Jump to content

Eitans delikata system.


Apexorca

Recommended Posts

Strmbrg!

Det har avhandlats tidigare i tråden. OM du vill så läs från början.

Snabb summering. Det ser ju verkligen så ut. När jag kom in i rummet första gången tänkte jag lite "aj då", hårda reflexer... Men rummet fungerar mycket bättre än det ser ut som. Eitan har hittat ett grymt bra läge på högtalarna samt att han spelar med sådana volymer att det inte sätter i gång rummet. När jag var där senast fanns inget att klaga på akustiskt. Det hade jag i så fall tagit upp. Det spelar musik utav bara fasiken. Jag tror de som varit där kan hålla med. 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

Strmbrg!

Det har avhandlats tidigare i tråden. OM du vill så läs från början.

Snabb summering. Det ser ju verkligen så ut. När jag kom in i rummet första gången tänkte jag lite "aj då", hårda reflexer... Men dels fungerar rummet bättre änden ser ut som. Eitan har hittat ett grymt bra läge på högtalarna samt att han spelar med sådana volymer att det inte sätter i gång rummet. När jag var där senast fanns inget att klaga på akustiskt. Det hade jag i så fall tagit upp. Det spelar musik utav bara fasiken. Jag tror de som varit där kan hålla med. 

 

Så bra! Det är ofta lite för lätt att få en "bild" av ljudet när man bara ser men inte hör...

:)

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Som hos de flesta av oss så trimmas anläggningen löpande hos Eitan. 

 

Så här ser det ut nu. (Bara iPhone-bilder denna gång, beklagar.)

 

IMG_5215.thumb.jpg.b149ed13f4478fc0a9980d608879f1d9.jpg

 

Något som han fokuserat på senaste tiden är ström. Många produkter har passerat men nu har han hittat det som låter bäst i hans anläggning. Finns en del kvar att prova med nätkablar tycker han dock.

 

Den bästa nätrenare/list eller vad du vill kalla den är Purist Audio Design AC Extension LE menar Eitan. Han tycker den gjort mest nytta av alla strömprodukter han provat i sitt system.

IMG_5208.thumb.jpg.c7e36230374592c26fc31c3442cd3bc4.jpg

 

 

Efter mycket testande kom Eitan fram till att hans gamla strömrenare nedan bör var med i kedjan för bästa resultat.

IMG_5207.thumb.jpg.edcce6e2b50dcdf867460f347359d2a3.jpg

 

Nordosts strömprodukter ligger också högt upp påEitans lista så han använder Qb8 listen med Qk1 och Qv2. Dessa pluggar sitter också i lite andra uttag i rummet.

IMG_5213.thumb.jpg.7e8765ceef8e723090537fed4e6e48bd.jpg

 

Men något som drog till sig min blickar lite extra är Nagra MPS. Det är et specialfilter som släpper från sig 12v till frontend-produkterna. Snacka om nätbula. Som vanligt går jag ner för räkning av Nagras produkter. Så läckra. Nästan i klass med rullbandspelare...:71:

 

IMG_5205.thumb.jpg.a2348dc4105bc663c1bf6fffa8df7e63.jpg

 

 

Här har vi lite frontend med kronan på verket. Nagra CLASSIC DAC

IMG_5206.thumb.jpg.84abe4aeebbf31625bf1aea7379a093e.jpg

 

 

Hur lät det då? 

Det hörde jag redan i tamburen. Det spelades julmusik från Adolf Fredriks kyrka i Stockholm och det var magiskt. Den lätthet och luft detta system presterar är makalöst faktiskt. Det lirar helt otvunget och kyrkans akustik känns helt äkta i Eitans rum. 

 

Det låter alltid makalöst bra hos Eitan men nu är det ännu mer otvunget och luftigt och musiken briljerar i små detaljer som gör den mycket levande. Jag frågade Eitan vad han trodde var den största orsaken till detta i systemet? Han menar att det är den integrerade rörförstärkaren Nagra 300i som har mest orsak till det.

 

(Lånad bild av mig själv från förra gången jag var där. Riktig kamera)

_49U0675.jpg

 

Så kan det vara, men hela systemet är trimmat mot detta mål och Verity Sarastro högtalarna och övriga delar från Nagra jobbar i den riktningen med.  Strömprodukterna gör bara livet lättare för de övriga och låter de prestera på topp. Så är det . Detta system presterar på topp. 

