Orfeus Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Jag går och klurar på en ny förstärkare till ett par Audiovector Si3 Standard högtalare (som förhoppningsvis blir Super med tiden). Jag har läst lite om Naim 5i, Arcam och Primare, men jag vet inte om jag blir klokare. Var hade ni börjat i djungeln och hur hade ni tänkt?Jag skulle vilja ha en förstärkare som spelar klassiskt bra... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigblue Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Spännande att se var detta slutar. Det viktigaste för att kunna ge dig några råd är att få veta lite mer om vad du gillar med ljudet du har idag och vad du skulle vilja förbättra? Vad kör du på för stärkare nu? Jag upplever Audiovector generellt som en "ljus" högtalare. Är det något du vill förstärka eller vill du försöka finna något som är något varmare? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
exPERten Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Jag kör Audiovector Mi3 Signatur och Rotel, funkar bra i mina öron. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 28, 2016 Share Posted April 28, 2016 Här finns det ju möjlighet att experimentera med både bi- och triamping. Ett trevligt rörförsteg och klass D monoblock som kan stackas kanske? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orfeus Posted April 29, 2016 Author Share Posted April 29, 2016 Tack alla för svaren! :-) Spännande att se var detta slutar. Det viktigaste för att kunna ge dig några råd är att få veta lite mer om vad du gillar med ljudet du har idag och vad du skulle vilja förbättra? Vad kör du på för stärkare nu? Jag upplever Audiovector generellt som en "ljus" högtalare. Är det något du vill förstärka eller vill du försöka finna något som är något varmare? Jag vet faktiskt inte än - jag har inte fått dem på plats ännu. Men det jag har hemma nu till mina gamla högtalare (Dali Evidence) är Kina-hifi som är omkring tio år gammalt. En Classic CD-spelare (som jag är riktigt nöjd med och som får vara kvar) och sen för- och slutsteg Classic 10.0 och 8.0B. Vidare har jag också en Yamaha Reciver (771), som jag gärna kopplar vidare. Jag inbillar mig att jag bör gå upp en klass i förstärkeriet för att göra högtalarna rättvisa. Jag har dock inte så mycket pengar att lägga just nu, så jag sneglar på begagnatmarknaden och för runt 5000kr och hoppas att jag kan hitta någon som inte är dumsnålt. Så Naim Nait 5i dök upp tidigt, eftersom jag förstått att Naim och Audiovector trivs bra ihop. Men egentligen vet jag inte var jag ska börja - jag kan ju inte så mycket om förstärkare och det hade varit skönt att få en start. Det som jag tänker rent generellt med hifi för klassiskt, är att klarheten och detaljrikedomen är viktig och likaså rymd. Skönt är också om det finns lite tryck, för klarhet utan att det också känns lite i skinnet har jag lite svårt för. Men det är kanske självklara begrepp och beskrivning - jag vet inte... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted April 29, 2016 Share Posted April 29, 2016 (edited) 5000kr är ingen lätt summa att hitta något i. Jag tycker nog att du inte ska rusa åstad utan invänta rätt erbjudande, under tiden kan du lägga undan lite mer undan för undan. Samtidigt har du tid att verkligen ta reda på vad du vill ha. Att man ser vissa märken spela ihop hos handlarna och på mässor och därför hemma hos folk beror inte sällan på ekonomi och politik. Eg inte konstigare än vilken distributör som sitter på märkena. Det ska man verkligen inte stirra sig blind på. Oftast är man ju hänvisad till ett visst utbud i en butik och då styrs man ju in på en referens som återfinns på flera ställen. Tänk utanför boxen. Om jag inte minns fel, orkar inte googla så är högtalaren ganska lättdriven typ 90db? Men har rätt elaka impedanser? I så fall krävs det en del av stärkaren men jag tycker inte man ska stirra sig blind på watt. Det jag minns när jag lyssnat på Audiovector är att de är rätt "tekniska" i sin spelstil. Lite hårda i övre mellanregistret. Bra tryck men som sagt lite mekaniska. Jag skulle pröva något med lite mer känsla och innerlighet. En såpass kraftfull integrerad rörhäck som möjligt är det givna valet som jag rekommenderar. En Audiospace är faktiskt inte fel. Det finns mycket som är kul med rörisar bl.a. tuberoling och möjligheten att tuna in exakt rätt sound med olika NOSrör. Det passar juinte alla men är jättekul tycker jag. Vill man inte pyssla med rör tycker jag en F5 från pass lab är något du ska hålla ögonen öppna efter. Låter helt ok för att vara trissesteg. Men för och slutsteg ryms verkligen inte i budget. Jag förespråkar verkligen inte att ta lån eller sk räntefria avbetalningar. Tvärtom avråder jag från det. MEN det finns tillfällen då det helt enkelt är ett smidigt sätt att få det man vill ha. Speciellt om det är fråga om ett demoex eller inbyte som är helt rätt men ligger lite utanför budget. Har gjort det själv ett flertal gånger. Ångrar inte det. Edited April 29, 2016 by Adagio Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Orfeus Posted May 8, 2016 Author Share Posted May 8, 2016 Nu har jag varit och lyssnat lite. Jag lyssnade på Naim Nait 5si och Primare I22. Samt en Hegel. Jag föll pladask för Premare spelaren som jag upplevde som mjuk, detaljerad och med jättefin 3D. De lät analoga och kändes som att de passade högtalarna väldigt bra. Naimen föll pladask. Ljudbilden kändes smal och onaturlig och som att hesheten inte fanns. Hegeln var okej, men kändes inte alls på komplett som Primaren. Så just nu ligger den väldigt bra och det skulle inte förvåna mig om jag landar där :-) En fråga - Audiovectorn kan man ju tre-ampa (visst heter det så? - man kan ha tre högtalarkablar). Om man kör på en sladd och alltså har metallplattan över alla tre ingångar - spelar det någon roll för vilken man sätter högtalarkabeln då? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinylcalle Posted May 9, 2016 Share Posted May 9, 2016 Nej det spelar ingen roll. MvH Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lasse Posted May 10, 2016 Share Posted May 10, 2016 Nej det spelar ingen roll. MvH Carl Hemma hos mig spelar det stor roll, roll spelar det även om jag byter ut orginaljumpersen mot något bättre. Jag har bara möjlighet till bi-amp/wire men det låter bäst om jag kör på diskantingången. (tvåvägare) MItt förslag som alltid är att det finns ingen regel utan undantag och att man ALLTID skall lita på sina egna öron och i slutändan lyssna själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vinylcalle Posted May 12, 2016 Share Posted May 12, 2016 Tycker man att det låter olika så får man gärna göra det. Mitt svar var snarast huruvida det funkar i vilket alternativ som helst. MvH Carl Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adagio Posted May 14, 2016 Share Posted May 14, 2016 Vissa tycker att diskanten framhävs när man matar polskruvarna till diskantfiltret först och då att basregistret blir lite mer betonat tvärtom. Ytterligare några förespråkar diagonal placering, nordost åt ena hållet och AQ åt andra. Så det finns ju fyra sätt att välja mellan. Jobbigt för den som har den ambivalenta läggningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts