Jump to content

Tar resan slut.....


Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Replies 389
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Dags att avslöja hur tankarna har gått. Man är ju alltid nyfiken på att se vad som eventuellt kan förbättra återgivningen här hemma. Riaa, pickup och skivspelare var ett rejält kliv för någr

Efter ca 5 veckor var det leverans av nya hyllsystemet. Elva paket och nästa 200 kg. Det blev en del bärande och man kan lugnt säga att jag har haft att göra de senaste kvällarna... En sak att sä

Ett tag sen det skrevs något här. Inga nya bandspelare har köpts faktiskt inte någon apparat som blivit utbytt eller tillkommit.  Dock blev den "nya" hyllan snabbt full, inte bara med LP utan jag

Posted Images

Tackar @calle_jr 

 

Jag skrev lite om mina upplevelser i post 359.

 

"Audio Research Ref 6 levererar en tydligare skillnad gentemot både 5:an o 40. Missförstå mig inte - arvet finns kvar med den fina luftigheten och detaljerna. Skillnaden ligger i mitt tycke i basen. Mellanbasen är snärtigare, tydligare och mer fyllig än tidigare:cool:"

 

Jag har lyssnat till Ref 10 vid några tillfällen och känslan är att Ref 6 har mer gemensamt med den än med sin föregångare Ref 5. Man kanske kan säga att Ref 6 är en nedbantad Ref 10.

Detta bytet är ett klart större steg upp jämfört med uppgraderingen från Ref 2 MkII till Ref 5.

Link to post
Share on other sites

Blev inget skrivande igår kväll. Däremot lite bärande upp och ner för trapporna...

 

Ibland dyker det upp tillfälle man inte kan säga nej till, sedan kan man alltid diskutera om valet är rätt eller inte:39:

Hur som helst så har Studer och Telefunken fått en ny kompis att leka med, även denna gång från landet långt österut.

 

Otari MTR15:tongue:

Här finns väldigt mycket finesser att lära sig och vad jag förstår är det en av de sista modellerna Otari tillverkade.

Möjlghet att kalibrera för många olika bandtyper avseende inspelning är en trevlig feature. Kanske skall prova SM900 nu också..

Otari 1.jpg

Link to post
Share on other sites
On 2020-07-16 at 10:31, lindome said:

Sitter just nu och njuter lite rullband med Buddy Tate och Harry Edison:)

 

Några reflektioner mellan de olika förförstärkarna från Audio Research kan vara på sin plats då jag haft ett antal olika genom åren.

LS7 och SP9 på lån runt 2005 kanske så jag kommer inte ihåg så mycket mer än att jag ville ha ett försteg från ARC.

 

Ref 2 Mk2 var det första jag köpte. Mycket musikaliskt men en del brus. Fick testa en Ref 3 under en kort period och där fanns inget brus minsann. Klart fastare presentation i musiken också. 

Kort därefter 2013 fick jag chans att köpa en Ref 5, som jag levt nöjd med under 7 år.

Ref 40 är som en Ref 5 på steroider, alla parametrar är bättre såsom bredd, djup, upplösning och en mer distinkt och tydlig basåtergivning.

Den hade gärna fått stanna om jag haft tillräckligt med plats... Sedan är det ju ytterligare en hög med rör som skall underhållas:39:

 

Audio Research Ref 6 levererar en tydligare skillnad gentemot både 5:an o 40. Missförstå mig inte - arvet finns kvar med den fina luftigheten och detaljerna. Skillnaden ligger i mitt tycke i basen. Mellanbasen är snärtigare, tydligare och mer fyllig än tidigare:cool: Det passar förträffligt till min favoritmusik soul och funk. Allting är rappare i presentationen utan att tappa fylligheten. Den djupa basen levereras i avgrunden mha de fantastiska Respons Magna Musicum:77:

 

Som de flesta förstått så spelas det en hel del tape här hemma. Dock är vinyl fortfarande den mest populära källan här hemma och det finns onekligen en del LP att välja mellan här.... 

