Jump to content

Eitans delikata system.

Apexorca

Recommended Posts

17 hours ago, conan said:

Kanske jagar alla bra specar och att sticka ut med något ingen annan har.

Det ligger nog något i det.

14 hours ago, AlfaGTV said:

När det gäller förstärkare och högtalare är jag inte så säker, men vinylåtergivning är oerhört mycket bättre idag än det bästa jag hört för 20 år sedan. Lika med digitala transporter och streamers.

Högtalare? Inte helt övertygad...

Jag tror ffa förstärkare är de där utvecklingen ur ett återgivnsperspektiv inte gått så mycket framåt. Visst visas på olika specifikationer som ser bättre ut på pappret men det är inte alltid de som gör att jag gillar återgivningen så värst mycket bättre, ibland sämre. 

2 hours ago, Richard said:

Och det blir ju särskilt spännande när vi som kör med rör ska ha så gamla sådana som möjligt..:grinsmilingeyes:

:grin:Precis.

Det är dessutom lite av en djungel.

Asgamla NOS har bäst distorsion har jag börjat förså! :sunglasses:

Jag jagar gamla Mullard och Telefunken. Jag vill ju ha ett lager för framtiden. 

1 hour ago, Apexorca said:

Jag jagar gamla Mullard och Telefunken. Jag vill ju ha ett lager för framtiden. 

Att jaga rör är kul men också en resa där fördomar får en liten känga. Ungefär som dagens bilar. Kia Niro, som exempel, är en sydkoreansk bil, ritad och utvecklad i Tyskland och tillverkad i Slovakien. Audio A3, ritad och tillverkad i Tyskland och tillverkad i Ungern… Så varifrån kommer bilarna?

Franska Mazda/Cifte gjorde fantastiska rör på 50-60-talen av t ex 12au7 (ecc82) och 12ax7 (ecc83). Jag har ex från 50-talet och de är definitivt inga ”höjdare”; låg utsignal, brusiga, inbundna. Men deras 12au7 från 60-talet är fantastiska. Den som fick mina ögon på dessa var Luke Manley på VTL som levererade mitt VTL försteg med de rören (12au7). De har sedan varit svåra att få tag på så jag provade både NOS Siemens, Telefunken och nyare från JJ och Electroharmonix. De funkar men det blir ett annat försteg. 

Nu har jag försett mig så att jag klarar mig livet ut. Det är dessa, som enligt mig är de förnämsta 12au7 för VTL’s försteg tillverkade andra halvan av 60-talet. De är inte superlätta att få tag på men det går och priset brukar(-de) ligga kring 2,000 - 4,000 per par. Om det passar allas smak och alla förstärkare är en annan femma. 

IMG_2267.jpeg

Men nu kommer de knepiga… Det finns också en belgisk variant och de heter ADZAM (Mazda baklänges) och jag tror att de tillverkades i England. Det finns också Mazda/Cifte tillverkade på Östtyska RFT som även tillverkade till framför allt Siemens. Även i eget namn. RTF’s rör är fantastiskt bra, tycker jag. Även Mullard, Telefunken, RCA, Amperex, Philips m fl tillverkades på flera platser i Europa och till slut hamnade de flesta tillverkarnas produktioner i forna Jugoslavien. Philips köpte upp Mullard osv… I min dac fick jag till slut tag på Telefunken ecc83 från Berlin i ingångssteget. Men de bytte jag mot RTF ecc83 som var Siemens konstruktion. De gav en helt annan ”body” i ljudet som passar mig. Till dacens utgångsstegen har jag inte hittat något bättre än Philips 6922 som spelar fantastiskt bra tillsammans med RTF ecc83. Det är m a o viktigt att se helhetslösningar, t ex ingångsrör skall matcha utgångsrören.

När man talar om rör från 50/70-talen får man skilja på ljud och samlarvärden. Det finns samlare som söker exklusiva rör som samlarobjekt och dessa kommer inte nära en förstärkare. Telefunken är det bästa exemplet på detta. Rara ex kan kosta 10-30,000 eller mer per styck. Telefunken tillverkades på många ställen men det är de Berlin- och Ulmtillverkade exen som samlarna är ute efter. Jag har ex från Berlin, från Serbiska Ei, från RFT i forna DDR. De låter fantastiskt men de är inga samlarobjekt.

