Patrick82 Posted January 2, 2017 Author Posted January 2, 2017 Under nyårsafton hittade jag flera varor för 1 kr styck. T.ex. en säck gammal potatis för 1 kr och en liter gammal yoghurt för 1 kr. Jag tog flera kassar av dessa varor och kalasade på dem under kvällen. Man blev magsjuk hela natten men det var det värt. Jag har gjort min diet billigare än förut även när jag lagt till extra protein i kosten. Jag hittade en billig "skräpfisk" som heter Alaska Pollock för 50 kr/kg. Finns att köpa under 20 kr för 400 gram på ICA. Jag äter upp hela denna fisk på samma gång med mycket potatis. Sedan något annat billigt t.ex. en kokosnöt. Då äter man för mindre än 1000 kr per månad och kan bygga stora muskler också. https://sv.wikipedia.org/wiki/Alaska_pollock "Från att ha betraktats som skräpfisk som slängts tillbaka, avancerade den till industrifisk för att sedan 1980-talet ha kommit till användning som människoföda." Quote
Patrick82 Posted January 7, 2017 Author Posted January 7, 2017 Nu när de höjer priserna på resbiljetter kommer fler att börja promenera korta resor i stället för att ta buss. Jag har några tips som jag ska dela med mig. Jag har förbättrat min "gående buffé i snöstorm". Efter jag hittade rätt teknik kunde jag äta 3000 kcal under 2 timmarspromenaden i snöstorm. När man dricker något ska man ha på sig vantar då man inte behöver röra maten. Något flytande med mycket kalorier passar bra. Dock så tröttnar man på detta till slut och vill ha något att tugga. Om det är för kallt ska man inte äta något man behöver sked till, jag lärde mig detta den hårda vägen när min hand blev iskall och började skaka så jag spillde mat på marken. Man ska välja rätt mat så att efter varje tugga kan man snabbt sätta handen i byxfickan för att värma den mot det gående benet. Att spendera en sekund extra för att sätta handen i vanten gör så att handen fryser i längden. Det måste gå snabbt det här! Att sätta handen i jackfickan funkar inte lika bra som i byxfickan, det är p.g.a. att benet som promenerar värms upp hela tiden. Maten och tekniken ändras beroende på temperatur utomhus. Om det är för många minusgrader är det bäst att dricka allt flytande i början innan det hinner frysa till is. Om det blåser mycket mot dig är det bäst att promenera baklänges och luta sig tillbaka, dock så ska man inte äta något som kan fastna i halsen när man gör detta. Den optimala maten man väljer beror på vilka rabatter mataffären har just då, så det är svårt att säga vad man ska välja innan man är där. Mataffärer brukar ha rabatt på chips som ger mycket kalorier för pengarna, jag kunde äta upp hela påsen på 200 gram under promenaden. Förvånansvärt blev jag inte sjuk efter all denna skräpmat för att jag fastade innan och efter. Jag kan äta vad jag vill om jag äter varannan dag, och utan att bli sjuk. Quote
Patrick82 Posted January 7, 2017 Author Posted January 7, 2017 Nu har det gått 8 dagar sen jag köpte gammal yoghurt och jag kan äta den utan problem fortfarande. I början blev min mage chockad men nu har den vant sig! Jag har ätit bara 1 liter dagligen av den och det funkar bra! Tänk att affärerna slänger denna mat som det inte är något fel på. Quote
thosod Posted January 7, 2017 Posted January 7, 2017 sjukt, men vad har detta med hifi att göra Quote
calle_jr Posted January 7, 2017 Posted January 7, 2017 41 minutes ago, thosod said: sjukt, men vad har detta med hifi att göra Det kanske är extremt för många av oss, men förklaringen finns i trådtiteln Quote
thosod Posted January 7, 2017 Posted January 7, 2017 förstår fortfarande inte vad yoghurt har med hifi att göra men gåshuvudet har en skruvad humor Quote