Första plattan att spelas med nya försteget var titelspåret från The Reddings - Awakening:tongue: Här finns allt som jag gillar och har aldrig hört den bättre!

Awakening.png

Oj, det där ser fint ut!👍

Hade varit mycket intressant att få testa i setupen. Har du lyssnat på VTL i din egen setup? 

Deras försteg verkar riktigt fina.

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, lindome said:

@sprudel Jag har testat monoblocken MB 450 (tror jag de heter), har inte testat VTL försteg. Inbillar mig att för- och slutsteg vinner på att komma från samma fabrikat.

Hade ett VTL S200 på test för något år sedan mot en Coda TS och upplevde den som lite trött och lite ullig.

Link to post
Share on other sites
26 minutes ago, figge said:

Hade ett VTL S200 på test för något år sedan mot en Coda TS och upplevde den som lite trött och lite ullig.

Det är nog ett exempel på mismatch men också om man gillar rör eller inte. Själv valde jag VTL eftersom de hade mer punch och slagkraft visavi röralternativen jag provade från McIntosh och Audio Research. I Kanada/USA sas ofta att VTL är rörvärldens svar på Krell. Aesthetix ligger också åt samma håll. De nyare Audio Research har jag inte lyssnat aktivt på men de är säkert bra.

 

Man får normalt inte inte samma pondus i basen med rör som med ett kraftfullt transistorsteg men ändå tillräckligt. Vad man istället får och som jag sätter stort värde på är djup och bredd, en större och annorlunda ljudbredd än de transistorförstärkare jag har haft och provat. Det är egenskaper som även Aesthetix har och jag tror även Audio Research och definitivt även Jadis större steg. Det ger pluspoäng framför allt i stora orkester- och körverk som målas upp med enormt panorama. Det är också en anledning till att jag valt stora (höga) högtalare som förstärker ljudpanoramat och som tål dra på ordentligt och jag spelar högt, framför allt med klassisk orkestermusik. Mahler och Bruckner kräver pondus utan att bottna.

 

Men rör går inte hem i alla stugor och det gör inte transistorsteg heller. Det är nog ändå första gången jag hört VTL beskrivas som ”trött och ullig”. Det säger mig att något varit fel, t ex omkopplaren  bak för XLR kontra RCA och/eller omkopplaren för variabel dämpfaktor.

 

En tidigare medlem (BTS) provade MB450 men var inte nöjd pga att den hade för mycket tryck i jämförelse med hans stora McIntosh monosteg, inte minst i basen. Det är viktigt med rätt matchning och sedan är det ju också en stor portion tycke och smak.
 

 

Link to post
Share on other sites

Det är nog av vikt att vi diskuterar försteg och slutsteg var för sig. Jag har valt rörförsteg men transistorbaserat som slutsteg. Conrad Johnson är den gemensamma nämnaren.Tänker lite som Ulrik att för-och slutsteg utvecklats tillsammans.

Jag är ändå nyfiken på VTL försteg, då jag tror att det är just försteget som ger mycket av de aspekter Bebop lyfter fram, ljudbild mm.

 

Vilket album av Fleetwood Mac är det som syftas på tidigare i tråden? Tusk?

 

Link to post
Share on other sites

Inte konstigt att frågan från @sprudel sätter igång diskussionen. Jag funderade lite innan jag skrev mitt svar då jag visste att @Bebop skulle kasta sig rätt ner i försvarsgroparna:cool: Härligt, precis så det skall vara!

 

Jag har testat olika slutsteg genom åren alltid kopplat till försteg från ARC. Det har varit Ear, McIntosh och Plinius bl a.

Vad jag förstår så skall Audio Research försteg fungera bra med det mesta, men jag tror ändå att Ear 890 skulle låta ännu bättre tillsammans med 912 från samma firma.

Detsamma gäller även VTL.

Mina tankar har gått runt att byta elektronik tidigare i år, då gäller det både för - och slutsteg. Nu kände jag att det inte var riktigt ekonomiskt försvarbart att ge sig ut på en sådan eskapad... Dessutom gillar jag ljudet från Audio Research skarpt:tongue:

 

Hmm äh, jag kan inte låta bli.... 