Det finns mycket myter kring rör. Den vanligaste är väl att Telefunken alltid är bäst och höga samlarvärden är kopplad till ljudkvalitet. Samlarmarknaden styrs av en helt annan logik.

Detta passar kanske bättre i min tråd men som kommentar till @Bebop passar det kanske. Detta är ju en tråd jag startat om Eitans fina system.

Puh ja! Vilka kunskaper du och några andra jag känner väl besitter om detta. Imponerande detaljkunskaper. Ovärderlig hjälp.

Jag känner till de grova dragen i det @Bebop beskriver ovan. 

1 hour ago, Bebop said:

Att jaga rör är kul men också en resa där fördomar får en liten känga.

Fördomar... Ja det bör ju alltid vara med i kalkylen vad man än ger sig in i så klart.

1 hour ago, Bebop said:

Det finns mycket myter kring rör. Den vanligaste är väl att Telefunken alltid är bäst och höga samlarvärden är kopplad till ljudkvalitet. Samlarmarknaden styrs av en helt annan logik.

Att Telefunken alltid anses bäst, visste jag inte! 

Så är det ofta med Hifi och mycket annat tycker jag, man får navigera efter eget huvud och ta hjälp där det behövs.

Min ringa erfarenhet av rör säger att det är som mycket annat. Det är inte alltid samma svar på en fråga om vilken produkt som är bäst.

Det är en smakfråga och en en matchningsfråga som alltid. Egna erfarenheter slår dock högt. Så mitt mantra om att testa testa testa funkar bra för mig. 

Ibland finns dock produkter som många gillar mer än andra. 

Det kan säkert finnas både randiga och rutiga skäl till det, men det är ju upp till var och en tycker jag. Köper man rör för samlandets skull är det ok med mig liksom ok att de som inte vill betala extra för samlarvärdet och gör andra bedömningar av värdet gör på det viset. Villka rör som är bäst kommer man aldrig enas om tror jag.

För mig är upplevelsen av musiken målet vad det nu än står på rören. Eftersom jag inte kan så mycket detaljer om rör är mina förutfattade meningar än så länge bara i sin linda. :grin:

Det vi har att göra med är monoblock The Audion MK II AGD Productions av Alberto Guerras.

Vi kanske ska börja med en lite introduktion om förstärkartekniken som vi har lyssnat på!

Utforskning av AGD Productions och Alberto Guerras Banbrytande Ljudteknologi

När det kommer till högkvalitativa ljudförstärkare, står AGD Productions ut som en ledande innovatör på marknaden. Bakom detta framgångsrika företag står Alberto Guerra, en ingenjör och ljudentusiast vars passion och tekniska expertis har lett till utvecklingen av några av de mest avancerade förstärkarna som finns tillgängliga idag. En av de mest spännande aspekterna av AGD produkter är användningen av Gallium Nitride (GaN) transistorer, som representerar en betydande teknologisk framgång inom ljudindustrin.

Vad är Gallium Nitride (GaN)?

GaN är ett halvledarmaterial som erbjuder flera viktiga fördelar över traditionella kiselbaserade transistorer:

• Hög Elektronmobilitet: GaN-transistorer har högre elektronmobilitet än kisel, vilket innebär att elektroner kan röra sig snabbare genom materialet. Detta möjliggör snabbare switchning och förbättrad frekvensprestanda.
  • Högre Effektivitet: GaN-transistorer är mer effektiva vid omvandling av elektrisk kraft. De genererar mindre värme vid hög effekt, vilket förbättrar den totala effektiviteten och minskar behovet av kylning.
  • Lägre On-resistans: GaN-transistorer har lägre on-resistans jämfört med sina kiselmotsvarigheter, vilket minskar energiförluster och förbättrar prestandan vid hög effekt.
  • Högre Spänningstålighet: GaN kan hantera högre spänningar, vilket gör det möjligt att konstruera kretsar som kan leverera mer kraft utan att riskera nedbrytning.

