Bebop

En ny resa i skiftande fart

Recommended Posts

På 15 röda sekunder hade det hamnat på matbordet och den spännande uppackningen tog sin början :4:

Bort med teijpen och upp med kartongflikarna och där dessa djävulska men effektiva frigolitchips...

OSTEg2.jpg

... och när väl dessa tagits bort så ligger där ett bylte väl inslagen i bubbelplast.

5GMsod.jpg

Jag sprättar upp försiktigt mot målet och nu känner jag igen en del detaljer genom bubbelplasten :26:

U2Jvms.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rullbandspelare?

I vanlig ordning är det svårt att vara hemlig på Euphonia :icon_khoc:

Helt klart en ytterligare analogtrend på gång in på detta forum... eller?

Den växer sig i vart fall starkare :33:

Kom igen nu :Nail Biting:

Shoot man :icon_smile_cool:

Visst är det en rullbandare... För mig blev det Tandbergs klassiska TD 20A med tillägget SE.

Is5f6m.jpg

Det som avslöjar detta utanpå är den svarta plåten på nedandelen där alla reglage sitter. "Icke SE"-modellen har ren aluminium där. En annan detalj är omkopplaren Equilization som var ett misslyckat (för sen) försök att införa en ny standard för ezuilzation av tonband som minskar bruset från normala 60-65 dB till 80 dB. Bakgrunden var att Tandberg menade att det var dags att ändra på den gamla standarden från 50-talet och introducera en standard som var mer anpassad till de allt bättre banden på marknaden. Jag antar att man också ville komma förbi Dolby och Dbx brusreduceringssystem som hade höga licensavgifter. Om bandspelarna inte slagits ut på marknaden kanske de hade lyckats. Det fungerar hur som helst men bara om man spelar upp ett sådant band på SE-modellen. SE står just för Special Equilizaition.

En fördel med att köpa en SE-maskin är att den är lite nyare än de rena TD 20A-modellerna.

h3m4sA.jpg

Till höger om VU-metrarna sitter inspelningsreglagen som hanteras vänster/höger var för sig (grön/röd) och en master (blå) när man väl hittat rätt balans H/V. Färgplopparna på vreden är inte original, de är ditsatta efteråt men lätta att plocka bort. Jag tycker inte om den typen av tweaks. Vill det skall vara original så de åker nog bort.

rwJzXK.jpg

Skyddet över tonhuvuden avslöjar också modellen. På baksidan specificeras också lite mer, nämligen att det är en 2-spårsmaskin (bandet kan bara spelas i en riktning och sedan får man spola tillbaka det) samt hastigheterna som är 19 cm/sek respektive 38 cm/sek (7,5 ips eller 15 ips - ips = inch per second).

KmqzcN.jpg

Idén med att skaffa en rullbandare är inte ny. Den väcktes redan i mitten av förra årtiondet då amerikanska The Tape Project lanserades. Jag bodde där då och det var ytterst nära att jag köpte en helrenoverad Otari-spelare. Det blev inte så, vilket jag ångrar lite idag. Fortfarande är jag ytterst ambivalent om varför man skall skaffa sig en rullbandspelare. Mitt starkaste argument är nostalgi (jag växte upp med rullbandare som då var ett måste). Ett annat är att köpa s k masterband som är tredjegenration av de riktiga mastrarna.

  • Efter en inspelning görs en mixning som fördes över till ett masterband.
  • På dessa gjordes masterkopior som sedan skickades ut till de olika pressmatrisfabrikerna som gjorde stampers som användes i ett antal pressfabriker inom sitt område. Det gjordes mao en hel del kopior.
  • Det är från dessa kopior man nu gör kopior som säljs som masterband. Det är möjligt att det även finns 2:a generationens mastrar som säljs men normalt sett är bolagen mycket försiktiga med att använda originalmasterbandet allt för frekvent.

Ett annat område för mig blir att spela in inressanta livesändningar från P2

2CMZW3.jpg

Resan har börjat men är långt ifrån i mål. Flera småprojekt följer:

  • Kontroll och justering av tonhuvud/azimuth med tillhörande mätningar
  • Skaffa band med rätt specifikation utifrån Tandbergs rekommendationer
  • Justera Biasinställning för rätt band
  • Inköp av kablar (2 par)
  • Uppställning - hitta lämplig bänk
  • Eventuellt utbyte av slitna komponenter (framför allt om tonhuvud är slitna) alternativt skaffa reservtonhuvud när de dyker upp (bra att ha).
  • Handla s k masterband

Mer bilder och reportage kommer under resans gång...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjusig sak!

Två eller fyra kanaler? Vilka hastigheter har den?

