Jump to content

Eitans delikata system.

Apexorca

Recommended Posts

Verkligen ett spännande system. Skulle man ju kunna köpa bara för att titta på. De grejerna skapar ett stort habegär och att det låter så fantastiskt fint också...kul!

Kul även med sådana här reportage med andras system. Tack Apex för det. Fina bilder också som lyfter hela reportaget. Framförallt med så läckra grejer.

mvh

Lasse

Edited by LasseJ

Fina bilder på en snyggt designad förstärkare och CD-transport med ett par mycket välljudande högtalare.

Kul att få se JJ 300 B rör. Kör själv med 4 x 2A3-40W rör.

Funderar lite bara på varför det sitter glasrör över rören :Thinking:

Tillverkarna brukar förespråka god ventilation runt rören för hållbarheten.

Fina bilder på en snyggt designad förstärkare och CD-transport med ett par mycket välljudande högtalare.

Kul att få se JJ 300 B rör. Kör själv med 4 x 2A3-40W rör.

Funderar lite bara på varför det sitter glasrör över rören :Thinking:

Tillverkarna brukar förespråka god ventilation runt rören för hållbarheten.

Tack! :)

Bra fråga! Design, skydd...?

• 5 months later...

Va det så mkt sagt?

Jag har lyssnat på musik sedan liten.

Check

Jag har moddat prylar sedan länge.

Check.

Med bra prylar får man bättre koppling till musiken och dess känslor.

Check.

Bra sammanfattning. Jag tror vissa konstruktörer faktiskt missar lite fokus på detta. I alla fall vad det låter som tycker jag.

Jag gillade filmen. Det rent tekniska blev det mycket riktigt inte så mycket sagt om.

Jag tycker det är trevligt att han pratar om musiken så passionerat. Vissa pratar mest teknik. En blandning är bra. Men mer gärna musik än teknik i fokus för mig. Verity Audio är ett märke som betonar och lyfter fram det musikaliska i musiken. Detta är även det jag upplever när man lyssnar på dem.

Tex Eitans system är galet bra på detta.

Vet ej varför, men jag kom och tänka på en intervju jag såg får några år sedan med Miles Davis. De pratade om hans musicerande. Miles bara beskrev sin känsla eller intention för en ton eller det han spelade. Han lämnade konsekvent ute allt tekniskt och teoretiskt om sitt spelande och sin musik trots frågor i den riktningen. Det verkade inte vara det viktiga för Miles.

Miles var ju ingen vanlig musiker precis, och jag har inte hört så många uttrycka sig som han om musiken.

Det finns något härligt med det. Bara släppa taget och uppleva förutsättningslöst. Bara låta musiken tala. Jag tror det kan vara något åt det hållet som Veritys konstruktör vill förmedla. I så fall är det precis det jag vill uppleva när jag lyssnar. MUSIKEN.

Visst kan detta bli flummigt, men tekniken måste finnas och vara ordning på och den är till viss del intressant och fascinerande. Det är bara det att nästan var och en högtalarkonstruktör menar på fullaste alvar att deras konstruktioner är de bästa och mest riktiga och med liten respekt för andra konstruktörer. Dock kan det låta lika dåligt eller lika bra med olika konstruktioner. Det handlar nog mer om genomförandet och hur man trimmar sina högtalare att låta. Vad man har för ljudideal alltså. Man kan nå det på mängder med sätt.

Vi konsumenter väljer sedan det som passar oss bäst. I Eitans fall blev det NAGRA och VERITY. Utmärkta val i mina öron.

Edited by Apexorca

Eitans system med Nagra 300B och Verity Audio Sarastro kommunicerar musik på ett helt makalöst sätt. Man sitter bara njuter av musiken och tänker inte alls på dynamik, bas, utsträckt diskant eller rak frekvensgång. Du sugs helt enkelt in i inspelningen och dess musikaliska presentation. Bravo konstruktörerna bakom Nagra och Verity! Grattis till ett fantastisk system Eitan!

Edited by LISTEN TO MUSIC

Va det så mkt sagt?

Jag har lyssnat på musik sedan liten.

Check

Jag har moddat prylar sedan länge.

Check.

Med bra prylar får man bättre koppling till musiken och dess känslor.

Check.

Bra sammanfattning. Jag tror vissa konstruktörer faktiskt missar lite fokus på detta. I alla fall vad det låter som tycker jag.

