Jump to content

Ny strömförsörjning till hifi:n


octavia rs

Recommended Posts

Och när det är klart och om slutresultatet blir det vi hoppas på är det väl dags för er att starta eget och köra riket runt för att optimera elskåpen alternativt att plocka ihop det som behövs och sälja till lokala elinstallatörer typ uppgraderingskit nivå 1, 2 och 3. I nivå 3 skall självklart en liten display ingå där man kan avläsa THD, förimpedan, spänning samt aktuellt effektuttag ur nätet.

Ni har redan en kund...

Två kunder!

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit "out of order" de senaste veckorna och har inte haft möjlighet att kommentera din tråd. Snygg som en altartavla. :77: Jag följer din installation med stort intresse."väldigt onödigt och överdrivet" skulle jag inte klassa det som.Mina erfarenheter säger att ju starkare nät man har, desto immunare är det mot störningar.Det reducerar mängden inkommande störningar från det gemensamma nätet och framförallt ökar förmågan att kunna dränera bort de störningar som orsakas i ditt eget nät.Ett "starkt nät" (med låg förimpedans) minskar risken att de olika förbrukarna i ditt nät ska kontaminera varandra och då minskar också behovet av s.k. strömrenare eller filter som oftast har en påtagligt hög serieresistans.Transientskydd med varistorer påverkar däremot inte matningen så länge spänningen håller sig under tröskelvärdet och Cx/Cy kondensatorerna ligger parallellt och kan inte heller orsaka några begränsningar.Jag tror på ditt "bygge". :thumbsup: Jag ser fram emot hur du upplever resultatet.Kör hårt, lite sommarvärme knäcker väl inte en hantverkare. ;) /PEO

Centralen gjorde jag själv när jag byggde huset så den fick lite extra omsorg, även det som inte syns ska vara snyggt.

Nä onödigt och överdrivet var kanske lite och ta i men jag tror ju redan att man kommer långt med kanske 6kvmm, allt beror ju lite på vad man har in i huset. Jag har ju 16kvmm in och ett bra nät så för mig att gå vidare med 10kvmm blev de grövsta jag kunde få till i min anläggning då slangen mellan fasadmätarskåpet och centralen är 20mm.

Jag hoppas att det gör någon skillnad men om de inte skulle göra de så är jag nöjd ändå med mitt bygge, jag har fått extra skydd mot överspänning förutom mitt befintliga Elrond åskskydd.

Nä lite värme är väl ok men nu har jag fått nån inflammation i ena knäet så jag går lite på halvfart. Hade ju hoppats bli färdig i denna veckan men nu får jag se hur de går.

Link to comment
Share on other sites

Och när det är klart och om slutresultatet blir det vi hoppas på är det väl dags för er att starta eget och köra riket runt för att optimera elskåpen alternativt att plocka ihop det som behövs och sälja till lokala elinstallatörer typ uppgraderingskit nivå 1, 2 och 3. I nivå 3 skall självklart en liten display ingå där man kan avläsa THD, förimpedan, spänning samt aktuellt effektuttag ur nätet.

Ni har redan en kund...

Ja de hade varit trevligt att kunna erbjuda den tjänsten det hade väl dock blivit rätt olönsamt att bara syssla med detta men som en sido syssla till ens vanliga arbeten så helt klart.

Uppgraderings kit hade kanske gått att lösa men jag tror att göra ett kit till varje fall är bäst då de finns så många olika förutsättningar inom elinstallationer och man ska kanske inte bara fokusera på elen till hifi:n utan även resten av huset så de är säkert och fungerar som de ska.

Link to comment
Share on other sites

Bra idé!

I detta fallet är det intressant men inte nödvändigt att mäta innan för att se om man har problem, eftersom både ens egna och andras förbrukare och störningar varierar över tid.

Jag tycker det verkar som att man kan göra en standarddesign som passar de flesta hushåll som har mätarskåp och central.

En annan sak som jag inte tycker man ska förringa är att hitta komponenter som är anpassade för 10kvmm ledare.

Jag avskyr smäckiga elkomponenter.

