calle_jr Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 45th Mega Record & CD Fair Jaarbeurs Utrecht 16-17 April 2016 Världens största skivmässa arrangeras två gånger per år i Utrecht söder om Amsterdam.Den som bevakar Euphonias kalender har uppmärksammat att senaste mässan var 16-17 april.Vi har rapporterat därifrån tidigare, och nu är det tid igen... Även om Utrecht är en fin stad, så bor man kanske helst i Amsterdam. I vanlig ordning får läsare därför stå ut med lite bilder även från de övriga begivenheter och böjelser som jag, Bebop och JFK utsatte oss för. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 De Nationale Oper Ligger på Waterlooplein utmed Amstel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Härligt - detta är mer intressant än mässreportage kan jag tycka:) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 Vi bodde såklart på Hotel Aalborg, precis intill Albert Cuypmarkt; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 Härligt - detta är mer intressant än mässreportage kan jag tycka:) Man blev påmind om hifi även på marknaden; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 Fina omgivningar, och man tar antingen cykel eller båt till jobbet; Med tanke på att Holland är Europas mest tätbefolkade land så bor det bara 800' pers i Amsterdam. Men staden ser ut som ett spindelnät med floder och kanaler (Amstel = flod + Dam = damm), så jag skulle inte rekommendera morgontrafiken i bil. Amsterdamerna cyklar ohyggligt fort, och det gäller att se upp för att undgå bli manglad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Våren ser ut att vara trögstartad även på sydligare breddgrader ? Trevligt för övrigt att få följa med på er resa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Våren ser ut att vara trögstartad även på sydligare breddgrader ? Riktigt så hårt avsnoppad som träden var inte våren, vilket framgår av de som klarat sig från sågen. Och fler gatuhus arrangerade sin egen lilla täppa... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 Våren innebär inte bara grönt och skönt. Den kan också anta andra toner. Det var en full dag till fots i Amsterdams centrum med mycket att titta på. T ex kaklade entréer i s k dutch pattern som har varit populär ända sedan 1600 talet då de upprepande mönstren nådde Europa från Kina via porslinet. Det är kanske det mest upprepade mönstret genom alla tider i all dess former och påverkar design än i denna dag, t ex på textilier, golvmönster, dukar, servicer, keramik, möbler... och kakel. ...och en och annan noterade även oss ... även uniformerad personal som granskade vårt ärende på stan. Calle_jr var i fin form och låg hela tiden steget före JFK med krånglande knä och undertecknad med en ännu inte fullt utläkt fotstukning. Så till den milda grad att vi blev stoppade av polis som jagade misstänkta terrorgruppers spaning på lämpliga attentatsplatser. Efter en koll av bilderna i juniors kamera, om vårt ärende samt grönt ljus från poliscentralen önskades vi en trevlig weekend i Amsterdam. Vårt trevliga sätt var naturligtvis också helt avgörande. Dessutom saknade calle_jr en blå mössa som rapporterats in från en tipsare. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 Så till den milda grad att vi blev stoppade av polis som jagade misstänkta terrorgruppers spaning på lämpliga attentatsplatser. Efter en koll av bilderna i juniors kamera, om vårt ärende samt grönt ljus från poliscentralen önskades vi en trevlig weekend i Amsterdam. Vårt trevliga sätt var naturligtvis också helt avgörande. Dessutom saknade calle_jr en blå mössa som rapporterats in från en tipsare. Jag plåtade Nemo (nya tekniska museet i Amsterdam), som ser ut som ett sjunkande skepp. Vad vi inte visste var att det pågick ett EU-toppmöte i Sjöfartsmuseet, som är en stor gammal vacker byggnad alldeles intill där jag stod; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 Centrala Amsterdam är som en labyrint med alla dessa kanaler, men om man håller koll på dem så är det lätt att navigera. Lite som Manhattan, fast med vatten i stället för asfalt; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 24, 2016 Author Share Posted April 24, 2016 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseJ Posted April 24, 2016 Share Posted April 24, 2016 (edited) Åh, denna mässa hade jag velat åka med på men nu får jag istället förmånen att få följa era äventyr här på forumet. Ser fram emot mer från resan och se fler fina bilder. Reportage från resor/mässor m.m. är höjdpunkter på forumet tycker jag. Stort tack för att ni delar med er så generöst. mvh Lasse Edited April 24, 2016 by LasseJ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