Jag gillade filmen. Det rent tekniska blev det mycket riktigt inte så mycket sagt om.

Jag tycker det är trevligt att han pratar om musiken så passionerat. Vissa pratar mest teknik. En blandning är bra. Men mer gärna musik än teknik i fokus för mig. Verity Audio är ett märke som betonar och lyfter fram det musikaliska i musiken. Detta är även det jag upplever när man lyssnar på dem.

Tex Eitans system är galet bra på detta.

Vet ej varför, men jag kom och tänka på en intervju jag såg får några år sedan med Miles Davis. De pratade om hans musicerande. Miles bara beskrev sin känsla eller intention för en ton eller det han spelade. Han lämnade konsekvent ute allt tekniskt och teoretiskt om sitt spelande och sin musik trots frågor i den riktningen. Det verkade inte vara det viktiga för Miles.

Miles var ju ingen vanlig musiker precis, och jag har inte hört så många uttrycka sig som han om musiken.

Det finns något härligt med det. Bara släppa taget och uppleva förutsättningslöst. Bara låta musiken tala. Jag tror det kan vara något åt det hållet som Veritys konstruktör vill förmedla. I så fall är det precis det jag vill uppleva när jag lyssnar. MUSIKEN.

Visst kan detta bli flummigt, men tekniken måste finnas och vara ordning på och den är till viss del intressant och fascinerande. Det är bara det att nästan var och en högtalarkonstruktör menar på fullaste alvar att deras konstruktioner är de bästa och mest riktiga och med liten respekt för andra konstruktörer. Dock kan det låta lika dåligt eller lika bra med olika konstruktioner. Det handlar nog mer om genomförandet och hur man trimmar sina högtalare att låta. Vad man har för ljudideal alltså. Man kan nå det på mängder med sätt.

Vi konsumenter väljer sedan det som passar oss bäst. I Eitans fall blev det NAGRA och VERITY. Utmärkta val i mina öron.

Det är tydligt att de senaste få årens marknadsföringstrend går mer åt att framhäva mjuka värden istället för hårda tekniska aspekter.

Varför? kan man bara spekulera i men det är ju också tydligt att konsumenter är villiga att betala för vettig hifi (tja...över 10'000kr för en "enhet") som har en stor portion av denna typ av marknadsföring.

Baksidan av detta är att budgeten skjuts från R&D till marknadsföring och chansen för några stora tekniska landvinningar inom högtalare minskar (givet man tror på sambandet mellan budget och utkomst :thumbsup::105: ).

PS. Detta sagt utan att på nått sätt betygsätta Eitans system som jag inte lyssnat på (om än att jag kan gissa kvaliteter baserat på de synliga komponenterna).

Du har så rätt. Marknadsföring följer trender. Lite svårare är det att peka ut vem som skapar trenderna. Däremot är det många som är kallade, s k "trend spotters". Jag deltog varje år hos PEJ i Köpenhamn som vi använde för att ta fram produkter, texter och bilder i vår kommunikation. De spanade även om tidsandan, se https://www.pejgruppen.com/pej-trendprodukter/pej-forecast/

De är faktiskt rätt så pricksäkra. De var tidigt ute med rekommendationer om att fokusera på upplevelser snarare än specifikationer. Att tekniken inte förvånar eller intresserar oss som den gjorde förr. Det är snare vilka värden och upplevelser den kan ge. Kvaliteten tar man för given. Det är sånt som gör att folk står i kö för en ny iPhone innan de ens vet vad den kan eller köper en Tesla innan den är klar och finner sig i att vänta 2-3 år för leverans.

Ett annat exempel på upplevelsestyrd marknadsföring är de moderna fiken och restaurangerna. Inte så mycket prat om maten och kakorna utan snarare är det totalupplevelser. Inredning, läge och andra saker som fångar tidsandan. Samma sak med bilar. Hur många idag frågar efter motoreffekt, överliggande kamaxel osv? Snarare är det funktion, design och livsstilsfrågor.

Hifi samma sak. Sonus faber är kanske den bästa exponenten för detta under senare år. Även Devialet.

Jag håller dock inte med om R&D förlorar på detta. En förutsättning för att ovanstående skall fungera är att produkten/servicen håller hög kvalitet. Om inte faller det snabbt omkull. Det räcker inte med att bara snacka.

Va det så mkt sagt?

Ja. Det säger väldigt mycket om Julien Pelchats utgångspunkt som konstruktör.

