Jump to content

Tar resan slut.....


lindome

Recommended Posts

19 minutes ago, A/Wing. said:

Vid en kalibrering vad är det man kalibrerar? 

Nu är min maskin åtgärdad på vissa saker redan. Tror det var nya kondningar nya lager hur det var 

med kalibrering vet jag inte måste kolla med Lindome 

 

Man kan kalibrera väldigt mycket och jag kan inte allt om det. Men hastighet, spolning, hur de olika huvudena sitter, signalerna på olika vis tex mellan höger och vänster kanal mm.

Din maskin skulle jag tro är i god form. Säkert inget du behöver tänka på i brådrasket.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, Apexorca said:

Man kan kalibrera väldigt mycket och jag kan inte allt om det. Men hastighet, spolning, hur de olika huvudena sitter, signalerna på olika vis tex mellan höger och vänster kanal mm.

Din maskin skulle jag tro är i god form. Säkert inget du behöver tänka på i brådrasket.

 

Jag hörde från en säker källa att en transport av maskinen i en bil kan göra så att maskinen måste kalibreras om? Men det kanske bara är för studioinspelningar för att inte missa något alls av vad maskinens yttersta förmåga? För oss vanliga döda kanske det ska mycket till för att vi ska höra det där sista, eller?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, byZan said:

 

Jag hörde från en säker källa att en transport av maskinen i en bil kan göra så att maskinen måste kalibreras om? Men det kanske bara är för studioinspelningar för att inte missa något alls av vad maskinens yttersta förmåga? För oss vanliga döda kanske det ska mycket till för att vi ska höra det där sista, eller?

 

/byZan

 

Ja så kan det vara. Men min kalibrering av spolningen ändrades när jag flyttade en maskin från säljaren hem till mig. 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, byZan said:

 

Därför skulle jag aldrig ha en R2R på hjul;)

 

/byZan

När köpte min A807 i Italien så packades den ordentligt inför hemfärden. Först ett lager "Gladpac" sedan ett lager bubbelplast för att slutligen lindas in i ett liggunderlag av cellplast och en flyttfilt. Tror att detta räcker för att uppta ojämnheter i vägbana som inte bilens fjädring hanterar. Däremot skall inte en rullvagn påverka. De rullvagnar som jag sett verkar komma från SR och det som avgör är rimligen vilka hjul som sitter under. Kanske inte stela plasthjul är optimala utan någon form av hjulbana av gummi.

 

Ursprungligen var Studer A807 gjord för mobilt bruk därav bärhandtagen i sidan och det förhållandevis lilla formatet.

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Apexorca said:

 

Ja så kan det vara. Men min kalibrering av spolningen ändrades när jag flyttade en maskin från säljaren hem till mig. 

Det verkar ju inte bra Lindome har ju släpat den fram och tillbaka ett antal gånger 

plus att hjulen är inte runda längre utan bandaren nästan studsar fram över golvet när jag flyttar fram den 

till stereon.

Vem gör kalibreringar i gbg området är det någon som vet. 

Link to comment
Share on other sites

Jag är ute på hal is, men det skulle förvåna mycket om kalibreringen verkligen skulle gå åt skogen bara för att man rullar runt eller transporterar en B67 - det var väl inte helt ovanligt att de användes i mobila sammanhang "när det begav sig"?

 

Med det sagt tycker jag personligen att det är intressant att i vart fall kunna kolla de mest centrala elektriska parametrarna själv, men självklart har inte alla intresse eller utrustning för att kunna göra det. Steg ett är att skaffa en servicemanual - antingen på papper eller en digital (kan laddas ner här till exempel https://archive.org/details/studer_B67_MkII_Op_Serv/page/n0). Utöver manualen behöver du ett testband, eller tre om du vill kunna kalibrera för samtliga hastigheter. Du behöver också en voltmeter eller ett oscilloskop. En signalgenerator är inte heller dum att ha till hands!

 

Eller också hittar du någon i närområdet som kan hjälpa dig :)

 

 

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Taxmannen said:

Jag är ute på hal is, men det skulle förvåna mycket om kalibreringen verkligen skulle gå åt skogen bara för att man rullar runt eller transporterar en B67 - det var väl inte helt ovanligt att de användes i mobila sammanhang "när det begav sig"?

 

 

 

Jag är inte proffs, så lite hal is är det här också, men jag har fått en viss uppfattning när jag talat med en del olika studionissar. 

 

Ang flytt och behov av kalibrering. Rullbandare som flyttas kalibrerade de därför hela tiden så klart beroende på behovet av optima ljudkvalitet.  En servicetekniker jag känner kalibrerar alltid sina bandare efter flytt. Det ingå i rutinen vid uppställning. Men nu snackar vi vid inspelning, att rulla runt en bandare för uppspelning hemma funkar så klart. Men skall man ha bra ordning på en studio vid inspelning är det så klart höga krav.