Som vanligt vill jag betona att akustiken inte är något problem över huvud taget. Alltså ingen negativ inverkan på ljudet även om de för dagen dåliga bilderna från min iPhone kan få en att tror det. Inga långa efterklanger, inget basproblem. Varm analog klang med mycket klar luft. Bravo.

Tackar Eitan för denna berikande musikstund.

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Tack Apexorca för bilder och bra text och till dig Eitan för du bjuder in till reportage. 

 

Skall åka till dig och avnjuta ditt system i början av 2018 och ser fram emot detta mycket. Med lite tur så kanske vi kan få lyssna hos Kenneth Englunds nya förbättringar. Han har också jobbat mycket med strömmen som du gjort. Ni går verkligen inte mot strömmen :24:

 

Mvh Claes 

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Det var ett tag sedan det hände något i denna tråd. Dock har det hänt mycket i Eitans system. Jag tycker det är dags att visa lite. Vi var ett gäng som ägnade ca 9h åt musik, HiFi , mat och umgänge. 

 

_49U1929.jpg.eccd1fa9a5a21e6c671ef20fda7d28e7.jpg

 

Fina tallrikar från Israel eller om det var från någon närliggande plats däromkring.  Här skulle landa god mat med inspiration från samma område. Det var dock inte länge maten fick ro på talriken. Riktigt gott.

 

 

Här ser vi en överblick av systemet..

 

_49U1926.jpg.a34ef5054983c792c592776dfc458efe.jpg

 

 

Men vad är detta som står vid sidan...

 

_49U1910.jpg.0daf8bab132d64b87a3a772586d142ed.jpg

 

... Eitans magnifika integrerade Nagra förstärkare med 300b-rör.

 

Åter till Racket.

 

_49U1897.jpg.c1f58110f99a11936d4619c72f94276e.jpg

 

En ny svart låda står där Nagra brukar vara. SIT 3

 

_49U1899.jpg.7188834c550e48ac7163148d5f1ec3d0.jpg_49U1898.jpg.5dc15dfbcad289c41cb2ac8d55956739.jpg

 

Det är en kompakt och stabil sak. Limited edition solid state från Nelson Pass i klass A och jag tror inte det var mer än 40Watt. Denna stereoförstärkare har fått mycket goda omdömen

och Eitan föll pladask och behövde en extra förstärkare. Det var denna som fick spela i dag. Med en prislapp som är en bråkdel av den integrerade Nagra kan man ju säga att den slår ur underläge. Men det är ingen tävling eftersom Nagran skall få vara kvar. Detta är "bara" en extraförstärkare som inte slits av antal spelade timmar på samma vis som Nagrans rör gör.

 

Nu är det ju mycket mer som bytts i Eitans system sedan jag var där så det går inte att peka ut enskillda orsaker til hur det lät, men som vanligt låter det fantastiskt. Otroligt upplöst och fritt ljud och Eitan spelar ju lågt och trots detta spelar det ut fullt micro- och macro-dynamik i fina nyanser. Klangen är härlig i instrument och röster. Jag kan alltså inte bedöma säkert on jag tycker det kommer upp i Nagrans nivå. Den har än mer härligt skimmer och nerv tror jag. 

 

Bakom SIT 3 har Eitan en ställning för att hålla fast nätströmskontakten. jag har själv aldrig testat detta men Eitan menar att det är bra, jag har hört fler som gillar detta. Tex vet jag att Respons Reidar testade, blev såld och gjorde en egen variant på detta koncept. Vi testade inte med och utan. Så här ser det dock ut.

 

_49U1914.jpg.451d1a67bde66abdb4995151209a18b0.jpg

 

_49U1911.jpg.705e226ac6c7691e39913a53654faff9.jpg_49U1913.jpg.00027a2e681fde990f49ac6c13979bd8.jpg

 

 

 

Jag kan verkligen hålla med om att strömkontakternas hane sällan sitter bra fast i sin hona. Konstigt egentligen att passformen inte är bättre. Denna ställning fixerar kontakten i ett stabilt fast läge. Det borde ju vara bra?

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Etan pratar en del om att investera i analoga signalkällor men jag tror han vill löpa linan ut digitalt först. Hans grymt fina Nagra Classic DAC har fått lämna för statement DAC'en, Nagra HD  DAC.  Som jag skrivit tidigare tror jag detta är en av de bästa DAC'ar på marknaden. Jag gillar när det låter så lite digitalt som möjligt och denna är bra på det. 