Då jag hade VTL 450 så håller jag med om att de har en bra punch i basen, inget snack om saken. På den tiden kopplade jag alltid högtalarna på 8 ohms tappen på mitt slutsteg. Efter att ha lyssnat på VTL en stund så bytte jag till mitt slutsteg, men bytte nu till 4 ohm. Då fick jag nästan samma punch som i VTL och dessutom allt det som ARC gör så bra i övriga register samt djup och bredd - game over:77:

Den gången hette kompisen VT100 mk3

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, sprudel said:

 

Karl gillar ju förstegen från VTL mycket vet jag.

 

Det gör jag också. Och framförallt monoblocken MB-450 Series III. De är vansinnigt bra tycker jag. Och de kan anpassas väl till olika högtalare och smak. De låter inte alls rör, bara bra, snabba, muskulösa och otroligt öppna. Men matchning är viktigt. Jag skulle inte köra med ARC försteg, de är bra med sina egna slutsteg och många andra. Inte så kul med VTL. kombinationen är inte toppen. 

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, Bebop said:

Det är också en anledning till att jag valt stora (höga) högtalare som förstärker ljudpanoramat och som tål dra på ordentligt och jag spelar högt, framför allt med klassisk orkestermusik. Mahler och Bruckner kräver pondus utan att bottna.

 

Ja håller med. Det är extra nyttigt med de egenskaperna på stor klassisk orkestermusik. Lägger till några Ryssar, lite Itelienare, en Finne, Wagner (finns fler) och alla Requiem som finns, men jag lovar att det gör nytta på mycket annan musik tex via Zappa, Kraftewerk, Depeche Mode, Pink Floyd och inte minst modernere som Daft Punk, Jamiroquie, Billie Elish, Eminem mfl.  Konstigt nog kan små violiner, flöjter och späda kvinnor komma mer till sin rätt med stora högtalare och kraft tycker jag. 

 

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, Daniel said:

 

Det gör jag också. Och framförallt monoblocken MB-450 Series III. De är vansinnigt bra tycker jag. Och de kan anpassas väl till olika högtalare och smak. De låter inte alls rör, bara bra, snabba, muskulösa och otroligt öppna. Men matchning är viktigt. Jag skulle inte köra med ARC försteg, de är bra med sina egna slutsteg och många andra. Inte så kul med VTL. kombinationen är inte toppen. 

 

Matchning är viktig som alltid. Jag gillar dock av princip när prylar spelar bra med mycket olika produkter och när de inte är så känsliga.

Edited by Apexorca
Link to post
Share on other sites
2 hours ago, figge said:

Försteget fungerar bra med ML, Moon och Coda.

Jag menar omkopplarna på VTL’s slutsteg. Därbak sitter en liten omkopplare för om man kör balanserat eller inte. Om den står fel låter det galet (vilket jag varit med om en gång och var nära att ge upp). Det sitter också vippomkopplare under huven för impedansanpassning till högtalarna. Dess läge har framför allt påverkan i basen.

Link to post
Share on other sites
17 hours ago, lindome said:

Mina tankar har gått runt att byta elektronik tidigare i år, då gäller det både för - och slutsteg.

Jag hade också sådana tankar för något år sedan. Jag kikade då framför allt på Lamm, Pass och Aesthetix men la det åt sidan. Jag tycker helt enkelt att det blir för dyrt att byta allt utan att ge något direkt tillbaka. Samtliga dessa, inklusive Audio Research är så pass bra att skillnaderna kan man nästa bortse ifrån. Med de högtalarna jag har krävs det en hel del power för att de skall spela ut och det enda rörstegen jag känner till som är vuxna uppgiften ner till ca 3 ohm är VTL (Temptation går inte under 3,7 ohm). Mina MB 450 mkIII pytsar ut 450 watt per kanal i 5 ohm.

 

Jag tillhör också gruppen som inte blandar. Jag vill ha det försteg som tillverkarn stämt av mot sina slutsteg. Hade VTL haft en DAC hade jag förmodligen haft den också. Aesthetix går också bra och deras Jim White tänker mycket i samma banor som VTL’s Luke Manley. Det innebär rör i dacen.

