Vox Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 Sedan ett par år tillbaka har jag ett eget musikrum (gubbskrubb) på källarvåningen i vårt hus. Rummet är på inga sätt optimalt för musiklyssning då det är nästan kvadratiskt (drygt 15 m2) och takhöjden endast 2,05. Men det är min egen gubbskrubb där jag inte behöver ta hänsyn till övriga familjemedlemmar. Som jag beskrivit i en tidigare tråd har jag problem med en elak puckel vid ca 40 Hz. För att råda bot på den har jag klämt in två stycken Svanå V6:or i var sitt hörn. Detta kompletterades med en DSPeaker Antimode 2.0 på ett förtjänstfullt sätt. Vid årsskiftet fick jag för mig att testa utan DSPeaker och upplevde då, trots den besvärliga baspuckeln, en ökad dynamik och spelglädje. Kan ha att göra med att det sitter en A/D/A-omvandlare i DSPeaker. Högtalarna är ett par Magnepan 3.3/R som låter ljuvligt, men som egentligen är på tok för stora för gubbskrubben. För att få till en optimal placering av högtalarna har jag använt mig av Cardas formler. Jag var mycket tveksam innan jag gjorde det, men resultatet blev mycket bra. 40 Hz-puckeln sjönk så mycket att XTZ-mätutrustningen inte längre kunde hitta någon nod. Som högtalarkablar har jag haft ett par Litz-kablar i silver. Dessa har fungerat alldeles utmärkt, men med den nya placeringen av högtalarna hamnade sångaren långt bak i ljudbilden. Då Magnepan äter ström för att må bra misstänkte jag att den lilla arean på högtalarkablarna ströp "syretillförseln". Testade då med den (ö)kända EKK-kabeln. Det blev 4 x 1.5 mm2 som användes som biwire. Sångaren tog ett par kliv framåt och livet lekte igen. Nu kommer det som jag ibland har svårt att tro att det är sant. En sen kväll på ett hotellrum någonstans i Sverige vid en tjänsteresa kom tanken. Ni kanske själva har varit med om hur kreativa tankar kommer till oss när vi befinner oss i gränslandet mellan vaken och sömnen och det var precis det som hände mig. Om nu högtalarna spelade bättre med större kabelarea, vad kan då hända om arean ökas ytterligare? Väl hemma igen så rotar jag fram ett par EKKJ 4 x 2.5 mm2 som användes i en annan tidräkning. Kopplar in även dem som biwire och sätter mig och lyssnar - oj oj oj. Vad är det som händer?? Helt plötsligt står sångaren något framför högtalarna och jag kan nästa rör han/henne. Klanger, nyanser, detaljer m.m. kommer fram på skivor som jag lyssnat på sedan 70-talet, men aldrig hört/lagt märke till. Hur kan detta komma sig? Vad kan hända om jag går upp till 4 mm2? Någon som har någon förklaring till detta? Quote
Adagio Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 Jag har ju i egenskap enl min signatur såklart testat en hel del olika kablar. Hur det låter i olika kombinationer går inte att förutsäga. Jag föredrar precis som du nu erfar enkardelig kabel. Därmed inte sagt att EKK är världens bästa alternativ, kanske om man beräknar krona/m. Jag personligen tror/tycker att du ska dubbla antalet ledare istället. Eller testa att använda 4x1,5 till diskant/mellan och 4x2,5 till bas. Rent elektriskt tappar du kort o gott mindre effekt med tjockare ledare med mindre motstånd. Detta är dock ingen kritisk faktor om man inte kör långa kablar eller ovanligt tunna dito. Motståndet är dessutom frekvensberoende och nu kommer snar Rydberg och slår mig i skallen , hoppas han går in med fakta iaf , (grattis på namnsdagen eller var det igår?) . Efter det rent elektriska kommer man sedan in på div teorier som är mer eller mindre såväl relevanta som fysikaliska vissa gränsar till religion (he he). Ta dig besväret att skala bort manteln på EKKn som du kör med. Prova en liten fläta kanske, svalanderflätan tex. Annars kan skruvdragaren vara ett bra redskap för att skruva ledare. Quote
Vox Posted April 19, 2016 Author Posted April 19, 2016 Ta dig besväret att skala bort manteln på EKKn som du kör med. Prova en liten fläta kanske, svalanderflätan tex. Annars kan skruvdragaren vara ett bra redskap för att skruva ledare. Svalanderfläta har jag testat tidigare och den hade då ingen chans mot EKKJ. EKKJ som jag använder har lite annan uppbyggnad än EKK. Den har längsgående koppartrådar samt en grövre koppartråd virad runt sig. Kabeln är framtagen för förläggning direkt i mark. Quote
Taxmannen Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 Svalanderfläta har jag testat tidigare och den hade då ingen chans mot EKKJ. EKKJ som jag använder har lite annan uppbyggnad än EKK. Den har längsgående koppartrådar samt en grövre koppartråd virad runt sig. Kabeln är framtagen för förläggning direkt i mark. Verkligen hard-core att köra med kraftkabel - om uttrycket ursäktas! Varför stanna vid 4 mm2 finns 6 mm2 eller 10mm2 eller... Kopplar du in skärmen förresten? Quote
Rydberg Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 (grattis på namnsdagen eller var det igår?) Det var idag! Tackar!!! Quote