Patrick82 Posted January 8, 2017 Author Posted January 8, 2017 10 hours ago, thosod said: förstår fortfarande inte vad yoghurt har med hifi att göra men gåshuvudet har en skruvad humor I stället för att spendera 3000 kr per månad på mat kan man leva på 100 kr om man har tur, då får man 2900 kr över att spendera på sin hifi och få bättre ljud. Jag köpte alla yoghurtar för 1 kr per liter och har fortfarande några kvar. Mataffärerna brukar ha en låda med varor till 30-50% nedsatt pris som närmar sig bäst före datum. Jag köper alltid varor från denna låda. När man gör andra saker också för att spara pengar, då kan man tjäna ihop 10000 kr per månad för att lägga på sin hifi. T.ex. om man har ett gymkort och busskort kan man skippa båda. Det är många som åker buss till gymmet när de kan springa ute gratis i stället, och i skogen finns det stockar att lyfta. När man tittar in genom fönstret till olika gym ser man att gymmen är till för de svaga och sjuka som behöver rehabilitering, kanske efter de har suttit stilla och åkt buss för mycket. Den riktiga muskelträningen görs i skogen där det finns träd att lyfta och stenar att kasta runt. Och speciellt nu i den 50cm djupa snön fick jag bra träning i benen av att springa! Inget löpband i gymmet är bättre än detta. Jag blev påmind om Rocky 4 nu: Quote
Patrick82 Posted January 9, 2017 Author Posted January 9, 2017 Nu dyker det upp rabatter på julskinka om någon vill göra ett klipp, bäst före 15 januari såg jag att den hade, och med 70% rabatt. Jag kommer dock inte köpa den för att jag inte kan äta 3 kg skinka under samma måltid. Jag har ju frysen avstängd så jag kan inte spara något. Kanske borde man fasta nu i en vecka och sedan köpa skinkan om det blir större rabatt senare. Jag lyfte upp den tunga skinkan och det kändes ganska äckligt då jag är vegan, men vad gör man inte för sin kära hifi? Det är bara att tvinga i sig och tänka på sin drömkabel man kommer få. Quote
Morello Posted January 9, 2017 Posted January 9, 2017 Vilken märklig tråd - vad har detta med hifi att göra? Quote
Patrick82 Posted January 11, 2017 Author Posted January 11, 2017 On 2017-01-09 at 17:16, Morello said: Vilken märklig tråd - vad har detta med hifi att göra? Det har allt med hifi att göra. Efter jag gör alla dessa besparingar har jag råd att uppgradera min anläggning varje månad till bättre ljud. T.ex. mina senaste inköp var en 2000 kr Marantz CD5005 CD spelare och 3800 kr Heed canamp förstärkare som var bättre än 10 000 kr Graham Slee Solo jag hade förut. Men förstärkaren var som att kasta pengar i sjön, den gav bara mer volym som jag inte ens behöver. Alla säger att Heed canamp passar bäst med AKG K702 hörlurar som jag har, men jag blev ganska besviken. Det är bara kablar som gör de riktiga förbättringarna i ljudkvalité. Jag får bättre ljud när jag kopplar in AKG K702 hörlurarna direkt i uttaget i CD spelaren, för att jag har den bästa strömkabeln till denna. Till mina AKG K1000 har jag använt dyrare förstärkare som 30 000 kr Krell KAV-500i och 25 000 kr PS Audio GCC-100 Control Amplifier men fick bättre ljud från en 300 kr Sonic Impact T-Amp. Om man inte använder enorma högtalare ska man använda högst T-Amp. Jag har förlorat mycket pengar på att köpa alla förstärkare som jag sålt för en bråkdel av pengarna, men jag har lärt mig en dyr läxa. Har den tillräckligt med volym ska man inte uppgradera förstärkaren, man ska uppgradera kablar och tweaks. Quote
Patrick82 Posted January 18, 2017 Author Posted January 18, 2017 On 2016-04-15 at 11:30, Patrick82 said: 16) Låt håret växa. Gå aldrig till en dyr frisör, klipp håret själv. Använd inte en rakapparat eller raklödder för att dessa kostar. Använd sax till hår och skägg. Jag har märkt att folk beter sig annorlunda när jag slutade raka skägget. När jag går på trottoaren hoppar folk åt sidan när jag kommer. Ibland stannar inte bilar när jag ska över vägen. Folk tittar på mig när jag går förbi. Quote
Patrick82 Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 Sånt skägg har jag nu. Så ser jag ut innan, medan, och efter min buffé. Innan måltiden kan jag tänka klart och har bättre hörsel, men efter måltiden känns det som magen spricker och alla sinnen försämras. Innan buffé. "Jag hör allt". Medans buffé. "Mmm det är gott". Efter buffé. "Jag har ätit för mycket mat". Quote