Användning i AGD Productions Förstärkare

AGD Productions använder GaN-transistorer i sina förstärkare för att dra nytta av dessa teknologiska fördelar:

• Snabbare Switchning: GaN-transistorer möjliggör snabbare switchning i klass D-förstärkare, vilket minskar distorsion och förbättrar ljudkvaliteten.
  • Lägre Distorsion: Den högre effektiviteten och lägre on-resistansen hos GaN-transistorer bidrar till lägre total harmonisk distorsion (THD), vilket ger renare och mer exakt ljud.
  • Bättre Termisk Hantering: GaN-transistorer genererar mindre värme, vilket inte bara förbättrar effektiviteten utan också ökar livslängden på komponenterna genom att minska termisk stress.

GaNTube™-Teknik: En Innovation från AGD Productions

En av de mest anmärkningsvärda innovationerna från AGD Productions är GaNTube™-tekniken. Detta är en unik implementering där GaN-transistorer är inneslutna i ett glasrör som påminner om traditionella vakuumrör. Denna teknik kombinerar klassisk och modern teknologi för att skapa enastående ljudförstärkare:

• Kombination av Klassisk och Modern Teknik: Genom att använda ett glasrörsformat hölje behåller GaNTube™-tekniken den klassiska estetiken och vissa egenskaper hos traditionella rörförstärkare samtidigt som den drar nytta av GaN-transistorernas moderna prestanda.
  • Modulär Design: GaNTube™-modulerna är utbytbara, vilket gör det enkelt att uppgradera eller byta ut komponenter utan att behöva ersätta hela förstärkaren.
  • Förbättrad Ljudkvalitet: Kombinationen av GaN-transistorernas prestanda och den optimerade designen av GaNTube™-modulerna resulterar i en förstärkare med exceptionell ljudkvalitet.

13 hours ago, Sammy said:

kanske ska börja med en lite introduktion om förstärkartekniken

exceptionell ljudkvalitet - en unik implementering - renare och mer exakt ljud - minskar distorsion och förbättrar ljudkvalitet - utveckling av några av de mest avancerade förstärkarna - ledande innovatör på marknaden - banbrytande teknologi

Jag blir lite nyfiken var den texten kommer ifrån:39: Det ser ut som något hemsnickeri av nödargument från en kommunikationsavd som skall få oss på fall med en massa floskler. Bäva måtte alla ägare av rörförstärkare typ VTL, Audio Research och energislösande förstärkare typ Krell som nu kan se sig omsprungna av ny ”unik implementering”.

Ursäkta min hårda dom, men jag imponeras inte den typ av info. Det betyder ju inte att det måste vara dåliga grejer; inte på något sätt. Men intron får mig att tveka på vad det här är för något.

6 hours ago, Bebop said:

exceptionell ljudkvalitet - en unik implementering - renare och mer exakt ljud - minskar distorsion och förbättrar ljudkvalitet - utveckling av några av de mest avancerade förstärkarna - ledande innovatör på marknaden - banbrytande teknologi

Ja amerikaner är ju inte blyga när det gäller att beskriva sina produkter vare det gäller rör, transistor eller helt annat, så man får ta det med en nypa salt och det är vi nog vana vid som håller på med HIFI vid det här laget.

Men helt klart så är det en spännande konstruktion som låter bra, jag kommer att återkomma till detta! Men betyder det att vi som har transistor, rör eller något annat trevligt behöver vara sömnlösa om nätterna? Skulle nog inte gå så långt i påståendet här är det en fråga om tycke och smak, men att dessa klass D förstärkare låter verkligen trevligt kan man inte förneka och man inser att tekniken har framtiden för sig.

16 hours ago, Apexorca said:

Men är de bättre än Nagra 300i i Eitans system? Då är de exceptionellt bra. Så kan det ju vara. :thumbsup:

Om du har möjlighet att åka förbi Eitan så gör mer än gärna det, för det spelade imponerande bra och i en del punkter bättre än 300i!