Rydberg Posted April 19, 2016 Posted April 19, 2016 Med olika matningsimpedanser får även högtalaren en annan klang, ibland ganska dramatiskt om lastimpedansen varierar kraftigt samtidigt som matningsimpedansen är stor (ohms lag/spänningsdelning). Matningsimpedansen är summan av HT-kabeln och förstärkarens utgångsimpedans. Eftersom jag inte känner till silverkabelns egenskaper eller högtalarnas impedanskurva är det svårt att säga något konkret. Kör för övrigt också med EKK (terminerade med knivbananer) som HT-kablar, är mycket nöjd! Quote
Vox Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Verkligen hard-core att köra med kraftkabel - om uttrycket ursäktas! Varför stanna vid 4 mm2 finns 6 mm2 eller 10mm2 eller... Kopplar du in skärmen förresten? Skärmen är inte inkopplad. Kör helt utan termineringar. Blank koppartråd rakt in i förstärkare och högtalare. Quote
Adagio Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Hardcore. Förmodligen den bästa, mest förlustfria lösningen. För eget bruk det bästa, kräver lite puts ibland, jag rekommenderar Craig eller någon nunnan corrisionshämmare. En intressant grej jag "snidat" en del på är att valsa ut den runda ledare till en tunn platt dito i själva änden. Dels sitter den bättre än en rund massiv ledare som man/jag aldrig riktigt får att sitta riktigt bra och dels underlättas pokerinsatser av ytan. Quote
octavia rs Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Skärmen är inte inkopplad. Kör helt utan termineringar. Blank koppartråd rakt in i förstärkare och högtalare. Har du enbart testat att köra bi-wire? Har gott om EKKJ på jobbet men har bara single-wire på högtalarna så frågan är om man ska prova med 4*2,5 och köra två + och två - korskopplade så som Supra brukar visa på sina 4 ledade kablar. Jag måste ha bananer på mina i förstärkar ändan då de är svårt att knö in de på Devialeterna, helst även i högtalaren, förslag på bananer som är ok och som man kan crimpa fast hade varit trevligt. Tillför skärmen nått även om den inte är inkopplad eller skulle man kunna ta en oskärmad 4G2,5 (brun, svart, grå, gulgrön) den är ju tunnare och lite smidigare. Quote
Vox Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Har du enbart testat att köra bi-wire? Tillför skärmen nått även om den inte är inkopplad eller skulle man kunna ta en oskärmad 4G2,5 (brun, svart, grå, gulgrön) den är ju tunnare och lite smidigare. Efter som det är enklare att ansluta parterna i högtalarna med bi-wire valde jag det. Om skärmen tillför något eller inte är en del av mina funderingar. Då jag inte har någon 4 x 2.5 som inte är skärmad har jag inte kunnat testa utan skärm. Quote
octavia rs Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Efter som det är enklare att ansluta parterna i högtalarna med bi-wire valde jag det. Om skärmen tillför något eller inte är en del av mina funderingar. Då jag inte har någon 4 x 2.5 som inte är skärmad har jag inte kunnat testa utan skärm. Ok, men du kopplar den så att + är mitt emot varandra och - då med? Ska nog ta några meter med kabel och testa, frågan är om man skulle fixa någon typ av kabel utan PVC isolering om det tillför något? Quote
Vox Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Ok, men du kopplar den så att + är mitt emot varandra och - då med? Japp! I sammanhanget är ju kostnaderna för både EKK och EKKJ försumbara. Enligt Tage Danielsson är försumbart något som inte finns fast bara lite. Quote
octavia rs Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Japp! I sammanhanget är ju kostnaderna för både EKK och EKKJ försumbara. Enligt Tage Danielsson är försumbart något som inte finns fast bara lite. Jag är lite inne på att prova N1XV 4G2,5 en modern variant av EKKJ med PEX isolering runt ledarna och PVC hölje, ger typ 15-20kr metern genom jobbet så även om jag behöver 2*6m så blir de ju kaffepengar om man jämför med mycket annat..... Quote
Vox Posted April 20, 2016 Author Posted April 20, 2016 Jag är lite inne på att prova N1XV 4G2,5 en modern variant av EKKJ med PEX isolering runt ledarna och PVC hölje, ger typ 15-20kr metern genom jobbet så även om jag behöver 2*6m så blir de ju kaffepengar om man jämför med mycket annat..... Intressant! N1XV är så mycket mer lätthanterlig än EKKJ, nästan som en gummikabel. Jag grävde ner N1XV på landet i somras, tyvärr gav jag bort det som blev över. Hade inte en tanke på att spara en bit till högtalarkabel. Quote
Adagio Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 PEX är bra! Använder jag i mina strömkablar. Har lika bra dielektriska värden som teflon men är smidigare att jobba med tycker jag. Jag får en känsla att det mekaniskt dämpar resonanser mer eller i vart fal annorlunda än teflon som tre sig hårdare. Quote
octavia rs Posted April 20, 2016 Posted April 20, 2016 Intressant! N1XV är så mycket mer lätthanterlig än EKKJ, nästan som en gummikabel. Jag grävde ner N1XV på landet i somras, tyvärr gav jag bort det som blev över. Hade inte en tanke på att spara en bit till högtalarkabel. N1XV är solida ledare i 2,5 sen blir de fåtrådig ifrån 6 och uppåt, jag använder rätt mycket N1XV 5G6 på jobbet, smidig och tunn så de är lätt att få in i diverse apparater och centraler. Finns ju 4G6 fast den är ju fåtrådig så de är kanske inte lika bra som en solid, tänker mest på mina 6m men 2,5 + 2,5 i en 4G2,5 blir ju rätt stor area det med. Quote
Recommended Posts