egoBen Posted April 25, 2016 Share Posted April 25, 2016 Fina bilder som alltid, trevligt att drömma sig bort, tack! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Efter polisuppbåden promenerade vi vidare till östra stadsdelarna, forsatt söder om kanalen i området Kattenburg.Amsterdam kan besökas utan planering. Det finns alltid saker att hitta på.Men det är som vanligt en god idé att kolla what's on. Så att man blir liiiite effektiv. Stegen var iställda mot Oosterkerk, en kyrka som byggdes på 1600-talet men som ser betydligt yngre ut; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Tre unga, lovande musiker skulle hålla konsert. Från vänster: Joe Qiu - fagott, Marco Danesi - klarinett och Itzel Mendez Martínez - oboe. Tillsammans är de gruppen Pumbaa Winds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted April 30, 2016 Author Share Posted April 30, 2016 Fint triospel och en härlig klang i kyrkan. Mozart och Beethoven, spelat med både originalinstrument och ny-arrat för klarinett. Det var en hel del svårspelade stycken och soloprestantioner, och man såg att de fick anstränga sig; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Det finns en fin liten orgel i Oosterkerk; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Nu går vi till en Mega Platen & CD Beurs; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 UffeZ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Taxmannen Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Det vore också intressant att höra lite om vilken strategi ni erfarna skivletare använder på denna och andra mässor för att hitta det ni söker! Själv blir jag mest matt av knuffandet, det (ofta) enorma utbudet, överfyllda backar som det inte går att bläddra i på ett vettigt sätt och såklart inte minst "snackarna" som bara verkar vara där för att plåga nasarna med vilka rariteter dom har hemma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Det vore också intressant att höra lite om vilken strategi ni erfarna skivletare använder på denna och andra mässor för att hitta det ni söker! I Utrecht möts man av denna vy när man anländer; <-- Klickbar! För min del är det bäst att gå lite upp och ner i gångarna för att försöka memorera var man ska gå tillbaka och börja bläddra. Jag har flera hundra önskealbum i huvudet, det har jag jämt, men det är omöjligt att komma ihåg vilken utgåva. I det läget är det perfekt med en online wantlist... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 I Utrecht möts man av denna vy när man anländer; Ungefär som på IOGT förra helgen. Fast lite större Hur är priserna? Kan tycka att det ligger väl högt ibland för att vara begagnat... Och utbudet? Misstänker att på en sån här stor mässa finns det mesta i genreväg? För ovan nämnda skivmässa i Växjö var det förvånansvärt lite Jazz och i princip inget klassiskt alls. Förhåller det sig så även på en sådan här jättemässa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted May 15, 2016 Share Posted May 15, 2016 Jag har ingen direkt strategi mer än att öppen för vad som dyker upp. Jag har importerat hela min databas till min mobil så vid tveksamheter kan jag konsultera den. Så istället för att leta efter album ser jag snarare efter vad som dyker upp och tar ställning då. Jag går också lite på vilket intryck en säljare ger. Säljare med fullständig oordning i lådorna och "fula" exemplar går jag förbi. Det finns tillräckligt med andra alternativ. Samma sak med säljare med konsekvent överprissättning. Mässor som denna är heller inte rätta platsen att leta efter rara orginal på t ex Blue Note, Clef, Riverside m. fl. De som har sådana plattor är medvetna om dess värde och kostar därefter. Jag är heller ingen "originalsamlare". Jag nöjer med musik jag gillar på hyggliga utgåvor till vettiga priser. Hellre en nyåtgåva utan knaster än ett gammalt original. På årets mässa var det glest på jazzsidan. En anledning till det omdömet är att jag har det mesta av det "man måste ha". För egen del blev det mest pop/rock/blues från 70-talshjältarna inspelade då och fram till 90-tal. Köpte även några nypress. Jag återkommer med exempel. Den handlare som var mest intressant för mig var helt inriktad på japanska utgåvor. Men han var alldeles för dyr. Samma plattor köper jag direkt från Japan till betydligt lägre priser så det blev inga affärer med honom. Så bästa strategin för mig är att gå in med öppet sinne och se vad som dyker upp men att även ha bra koll på vad man har. Det är lätt hänt att man förser sig med dubletter om man har mycket plattor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Hur är priserna? Kan tycka att det ligger väl högt ibland för att vara begagnat... Och utbudet? Misstänker att på en sån här stor mässa finns det mesta i genreväg? För ovan nämnda skivmässa i Växjö var det förvånansvärt lite Jazz och i princip inget klassiskt alls. Förhåller det sig så även på en sådan här jättemässa? Priserna låg normalt mellan 4 EUR och 6000 EUR för en LP eller singel. Få låg under eller över det. Det som är upphängt i montrar i följande bilder är inget man hittar på IOGT kan jag säga... Alla genrer är representerade, men vad gäller klassiskt så är det mest japan-pressar eller nya återutgåvor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Det anordnas även en regelrätt auktion... ...där man kan bjuda på skivor som dessa; Ingen av oss hade avsikter att delta i denna auktion Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Då tar jag hellre en öl i baren Platen & CD Café; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 15, 2016 Author Share Posted May 15, 2016 Eller kollar på musiktidningar, böcker, affischer, gamla konsertbiljetter och all annan memorabilia; Det fanns bland annat en utställning om Ramones, och det var ett cover-band som spelade deras låtar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted May 29, 2016 Author Share Posted May 29, 2016 Här är de skivor jag köpte. Tror jag fick med alla; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts