Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ända sedan introduktionen av i i Magnepans serier har det spekulerats mycket kring vad iet egentligen står för. Rapporter om att det bara skulle röra sig om en tejpremsa som mekaniskt skulle dämpa mellanregistret dök upp på ett tidigt stadium. En metod som funnits i tidigare modeller från Magnepan magnepan är väldigt" hands on" enkla lösningar som fungerar, inget fancy pancy. Men hemlighetsmakeriet har varit massiv, mörkläggningen total. Tack vare medlemskap i ett hemligt sällskap av Magnepan-användare har jag fått ta del av dessa djupa hemligheter, men inte ens där avslöjas hela hemligheten i sin helhet. Likt en Dan Brown karaktär har jag sökt i catacomber och hemliga källor och likt arkiv X har jag hela tiden snuddat vid sanningen, som vilat i mörker.

Men nu har jag den, i alla fal till 3,7 i.

Ritningar, scheman, bilder, kurvor.

Några frågor:

Går det att på egen hand förvandla sina 3,7 till den mytiska 3.7i?? Ja.

Finns det moraliska betänkligheter? Har funderat lite, men nej. Jag tycker nog det är ok att modda en produkt man köpt. Det handlar trots allt inte om att komersiellt kopiera och sälja för egen vinning.

Är jag säker på att detta är den hela sanningen? Nej.

Är det en reversibel modefiering? Ja.

Finns intresse av att ta del av resultaten här?

...........

Posted

...........

Jag vill gärna ta del av resultatet. Visserligen har jag inte ett par 3.7, men väl ett par 3.3 och kanske går det att applicera lösningen även på dem.

Posted

Tror inte att det kommer kunna appliceras på tidigare modeller då filterkonfiguratiomen är helt annorlunda. Det innebär en addering av en st kondensator till befintligt filter.

Posted

Finns schemor på delningsfiltret till 3.3 där det adderats en kondensator så det kan vara intressant att jämföra filterlösningarna.

Posted

Vad kan utläsas av detta? I mina ögon ser det ut som om baselementet får en lättare tillvaro medans mellanregistret arbetar bredare. Diskantbandet slipper en liten knöl nedåt. Allt som allt ser det i teorin it som att alla får en lättare tillvaro utom mellanregistret.

Posted

Nästa bild jämförelse före o efter.

Ursäkta kvaliteten.

image_18.jpeg

Ohhh den va inte lätt att utläsa något ifrån! :)

Men det ser ut som att man rättat till de (tekniska) felaktigheterna med för höga Q värden på basens LP filter och mellanregistrets HP filter. Diskantens och basens fallande kurvor (nedåt resp uppåt) är mer enligt textboken.

Vad man gjort är omöjligt att svara på utan mer info, men kanske:

1) rättat till Q värdet på filtret (bättre "harmoni" mellan C och L)

2) impedanskompenserat med RC, RCL och/eller RL

3) tweakat panelerna till mer ideala laster

4) nått jag inte fattar :105: vilket får sägas vara en del... :tv18: Högtalare är svårt.

Mellanregistret får det svettigare med ca 12 till 18 dB högre nivå under 200 Hz.

Klarar mellanregister-panelen det är det min erfarenhet att det är av godo.

Filterbilden gör mig dock fundersam - vart är alla motstånd? :65:

Posted

...........

Som ägare till 3.7 finns det ett synnerligen stort intresse av detta, väldigt intressant. Är bilderna från detta hemliga sällskap eller har du rivit ner dina egna?

Jag har försökt få ut åtminstone något av Wendell men som väntat var han inte överdrivet intresserad av att ta upp ämnet. Eftersom vissa hävdar att "i" har en rundare,fylligare bas frågade jag om den går lägre än 3.7. Han svarade att det gör den egentligen inte, "it´s a tweak, don´t know how much you read into this". När jag frågade om tejpen ville han inte kännas vid någon tejp (trots att alla ser den). Jag har hela tiden varit inne på att det de gjort är väldigt simpelt, vilket också Magnepan antytt, och det kan ju vara en anledning till hemlighetsmakeriet. Ljudet kan ju naturligtvis ha fått ett visst lyft ändå. Jag har inte hört "i" själv men det sägs att den skall ha en något varmare karaktär.

Posted

Kan någon "kattskinnsingenjör" förklara för en elkraftsingenjör (som jobbar från 10 till 400 kV) vad den tillkommande kondensatorn gör?

Posted

Det finns dom som kan förklara det betydligt bättre än jag. Men den adderade kondensatorn ändrar filtrets egenskaper på så vis att det tar bort två knän som ändrar branthetem i avrullningen.