 

_49U1900.jpg.aa148e3733bba0f2dc1ca1d830646865.jpg

 

 

Eitan har inget försteg till SIT 3 men HD DAC'en har ett inbyggt. Dock matchar inte impedanser optimalt vilket gör att det bara går att spela i konversationsvolym. Jag gissar att ett riktigt försteg skulle låta ännu bättre. Det skulle säkert spela ut mer och kanske så skulle man kunna matcha ett så det gick att höja lite till. 

 

_49U1917.jpg.7afbf7e174e890d506842f4030b69236.jpg

 

Eitan tar på sig Nagra-handskarna och börjar koppla om lite.

 

_49U1948.jpg.37bf49b9d86b8304e71c5222762fba1a.jpg_49U1945.jpg.ca714e04a98eab3fd8978b9ff34ce7f4.jpg

 

 

Eitan hade lånat en "buffrare" som kan hjälpa till att matcha ihop det elektriska mellan HD DAC och SIT 3 bättre. Den justerar impedanserna. Verkar smart.

_49U1932.jpg.6da9dad8312f51187269648f15db406f.jpg

 

Med denna iFi Micro iTube2 kunde man höja mer, men det grötade till ljudet ordentligt. Man tappade den friska luften och basen blev blöt och lade en filt över mellanregister. Det var inte alls lika kul att lyssna på detta. De blev mer bas, men sämre bas. Jag missade anslag till olika instrument när de kom samtidigt. Till och med Ulrik som nästan aldrig kan få för mycket bas gillade inte denna produkt i Eitans system. Jag håller med.

Det behövs ett riktigt försteg för att SIT 3  skall spela optimalt tror jag. 

iFi Micro iTube2 kanske funkar i andra system med andra förutsättningar, men inte som vi testade.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Eitan har gjort samma erfarenheter som jag om strömrening och bytt sin Purist Audio AC Extension LE mot en Qkore. Han säger som jag at ExtensionLE är riktigt bra, men att det är ännu bättre med Nordost QKore.  Eitan har ju proppat alla synliga eluttag i vardagsrummet fulla med Qk1 Och Qv2 dessutom. 

 

_49U1901.jpg.3477d9deb14e8746928fd6740728d55c.jpg

 

_49U1908.jpg.3c19e437d99d8144d82f91a7a2dec88b.jpg

 

Ny kabel i referensklass från Shunyata som tar signalen från Auralic (vad hette modellen nu igen?).

 

_49U1909.jpg.c27e4ba3a05de2ce090f5a5d6c5d5dcc.jpg

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Nagra MPS har upgraderats med batteridrift om jag förstod rätt.

 

_49U1920.jpg.792e17183e6d6bf8893a46a0dfb2f148.jpg

 

 

Den största förbättringen enligt Eitan själv är nya plattform för högtalarna. Verity Audio har tillsammans med HRS tagit fram en ny fot till högtalarna som funkar otroligt bra enligt Eitan. Vi hörde aldrig med eller utan, men jag litar på Eitans hörsel som jag vet funkar mycket bra. 

_49U1904.jpg.bc17ab280cc2838cd169196566bf3222.jpg

 

_49U1905.jpg.17aab89a8dfc6d0c13b295d8ef339044.jpg

 

Black Box från Synergistic funkar olika bra i olika rum och olika system. Hos Eitan gör det en tydlig positiv skillnad.

 

_49U1907.jpg.737577bd306f400374c8cf482100fc70.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Jag passar på att tacka Eitan för en trevlig lördag eftermiddag med god mat och finlyssning:)

Detta var första gången hos Eitan för min del så jag har inte något att jämföra med rent historiskt. Jag gillade det jag hörde, finmejslat och detaljerat.

Sedan har jag alltid varit förtjust i Nagra produkter och här finns det ju i överflöd:77:  Det skulle vara kul att höra anläggningen med rörstärkaren från Nagra för en jämförelse med First Watt SIT 3. Hoppas det kommer ett tillfälle för den övningen framöver!

 

 

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, LISTEN TO MUSIC said:

Tack Eitan, för inbjudan, god mat och fint ljud som det alltid är när jag är på besök. 

Trevlig att få träffa Lindome och Apexorca blir alltid trevliga samtal om både musik och andra roliga ämnen när vi träffas! 

Fina bilder och bra text och analys Apexorca. 

 

Tack @LISTEN TO MUSIC! Håller med.

