Jump to content

Eitans delikata system.


Apexorca

Recommended Posts

Eitan har ett sällsynt välspelande system med egenskaper i absoluta toppklass och på vissa parametrar är det unikt bra.

Hur kommer man dit egentligen? Ja inte är det tur i alla fall. I Eitans fall är det ett grundmurat musikintresse med mycket musik sedan barnsben som format öronen och om dessa öron dessutom har lite talang ihop med det som sitter mellan dem, då kan det bli så här bra. Att sedan HiFi intresset är på topp gör inte saken sämre.

Jag har känt Eitan många år och vi har lyssnat på mycket musik ihop. När det var dags för en lyssning hos honom, i hans nya hem, tyckar han och jag att det är dags för en musikövning och en tråd som visar hans system.

Här är en överblick.

_49U0659.jpg

Stereon spelas i vardagsrummet mitt i bostaden och är ett slags nav där man kan njuta av det även i köket. Musiken skall ta plats i detta hem och därmed får HiFi'n göra det också. Som en självklarhet. Samma tanke som jag själv har.

Min först tanke när jag kom in i detta rum var hur akustiken skulle te sig. Möjligen lita kal och hård akustik... hmmm.

Den tanken hamnade genast på sned när vi började fika och prata med varandra. Det kändes bra i öronen och de första musiktonerna var klanderfria akustiskt. Men hur? Något måste var inbyggt i bygget som är nästan helt nybyggt. En akustisk tanke fanns nog redan på ritbordet, för tur tror jag inte på.

På sikt kommer det in lite nya möbler och annat som säkert förbättrar det ytterligare, men det var faktiskt redan så bra att akustikbehandling var inte något som behövdes. Jag förvånades faktiskt över det. En orsak kan vara att rummet sitter ihop med öppen planlösning både till kök och hall med.

Ett i grunden mycket lyckat rum att spela i alltså även om bilderna inte kommer att verka trovärdiga på den fronten. Men som vanligt är det öronen som avgör och de ler brett och är mycket nöjda.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Högtatar modellen är inte helt okänd på detta forum och Eitan har nog haft dem i 6-7 år tror jag. Det är dessutom ett av mina favoritmärken.

Verity Audio Sarastro II, går inte av för hackor.

_49U0663.jpg

En högtalare på toppen med diskant och mellanregister.

_49U0672.jpg

_49U0717.jpg

Basen bakåt i botten som spelar ner till 20Hz!!!

_49U0662.jpg

_49U0661.jpg

Delarna är avskilda med aluminiumplatta som är dämpad med gummi.

_49U0743%201.jpg

Allt vilar på dessa fötter som jag inte känner till så bra.

_49U0686.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Eitan har provat ut produkter under många år och de som varit bra får stanna. Tex ht-kablarna som är Akustik Zen doubble barrel shotgun. Shunyatas "gamla" kabellyftare blir inte utslitna och funkar lika bra nu som då.

I väggen har Eitan petat in både Qk1 och Qv2 i alla uttag jag kunde se i vardagsrummet.

_49U0664.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här startar den dubbelpipiga som enkelpipig i Nagras integrerade 300i med 4 st 300b rör som tål 8000 timmar.

_49U0668.jpg

Världens kanske läckraste integrerade förstärkare som är liten och nätt men det håller inte prislappen med om. Detta är unikt fina grejer.

Eitan som var med och blev biten då lerklumparna Shakti kom gör sig inte av med dem i första taget. Jag har aldrig testat dessa. Det borde jag nog.

_49U0687.jpg

_49U0673.jpg_49U0675.jpg

Svår att titta sig mätt på...

_49U0695.jpg

Jag tror den spelar på några få watt bara. Och det med lätt fri luftighet jag sällan hört. Klangbalans, mikrodynamik och detaljer är vansinnigt musikalsikt sammansatta. Spelar man som Eitan på ganska moderata volymer får man nog inte ut en bättre presentation. Det är totalsläpp från högtalaren redan vid viskningsvolym och det har jag aldrig hört förut så bra. När jag bad Eitan dra på lite hamnande vi fortfarande ganska svagt men inget missades i musiken, det var dramatik, klang och allt man kan önska sig. Botten var bråddjup och mycket definierad och stram och inte en stavelse i botten missades. Jag är mycket imponerad. Mellanregister och diskant är klara och rena med en varm underton och då menar jag inte mullig, absolut inte, bleckblås och elgitarrer skriade som de skall.

Nagra har en egen design på hur de skall stå. Först en spikliknande fot på 2 st aluminiumplattor som är dämpade mot varandra. Eitan har dessutom en avlastningsplanta till under. Audio Magic production.

_49U0685.jpg

_49U0694.jpg

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Sedan finns det ett alternativt system som är bomull för öronen (obs! för inte i). Stax hörlurar och förstärkare.

_49U0681.jpg

_49U0724%201.jpg

_49U0726%201.jpg

Jag är ingen uttalad hörlursfantast, men kan bara konstatera att det låter mycket bra från dessa lurar.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Huga, riktigt fina grejer! Jag gillar verkligen de gamla audio magic-hyllorna. ART q-dumpers har man ju haft, undrar just vart de tog vägen. Likaså hade jag ju BDR-som lånades ut och försvann.....hmm? Nagra är ju riktigt läckert. Fint!

Link to comment
Share on other sites

Avslutar rapporten med ett stort tack till Eitan för en trevlig och extremt välljudande demonstration. Det är otroligt upplyftande att få höra ett sådant här system som har delikat matchade produkter.

Att Eitan verkligen optimerat för sitt sätt att lyssna är uppenbart. Resultatet är perfekt.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Den integrerade förstärkaren har transistorer i förstegsdelen och rör i slutstegsdelen. Cd har också transistorer. Med tanke på CD'ns ålder är den fantastiskt mjuk och fin. Inte många på den tiden kunde nog mäta sig. I detta sammanhang, med digitaltekniken, är "den tiden" inte så värst långt bort...

_49U0729%201.jpg

Link to comment
Share on other sites

Superfina bilder Apex!

Jag har aldrig varit hos Eitan och Eitan har aldrig varit hos mig.

Men vi känner varandra, och har märkligt (kusligt) många beröringspunkter vad gäller hifi.

Det är en absolut tillfällighet.

T.o.m Michael Green room tuning kit som jag förvisso avyttrat nu :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tack för ett intressant reportage med fina bilder.

Hur kommer det sig att både de balanserade och de obalanserade utgångarna är anslutna?

Tackar!

Jo, de balanserade går till STAX hörlursförstärkare och RCA till den integrerade.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

En fantastisk anläggning jag haft nöjet att få höra några gånger. Kan inte påminna mej att jag hört bättre detaljupplösning på redan låg nivå i något system jag lyssnat till, vilket är ett kvalitetstecken om något! Nagras produkter har en otrolig finishkänsla!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

En fantastisk anläggning jag haft nöjet att få höra några gånger. Kan inte påminna mej att jag hört bättre detaljupplösning på redan låg nivå i något system jag lyssnat till, vilket är ett kvalitetstecken om något! Nagras produkter har en otrolig finishkänsla!

/ptr

Inte förvånad. Verity har fantastiska kvaliteter. Enda märket jag kan tänka mig att uppgradera till nu när de dessutom har en bra svensk generalagent. Verity rules!?
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...