Elec verkar riktigt bra, men de har ju inte filter och jfb tex.

Ja visst kan man göra det utan mätningar de blir ju inte sämre om man förbättrar sin anläggning. Mätningarna kan man inte lita på till 100% då de varierar med nätets belastning så de får man se som ett komplement till värdet man får ifrån elverket som man kan utgå ifrån när man gör beräkningen.

I min mening så kan man använda så grov kabel man kan mellan skåpen utan att överdriva men allt är ju beroende på förutsättningarna i anläggningen.

Nä de är svårt att hitta kontakter som tar så grov kabel men Elec tycker jag är riktigt bra och de är samma kontaktdel i dem som i Ansuz kontakter på deras kablar så de bör vara av bra kvalité (jag kunde inte låta bli att dela en kontakt på mina Ansuz kablar), jag tror att Elec gör dem åt Ansuz eller att de har samma tillverkare.

Väljer man kända märken på jordfelsbrytare så är de lugnt, jag använder mycket Hager och en del Schneider de är märken man kan lita på att de är bra kvalité och de fungerar. Säkring till hifi är de väl Klangmodul som gäller, jag har en kopia på den som jag hitta i Tyskland med försilvradesäkringar i storlek 14*51mm

Screenshot_20160606-104756_zps06pxi8dx.p

Vad gäller kabel så vet jag inte hur man ska välja ledar typ och isolering. Jag har valt fåtrådig och PEX isolering men hur de påverkar vet jag inte. Väljer man tex kabel så är ju N1XV 3G6 ett bra alternativ jag tror de går att få fram 3G10 med. Annars är de ju vanlig PVC isolerad RK att dra i slang och då kan man ju få vilken area man vill.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Se möjligheterna först! Sätt ihop ett affärskoncept och sortera ut plus och minus. Där skall ni också lista vad som finns på marknaden idag vilket också ger en hint om vad en sats skall kosta. Testa konceptet och skaffa referenser.

Såvitt jag kan förstå är behovet av investeringa minimalt då det hela bygger på standardkomponenter. Men det behövs en story, ritningar och en liten låda att skicka i. Komponenterna är så billiga i inköp så satsen kan innehålla flera alternativ alternativt olika hoplock beroende på kundens elskåp och liknande. Sådant kan man fila på. Steg ett kan ju vara först göra en mätning och se behovet. Ungefär som Engelholm Audio gör med akustikmätningar.

Potentiella kunder kan ju vara de som är beredda att köpa en box med hifiutseende för 20 lappar eller de som vill rensa upp i hyllan.

Personlig service och riktade tjänster där den enskilde sätts i fokus ligger i tiden.

När allt är installerat skruvas en liten mässingsskylt upp vid elskåpet som vittnar om "certifierad hifi-ström"...

Link to comment
Share on other sites

Se möjligheterna först! Sätt ihop ett affärskoncept och sortera ut plus och minus. Där skall ni också lista vad som finns på marknaden idag vilket också ger en hint om vad en sats skall kosta. Testa konceptet och skaffa referenser.

Såvitt jag kan förstå är behovet av investeringa minimalt då det hela bygger på standardkomponenter. Men det behövs en story, ritningar och en liten låda att skicka i. Komponenterna är så billiga i inköp så satsen kan innehålla flera alternativ alternativt olika hoplock beroende på kundens elskåp och liknande. Sådant kan man fila på. Steg ett kan ju vara först göra en mätning och se behovet. Ungefär som Engelholm Audio gör med akustikmätningar.

Potentiella kunder kan ju vara de som är beredda att köpa en box med hifiutseende för 20 lappar eller de som vill rensa upp i hyllan.

Personlig service och riktade tjänster där den enskilde sätts i fokus ligger i tiden.

När allt är installerat skruvas en liten mässingsskylt upp vid elskåpet som vittnar om "certifierad hifi-ström"...

