Jump to content

Sonore microRendu ethernet till USB streamer.

Recommended Posts

Ser intressant och lovande ut att slippa streama via laptop/Windows!

Idel lovord för ljudkvaliten :rolleyes2:

Enl FAQ funkar både för Roon och Tidal, det är bra!

Om jag vill streama via Tidal, hur kopplar jag upp mig mot microRendu och styr streamingtjänsten?

Ser intressant och lovande ut att slippa streama via laptop/Windows!

Idel lovord för ljudkvaliten :rolleyes2:

Enl FAQ funkar både för Roon och Tidal, det är bra!

Om jag vill streama via Tidal, hur kopplar jag upp mig mot microRendu och styr streamingtjänsten?

Jag använder Bubble upnp app på min platta/telefon de har stöd för Tidal i sin app. MicroRendu körs då i DLNA läget.

Nu har jag läst dina länkar Octavia rs, tack för dem!

När man kör Tidal via Bubble upnp, blir det Tidals grafiska interface eller blir det Bubbles grafikiska interface på skärmen då?

/Muffin

De blir Bubbles egna gränssnitt men den hämtar allt du har på Tidal så allt som du sparat på Tidal syns i deras app. Jag tycker appen är väldigt bra, de är ju inte som ROON men den har alla funktioner som man behöver tycker jag.

Jag hade en Auralic Aries och Bubbles app fungerar bättre än vad Auralic lyckades med sin Android version.

För min del hade det varit bättre med digitalt ut från microRendu via COAX/SPDIF, istället för erbjudna USB/PCM!

Hade varit mitt i prick att slippa en extra konverter mellan microRendur och aktiva högtalare!

Vid tillfälle skall jag skicka ett mail till utvecklarna och föreslå en COAX-utgång på microRendu!

För min del hade det varit bättre med digitalt ut från microRendu via COAX/SPDIF, istället för erbjudna USB/PCM!

Hade varit mitt i prick att slippa en extra konverter mellan microRendur och aktiva högtalare!

Vid tillfälle skall jag skicka ett mail till utvecklarna och föreslå en COAX-utgång på microRendu!

Sonore har det du behöver i deras andra model som heter Signature Series Rendu, den har spdif ut dock ett helt annat pris.

Du kan ju alltid skaffa en Mutec re-clocker USB till spdif, jag vet dem som använder de med Devialet för att kunna få USB till AES med mycket gott resultat.

Nix, inget paket från USA ännu, beskedet på hemsidan är leverans i juni. :105:

Väntar intensivt :71:

Under väntetiden läser jag microRendu trådar på Computer Audiophil om implementeringar och power supplies mm.

Steg två blir kanske en Signature Series Power Supply för bättre linjär strömförsörjning och bättre ljud!

MicroRendu känns roligare och mer flexibel än en färdig streamer i snygg låda för 80 lax!

• 3 weeks later...

Paketet med audio datorn från amerikanska Sonore har anlänt!

Octavia har varit till stor hjälp att guida i microRendu och Bubble-upnp inställningarna, stort tack Octavia! :77:

Första intrycket är att musiken kommer genom ett större fönster, mer av allt,

jämfört att köra Tidal via en Windows-dator.

Signalen går via Ethernet catkabel direkt in i microRendu, som är ansluten via en usb till SPDIF omvandlare

rakt in i aktiva Dynaudio 400 XD högtalarna! Inga signalkablar!

Tillfällig montering av microRendu:

P1050201.jpg

Tidal på Android telefon styrs med appen Bubble upnp

P1050205.jpg

Kul att du gillar microRendun, de är verkligen en kanon produkt och för pengarna den kostar så är den helt fantastisk.

Jag kör just nu min igenom en Mutec MC3+USB till AES konverter (finns spdif utgång med) då Devialet låter bäst via AES ingången. Kan säga att de är de bästa ljudet jag någonsin fått ifrån min anläggning, både Tidal och musik på NAS:en låter kanon.

Bubble upnp appen tycker jag blir bättre och bättre för varje uppdatering de gör, funkar klockrent och ser rätt trevlig ut nu också, visst de är inte Roon men jag är nöjde med den.