Likaså rullar midbandet av på ett sätt som påminner om första ordningens filter dvs mjukt o flakt. Vad den gör är att den påverkar signalen så att vissa frekvenser heltenkelt väljer en annan väg genom kretsen. På vardagsspråk.

Någon vänlig själ med rätt termer kanske mer i gående kan förklara på ett bättre sätt.

Posted

Bör tillväga att jag endast redovisar en sammanställning av andras mätningar och rapporter, jag har varken testat eller gjort några mätningar eller uträkningar. Om det finns någon här som har kunskapen och intresset att räkna på det vore det kul.

Posted

Engelholm> Jag missade ditt inlägg, hur gick det till? Jag skyller på att jag läste i den mobilanpassade versionen.

Det finns mycket riktigt inga motstånd, såvida man inte vill sänka/anpassa något av registren. Det sitter jumpers på baksidan som kan ersättas med motstånd i önskad resistans. Men jag mfl tycker det är onödigt.

Posted

Intressant. Det har ju spekulerats om nya mindre spända baspaneler, mm men en liten ändring i filtret och tejp är väl ungefär vad som går att få för $500, Skulle vara kul att jämföra dem sida vid sida men att byta ut 3.7 mot "i" för en summa av sissådär 45.000 är jag skeptisk till om det är värt att göra. Om ett par år är väl 3.8 här ;)

Posted

Jag ska försöka få tag i någon som kan mäta hur lång tejpen är. Det är ändå ett viss jobb/tid att plocka isär, löda dit en kondensator och dessutom meka ihop, på två st. Det är väl inte helt hemult mycket med några tusen med tanke på vad en service på bilen kostar.

Dock förstår jag inte hemlighetsmakeriet. Det är väl inte värre än att byta olja o filter själv på bilen. Tänk om biltillverkarna mörkade vilken olja och modell på filter som skulle sättas dit.

Posted

Bad jag förstår går det ju få uppgraderingen i USA för en inte allt för blodig peng. Jag vet inte om det är möjligt over here. Jag tror att man enkelt kan sätta en konding mellan jumpern för mellanregistret och -polen så man kan testa utan att göra några ingrepp alls.

Posted

Bad jag förstår går det ju få uppgraderingen i USA för en inte allt för blodig peng. Jag vet inte om det är möjligt over here. Jag tror att man enkelt kan sätta en konding mellan jumpern för mellanregistret och -polen så man kan testa utan att göra några ingrepp alls.

Jag har frågat Häggis och det skulle kosta lika mycket som det inbytespris jag angav ovan. Uppgraderingen finns i praktiken enbart i USA.

Posted

Här är ytterligare lite förklaring till bilderna på filterna ovan; "This is the schematic for the MG 3.7 and MG 3.7i. The schematic is drawn to show the wiring with colors. The schematics of the two speakers are identical but the 24.0 uF caps (bank of 3) had a change of manufacturer (Solen to RTI, respectively). The other caps remain the same (also supplied by RTI). Also, the 3.7 uF RTI caps are film & foil. The inductors are steel laminate which have DCRs of 0.1 ohm or less."

Posted

Engelholm> Jag missade ditt inlägg, hur gick det till? Jag skyller på att jag läste i den mobilanpassade versionen.

Det finns mycket riktigt inga motstånd, såvida man inte vill sänka/anpassa något av registren. Det sitter jumpers på baksidan som kan ersättas med motstånd i önskad resistans. Men jag mfl tycker det är onödigt.

Jag e lätt att missa! :)

Jag gissar också att panelerna utgör väldigt ideala laster vilket för att man inte behöver impedans-kompensera likt med vanliga dynamiska element. Detta tar bort ett "normalt" motstånds-behov.

Orginaletfiltret är ett 1a ordningens seriefilter. Ganska ovanligt, men passar nog rätt bra med tanke på att det är en mångvägare, ideala laster och troligen ganska ideal output.

Jag har inte ännu kommit till vad den extra kondingern gör vi ver. 2. Får se om jag kan ta lite tid till detta nån kväll. :) Gissar på ett lågpassfilter till mellan och bas (tillsammans).

Bra komponenetkvalitet och kul att se spolarna - jag använder snarlika. :)

ea_components_free.png

Ps. Filterschemat är ritat på ett väldigt ovanligt och onödigt komplicerat sätt. Vet inte det är resultatet av att man tycker sig visa färgkoderna på kablarna bättre?

Posted (edited)

Jo så är det, det är en exakt kopia av färgerna, för att underlätta för oss lekmän. Det är onödigt många svarta stumpar av solid-core kan jag tycka men det är väl för att underlätta montage och få komponenterna på rätt ställe för att få önskade och reducera parasiteffekter.