På 2min 44sek skulle han i stället antingen kunna berätta allmänt om högtalarna, vilket inte skulle skilja så mycket från andra högtalare. Det blir ju check, check, check där med för vilken dynamisk högtalare som helst.

Eller så kunde han berätta om någon detalj, exvis varför han valt bakåtriktade basar på en del modeller, eller varför han har delat kabinett, eller varför han bytt till banddiskant på en del modeller. Inget av det är speciellt intressant i första läget.

För min del säger det mycket mer att han lyssnade på 4-way street, Chick Corea, ELP och Maria Callas.

Här är en ganska komprimerad artikel om Verity's konstruktionsmålsättningar: http://www.ultraaudio.com/twbas/twbas_200909_verity.htm

Va det så mkt sagt?

På 2min 44sek skulle han i stället antingen kunna berätta allmänt om högtalarna, vilket inte skulle skilja så mycket från andra högtalare. Det blir ju check, check, check där med för vilken dynamisk högtalare som helst.

Eller så kunde han berätta om någon detalj, exvis varför han valt bakåtriktade basar på en del modeller, eller varför han har delat kabinett, eller varför han bytt till banddiskant på en del modeller. Inget av det är speciellt intressant i första läget.

För min del säger det mycket mer att han lyssnade på 4-way street, Chick Corea, ELP och Maria Callas.

Här är en ganska komprimerad artikel om Verity's konstruktionsmålsättningar: http://www.ultraaudio.com/twbas/twbas_200909_verity.htm

Håller med!

Har inte det varit ganska lång tid när man fokuserat på upplevelser när man talar om produkter, livsstil, resor, kompisar emellan, mm? Närmare 20 år vad jag kan komma ihåg. Det är en lång trend.

Jo, men den har skiftat lite mellan olika produktslag, mellan konsumtionsgrupper och dessutom inom trenden i sig typ vad som är hip och inte. Om jag får hårddra lite så var upplevelseindustrin förr mer fokuserad på kundgrupper som hade lite mer flis att spendera. Men nu har upplevelseindustrin tagit över inom stort sett alla målgrupper. Eftersom vi alla vill var lite "speciella", inte som "alla andra" så brukar det skapas nya trender av detta och vart det leder är svårt att veta.

Om vi håller oss till stereo så skulle "alla" ha en hifi-stapel på 70-80-talet. Men hifi-nördarna distanserade sig från detta och började istället söka så mycket watt som möjligt, helst från USA. Ett annat gäng åkte till Danmark och satsade på designade B&O. Trots att de inte hade marknadens bästa ljud så gillades designen och det var man beredd att betala för. Idag är det betydligt fler som är beredda att betala för designade produkter. Men sen har du de som på nytt avviker genom att köpa esoteriska prylar som bara för 10-15 år sedan skulle betraktas som sinnessjukt (och görs även så idag från de som inte tagit den riktningen). Det skulle inte förvåna mig om det kommer en rekyl på detta som går tillbaka till basics, ungefär som hände när NAD's lilla 3020 kom 1978.

Jag var på hifimässa i Stockholm då där näst intill varje rum hade en NAD 3020 och förevisade med. Plötsligt lät i princip allt annat illa. Men efter några år så tappade den sina anhängare, i vart fall inom audiofila sammanhang.

Många framstående konstruktörer har ett inre kall och drivkraft om vad de vill åstadkomma med sitt skapande, det vill säga musikaliska upplevelser. Produkten blir ett medel att uppnå detta inte själva målet. Till skillnad mot kommersiellt drivna företag vars mål är att bara tjäna pengar, så blir de senare tvungna att skapa föreställningar om ett annat mål genom förförisk marknadsföring.

Det grämer mig att jag aldrig lyckades träffa Franco Serblin irl. Jag vet att det gjordes försök att få honom till Sverige, men han var tydligen flygrädd. En eldsjäl som man gärna skulle vilja pratat med och som brann för musiken.

Calm

Va det så mkt sagt?

Lite tillspetsat kan man säga att dynamiska högtalare är check check check men det som skiljer är konstruktörens musiksmak. :105::77:

Va det så mkt sagt?

Lite tillspetsat kan man säga att dynamiska högtalare är check check check men det som skiljer är konstruktörens musiksmak. :105::77:

Då kan man ju säga att informationen som man fick i filmen kanske var bra för att få en uppfattning. :thumbsup:

:D

Allvarligt talat ja angående dynamiska högtalare på knappt 3min. Det är inte musiksmaken som sådan, utan själva grejen att det är just det han berättar. Det uppenbara hade varit att prata om tekniska egenskaper, men vad är den fundamentala målsättningen för en högtalartillverkare? Han svarar på frågan "Varför gör du högtalare?"

