Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu finns så äntligen Line Magnetic LM-126 nere hos Akkelis Audio för provlyssning! Dessa brutala 15W spelar med en enkelhet och lätthet som är svår att förstå. Helt knäpptyst även vid full volym trots 100dB på högtalarna. Fjärrkontrollen är instucken i ett hål på fronten! Ser ut som en liten ficklampa eller batong.

Den använder push-pull kopplade KT-66 rör men kopplade i triod för att få dem mer linjära och så full klass A på det. Snart är alla 3 enheterna sålda!

Högtalarna från Line Magnetic låter inte alls som jag väntat mig. Jag trodde detta skulle vara nån gammaldags burk utan topp och botten och med en romantisk mid. Oj, så fel jag fick! Vilken kraft, vilken lätthet i toppen och (för att citera Janne utanför Göteborg) vilken rondöööör. Klart att det finns saker att anmärka på om man ska vara petig men de är inte fullt inspelade ännu och alla produkter har fel oavsett prisklass. Men detta tyckte jag var himla kul! Sen är det inte för alla då de är stora som monster och ska stå mot bakvägg för att få bästa botten.

Bilder kommer!

Posted

Så, nu är alla LM-126 som fanns i lager sålda! Som tur är finns det kvar ett demo hos Akkelis som vi tar med till Jönköping och Sweetspot. Även högtalarna LM-222 kommer att följa med (de är inte till salu...) och vi ska försöka på nåt vis klämma in dem i rummet.

Hoppas det är OK att jag delar med mig av lite andrahands-information? En person/ kund/ kollega var inne på Akkelis häromdagen och fick höra LM-126 och LM-222 och ansåg att det var det roligaste han hört på mycket länge! Hen var tidigare i livet trummis och uppskattade direktheten som LM-222 har. På skoj (antar jag?) ville han veta vad han fick i inbyte för sina Wilson Maxx... :-) Kul med positiv respons! Hoppas vi får till ljudet lika bra i Jönköping så att fler får möjlighet att lyssna på detta.

Och eftersom jag nu anser det "bevisat" att Line Magnetic faktiskt kan bygga högtalare så har jag beställt hem deras 8" bredbandare 755 med elektromagnet (field coil) i ett golvstående kabinett till nästa leverans framåt sommaren!

Vi ses i Jönköping på Sweetspot!

12974504_10207395614102745_7132411856830

Mvh Lasse

Posted

Högtalarna Lm-222 använder en 12" coax-driver av egen tillverkning.

102 dB´s känslighet. 37Hz till 30 kHz frekvensgång. Hela 30W effekttålighet. 8 Ohms last
75X64X45cm (HXBXD), 112cm höga med stativ. Stativen ingår i priset på 69 000kr per par.

13015131_10207441248483576_2786698187231

Posted

Om man nu ska bygga en förstärkare som 10-års jubileum och lägger 2 års tid av uveckling på den, varför i hela friden väljer man ett så udda rör som KT-66 som ingen sett sedan jesus gick i sandaler? EL-34 är ju knappast exotiskt heller men ett mycket vanligare alternativ och lätt att få tag på en hel radda olika NOS-varianter.

Men jag fick denna förklaring av en sakkunnig, citat:

"KT66 är ett lite udda rör så det går inte ersätta hur som helst men samtidigt är det ett väldigt bra rör som inte behöver ersättas. EL34 är inte i närheten även om det är trevligt och billigt. Att förstärkaren låter bra beror säkert i ganska stor utsträckning på att det är KT66."

Att man sedan valt att triod-koppla dem och köra dem i äkta klass A tyder på att konstruktören inte varit ute efter att skapa en enkel konstruktion för att flörta med mass-marknaden utan nåt som verkligen är bra och kan bli en blivande klassiker.

LM-126 kommer att tillverkas i endast 100 exemplar för hela värden och hälften är redan sålda. Jag fick hem 4 st i förra sändningen och alla är redan sålda (till butiker) och har lagt en order på 4 st till som jag hoppas kommer hem i Juli för dig som är nyfiken.

Och om inte 15W räcker då har du fel högtalare! :-) Kan varmt rekommendera att prova en LM-222 i det läget. Välkommen till Jönköping och Sweetspot-mässan för att höra dessa underbara produkter. Mer musik till alla!

Mvh Lasse