Praktiskt med färgkodade rattar. Grönt = Ok att röra. Blå = Ok att röra ibland. Röd = Aldrig röra. :)

Edit: Såg nu att information redan fanns skriven

Edited by Vox

Share this post


Link to post
Share on other sites

Angående mastrar så är det många masterband som är överförda och lagrade i PCM 24/352,8 (DXD) alternativt 24/192 eller som DSD-filer. En artikel i HiFi News menar att det är vanligare än många tror och hänvisar till AIR Studios i London. Från dessa görs sedan analoga format. Det låter inte orimligt samtidigt som bolagen är inte så öppna kring detta. Bra eller dåligt ljudmässigt kan diskuteras. Oavsett borde det deklareras som man inledningsvis gjorde på cd-skivor.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Praktiskt med färgkodade rattar. Grönt = Ok att röra. Blå = Ok att röra ibland. Röd = Aldrig röra. :)

Då blir det obalanserade inspelningar...

Jag har bytt plats på de röda och gröna sedan jag la in bilderna så att de följer sjöreglerna om färgmärkning för styrbord och barbord. Känns logiskt med mitt boende.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis! Vad kul och fantastiskt att du tänker använda den till att spela in också :41:

Då kanske det blir time att prata bra Tuners i framtiden :icon_smile_cool:

Kan ingenting om Tandbergs bandspelare mer än att jag har hört att de är bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Grattis! Vad kul och fantastiskt att du tänker använda den till att spela in också :41:

Då kanske det blir time att prata bra Tuners i framtiden :icon_smile_cool:

Det är ju lite grejen med bandspelare. I en flyttlåda har jag ca 800 bandade konserter från P2, framför allt jazzkonserter från ca 1978 och framåt men på kassettband. Många av dem är riktigt bra men blir aldtig spelade numer trots att jag har ett par bra deck. Och ändå ger jag mig på detta äventyr... Så blir det när känslor får styra.

Tuners är det inte mycket av på forum numer. P2 lyssnar jag mest över JRiver idag. P2 sänder aac 192 kbs som JRiver transformerar till 24/48 in till dacen. Det låter alldeles utmärkt. Hur mycket bättre det kan bli är ett frågetecken. Om jag minns rätt sänder SR ett frekvensomfång på omkring 40-14,000 hz. Dynamikomfånget vet jag inte. Jag har jämfört med min Kenwood KT-1100 som är deras sista "stora" tuner och ljudet är relativt likvärdigt förutom bruset som i stort sett är "noll" över internet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, den är IEC. I manualen finns anvisning om hur man ändrar till NAB men det är rätt knixigt. Man måste in på kretskort och byta en del komponenter, framför allt motstånd. Jag har googlat en hel del på skillnaderna mellan de båda. Det finns en hel del intressanta meningsutbyten på tapeheads.net och meningarna går lite isär men det tycks vara övervikt för IEC som är den Europeiska standarden som är senare och skapades när banden blivit bättre än då NAB spikades. Post #59 ger en bra förklaring utan mothugg. http://www.tapeheads.net/showthread.php?t=13373 Bäst är naturligtvis att använda samma standard vid avspelning som vid inspelning.

I följande länk visas skillnaderna grafiskt. http://api.viglink.com/api/click?format=go&jsonp=vglnk_146117981316511&key=51332a94507008460ab1441f024051d7&libId=in98n4kp01000aau000TAjuoe8hfu&loc=http%3A%2F%2Fwww.tomsguide.com%2Fforum%2F45485-6-ccir&v=1&out=http%3A%2F%2Fwww.sengpielaudio.com%2FIEC-NAB-StudiotonbandWiedergabe.pdf&ref=https%3A%2F%2Fwww.google.se%2F&title=NAB%20or%20CCIR%3F%3F%20-%20Pro%20Audio%20-%20Audio&txt=http%3A%2F%2Fwww.sengpielaudio.com%2FIEC-NAB-StudiotonbandWiede...

NAB i en IEC-maskin låter lite dovare, och tvärtom med IEC i en NAB-maskin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Idén med att skaffa en rullbandare är inte ny. Den väcktes redan i mitten av förra årtiondet då amerikanska The Tape Project lanserades. Jag bodde där då och det var ytterst nära att jag köpte en helrenoverad Otari-spelare. Det blev inte så, vilket jag ångrar lite idag. Fortfarande är jag ytterst ambivalent om varför man skall skaffa sig en rullbandspelare. Mitt starkaste argument är nostalgi (jag växte upp med rullbandare som då var ett måste). Ett annat är att köpa s k masterband som är tredjegenration av de riktiga mastrarna.