• 2 months later...

Julien Pelchats träffade jag i München en gång. Alla gånger jag hört hans högtalare där har det låtit mycket bra. Otroligt kompletta och ett ljud jag gillar.

Hemma hos Eitan låter det ännu bättre, men som Eitan spelar och de egenskaper som lyfts fram kan man inte höra på en mässa med stora rum, fullt med folk och lite sorl. Där får man spela lite högre och det låter jättebra. Eitan spelar i mindre rum och företrädesvis på lägre volymer.

Systemet är oerhört noggrant utvalt under flera år. Eitan vill som vi alla utveckla systemet och har liksom jag fascinerats utav de egenskaper mar får via vinyl. Han har liksom jag fått tankar på att köpa vinyl, pratat vinyl, lyssnat runt på vinyl och...

Så gjorde jag med då jag samlat ihop en slant för att starta processen. För min egen del slutade det den gången istället med en uppgradering av digitalsidan pga att jag kände att jag ville "bli klar" (vilket är en paradox för det kan man inte) där först... så även för Eitan. 

Vinylen fick vänta.

_49U9077.jpg

Eitan har ju fastnat för NAGRA vilket är lätt att förstå när man hör hur det spelar musik hos honom. Det finns mycket att säga om NAGRA som företag och deras produkter men det räcker nog med att de utstrålar ett totalgrepp på ingenjörskonsten som jag inte vet någon som toppar. Det är ett företag med kunskaper, anor och extrem nogrannhet. Att de sedan kan prestera välljud i högsta klass är ju så klart målet men kombon är attraherande.

_49U9082.jpg

_49U9084.jpg

Det som Eitan lagt vantarna på är en NAGRA Cassic DAC och den speglar sig i glansen av Verity Sarastro II.

_49U9067.jpg

Den gamla cd spelaren, NAGRA CD,  som fortfarande är i produktion efter många många år,  för så bra är den, får fungera som drivverk.

_49U9073.jpg

Den nya DAC'en följer så klart NAGRA's klassiska stil. Snart kommer Eitan sätta NAGRA's specialanpassade vibrationsdämpande plattor under DAC'en. Även här är inget lämnat åt slumpen och NAGRA har lärt sig av mina tester (HeHe). De har hård koppling på strategiska ställen under chassit mot 2 lager plan med bra massa och styva plan som är mjukt dämpade mellan sig och mot underlaget med låg resonansfrekvens (vad man kunde uppleva när man trycker till dem i alla fall)  för att bli av med stomljud. (se bilden ovan)

_49U9072.jpg

_49U9038.jpg

Bakifrån...

_49U9035.jpg

När man ändå är här bak kan man se Eitans ide om hur kablarna skall ha det. Dämpade mot golv och mellan varandra.

_49U9036.jpg

_49U9037.jpg

I högtalaren för höger kanal speglar sig förstärkaren.

_49U9034.jpg

_49U9047.jpg

Den är ju beskriven tidigare i tråden men den tål att bli fotad igen tycker jag.

_49U9076.jpg

_49U9041.jpg

Anläggningen drar verkligen blickarna till sig...

_49U9039.jpg

På bilderna kan man se att vi stannade ett bra tag. Först dagsljus sedan kvällsljus.

_49U9024.jpg

Vi han till och med städa bort julen.

_49U9045.jpg

På undervåning ser vi en Auralic som streamed musik. Det låter jättebra, men utan tvekan tycker jag CD låter ännu bättre.

Medan vi var där passerade räkneverket 10 timmar på Classic DAC. Den har ca 390 timmar kvar inna NAGRA säger att den är inspelad. Men herregud vad den låter bra redan. Upplevelsen var att den under våra timmar vi var där hörde hur den förbättrades efter hand. Att denna DAC är bra är helt uppenbart. Jag har kommit att bli ganska känslig för vissa negativa egenskaper som jag vill påstå alla digitala signalkällor har mer eller mindre. Inte så att det inte går att lyssna på. Det kan låta jättebra så klart, men man hör dem och får bara leva med dem. Classic DAC tillhör de digitala enheter som har extremt lite av detta. Nu är detta väldigt olika system i uppbyggnad mot andra jag hört med liknande nivå på DAC, så det kanske inte bara är DAC'ens förtjänst? Eller så är det det, men jag skulle inte bli förvånad om detta är bland det bästa som finns just nu. Kunde vara kul att jämföra mot min egen MSB DAC. Jag skulle inte bli förvånad om den får stryk i mitt system. Eitan gillar MSB ljudet vet jag och han kom med iden och förslog ett test framöver mellan MSB och NAGRA när den spelats in lite till. Så det kommer vi nog att göra under året. 