Problemet är inte komponenterna de är hur man kan utföra jobbet som är problemet. Oftast när man gör byten av central och flytt av mätarskåpet så får jag åka dit och gå igenom jobbet. Hem och beställa material, boka tid med elverket. Åka dit och förbereda vad jag kan innan elverket kommer. Åka dit den dagen elverket kommer och samköra installationen med dem, byta centralen. Göra gruppschema, göra protokoll över installationen, göra alla mätningar och dokumentera allt. Sortera upp överblivet material och sortera upp det man plockat ner, göra underlag för fakturering. Åka ut och sätta upp gruppschemat om jag inte haft det helt klart vid installationen.

Detta är svårt att packa i en låda och sälja, sälja kit som andra ska montera då måste kunden berätta exakt hur deras anläggning ser ut för att jag ska få fram rätt material och hur vet jag att elektrikern de anlitar gör de på rätt sätt eller ens vill sätta upp nått de ej själv sålt och ha förståelse för våra idéer angående hifiström.

Jag tror ett sånt koncept hade dött ut rätt fort, svårt att hitta en tillräckligt stor kundskara som verkligen vill betala för detta men vem vet jag har kanske fel :)

Möjligtvis att man kör ett paket utan kabel så får kunden ta det med sin elektriker. Kanske typ åskskydd, JFB, säkring och en låda med filter komponenter, fast jag är lite osäker på just lådan med filter delarna då den sätts ihop av tex mig hur de blir med CE märkning, inte bara och sälja hur som helst idag.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Som ni märker händer det just nu inte mycket på elfronten. Fick någon dryg inflammation i knäet så de har inte blivit mycket jobb denna veckan och i helgen hade vi 2 års kalas för min ena son.

Har dock gått och filat på att behålla min gamla matning och ha den till nätverkskomponenterna. På samma matning till dem idag finns de en switchad nätdel till GSM uppringaren och jag tänkte försöka få bort alla switchade nätdelarna jag har idag till fiberconverter, router och NAS mot en stor nätdel så separera larm och nätverk i två separata matningar är ett steg i den riktningen.

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att jag väljer bort ett traditionellt filter är att Devialet har filter inbyggt i IEC intaget och där sitter drosslar på 0.7mH och XY-kondensatorer för att klara EMC kraven, jag vill således inte öka på med mer drosslar som då ger ytterligare motstånd mot strömen att ta sig fram. Mätningar på detta IEC filter visar nära 3.5ohm och de vill man egentligen inte ha i vägen, finns de som moddat sina Devialeter med vanliga IEC kontakter och i den nya D900 (L’original d’atelier) ska de sitta bättre filter. Mitt egna "filter" kommer har XY-kondensatorer och varistorer för att ta bort spänningspikar och störningar på L och N-ledarna innan de når fram till förstärkarna men inget mer än så.

Finns även planer på kablar ifrån Ansuz listen som får en IEC kontakt som passar under kåpan på Devialeterna och där ska jag kunna få in 3G6kvmm ledare i en liknande konstruktion som jag har ifrån filterlådan till nätlisten dock kan de bli mångtrådiga ledare så de blir lite mer flexibla, detta ska undersökas i veckan.

Förhoppningsvis ska jag kunna få till delar av matningen i veckan om allt går som det är tänkt.

open_big.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Fixade lite med lådan till filtret idag. Tog upp hål till kablarna som ska in och ut ur lådan. Blev 28,3mm förskruvningar med dragavlastning då slangen med flätan passade perfekt i dessa.
Blir lite överkurs med flätan på slangen absolut inte nödvändigt då jag kunde gått med den gråa flexslangen direkt in i lådan men då den syns i garderoben så gör jag det lilla extra för utseendets skull.

DSC_1126_zpsztgrmybn.jpg

DSC_1127_zpsypfcnjay.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Passade på att mäta upp förimpedansen (ZFör) och kortslutningsströmen (Ik1) i min Ansuz list för att ha nått att jämföra med när jag väl fått installerat min nya matning.

Mätning mellan L-PE.

_20160615_204259_zpsx1qtw8nl.jpg


Mätning mellan L-N.