IMG-2484.jpg

Vi har nyligen haft nöjet att lyssna på ljudsystemet hos Eitan. Om jag ska beskriva ljudet med ord, skulle jag säga att det erbjuder samma djup mellan högtalarna som vi upplevde med Lamm monoblocken. AGD-systemet levererar en otroligt balanserad och linjär ljudbild, där ingenting sticker ut från bas till högre frekvenser. Mellanregistret är särskilt tilltalande, med en len värme och en snabbhet i det dynamiska. Detaljer och mikrodetaljer framträder tydligt, och basen är både nyanserad och rik på detaljer. Det är lite imponerande hur systemet lyckas återge så mycket detaljer utan att det låter överdrivet eller skarpt detta är så olikt av erfarenhet jag har av tidigare Klass-D förstärkare.

Vi spelade musik på riktigt hög volym i flera timmar hos Eitan utan att uppleva någon lyssningströtthet, vilket är anmärkningsvärt detta har nog att göra med att man känner en total frånvaro av distorsion. Till exempel, när vi spelade Agnes Obels "Smoke & Mirrors" (Live in Copenhagen) https://open.qobuz.com/track/3555608  kunde jag höra en djupare nivå av detaljer, mikrodetaljer och lager av lokalen samt körens och publikens placering på ett sätt jag inte tidigare upplevt. Stråkarna lät verkliga och naturliga, till skillnad från hur det ibland kan låta syntetiska på andra system.

Sammanfattningsvis levererar AGD-systemet en väldigt trevlig lyssningsupplevelse. Om det finns något jag saknar är en uns av skimret och den luftiga känslan som man får med Lamm eller rörförstärkare. AGD låter mer korrekt och torrt, medan Lamm ger en känsla av större ljudbild och mer luft i ljudet. Sedan om vi jämför med Nagra 300i, nu hade vi ju inte tyvärr 300 i på plats! Så jag får försöka komma ihåg från ljudminnet. Så känns det som den har också det magiska skimret men har inte samma kontroll och när man lyssnar på högre volym så blir det mer på och blir lite mer ansträngt att lyssna på hög volym längre stunder.

Frågan är om glasingjutningen av GaNmodulerna ger något extra, eller om det är en gimmick, och att ett helt vanligt instickskort hade fungerat lika bra. 

I övrigt är jag mycket intresserad av GaN-tekniken, på ett konsumentplan, det tekniska lämnar jag till de som begriper, och hoppas på ett rejält kliv i pris/prestanda. 

1 hour ago, lindvall said:

Frågan är om glasingjutningen av GaNmodulerna ger något extra, eller om det är en gimmick, och att ett helt vanligt instickskort hade fungerat lika bra. 

I övrigt är jag mycket intresserad av GaN-tekniken, på ett konsumentplan, det tekniska lämnar jag till de som begriper, och hoppas på ett rejält kliv i pris/prestanda. 

Rören är en behållare för förstärkarkretsen i praktiken med fördelen att man enkelt kan uppgradera förstärkaren ifrån MKII till MKIII status exempelvis genom att byta detta. AGD har dock så sakteliga börjat lämna denna lösning hos senare modeller vilka inte har det exponerade röret på toppen utav förstärkaren.

/ Marcus

On 2024-07-27 at 18:30, Sammy said:

Ja amerikaner är ju inte blyga när det gäller att beskriva sina produkter vare det gäller rör, transistor eller helt annat, så man får ta det med en nypa salt och det är vi nog vana vid som håller på med HIFI vid det här laget.

Håller med. Ingen blir väl varken förvånad eller tar det blint på orden gissar jag. 

Man får sila det snacket, tänka och lyssna själv så får man svaret. Jag har inga problem att läsa sådana texter. Bal bla bla... tänker jag och tar till mig det jag tycker spelar roll och jämför med egna lyssningserfarenheter. Har man inte så mycket erfarenehet av hifi kanske man tror på den tillrättalagda texten,  men få här tar det nog som en sanning.