffar på här, och det blev så att jag skaffade en MiniMac med rejäl disk och processor. Istället för Nas, och som nav (Core). Det blir mycket Tidal. Jag har hoppat på Roon-tåget nämligen. Jag har fått grejerna att låta, fast tiden inte räckt till för seriös igångsättning ännu, och det låter inte dumt men det bör finnas mer att plocka ut. Det är rejält med Backbone i systemet, man kan spela tyst till och med. Om du förstår vad jag menar.

En UltraCap LPS-1 är beställd också. I och med det att jag kör Roon så ska jag kunna köra MicroRendun så att jag får ut DSD också, utan konverteringar. Där är jag inte ännu. Det verkar kunna hänga ihop med att jag kör Roon Ready, utan andra finesser. Chord-dacen jag har ska tolka DSD upp till 256, vilket mina filer är.

AudioCore i Apples datorer ska visst fungera ihop med Roon, jag vet bara inte hur man konfigurerar allt.

Jag är tafatt men vetgirig, och sugen på att gå vidare nu.

• 1 year later...
Posted (edited)

Bumpar en gammal tråd nu. Börjar känna mig hyfsat hemtam med Roon och min NUC som kör Roon ROCK. Har än så länge kopplat USB ut från NUC:en till min Chord DAC, vilket betyder att i tysta passager hör jag NUC:ens egenljud – inte optimalt. Inser att det snart är dags för nästa steg – en Roon endpoint.

Sonore micro-/ultraRendu hör till de vanligare namnen i sammanhanget, men när jag läser om dem förstår jag inte riktigt syftet med dem. Den förståelsen tror jag dock att forumet lätt kan hjälpa mig med. Om jag fattat det rätt så finns det inget stöd för Wi-Fi i de här produkterna, utan måste kopplas trådat med Ethernet. Och sedan USB ut till DAC. Vad gör detta extra steg för bra? Måste jag ändå köra trådat förstår jag inte riktigt fördelen, jämfört med att skaffa längre USB-kabel mellan NUC och DAC och gömma undan NUC:en.

Edited by shifts
Posted

Syftet är helt enkelt att separera/avisolera "motorn", som per definition är en störkälla, från ljudbryggan, alltså där man omvandlar från paketbaserad datafilshantering till en ljudström, om än digital. Om man vill omvandla från Ethernet till USB eller SPDIF spelar mindre roll, tror jag. Det handlar nog mera om vad din DAC (om den inte är inbyggd i ljudbryggan) trivs bäst med för signal.

Tänker du behålla din Mojo? Den gillar ju det mesta och i min mening spelar det inte så stor roll vad du matar den med. (Förutom att ingen av mina Chord'ar gillar DSD och klipper sporadiskt nån gång då o då) Vill du uppsampla eller spela högupplöst högre än 192Khz/DSD64 så blir det ju tveklöst USB förstås.

Posted (edited)

Ahaa och samma gället SOtM sMS-200 isf gissar jag? Har hela tiden trott att syftet med endpoints var att över trådlöst nätverk skicka signalen, men så behöver det ju kanske inte vara så klart. Då är det finlir som varken jag eller anläggningen är riktigt är redo för än. Tack för förklaringen!

Än så länge tänker jag behålla min Mojo, är skitnöjd med den faktiskt. Nu har jag bara min väldigt, väldigt lilla sekundäranläggning uppställd där vi bor och där duger den utmärkt, men när mastodontanläggningen (mitt ordval) är uppe igen kan det nog bli annan DAC – en som man lättare kan ändra källa på samt faktiskt är gjord att vara strömmatad hela tiden. Chord Qutest står högt på att-lyssna-på-listan där.

Edited by shifts
SoTM, SOtM, SOTm.