_20160615_204232_zpsctxfekzx.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Fixade lite med lådan till filtret idag. Tog upp hål till kablarna som ska in och ut ur lådan. Blev 28,3mm förskruvningar med dragavlastning då slangen med flätan passade perfekt i dessa.

Blir lite överkurs med flätan på slangen absolut inte nödvändigt då jag kunde gått med den gråa flexslangen direkt in i lådan men då den syns i garderoben så gör jag det lilla extra för utseendets skull.

http://i1160.photobucket.com/albums/q500/anderssonfredrik78/Mobile%20Uploads/DSC_1126_zpsztgrmybn.jpg

http://i1160.photobucket.com/albums/q500/anderssonfredrik78/Mobile%20Uploads/DSC_1127_zpsypfcnjay.jpg

Blir verkligen peppad av din framfart.

Tyvärr står ett viktigare underhåll före i kö.

Hoppas det blir bra med knät.

Link to comment
Share on other sites

Blir verkligen peppad av din framfart.

Tyvärr står ett viktigare underhåll före i kö.

Hoppas det blir bra med knät.

Knäet är snart återställt så jag hoppas vara klar med allt innan midsommar om de går som jag tänkt. Förberett slang och kabel som ska dras fram så de ska gå rätt snabbt att få ihop allt när väl tid ges att göra det.

Link to comment
Share on other sites

Fick tid att fixa lite idag med mitt projekt.

Filterlådan monterad i garderoben ovan racket, blev en kanal för att dölja slangen där den kommer ner i garderoben.

DSC_1134_zpsaecoosli.jpg


Slangen indragen i lådan och ledarna kopplad i plinten.

DSC_1135_zpsprg4ibpm.jpg


Ledarna ut ur lådan till Ansuz listen inkopplad. Saknar ett ändlock till kanalen sen är den biten klar.

DSC_1136_zpspzhwnwo0.jpg


Kabeln in i listen, blev på gränsen till att vara för styv med de fåtrådiga 10kvmm ledarna, skulle nog valt en flexiblare variant då den blev lite väl bångstyrig. Får nog sätta ett fäste på den precis ovan hyllan som håller styr på den så den inte påfrestar IEC intaget i listen alldeles för mycket.

DSC_1137_zpstzyw9gbp.jpg


Ansuz Mainz 8D nätlist med Ansuz Mainz POM strömkablar till mina Devialeter. Kan bli att jag kommer köra med egna kablar till Devialeterna ifrån nätlisten då jag eventuellt vill kunna få på kåpan över anslutningarna, finns en bild på den kabeln längre upp här på sidan. Tiden får utvisa hur de blir.

DSC_1138_zpsj92mrbfw.jpg


Nu återstår att lägga fram slangen ovan garderoberna, kan bli en kanal så den blir mer dold även om ingen någonsin kommer se den men de är de där med känslan. Borra in slangen i centralen och bygga om i den, dra i trådarna ut till mätarskåpet och koppla ihop allt.

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Jäklar vad seriöst. Bra jobbat!

Haha ja de blev lite mer seriöst än vad jag hade tänkt en gång i tiden när jag fixade förra matningen och matningen innan den och originalmatningen när jag byggde huset.

Matning 1 till racket EXK3G1.5 (skrotad)

Matning 2 till racket FK 3G2.5 (matar tv, kabel-tv box, Bluray och Chromecast)

Matning 3 till racket skärmad 3G4 (ska bli kvar och mata en Paul Hynes PSU till nätverkskomponenterna, alla switchade nätdelarna ska bort)

Matning 4 till racket N1XV 3G10 (detta är absolut den sista matningen till racket, nu är de nog)

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Riktigt imponerande projekt.

Hade varit kul att se ditt rack i sin helhet då all installation är färdigställd.