Patrick82 Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 On 2017-01-11 at 09:50, Patrick82 said: Det är bara kablar som gör de riktiga förbättringarna i ljudkvalité. Då Morello är intresserad av strömkablar ska jag berätta mer. Alla skeptiker kommer ut ur garderoben till slut. Ju bättre strömkablar desto billigare apparater behöver man. När jag bara hade vanliga strömkablar fick jag förbättring med dyrare apparater. Det är därför audiofiler använder så dyra apparater för att de inte har hittat hemligheten med strömkablar ännu. När jag hade Nordost Valhalla signalkablar och strömkablar (30 000 kr styck) kunde jag nöja mig med Benchmark DAC-1 (10 000 kr). Att uppgradera till dCS källor (300 000 kr) gav ingen förbättring. Sedan hade jag ännu dyrare Virtual Dynamics Genesis signalkablar och strömkablar (50 000 kr styck) och kunde nedgradera till 2000 kr EMU 0404 USB DAC för att Benchmark DAC-1 gav ingen förbättring. När jag byggde mina egna kablar kunde jag nedgradera ytterligare till dator som källa. Inget externt ljudkort, bara uttaget från moderkortet (några kr). Just nu det enda som ger förbättringar är lägre strömförbrukning i anläggningen. Dyrare apparater ger faktiskt sämre ljud nu, för att strömförbrukningen ökar från dem. T.ex. med högtalare fick jag bättre ljud med den som använde lägre watt. Jag köpte Adam A5 och Adam A7 aktiva högtalare på samma dag och jämförde dem i flera månader. Den billigare A5 gav bäst ljud för den lät renare och mjukare. A7 hade mer bas men mellanregistret var borta och diskanten lät ljus och kantig (för det fanns mer brus i anläggningen). För att få det mjukaste ljudet med mest detaljer och transparens behöver man minska strömförbrukningen i anläggningen. Stäng också av frysen så får du större bas på naturligt sätt, inte fejkad bas gjord på resonansen av metallchassit. Om man vill leva farligt tar man bort alla chassin på apparaterna så hör man sanningen. Det bästa chassit är inget chassi, bara kretskortet naket på bordet med ett skärmningstält runt den. Quote
Patrick82 Posted January 22, 2017 Author Posted January 22, 2017 5 minutes ago, Patrick82 said: Stäng också av frysen så får du större bas på naturligt sätt, inte fejkad bas gjord på resonansen av metallchassit. Om man vill leva farligt tar man bort alla chassin på apparaterna så hör man sanningen. Det bästa chassit är inget chassi, bara kretskortet naket på bordet med ett skärmningstält runt den. Efter kablar kommer tweaks. Då de flesta vill behålla chassit på apparaterna finns det ett enkelt sätt att fixa problemet med det metalliska och artificiella ljudet som chassit skapar. Genom att lägga saker ovanpå får man en blandning av olika resonanser så det dåliga "försvinner". Min dCS Elgar Plus DAC hade en stor sten ovanpå vilket gav ett speciellt ljud (som mina gamla Alpha Centauri tweaks), dock så ger det inga förbättringar om man inte har lösa partiklar i chassit som sand t.ex. Stora stenar ger ingen förbättring! Det måste vara rätt storlek på sandkornen. Inte för stor, inte för liten. Om partiklarna är för små låter det som brus. Om partiklarna är för stora så försvinner de inre detaljerna. Och om alla partiklarna är av samma sort blir ljudet platt och färgat. Det finns massor med annat att tänka på men det här är det viktigaste. Quote
Patrick82 Posted January 23, 2017 Author Posted January 23, 2017 On 2016-06-10 at 16:28, Patrick82 said: På sistone har jag experimenterat med periodisk fasta. Just nu äter jag bara en gång per dag... På samma sätt som strömkablar är det bästa för ljudanläggningen, är fastan det bästa för kroppen. Även när jag äter skräpmat med farliga fetter är mitt blodtryck bara 107/68 mmHg. Quote
Patrick82 Posted January 25, 2017 Author Posted January 25, 2017 De senaste två dagarna har jag promenerat 40 km utan trötthet. Men I vänstra örat hör jag nu ett högfrekvent ljud för att motorvägen jag promenerade vid var på vänstra sidan varje gång. Att mössan täckte örat var uppenbarligen inte tillräckligt. Ett tips till dig som vill promenera är att gå in en bit i skogen och promenera där, i den djupa snön i stället. Alternativt använda öronproppar eller byta till andra sidan av motorvägen efter halva tiden. Jag kommer ändra mitt rutt och gå omvägar för att undvika hörselskador från alla dessa trafikerade gator jag går bredvid. Dock så vill jag inte simma över vattnet så jag blir tvungen att gå över broar tillsammans med alla bilar och tåg. Att bo i en storstad är inte bra för öronen. Om det var upp till mig skulle alla bilar och tåg förbjudas, likaså folk som skriker utomhus så man får hörselskador. Jag kommer bygga några öronmuffar till mig själv, kanske från gamla kuddar som jag tejpar fast runt huvudet. Quote