 

Angående @sprudel och hans rör/transistorkombination från Conrad Johnson så ingick en sådan i en av mina referenslyssningar i Köpenhamn för många år sedan tillsammans med Avalon. Det är ett starkt ljudminne som levt kvar sedan dess. 
 

Jag håller också med om att ett rörförsteg är viktigare för ljudet, generellt sett, än slutstegen. VTL har ett försteg som är ett rent rörsteg som heter 5.5. De andra två, 6.5 och 7.5 är hybrider och de anser jag passar bättre med deras slutsteg. Jag tror 5.5-steget kan vara intressantare att para ihop med ett transistorsteg. Det steget har mer traditionell ”rörkaraktär” än de andra två. Det är i vart fall min gissning. 

 

Viktigt i sammanhanget är också att VTL S-200 och uppåt liksom förstegen från 5.5 är fullt balanserade från input till output och mår bäst att kopplas balanserat. Att inte göra det innebär ju att man vara använder halva potentialen.

 

 

Link to post
Share on other sites

Ber om ursäkt Lindome om jag blir OT men jag har en undan till Bebop. Jag har CJ Premier 17LS2 och CJ Premier 350 SA på 2x350W 8 Ohm som slutsteg. Kommer du ihåg vilket försteget var som du lyssnade på? Sannolikt var slutsteget samma som mitt.

Link to post
Share on other sites
12 hours ago, sprudel said:

vilket försteget var som du lyssnade på?

Ja, det var Premier 350 och det var antingen 2004 eller 2005 (jag flyttade till Kanada i slutet av 2005). Jag är lite osäkrare om vilket försteg det var men minnesbilden är att det var ett längre ner på skalan än det du har. Det såg mer ut som deras Classic utseendemässigt.

 

conrad-johnson-Classic-2-Vacuum-Tube-Preamplifier-1080-16-9.jpg

 

Conrad Johnson har f.ö. en likhet med VTL och det är att de aldrig riktigt fått starkt fotfäste i Sverige. Samma sak med Avalons högtalare som jag hörde tillsammans med CJ. I USA/Kanada har samtliga en helt annan status. Du sitter på några guldklimpar. Gör dig inte av med dem. Varför inte prova med ett par Avalon? A match made in heaven..:app:

 

 

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Nu har jag fått hjälp att justera nivåerna på min Otari MTR15.

Stort tack till @secanbj för all hjälp. Just nu är det kalibrerat för inspelning på SM468 resp LPR35. Skall även ställa in den för SM900.

Kanske t o m klarar det själv eftersom maskinen sköter det mesta själv:)

 

En vagn inhandlades i veckan och idag var det dags att lägga maskinen i densamma. Den är rejält tung (47 kg), men det är inte direkt läge att be frugan om hjälp.

Bara att bita ihop och lyfta!

Otari vagn.png

Link to post
Share on other sites
3 hours ago, lindome said:

LPR35. Skall även ställa in den för SM900.

SM900, SM911, LPR90 och LPR35 har i stort samma bias. Skiljer ca 1 dB. SM468 är annorlunda. LPR35 är samma band som SM911 och LPR90 samma som SM900. Skillnaden är emmulsionstjockleken. SM900/SM911 har några dB högre överstyrningsreserv än LPR35/LPR90 men de ligger ändå så högt att du inte kommer ens nära de nivåerna. Om jag mins rätt så är överstyrningsreserven kontinuerligt vid inspelning 9 dB för SM911 och 11 dB för SM900. SM468, LPR35 och LPR90 ligger på ungefär samma nivå kring 6-7 dB kontinuerligt. Momentana överstyrningsreserven ligger högre än så för alla fem.

 

Vid avspelning är det ju en och samma standard för alla banden. 
 

Jag har mina bandare trimmade för SM911 vilket klarar alla banden galant vid inspelning utom SM468 men det använder jag aldrig.

Edited by Bebop
Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...