Kul att jag kunde hjälpa dig med inställningarna.

Edited by octavia rs

• 3 weeks later...

Har uppgraderat med ny strömförsörjning till microRendu!

Bytt ut PSU iFi 9V till en SBooster 6V Länk: https://www.sbooster.com/botw-pp-eco-5v-6v/microrendu

I början märktes ingen större skillnad på ljudkvaliteen, men efter två veckors inkoppling och spelande hände det grejer!

Det är som det står i manualen, att PSU:en behöver 100 timmars inspelning!

Saxofonerna på skivan "Kind of Blue"/Miles Davies (inspelad 1959!), står ute i rummet och är kusligt närvarande!

Har uppgraderat med ny strömförsörjning till microRendu!

Bytt ut PSU iFi 9V till en SBooster 6V Länk: https://www.sbooster.com/botw-pp-eco-5v-6v/microrendu

I början märktes ingen större skillnad på ljudkvaliteen, men efter två veckors inkoppling och spelande hände det grejer!

Det är som det står i manualen, att PSU:en behöver 100 timmars inspelning!

Saxofonerna på skivan "Kind of Blue"/Miles Davies (inspelad 1959!), står ute i rummet och är kusligt närvarande!

Kul att det blev bättre. Upplever du att den blev svalare med 6VDC matning?

Jag hade planer på en Paul Hynes 7VDC PSU som ska vara riktigt bra men då Devialet ska komma med uppgraderingar av hårdvaran och nytt streamerkort valde jag att sälja microRendun och allt som har med streamingen att göra och lägga pengarna på Devialets lösning när den blir tillgänglig. Kör just nu med en Chromecast och den skäms inte för sig den heller.

Oavsett vilket så är microRendu för de pengarna den kostar en kanon produkt.

Edited by octavia rs

Kul att det blev bättre. Upplever du att den blev svalare med 6VDC matning?

Jag hade planer på en Paul Hynes 7VDC PSU som ska vara riktigt bra men då Devialet ska komma med uppgraderingar av hårdvaran och nytt streamerkort valde jag att sälja microRendun och allt som har med streamingen att göra och lägga pengarna på Devialets lösning när den blir tillgänglig. Kör just nu med en Chromecast och den skäms inte för sig den heller.

Oavsett vilket så är microRendu för de pengarna den kostar en kanon produkt.

Ja, microRendun gick från att vara riktigt varm, till att bli ljummen som en öl i solen, vid byte från en PSU med 9V till 6V! :icon_smile_cool::icon_smile_cool:

Känns långsiktigt mer hållbart! Ljudmässigt har det bara blivit bättre!

Du är välkommen tillbaka i microRendu-klubben, om du inte blir nöjd med Devialet-streamingen! :smile2::smile2:

/muffin

Ja, microRendun gick från att vara riktigt varm, till att bli ljummen som en öl i solen, vid byte från en PSU med 9V till 6V! :icon_smile_cool::icon_smile_cool:

Känns långsiktigt mer hållbart! Ljudmässigt har det bara blivit bättre!

Du är välkommen tillbaka i microRendu-klubben, om du inte blir nöjd med Devialet-streamingen! :smile2::smile2:

/muffin

Låter bra.

Jag hade en Mutec re-clocker (USB till AES) mellan min microRendu och Devialeten och då blev microRendun ännu varmare så att köra lägre spänning verkar vara rätt väg att gå.

Jag kanske kommer tillbaks till microRendu men den nya beta versionen av Devialets AIR protokoll för streaming ifrån datorn ska vara riktigt bra finns dock bara till Mac just nu och jag hoppas att deras nya streamerkort blir en bra lösning så man slipper ha en massa extra lådor.

Fasiken vad ledsamt...försökt att köra igång min Microrendu och får inte ett ut ett smack. Macpro-Mr-Audio Alchemy DDP1 i Roonready config. Microrendu syns i Roon och allt ser ok ut men inget ljud...Gud så ledsamt:(

Fasiken vad ledsamt...försökt att köra igång min Microrendu och får inte ett ut ett smack. Macpro-Mr-Audio Alchemy DDP1 i Roonready config. Microrendu syns i Roon och allt ser ok ut men inget ljud...Gud så ledsamt:(

Har du kryssat i "internet sharing" i din Mac?