Adagio Posted January 26, 2017 Posted January 26, 2017 Man kan faktiskt använda öronproppar. Du kan tom få formavpassade som släpper igenom frekvenser som tal och filtrerar ner andra icke önskvärda frekvenser., testa det. Sen tror jag inte det är så nyttigt för andningsorgan att promenera utmed kraftig trafik, hälsoeffekterna av denna "promenad" tas liksom ut av alla gifter du andas in....... Quote
Patrick82 Posted January 26, 2017 Author Posted January 26, 2017 2 hours ago, Adagio said: Man kan faktiskt använda öronproppar. Du kan tom få formavpassade som släpper igenom frekvenser som tal och filtrerar ner andra icke önskvärda frekvenser., testa det. Sen tror jag inte det är så nyttigt för andningsorgan att promenera utmed kraftig trafik, hälsoeffekterna av denna "promenad" tas liksom ut av alla gifter du andas in....... Det låter bra, det är alltid kul med tips som förbättrar sin hälsa. Jag ska börja använda en gasmask när jag promenerar ute på stan. Sedan har jag planerat att ha en sån "EMF Shielding Poncho" som skärmar från strålningar. Det har varit min dröm sen jag blev audiofil att prova detta, men som skeptiker har jag använt pengarna på kablar och stenar i stället. Dock så har jag nyligen märkt förbättringar när jag lägger en sten under bröstkorgen, så någon skillnad måste denna poncho göra för ljudet. Quote
Patrick82 Posted January 26, 2017 Author Posted January 26, 2017 Det finns många bra skärmningskläder på den här sidan: https://www.lessemf.com/personal.html Dessa två tänker jag använda när jag lyssnar på hörlurar. Quote
Patrick82 Posted January 26, 2017 Author Posted January 26, 2017 Google maps är bra när man planerar sina promenader. Jag har bestämt en sträcka där jag går genom så många parker som möjligt för att få friskare luft och mindre trafikoväsen, och även genom två kyrkogårdar ska jag gå på natten med min gasmask. Tänk vad lugnt och skönt det verkar att promenera där. Hoppas de inte stänger portarna så jag blir fast där över natten. Quote
juha Posted January 26, 2017 Posted January 26, 2017 Men jösses...var får du alltifrån? Du har ju verkligen sinne för att skriva om det mest märkligaste saker händelser. Quote
Patrick82 Posted January 27, 2017 Author Posted January 27, 2017 22 hours ago, Adagio said: Hm hur går det med maskeringsförbud?? Jag hittade detta: http://www.svt.se/nyheter/inrikes/maskeringsforbud-infors-vid-sportevenemang Quote "Från den 1 mars blir det förbjudet att maskera sig i samband med idrottsarrangemang. Den som helt eller delvis täcker ansiktet på ett sätt som försvårar identifikation vid till exempel en fotbollsmatch kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Förbudet ska dock inte gälla den som täcker ansiktet av religiösa skäl eller om det med hänsyn till väderförhållanden, hälsoskäl eller andra omständigheter anses befogat att täcka ansiktet." Ibland på min "buffépromenad" är det någon sportmatch i området med tusentals personer som promenerar tillsammans med mig. Min gasmask kommer vara av hälsoskäl. Om jag blir stoppad av polisen kommer jag ha någon form av intyg i min plånbok t.ex. "Denna person är audiofil och måste bära gasmask och skärmningsponcho för hälsans skull". calle_jr 1 Quote
Patrick82 Posted January 27, 2017 Author Posted January 27, 2017 21 hours ago, juha said: Men jösses...var får du alltifrån? Du har ju verkligen sinne för att skriva om det mest märkligaste saker händelser. Quote
Patrick82 Posted January 27, 2017 Author Posted January 27, 2017 Jag har märkt stora skillnader i kroppen mellan olika typer av animaliskt protein. Nu när jag äter hela måltiden på samma gång är skillnaden ännu större. Jag har jämfört ekologisk kvarg med fisken alaska pollock, båda har nästan lika mycket protein (60 och 64 gram). Resten av min diet har varit densamma. Med kvarg bedövas mina sinnen och jag kan inte höra detaljer från musiken. Det känns som att ha en influensa med något segt och slemmigt i hjärnan. Man blir långsam och slö och vill bara sitta still och göra ingenting. De dagarna jag har ätit en burk kvarg har jag inte kunnat lyssna på musik