Jump to content

Matchning Pick-up / Tonarm


kåbe

Recommended Posts

Hej

Jag antar att det finns många vinylrävar här som redan har järnkoll på detta, men då fler och fler hittar till vinylens underbara värld kan det ju vara bra att veta hur man kan räkna ut resonansfrekvensen i armen med pick-up monterad. Jag har själv inte räknat på detta tidigare utan helt gått på den gamla tumregeln att tung arm kräver lågt kompliansvärde på pick-upen och vice versa. Det finns mycket att läsa om detta på nätet och kortfattat så kan man säga att blir resonansfrekvensen för låg så ökar risken för rumble samt att basåtergivningen kan bli luddig och grötig. Om resonansfrekvensen blir för hög så får man problem inom det hörbara området och vissa frekvenser blir förstärkta (ojämn frekvensgång).

Jag hittade en artikel om detta som även visade på en formel så att man räkna på resonansfrekvensen. Gjorde en enkel räknesnurra i excel som där resultatet visas nedan. Jag tog bara med värden för de frekvenser som ligger inom det rekommenderade området. Vis av erfarenfet så skall man väl tillägga att verkligheten är mer komplicerad, jag tror att armlager, dämpning och antiskating mm kan påverka så ta detta som en enkel kontroll och beräkning. Det kan ju vara bra att kolla innan man köper ny puppa eller arm att åtminstone resonansfrekvensen inta hamnar helt fel. En förklaring till tabellen kanske behövs: För att få en resonansfrekvens på 10 Hz krävs att produkten av M och C skall vara 253,56.

M= Tonarmens effektiva/rörliga massa+ Pick-upens massa (g)

C= Pick-upens Komplians

Rekommenderad resonansfrekvens bör vara mellan 9-14 Hz (vissa källor anger 9-11 Hz)

F=1000/2pi*√M*C

Resonansfrekvens (Hz)

9 M*C=313,04

10 M*C=253,56

11 M*C=209,55

12 M*C=176,08

13 M*C=150,04

14 M*C=129,37

Med vänlig hälsning/Kåbe

Link to comment
Share on other sites

Om det är möjligt att testa skulle jag hellre mäta än räkna. Då får man med de individers verkliga beteende man har uppkopplade. Min erfarenhet är att olika tonarmar och olika pickuper kan skilja sig åt och dessutom när de har kommit lite till åren så kan slitage och nålbyten av kanske 3:e part påverka det faktiska resultatet. Och då får man också med nödvändiga skruvar, interna kabelbyten, skims etc. Nödvändig utrustning är en spårtestskiva typ gamla Ortofons.

/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Helt klart, men det är en bra koll om man redan har tonarm och vill se om en specifik pu kommer passa.

Låter enkelt. För enkelt? Om jag får spåna lite som den entusiastiske HiFi-amatör jag är: Borde inte materialets form, var massan sitter, olika material, dimensioner, tyngdpunkt, rotationspunkter mm. mm. också spela in. När det blir musik sitter armen i kontakt på 2 ställen vilket borde ändra resonansfrekvensen mycket.

Link to comment
Share on other sites

Det är ju som vanligt, matematiken stämmer, ser man bara till att välja en kombo innom ramen finns det utrymme för många subjektiva val. Går man utanför vandrar man på slak lina och kan förvänta sig sämre resultat.

Det som är rätt kul med denna är att jag räknade lite på min kombo:

205,7 i grundutförande

268 med mässingsskruvarna från soundsmith.

Vilket då skulle kunna förklara varför jag gillar ljudet med dessa skruvar framför orginalskruvarna och tillika soundsmithsskruvarna i plast, alu samt rostfritt. Även om jag tycker att de andra materialen också låter bra, mässingsskruvarna låter i mina öron bäst.

Link to comment
Share on other sites

206,7 i nylon.

207,6 i alu

211,4 i rostfritt

Jag gillade helt klart rostfritt o mässing bäst.

De var ganska lika o skilde sig som par ganska mycket från de övriga två. Kan delvis förklara mina ljudupplevelser när jag utvärderade och valde vilka skruvar jag gillade mest.

Link to comment
Share on other sites

Hade kanske varit enklare att bara räkna fram vilka skruvar som passade bäst än att lyssna.

Men det var roligare att lyssna, när man sen får ett matematiskt kvitto som till viss del bekräftar mina hörselintryck blir man ju glad.

Detta är ju ändå guld värt när man står inför nyinköp. Det är nog viktigt att hålla sig i bollparken om man ska få full valuta för sina sparpengar.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder HiFi News testskiva (finns även andra)som har ingraverade spår där man visuellt och audiellt kollar värdet både vertikalt (16-6 hz) och lateralt (25-5 hz). En röst säger värdet och sedan är det bara att kolla pickupen och lyssna. Det är en 1000 hz pilotton som spelats in och det hörs med en gång när tonen börjar wobbla vilket är ett resultat av att pickupen wobblar i spåret, vilket också syns tydligt. Ligger man inom 8-15 hz är det ok (HiFi News rekommendation). Om högre, får man lägga till lite massa, t ex ett litet omagnetiskt mellanlägg mellan pickupskal och tonarm.

Link to comment
Share on other sites

Borde inte materialets form, var massan sitter, olika material, dimensioner, tyngdpunkt, rotationspunkter mm. mm. också spela in.

Jo,

Det är därför man använder tonarmens effektiva massa :)

I praktiken är kompliansen frekvensberoende så beräkningen är olinjär.

Men återigen är kåbes förslag en bra utgångspunkt innan man kan mäta/lyssna själv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...