Just nu vill jag inte ta foto på baksidan av racket då de ser ut som ja jag vet inte. Har inte fixat till installationen av min microRendu så den ligger löst där bak och sen fick jag en Mutec USB till AES reclocker och deb ligger med där bak så de är lite mitt i testandet. Imorgon kommer det nya högtalarkablar och en ny AES kabel ifrån Cabledyne så det ska in och då ska jag koppla loss allt och fixa till alla kablar bakom racket. Några kabelkanaler ska ändras då de har hål ifrån min gamla hembio uppsättning så de stämmer inte riktigt med de jag har idag. Racket skulle egentligen fixas till det med då delar av baksidans hål mot elektroniken är lite fel och jag skulle vilja byta ut glashyllorna mot tjockare dito men det får komma längre fram.

Link to comment
Share on other sites

Mitt lilla sido projekt med kablar till mina Devialeter fick sitt avslut nu. Framtiden får utvisa om dessa blir en permanent del av anläggningen. Vill jag få på kåpan på baksidan så är det kablar med denna Furutech som gäller eller likvärdiga.

DSC_1148_zpshtpzzzjm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Kul att ni gillar vad jag gör.

Just nu ligger mitt projekt på is då de kommit mycket annat mellan just nu.

Ja, det är klart att du har fullt upp med annat. Du har ju några forumvänner att åka och installera hos. :)

Ta med dig Peo också så går det fortare.

Mvh

Lasse

Edited by LasseJ
Link to comment
Share on other sites

Mitt lilla sido projekt med kablar till mina Devialeter fick sitt avslut nu. Framtiden får utvisa om dessa blir en permanent del av anläggningen. Vill jag få på kåpan på baksidan så är det kablar med denna Furutech som gäller eller likvärdiga. DSC_1148_zpshtpzzzjm.jpg

Ser ut som ett installationsgolv från Bergvik.

Link to comment
Share on other sites

Fick tid att fortsätta med mitt projekt, nu återstår bara inkoppling i centralen och mätarskåpet.

Kanalen ovan garderoberna.

DSC_1157_zpsb0wxdybf.jpg


Blev väl inte världens snyggaste men de syns ju inte och slangen kommer ju inte flytta på sig.

DSC_1156_zpsafjt4cnb.jpg


Kablarna i centralen.

DSC_1154_zps04oqpfhg.jpg


Kabeln i mätarskåpet.

DSC_1155_zps47ihgo6v.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Kan tillägga att om någon kommer och säger att de vill ha dragit i 3st 10kvmm ledare av fåtrådig modell i en 20mm flexslang så kommer jag säga NEJ ........ vilket jobb de var att få igenom, var nära att ge upp men skam den som ger sig jag hade gett mig den på att ha 10kvmm hela vägen ville inte gå ner till 6kvmm.

Link to comment
Share on other sites

om någon kommer och säger att de vill ha dragit i 3st 10kvmm ledare av fåtrådig modell i en 20mm flexslang så kommer jag säga NEJ ........

Förstår det. Ganska måttligt motstånd i början, ökande till nära omöjligt.

Men bra blev det!

Link to comment
Share on other sites

Förstår det. Ganska måttligt motstånd i början, ökande till nära omöjligt.

Men bra blev det!

Ja de var nästan omöjligt i slutet men som sagt de gick till slut. Hoppas få lite tid över i veckan som kommer och koppla ihop allt.

Link to comment
Share on other sites

Då fortsätter vi med bilderna ifrån de sista av installation.

Fjärde polen monterad på brytaren, tänkte att fronten på centralen ska dölja den men den sticker ut lite för mycket så där får jag göra någon lösning framöver så plåten blir helt plan. Alla trådändar får en ändhylsa då de fåtrådiga ledarna inte blir helt bra i alla anslutningar.

DSC_1198_zpsydcpo7na.jpg


Klangmodulen sitter kvar på den gamla platsen i centralen.

DSC_1199_zpsiimlelg0.jpg


Nolla och jord skarvade på egna plintar i centralen. Lite fel med den beiga plinten till jorden men jag ville ha den frånskild centralens jord.

DSC_1200_zpsudan3jmo.jpg


I mätarskåpet så blev de lite ändringar då jordfelsbrytaren inne i centralen flyttade ut här istället för att minska mängden kopplingar.

DSC_1201_zpsiw5fmxu2.jpg

Edited by octavia rs
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...