p.g.a. denna försämring. Med fisken får jag inte denna bedövning i hjärnan, i stället är mina sinnen bättre, jag känner mer aggressivitet som att jag ska gå ut och jaga i skogen. När jag äter fisk känner jag mig som ett rovdjur. Jag har också provat kvarg och yoghurt med tillsatt socker och det var ännu värre för att det också gav mig huvudvärk dagen efter. I dag när jag var i affären och såg rabatt på yoghurt tog jag den som jag brukar, men sedan blev jag påmind av hälsofarorna och lämnade tillbaka den! Det verkar vara något beroendeframkallande i komjölk och det är svårt att sluta med det. Jag undrade varför kvargen gav dessa märkliga effekter, sedan kom jag på att kalvar som dricker kons mjölk vill stanna hos mamman och inte göra annat än att dricka dess mjölk. Att sinnena är bedövade gör ju ingenting, man får ju mer av mjölken utan att göra någonting. Jag kände mig som en kalv! Men med fisken var det annat, för att få mer av fisken måste man ju gå ut och jaga den, inte sitta stilla hemma. Därför kände jag mig mer aggressiv och kunde gå ut och springa som ett rovdjur. Quote
Adagio Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 Iaktagelser i hur kosten påverkar oss, såväl statistiska, vetanskapliga samt våra mer personliga upplevelser är intressanta, är dock lite tveksam om detta hör hemma på ett hifi-forum. Det finns ett starkt beroendeframkallande ämne i sockret som finns i mjölk om jag minns rätt, proteinet i mjölkprodukter verkar också trigga mekanismer som "slår på" cancer-tillväxt i vårt DNA. Så vi bör hålla all mjölkkonsumtion på lägsta möjliga nivå. Dock finns en stark lobby och marknadskrafter för mjölkkonsumtion. Sverige som har en av världens högsta konsumtion av mjölk leder också i benskörhet! Finns starka statistiska sammanband där också. Nej mjölk är för kalvar o bebisar. Quote
Adagio Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 Kasomorfin är ämnet jag far efter, påverkar hjärnans opioidreceptorer på samma sätt som morfin, heroin och endorfin. Quote
Adagio Posted January 27, 2017 Posted January 27, 2017 Det verkar som om våra nordeuropeiska kossor muterat proteinet kasein för ca 3000 år sedan, från den ursprungliga A2 till A1. A1 producerar Kasomorfin det gör inte komjölk från syderoupeiska raser samt isländska kor. Masaiernas sebukor har också A2 protein. "A1 mjölk kan utsöndra ett kasomorfin som kallas mjölkmorfin och kaseinet i kroppen ökar tillväxthormonet IGF-1 (Insulin-like Growth Factor-1) samt könshormonet östrogen, båda förhöjer risken för cancer." http://www.jonasbergqvist.se/mjolkprodukter för den som vill läsa lite. Quote
Patrick82 Posted February 2, 2017 Author Posted February 2, 2017 Inget mer av "heroinmjölken" för min del, att de ens får sälja denna drog i vanliga matbutiker är galet! Nu är det bara bönor som gäller! Denna vecka var det rabatt på bönor hos ICA så jag rensade deras hyllor. Priset per proteinmängd är lika bra som skräpfisken alaska pollock! Detta kommer nog bli min favoritmat, men som med kokos måste man vänja sig lite i taget. Man kan äta för mindre än 1000 kr per månad och bygga muskler utan giftig mat, kan det bli bättre? Jag är nyfiken på vad bönorna gör för öronen. Just nu äter jag bara en halv förpackning per dag, men mitt mål är 4 förpackningar. När jag når upp i denna mängd kommer jag jämföra det med fisken. Quote
Adagio Posted February 3, 2017 Posted February 3, 2017 (edited) Tror man ska variera sin kost i mesta möjliga mån. Däremot kan man nog med fördel exkludera vissa saker, eller iaf minimera. Att var helt binär är knappast bra. Även var/vilken mark maten är odlad på är viktig. Man bör variera ursprung för att uppnå balans och undvika dör höga intag av naturligt förekommande ämnen tex Kadmium. Vi har helt enkelt valt att äta kött en dag i veckan och fisk/skaldjur en dag i veckan. Inget är absolut ibland blir det mer ibland mindre. Det finns otroligt goda vegetariska rätter från tex Italien, Frankrike, Indien, Thailand. Kan rekommendera "Green Kitchen Travels" med beg mat från hela världen samt "maten är min Medecin" med en del riktigt bra indiska recept med avstamp från ayurveda mat. Edited February 3, 2017 by Adagio Quote
Recommended Posts