  • Efter en inspelning görs en mixning som fördes över till ett masterband.
  • På dessa gjordes masterkopior som sedan skickades ut till de olika pressmatrisfabrikerna som gjorde stampers som användes i ett antal pressfabriker inom sitt område. Det gjordes mao en hel del kopior.
  • Det är från dessa kopior man nu gör kopior som säljs som masterband. Det är möjligt att det även finns 2:a generationens mastrar som säljs men normalt sett är bolagen mycket försiktiga med att använda originalmasterbandet allt för frekvent.

Det är så mina masterbandkopior uppstått: det är kopior av masterband som skickats till olika länder för att ligga till grund för pressmatriserna i dessa länder och de låter minst lika bra som banden från Tape Project :71:

- Jag har också några andra generationens band, t.ex. Groove Note, Jacintha "Here's to Ben": Limited Production Run of only 15 Copies Worldwide! :64:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bäst är naturligtvis att använda samma standard vid avspelning som vid inspelning.

Ja.

Jag skulle vilka påstå att skillnaden är väldigt liten om in- och avspelning har samma eq.

Däremot slår det en del om man spelar nab på iec och vice versa, 3-6dB enligt det pedagogiska diagrammet.

Värt att tänka på är att det ofta sker konvertering vid kopieringen. Merparten masterband är ju nab, även om kopiorna säljs som iec.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja.

Merparten masterband är ju nab, även om kopiorna säljs som iec.

Det måste ju bli rätt så också. Det är ju utsignalen som förs över och den är ju rätt även om kopian görs med IEC. Revox master tape är 2:a generationsband enligt deras hemsida där 15 ips-banden är IEC och 7,5 ips är i NAB.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det måste ju bli rätt så också. Det är ju utsignalen som förs över och den är ju rätt även om kopian görs med IEC.

Ja, det bör bli rätt vid kopiering från maskin till maskin. Korrekt.

Det är alltså bara band+spelare som avgör.

Det finns ju filter som korrigerar nab/iec men de verkar tveksamma.

Speciellt i basen kan det bli avvikelse eftersom det är svårt att höja signal.

Antingen sänker man output i hela registret med en massa dB (=ökar brus) eller så skär man av bas.

Revox master tape är 2:a generationsband enligt deras hemsida där 15 ips-banden är IEC och 7,5 ips är i NAB.

Ja, det kanske ser ut så "på marknaden" idag. Vi får luska vidare.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju lite grejen med bandspelare. I en flyttlåda har jag ca 800 bandade konserter från P2, framför allt jazzkonserter från ca 1978 och framåt men på kassettband. Många av dem är riktigt bra men blir aldtig spelade numer trots att jag har ett par bra deck. Och ändå ger jag mig på detta äventyr... Så blir det när känslor får styra.

Tuners är det inte mycket av på forum numer. P2 lyssnar jag mest över JRiver idag. P2 sänder aac 192 kbs som JRiver transformerar till 24/48 in till dacen. Det låter alldeles utmärkt. Hur mycket bättre det kan bli är ett frågetecken. Om jag minns rätt sänder SR ett frekvensomfång på omkring 40-14,000 hz. Dynamikomfånget vet jag inte. Jag har jämfört med min Kenwood KT-1100 som är deras sista "stora" tuner och ljudet är relativt likvärdigt förutom bruset som i stort sett är "noll" över internet.

Grattis till nyförvärvet!

Är det inte att gå över ån efter vatten att lagra utsändningarna analogt när du ändå tycker att det låter utmärkt via JRiver? Nu vet jag ju inte om det är möjligt att "fånga" AAC-strömmen, men om det gick borde väl det vara ett bättre och mer framtidssäkert alternativ (om än inte lika nostalgiskt tilltalande kanske).

Edited by Taxmannen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är så mina masterbandkopior uppstått: det är kopior av masterband som skickats till olika länder för att ligga till grund för pressmatriserna i dessa länder och de låter minst lika bra som banden från Tape Project :71:

- Jag har också några andra generationens band, t.ex. Groove Note, Jacintha "Here's to Ben": Limited Production Run of only 15 Copies Worldwide! :64:

Hur är det med beständigheten på dessa band över tid och efter ett antal lyssningar? Är det så att man drar sig för att lyssna för att inte "slita på sina klenoder"?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag ju inte om det är möjligt att "fånga" AAC-strömmen, men om det gick borde väl det vara ett bättre och mer framtidssäkert alternativ (om än inte lika nostalgiskt tilltalande kanske).

Även när man lyssnar på radio över JRiver så är det en analog signal du lyssnar på då den passerat dacen. Att styra den digitala informationen från SR direkt till en hårddisk/CD-R kanske går men jag vet inte hur. Det har jag inte ens tänkt på.

Jag har även en inspelningsbar cd-spelare och där tar man den DA-omvandlade signalen via förförstärkaren och sedan AD-omvandlar CD-inspelaren den till digital signal, alltså ett extra steg gentemot rullbandaren.