Anledningen till varför man valt bankar av kodningar kan man spekulera i. Jag tror o hoppas att det är för att kunna matcha exakta värden lättare. Annars anses det väl vara optimalt med en kondensator/värde om det är möjligt pga storlek o tillgång. I 1,6 använde man sig av tre kodningar med olika värden. Typ 10uF, 6,8uF, 5,1uf och 0,2uF.

Det finns ju vad jag förstår olika skolor och även önskade eller oönskade effekter av de tre olika förfaringsätten eller hur.

En kondensator med exakt värde är väl teoretiskt bäst, men dyrt, pga av kvalitetspris och selektering.

En bank med samma värde tillåter bättre precision till lägre pris men med mer jobb.

Köper man in en stor volym med tex 5uf och sedan matchar dessa till banker med exakt 20uf blir det inget spill och bra pris.

Det tredje alternativet tillåter billiga stora komponent räden eller snarare dyrare/finare kondensatorer med de mindre värdena eftersom 90% eller mer av signalen kommer att gå den värden. Nackdelen är väl en risk eller önskad fasolinjäritet. Maggies har tidigare använd små sk speedsters dvs mycket små värden parallellt med större värden.

Detta skulle ge mer fjong i detaljerna.

Edited by Adagio
Posted

Ang luftlindade vs stålkärna vs induktansfria flatspolar mm.

Om man bara ser till att matcha resistansen och mH är det ju fritt val.

Man brukar ofta se luftlindade eller induktansfria flatspolar till diskant och eller mellanregister. Jag tyckte det blev ganska stor skillnad när jag bytte från stållaminerad kärna till flatbandsoole i mina mg 1.6 basen blev mer nyanserad och renare men tappade lite tyngd och attack. Är det din erfarenhet också? Jag tyckte dock att det blev mer av den varan efter en tids spelande.

Jag har sett en del 1.6 med externt filter med switch, där ägaren valt att kunna köra båda spolarna efter musikval, skulle vara intressant att höra någon gång.

Posted

Köper man in en stor volym med tex 5uf och sedan matchar dessa till banker med exakt 20uf blir det inget spill och bra pris.

Det tredje alternativet tillåter billiga stora komponent räden eller snarare dyrare/finare kondensatorer med de mindre värdena eftersom 90% eller mer av signalen kommer att gå den värden. Nackdelen är väl en risk eller önskad

:

Det kostar tid, pengar, resurser också att matcha. Antingen tim-kostnad eller automatiserad maskin som kostar. Troligen bättre att kondensatortillverkaren köper in maskinen och säljer med snäva toleranser - så som jag resonerar.

Jag har samma erfarenhet som du och i fallet med detta filtret hade jag också valt flatbands-spole. Det gör jag för värden i signalvägen under 3mH. Här är det ju inte ens 1 mH.

Min bild ovan är bl.a. 8.2mH spole och där är gränsen passerad för flatspolar enligt min budget. :D ca 4000kr st plus moms diameter 124... och 77 mm hög.

Posted

Ang luftlindade vs stålkärna vs induktansfria flatspolar mm.

Om man bara ser till att matcha resistansen och mH är det ju fritt val.

Man brukar ofta se luftlindade eller induktansfria flatspolar till diskant och eller mellanregister. Jag tyckte det blev ganska stor skillnad när jag bytte från stållaminerad kärna till flatbandsoole i mina mg 1.6 basen blev mer nyanserad och renare men tappade lite tyngd och attack. Är det din erfarenhet också? Jag tyckte dock att det blev mer av den varan efter en tids spelande.

Jag har sett en del 1.6 med externt filter med switch, där ägaren valt att kunna köra båda spolarna efter musikval, skulle vara intressant att höra någon gång.

Vad är en induktansfri spole?? En spole är ju en induktor!
Posted (edited)

Ha ha, helt rätt! Av någon anledning tänkte jag på induktansfria motstånd fast ändå inte, jag blanda helt enkelt ihop begreppen helt omedvetet när jag satt o skrev. Sorry.

Edited by Adagio
Posted

Ha ha, helt rätt! Av någon anledning tänkte jag på induktansfria motstånd fast ändå inte, jag blanda helt enkelt ihop begreppen helt omedvetet när jag satt o skrev. Sorry.

:) Jag snäll-tolkade det som förlustfria som i att dom har extremt lågt Rdc.

Posted

Tack, vad är eg den stora vinsten med dessa foliespolar? Man måste ju ändå se till att resistansen är rätt?

Svaret på det är inte helt lätt och jag är inte säker på att vetenskapen stöttar det hela. Mina egna tester pekar dock på ljudliga fördelar.

Tror att Carlsson pratade om mekanisk stabilitet? Går ju uppnå på andra sätt också.

Tror nån pushar för stor omkrets på ledaren givet arean ger fördelar.