Instruktioner för direktkoppling mellan Mac och mR finns här:

http://www.computeraudiophile.com/f26-sonore-sponsored/sonicorbiter-direct-connection-mac-pc-beta-28606/

Men måste väl inte köra DNLA och koppla ethernet direkt till datorn? Då använder man ju klockan i den sändande sidan istället för mottagande. Jag personligen skulle göra allt jag kunde för att slippa trådlöst till en dator för att sedan köra kabel mellan datorn och mRendu.

/Harryup

När jag hade problem med min microRendu så mailade jag Jesus på Sonore och han fixade problemet rätt omgående.

Jo men det är inte lätt att någon mail adress till honom...kikade runt och mailade en Gill D.

Fick hjälp! Underbart! Fattade inte riktigt var felet var men förstog iaf att man måste klicka och bekräfta noga för varje förändring.

Dessutom hittade han menyer i Roon som jag inte sett förut.

Initialt kan jag bara säga att detta gjorde skillnad..sedan är ju allt iskallt så vi får se om än mer närmaste dagarna

• 2 months later...

Hej alla microRenduälskare!

Jag håller sakta men säkert på att bli ett "fan" jag med. Jag beställde nämligen en själv för kort tid sedan, från Boston (Sonore).

Den kom hit snabbare än om jag hade beställt den i andra änden av Sverige. Beställt sen fredageftermiddag, och så får jag telefonsamtal tidigt på måndags-morgon och frågar om dom kan leverera under måndagen! Vad säger ni om det?

Senast Postbord fraktade något åt mig tog det fyra vardagar mellan södra Skåne och Stockholm, dessutom visste ingen riktigt var paketet var någonstans. Jag fick bråka en hel del för att få paketet på fyra dagar!

Men, jag skrev tidigare om streamers här, och jag fick microRendu rekommenderat till mig. Jag tog det till mig.

Jag är glad att jag lyssnade! Tack ska ni ha!

Jag fick ju igång den, hyggligt smidigt. Jag streamar via Tidal, och spelar filer, köpta och rippade flac från mina egna cd.

Först lät den faktiskt inte speciellt bra. Min Apple Airport Express lät bättre. Men den tog sig, redan dag två hade den kört om Airport-Expressen. (Jag installerade Roon.) Sedan har jag bara den enkla iFi-strömförsörjningen ännu, den ska bytas ut mot en UltraCap LPS-1 när allt börjar sätta sig på plats.

Den lilla micron och Roon låter nu så lovande efter några dagars spelande att jag satsar på en ny maskin för att köra Roon på. Jag är dålig på det här med digital musik, hur man kopplar ihop grejerna. Så jag skulle kunna ha nytta av något tips om ni kan ge det. Är det någon som kör Roon fullt ut? Med microRendu eller liknande...

Jag behöver helt enkelt ha tips på hur man kopplar grejerna, man ska ju helst köra nätverkskabeln i stället för Wifi mellan Roon's Core och Rendun. Jag har hittills bara kört Wifi mellan Core och router/Rendu, samt även mellan Remoten och routern. Det är ju inte optimalt. Det är alltså på väg att lösas.

Micro Rendu pluggas in i en Chord-dac. Min kunskap i digital musikteknik är rudimentär som sagt, men jag har musiköra. Jag har lyssnat på Tidal i ett år nu, och långsamt byggt en liten nätt Chordanläggning. Mina Naimprylar har pensionerats. Dock inte vinylsvarven, den har fått nytt liv med ny pickup och ett riaa-steg från Chord. Allt låter bra som tusan kan jag säga.

Edited by Rickard S

Kolla på sonicTransport finns för olika stora musik bibliotek på Roon de säljer även Sonore så de har ett samarbete. Jag är inne på deras i5 modell, de kommer förinstallerade med Roon server och de går att få med SSD disk om man vill ha all musik på den med.

Koppla den i routern tillsammans med microRendu så har du allt i ett där med wifi till remoten då också vill säga.

Edited by octavia rs