Nostalgin och fåfängan väger betydligt tyngre för mig än rationella själ i detta avseende. Jag är också lite nyfiken hur långt de räcker idag. För att få svar på det måste alla parametrar vara ställda ordentligt och det krävs bra band. Det är den resan jag är inne på nu.

Det går knappast bygga sitt musikintresse på att köpa rullbandare och master tape. Utbudet är begränsat och banden kostar mellan 1,500 - 4,000 för motsvarande en LP. Inte ens banda är billigt. Tomma band på metallspole kostar ca 500 kronor för 45-90 minuter vid 38/19 cm/sek.

Här gäller andra drivkrafter, åtminstone för mig.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just nu rullar det på bra. Idag kom ytterligare ett litet paket från Tyskland. Denna gång med ett (nytt) band i blå papplåda...

yVyHqd.jpg

Franska Pyral är en av två återstående bandfabrikanter som fortfarande finns kvar. (Den andre är amerikanska ART Magnetics). Förr fanns det flera tillverkare.

  • Japan: Maxell, TDK, Fuji och Sony
  • USA: Ampex, Memorex och Scotch
  • Europa: Agfa, BASF och Philips

Det fanns fler märken som t ex Revox, Hitatchi, Technics men så vitt jag vet kom de från några av ovanstående tillverkare. Agfas och BASF's maskiner och kanske även Philips hamnade i ett holländskt företag som hette RMG som fortsatte tillverka band i eget namn med ovanståendes formula. Jag har också läst att de tog fram band efter Maxells och Ampegs recept. RMG slog dock igen för ca 2 år sedan och tillverkas nu i franska Pyral-fabriken i Frankrike som är specialiserade på magnetminnen, t ex de som finns på våra kredit- och betalkort.

Bandet jag köpt heter LPR 35 och skall motsvara Maxell XL i sin karaktäristik, dvs det band som Tandberg använde som referens när maskinen lämnade fabriken. Alla band kan användas vid avspelning men vid inspelning måste varje bandtyp kalibreras (förmagnetiseras) utifrån sin specifikation för att låta bra vid avspelning (gäller för övrigt även kassettbandspelare). Jag återkommer till detta.

zDfefn.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Efter 4 månader väcker jag liv i denna tråd igen...

Efter det jag satt upp spelaren och testat inspelning med band så stod det genast klart att bandspelaren måste trimmas in. När man köper begagnade bandspelare, oavsett märke, så måste man vara beredd på att allt kanske inte står rätt till oavsett vad säljaren påstår. Trots allt pratar vi om mekaniska leksaker med mer än 40 år på nacken. I mitt fall så var den ...fullständigt genomgången, rensad och funktionstestad. Spelaren fungerar perfekt och är i fantastiskt skick...

Jo, jo... den lät murrig i basen. Nivåerna var låga, vänster kanal lät mycket mörkare än den högra. Så nästa fas var att hitta någon som kan Tandberg. Calle_jr hade en kontakt i Danmark men han slog ifrån sig. Spelaren är tillverkad i Norge så jag vände mig ditåt och ficks snabbt tag i en person som är speciliserad på Tandbergs spelare och som dessutom hade utmärkta referenser. Han har också köpt upp reservdelar vilket kändes tryggt även inför framtiden.

Så det var bara att packa ihop igen och skicka bandspelaren till Oslo och låta bandprojektet ta semester...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Men det behövs fler prylar till spelaren. Nya band hade jag redan inhandlat men för att spela dem måste man ha ett s k NAB-adapter som fungerar ungefär som den där lilla mojängen man behöver för att spela singelskivor med stort centrumhål. Ett par Tandberg-original hittade jag i Tyskland. De är inte så lätta att få tag på och priset är därefter. Det finns andra tillverkare också men jag vill ha spelaren som Tandberg designat den. Jag gillar inte de NAB-adaptrar som sticker ut som ett avgasrör som jag tycker tar för mycket plats i blickfånget. Det finns de som hävdar att de har betydelse för ljudet vilket jag inte tror ett ögonblick på. För mig är det bara bling-bling.

OEMaPk.jpg

Naturligtvis krävs det också en Tandberg-tomspole. Här hittade jag ingen tillverkad från tiden det begav sig, men som med mycket annan vintage med fantaster så finns det de som tillverkar autentiska kopior. Även dessa kostar en slant men det är ju inte så kul att ha en Revox-spole (som det finns massor av på marknaden) till en Tandberg...

Här har vi den med adaptern isatt som man sen trär på bandspelarens mindre låsanordning och vrider om så de sitter kvar.

iN5Y17.jpg

Tomspole och band redo att sättas på bandaren när den väl kommer hem...

eDehzz.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now