Jump to content

En ny resa i skiftande fart


Bebop

Recommended Posts

Sommaren närmar sig sitt slut och hifimörkret sänker sig så sakta. Det är dags att plocka hem spelaren. Jag satte mig i bilen och gjorde en dagstur fram och tillbaka till Christiania som Oslo hetter när följande målning gjordes.

inpFYc.jpg

Källa: Wikipedia - public

Jag passerade gränsen ca 13:00 efter 6,5 timme i bilen och omkring 4 timmar senare återigen. In till tullen och visade kvitton. Det kostar inget, sa tulltjänstemannen och svingade vant sin stämpel på min faktura och jag körde vidare och var hemma igen vid vid 23.00...

75MbIg.jpg

Nästa dag skall sanningen fram. Har min bandspelare blivit bättre... :39:

Link to comment
Share on other sites

Jag passerade gränsen ca 13:00 efter 6,5 timme i bilen och omkring 4 timmar senare återigen. In till tullen och visade kvitton. Det kostar inget, sa tulltjänstemannen och svingade vant sin stämpel på min faktura och jag körde vidare och var hemma igen vid vid 23.00...

Det var verkligen en intensiv dag :outdoor:

Oliidligt spännande :105:

Link to comment
Share on other sites

Sa han nånting om Special Equalization och vad använde han för kalibreringsband?

Vi pratade inte om tillverkare utan endast om att han kalibrerat alla parametrar så att de ligger på samma nivå eller bättre än nyskick.

SE var ett försök från Tandberg att bättre ta till vara bandens möjligheter att ge en bättre diskantåtergivning då befintlig standard baserades på äldre typer av band. SE gör detta genom att ändra EQ i diskanten från ca 3000 hz och uppåt (beroende på bandhastighet). Om SE sa han att det fungerar men eftersom ingen annan nappade på idén blev det ett spel för galleriet. De ger ju bara rätt återgivning med Tandbergs SE-modell. Den viktigaste betydelsen var nog inom marknadsföringen, att ha något nytt att prata om i sin kommunikation.

Teac och Akai kom med något motsvarande som de kallade EE (extra effeciency) men där krävdes speciella (och dyra band som TDK eller Maxel tog fram). Marknaden gick sedan snabbt utför för rullbandspelare så det hann aldrig bli någon ny standard även om tillverkarna säkert var överens om att det gick att få ut mer av banden. Hade rullbandarna funnits kvar hade kanske kromband och metallband hade tagits fram också(?)

Link to comment
Share on other sites

På vägen hem svängde jag in på IKEA i Uddevalla och åt lite plus för att hitta någon temporär uppställningsplats. Ett litet plåtskåp inhandlades (kan vara bra att ha) och spelaren sattes på plats.

ScBWRc.jpg

Killen som utförde servicen heter Tor Modalen och hans firma heter Teletor. Om någon vill få en genomgång av sin Tandbergmaskin kan jag varmt rekommendera honom. Han har mycket gott rykte i Norge, Tandbers förlovade hemland. Dessutom har han reservdelar, t o m nya tonhuvud. Han nås via mejl på tmodalen@online.no

Om någon har andra kontakter för Tandberg som fungerar är ni välkomna att posta dem i denna tråd.

JC3O9Z.jpg

Naturligtvis ställde jag frågor till Tor om bandarens övergripande skick. Glädjande nog fick jag positiva besked. Jag fick budskapet att den kan inte ha använts mycket. I stort sett inga förslitningar alls. Det enda som behövdes var en ordentlig rengöring, avmagnetisering och kalibrering. Dessutom behövde han byta sløyfefangeren till vänster. En svensk översättning blir väl bandfångaren eller något ditåt, den arm som trär bandet runt och som håller bandet sträckt. Enligt Tor var dessa felkonstruerade redan när spelaren lanserades så det tillverkades nya. Jag hade den gamla vilken påverkade wow & flutter negativt men inte ljudet i övrigt. Bandföringen över tonhuvuden justerades också.

mEj7cW.jpg

Väl hemma plockade jag också bort de små färgade plastbrickorna som satt på vridreglagen (se tidigare i tråden). Dels är det inte så en Tandbergare skall se ut och de underlättade ingen funktion plus att det i mina ögon såg billigt ut. Klistret tog jag bort med en bommulstops och en fin polsk vodka. :) Nu ser den ut som den gjorde den dag den lämnade fabriken omkring 1983 sånär som på att den svarta ytan visar små spår av bruk vid närmre granskning.

3aLM3Y.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så var det då ljudet. Jag plockade fram Mobile Fidelitys 45-varvsutgåva av Miles Davis "Nefertiti" som kom i fjol. Jag provade först med att ta signalen direkt från RIAA men utsignalen var för låg men jag kan också skruvat på fel reglage upptäckte jag efteråt, så det blir ett nytt försök. Men jag spelade in hela albumet i högsta hastighet, dvs på 38 cm/sek (eller 15 inch per second [ips]).

Mitt försteg har tape monitor ingång, vilket innebär att jag kan växla mellan ljudet innan den når bandspelaren och lyssning på den inspelade signalen (eftersom avspelningshuvudet sitter efter inspelningshuvudet). Det görs med en liten omkopplare på bandaren märkt source/tape.

ccA2b5.jpg

Vare sig jag eller min fru kunde höra någon som helst skillnad vare sig i ljud eller nivå. Jag provade även med hörlurar (inte världens förnämsta men rätt OK ändå). Vi hörde ingen skillnad med dem heller. Resan till Norge och Tor var med andra ord en väl investerad service. Tor gick ut med ett statement redan innan han sett spelaren, att den kommer att låta bättre än när den lämnade Tandberg för snart 35 år sedan. Det kan jag inte belägga, men bra låter det. Rent förbannat bra.

uye2Mv.jpg

Men resan är inte över ännu. Hur stor är skillnaden mellan att spela in på halva hastigheten för den typ av källor jag spelar in från? Jag tror det är minimalt om ens något, men det skall provas. Hur låter köpta s k masterband? Något sådant har jag ännu inte men kommer att beställas inom kort.

Och vilka band kan man använda? I det ämnet har jag forskat runt lite. Spelaren är nu trimmad för Pyral (tidigare RMGI's) LPR35. Ett antal sådana tomband är nu på väg från min leverantör så jag kan fortsätta min resa... Jag kommer också motivera mitt bandval.

Link to comment
Share on other sites

Fantastiskt roligt att se och läsa resultat och upplevelse.

Är själv inte igång med mina bandspelare men det kommer.

Skall inte svära på att jag kunde höra skillnad på 19 eller 38 på sin tid men jag vet att jag spelade in bra inspelningar på 38 cm/sek.

Att hitta masterband på den tiden jag använde bandspelare (1976-83) var inte lätt. Vet att jag lånade band från Radiolagret i Göteborg med inspelningar från kyrkokörer och någon inspelning från en Jazzklubb. Kunde varit Jazzhuset.

Kommer ihåg att dynamiken var oändlig mot det jag lyssnade på i vanliga fall.

Tack, riktigt kul att följa med på denna resa.

Till hösten blir det service av Revox G36 :D

Link to comment
Share on other sites

Sløyfefangerne verkar vara ett par väldigt kritiska mekaniska delar som måste hålla bandet sträckt utan att påverka bandhastigheten.

Det ska ju funka för alla hastigheter och även när man trycker på stop vid spolning.

Förutom tonhuvudena är det sløyfefangerne som fascinerar mig mest på en rullbandare :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...