Hans-Tommy Posted April 19, 2016 Author Posted April 19, 2016 Jag har placerat dom under min CD-drive MBL 1521 och under min integrerade förstärkare Soulution 530. Hemma här får jag en bredare ljudbild men framförallt ett mera harmoniskt , balanserat ljud. Nu tycker jag att Joni Mitchell har en vacker röst, det tyckte jag inte förrut. När Diane Krall sjunger "A Case of You " så smälter åtminstone jag!! Kanon tycker tommy Quote
Hans-Tommy Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Måste bara göra en kommentar till om fötterna, vet att många tycker att fötter kan inte förändra ljudet, men jag är helt såld på dem. Jo, Robert på AC sa när jag köpte dem, att alla som tagit hem och provat , köpte ! häftigt tycker jag , jag är inte ensam om att vara tokig Känns bra tycker tommy Quote
Vox Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Snygga! Nya "fötter" är ett område jag ännu inte gett mig in på, men som verkar spännande. Quote
eliot Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 I tråden Test av nätkablar, fötter mm i Sthlm/Uppsala från 2004 testade jag bl.a. Harmonix TU-210 ZX Tuning Feet och Harmonix Studio Master X-DC nätkablar - Jag var mycket imponerad av både nätkablar och fötter men behöll bara nätsladdarna då jag tyckte att fötterna var lite för dyra ....men de är de bästa jag upplevt hemma Quote
Bebop Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 De har väldigt gott rykte och de gör säkert skillnad. Ser dessutom prydliga ut. De har ju dessutom stort utbud för olika applikationer. Kul att de finns att handla i Sverige. Quote
Richard Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 I tråden Test av nätkablar, fötter mm i Sthlm/Uppsala från 2004 testade jag bl.a. Harmonix TU-210 ZX Tuning Feet och Harmonix Studio Master X-DC nätkablar - Jag var mycket imponerad av både nätkablar och fötter men behöll bara nätsladdarna då jag tyckte att fötterna var lite för dyra ....men de är de bästa jag upplevt hemma Undrar om inte den "superleiste" som omnämns i samma reportage sedan några år huserar i min källare och numer förser dator med tillbehör med ren och fin ström. Sorry för OT. Richard Quote
calle_jr Posted April 22, 2016 Posted April 22, 2016 Fint! vet att många tycker att fötter kan inte förändra ljudet, men jag är helt såld på dem.Om man nu som Taxmannen har fixat sitt bjälklag så är väl nästa steg racket?Om apparatens egna fötter är dåliga borde i första hand tre vanliga hårda kopplingar duga. Jag skulle gärna testa dessa TU-666, men inte som första insats såvida inte apparaten i sig skapar vibrationer. Det funkar ju uppenbarligen, men det är ju alltid kul att begripa varför. Hur ser din uppställning ut i övrigt, Hans-Tommy? Quote
Hans-Tommy Posted April 22, 2016 Author Posted April 22, 2016 Fint! Om man nu som Taxmannen har fixat sitt bjälklag så är väl nästa steg racket? Om apparatens egna fötter är dåliga borde i första hand tre vanliga hårda kopplingar duga. Jag skulle gärna testa dessa TU-666, men inte som första insats såvida inte apparaten i sig skapar vibrationer. Det funkar ju uppenbarligen, men det är ju alltid kul att begripa varför. Hur ser din uppställning ut i övrigt, Hans-Tommy? Hej jag har visat vad jag har i en annan tråd, se nedan, när det gäller vibrationer så tycker jag man lika gärna kan börja vid källan (förstärkaren t.ex.) man vill väl avskärma den från vibrationer eller hur. Lika gärna som att försöka ta bort vibrationerna i omgivningen kan man sätta fötter på förstärkaren tommy http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=11980&p=203022 Quote
calle_jr Posted April 23, 2016 Posted April 23, 2016 Tack.Om man har tur eller en jäkla koll på vad man gör så kan man avisolera "framifrån".Det är inga problem om det är hårda kopplingar, men om det inte är det så höjer man avisoleringsfrekvensen och vibrationer under den kommer snarare att förstärkas än dämpas.Den koppling man monterar "framifrån" måste alltså ha lägre egenfrekvens än det sammanlagda underlaget (rack, bjälklag osv) för att inte sabba basen alltså. Ett fartyg är ju anpassat för att gå på sjön, men fjädringen på en bil är ju inte normalt avpassad för att köra på ett fartyg. Quote
Hans-Tommy Posted April 24, 2016 Author Posted April 24, 2016 Tack. Om man har tur eller en jäkla koll på vad man gör så kan man avisolera "framifrån". Det är inga problem om det är hårda kopplingar, men om det inte är det så höjer man avisoleringsfrekvensen och vibrationer under den kommer snarare att förstärkas än dämpas. Den koppling man monterar "framifrån" måste alltså ha lägre egenfrekvens än det sammanlagda underlaget (rack, bjälklag osv) för att inte sabba basen alltså. Ett fartyg är ju anpassat för att gå på sjön, men fjädringen på en bil är ju inte normalt avpassad för att köra på ett fartyg. Tack för info Jag har fem cerabase under mitt rack vilket borde betyda att racket är frikopplat från underlaget Jag tycker Harmonixfötterna är sjukt bra hemma hos mig Numera är det musik istället för Hifi! Tycker Tommy Quote
calle_jr Posted April 24, 2016 Posted April 24, 2016 Ok, Cerabase är ju helt hårda kopplingar och det kanske TU-666M också är mer eller mindre, och då är det ju lugnt. Quote
Hans-Tommy Posted July 3, 2016 Author Posted July 3, 2016 nu har jag skaffat flera fötter till förstärkaren, jag blev inspirerad av Birger (han med Muraudio högtalare och Tenorförstärkare, se annan länk), man får en synergieffekt av att stapla fötter på varandra, 1+1 blir 3 kul eller hur// tommy Quote
Hans-Tommy Posted July 4, 2016 Author Posted July 4, 2016 Jag fick experthjälp att trimma in fötterna, Gurkan, han har många strängar på sin lyra. Han är inte bara bra på vingar utan har numera även "fötter" i sitt CV. tommy Quote
Recommended Posts