 

Tack Eitan för en lång sittning. Jag kom kl 13.00 och åkte hem strax innan kl 23.00. Det gör man bara om man trivs. Så en gång till... Stort tack Eitan!

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Åter hos Eitan.  :)

Efter en hård arbetsvecka var det grymt att något trött i skallen och sent på fredagens eftermiddag få sjunka ner i Eitans soffa och slappna av till musik. Just detta system är världsmästare på att få musiken avslappnad och självklar. Som vanligt spelar Eitan rätt lågt, lägre än vad jag normalt gillar, men i detta system spelar det ingen roll. Jag får med allt jag vill njuta av med musiken ändå. Några gånger höjde Eitan lite och där upplever jag vissa förbättringar i dynamiken och kraften.

Det är lite justeringar och lite nyheter i detta system som sig bör i denna hobby. 

 

_49U5154.jpg.389ee48e896ec426079d0fa84c0e0766.jpg

 

 

Senast var det Transistorer från Pass i förstärkeriet, First Watt SIT 3. Så klart låter det bra men det är en ändå en bra bit under vad Nagras integrerade presterar i Eitans system. I dag blev det Nagra. Jösses vad det lirar bra. Den är verkligen helt grym den förstärkaren. Den får ljudet att fullständigt sväva fritt och det spritter i vart enda instrument och röster. Det är fullständigt magiskt bra ljud. Känslan är att det nog aldrig låtit bättre hos Eitan. Men det är lite mer småfix i systemet som säkert spelar in också.

 

Man ser lite förändringar i racket, ommöblering och nya lådor. 

 

 

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Han har fixat lite med systemet. Justerat högtalarna med lite mer toe in och det tycker jag ger lite mer punch i mellanbasen och känslan av ökad makrodynamik förgyller.

 

_49U5189.jpg.6687b67f35368fa78ed23c3c91daa47c.jpg

 

Nya jumpers från Cardas kanske förbättrar det redan magnifika mellanregistret och diskanten. Silkeslent och naturtroget och ett myller av detaljer på ett allt annat än överdrivet sätt. Bara bra. Inte på det viset jag vet att vissa menar när de säger att det är "för högupplöst". För de som menar att för mycket upplösning kan förstöra ljudet borde lyssna på detta som referens. Såhär skall det vara.

 

_49U5194.jpg.712faa98b7fcc63e239644dc3431caa1.jpg

 

När jag hörde på Pass förstärkaren hade Eitan nya fötter/plattform (Veritys egna) på högtalarna och nu får jag höra det med Nagra-förstärkaren och det bidrager nog till min extra  njutning denna kväll.

 

_49U5192.jpg.23c5c125c99c75718179127b819bb410.jpg

_49U5170.jpg.f88b1162359b6598efaa81a6c988f504.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Som sagt hade det hänt en del förra gången jag var hos eitan men då med en annan förstärkare nu får jag höra på orginalsystemet och jag gissar att denna låda QKore har ett finger med i spelet. Det har den i alla fall i de system jag hört den i. 

 

_49U5188.jpg.ed246bb0ab6dfcbe3c04634464499aac.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

En annan box nämligen Black Box skall också göra nytta hos Eitan säger han. Så är det säkert. 

Denna helhet av förändringar jag lyssnar på denna gång bidrager alla säkert till det fantastiska ljudet. Många bäckar små...

 

_49U5158.jpg.546e366095e3fc82ce0abc4e6a91ce7f.jpg

 

Streamat (Auralic) låte bra. Hur skulle något kunna låte illa i detta system?  Men jag giller CD ljudet mer. Det är där det blir magiskt. Kan inte låta bli at undra hur en fin vinylsvarv och en rullbandspelare skulle låta här. Det skulle verkligen vara intressant att höra. Gissar att digitalljudet skulle stå sig bättre här än på de flest ställen. Men vem vet... vem vet. 

 

_49U5161.jpg.fd19008e81c062aa7063ac7f2f86757a.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Detta är ett vältrimmat system med ett ett tydligt mål och konsekvent tänk där Nagra och Verity står i fokus. Allt är trimmat. Från ström, naturligt gynnsam akustik  och andra tweaks. Kan inte se något som behöver en översyn. 

Det enda som kliar lite i fingrarna att testa är vinyl och rullband i så fall. Kan det höja nivån ytterligare? Inte för att det behövs. Bara för nyfikenhets skull.

Jag får väl göra en @lindome och bära med mig en bandare till Eitan någon gång, som överraskning. Det är ju lätt att ta med under ena armen.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...