Jag kan helt ärligt säga att Eitan har bland de bästa ljud jag någonsin hört och nu är det ytterligare förbättrat. Som jag beskrivit tidigare spelar Eitan på låga volymer och allt jag vill uppleva när jag lyssnar på musik finns där. Allt från de mest bråddjupa basgångar till de ljusa och sköraste toner och instrument presenteras med definition, kraft dynamik, karaktär och extremt upplöst. Allt detta hade varit värdelöst utan den exemplariska känsla, spelglädje och musikalitet som också är där. Klockrent. Det är svårt att förmedla känslan man får av musiken i detta system utan att man pratar med någon som hört det, men jag hoppas det kan gå fram hyggligt.

Vi satt i soffan och pratade och spelade musik på konversationsvolym (Vad var det för db du mätte upp bigblue?) och kände basgångarna vibrera soffan, pianot att presentera sitt fulla register i frekvens och dynamik och bli tagna och medryckta av musiken. De som jag ofta hör från digiatala medier uppåt i registren med tex ljusa pianoaccord med kraft eller sångerskor som tar i uppåt i registren blev mycket analog känsla i. Lisa Ekdal och Peter Nordals Trio - Back to Earth lät så bra att vi inte ville gå hem och jag kom försent till middagen.   Inte en gång fick vi problem med akustiken. Naturligtvis underlättas det av att vi spelar på moderat volym. Skulle vi dra på på 90db skulle det säkert hända det som vanligen händer i normala rum.

Skulle jag byta till mindre rum och min anläggning skulle bli för stor där (troligen) så skulle jag göra som Eitan. Kopiera rakt systemet av.

Bara att lyfta på hatten och gratulera till ett system som spelar musik i absoluta världsklass.

Edited by Apexorca

Tack Eitan för en härligt hifi-eftermiddag. Väldigt kul att äntligen få lyssna till detta system som jag hört så mycket gott om. Min första tanke var att det var som att befinna sig i en fantastik hörlur. Allt var ohyggligt balanserat och omslutande redan från moderata volymer. Det behövdes verkligen inte krämas på för att man skulle känna engagemang. Jag vill minnas att vi toppade kring 80 dB. Dacen som ännu är i sin linda kommer säkerligen att växa ett par nummer till - även det knappast är något man saknar. Det är stort, analogt och samtidigt snabbfotat och delikat. En unik mix av egenskaper som inte heller jag stött på tidigare. Mycket nöje och fortsatt njutning med anläggningen .:thumbsup:

Jag och JoL fick även vi chansen att kika förbi Eitan och lyssna en stund, faktiskt samma dag som den nya DAC:en hämtades. Dock blev det ingen inkoppling medan vi var där men kanske blir det möjlighet att få återkomma.

Jag kan bara instämma med er andras intryck, systemet spelar väldigt bra och man kan koppla av och bara njuta! Sedan är det svårt att slita blicken från de oerhört snygga Nagra komponenterna:) Riktiga juveler!

Tack till Eitan för en trevlig lyssningsstund. Hoppas man kan få återkomma och kika på den nya DAC någon gång.

Edited by Azur

On 2016-04-28 at 21:03, Apexorca said:

Högtatar modellen är inte helt okänd på detta forum och Eitan har nog haft dem i 6-7 år tror jag. Det är dessutom ett av mina favoritmärken.

Verity Audio Sarastro II, går inte av för hackor.

_49U0663.jpg

En högtalare på toppen med diskant och mellanregister.

_49U0672.jpg

_49U0717.jpg

Basen bakåt i botten som spelar ner till 20Hz!!!

_49U0662.jpg

_49U0661.jpg

Delarna är avskilda med aluminiumplatta som är dämpad med gummi.

_49U0743%201.jpg

Allt vilar på dessa fötter som jag inte känner till så bra.

_49U0686.jpg

Synd att inte flera har upptäckt Verity och dess kvaliteter.