Men trots att en maskin flyttats och inte är 100% kalibrerad spelar den magiskt bra. Vi snackar små marginaler. Men visst.. i vår hobby är det ju ofta det vi jagar och dessa produkter är ju finstämda högpresterare och då spelar små skillnader in.

 

Till och med de gamla kasettbandspelarna behövde kalibreras. 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Apexorca said:

Men nu snackar vi vid inspelning

Viktigt påpekande. Kalibrering av förmagnetisering(bias)/equilization är för inspelning. Det handlar inte bara om bandspelaren utan om rätt förmagnetiseringsnivå för olika band. Det var det man gjorde med kassettbandspelarna. Avspelningen är normalt inget man skruvar på. Den är standard och om det låter bra är det inget oro sig för.

 

Om spelaren har fel equlization/bias för ett band vid inspelning låter det fel när man spelar upp. Exempelvis kräver tonbandet SM468 lägre förmagnetiseringsnivå än SM911/LPR35 som i sin tur kräver lite mindre än SM900/LPR90. Men det är endast intressant för den som spelar in band. Det har inget med avspelning att göra. Då kan man använda vilka band man vill. Om de låter illa så är det felkalibrerade maskiner vid inspelningen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Taxmannen said:

det skulle förvåna mycket om kalibreringen verkligen skulle gå åt skogen bara för att man rullar runt eller transporterar en B67

Ja. Kalibrera är ju ett ganska brett begrepp för en rullbandspelare. Motor, drivmekanik och bandsträckning ska vara kalibrerad för att ge banden rätt hastighet och minimalt svaj. Oscillatorkortet som styr magnetiseringen måste arbeta med rätt frekvens. Tonhuvudet måste kalibreras rent mekaniskt så att det sitter rätt i förhållande till bandet, och magnetiskt så att magnetisering och avläsning av bandet blir jämn över frekvensregistret. Och slutligen ska audiokorten vara kalibrerade för att ge rätt utsignal.
Trimpottar ändras ju knappast för att man flyttar en bandare, och det ska mycket till för att tonhuvud ska förskjutas. Såvida det inte rör sig om kraftiga temperaturskillnader eller total vårdslöshet så bör det vara liten risk att en kalibrerad maskin ändrar sig vid en flytt. De mekaniska delarna tåler ju vanlig drift som är ganska påfrestande. 
 

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bebop said:

Avspelningen är normalt inget man skruvar på. Den är standard och om det låter bra är det inget oro sig för.

 

När jag började mäta utnivåerna på mina avspelningskort visade det sig att det var en del nivåskillnader mellan vänster och höger kanal - inte jättemycket, men ändå så att det var fullt mätbart och värt att justera. På samma sätt justerade jag VU-mätarna, peak-indikatorerna o s v så mycket enligt servicemanualen jag kände mig komfortabel med. Jag kan inte påstå att bandaren låter våldsamt mycket bättre efter denna justering, men det känns ändå rätt bra att ha gjort det.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, calle_jr said:

Ja. Kalibrera är ju ett ganska brett begrepp för en rullbandspelare. Motor, drivmekanik och bandsträckning ska vara kalibrerad för att ge banden rätt hastighet och minimalt svaj. Oscillatorkortet som styr magnetiseringen måste arbeta med rätt frekvens. Tonhuvudet måste kalibreras rent mekaniskt så att det sitter rätt i förhållande till bandet, och magnetiskt så att magnetisering och avläsning av bandet blir jämn över frekvensregistret. Och slutligen ska audiokorten vara kalibrerade för att ge rätt utsignal.
Trimpottar ändras ju knappast för att man flyttar en bandare, och det ska mycket till för att tonhuvud ska förskjutas. Såvida det inte rör sig om kraftiga temperaturskillnader eller total vårdslöshet så bör det vara liten risk att en kalibrerad maskin ändrar sig vid en flytt. De mekaniska delarna tåler ju vanlig drift som är ganska påfrestande. 
 

Låter bra då är det inget jag behöver oroa mig för men jag behöver byta hjulen på vagnen för det är ett jäkla hoppande 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Taxmannen said:

När jag började mäta utnivåerna på mina avspelningskort visade det sig att det var en del nivåskillnader mellan vänster och höger kana

Det är inte så "farligt" eftersom det "bara" handlar om nivå men även det skall ju vara rätt. Min ligger rätt i nivå baserat på 1 kHz ton som skall visa 0 VU vid 320 nWb. Min Tandbergare är ställd på 250 nWb vid 0 VU vilket motsvarar 2 dB lägre. De flesta hade 0 VU på 80-talet vid 185 nWb men då använde användes mest 9,5 eller 19 cm/sek och de vanliga banden hade inte samma utstyrningsmöjligheter som idag. Men återigen, detta är bara viktigt om man spelar in. T ex ReVox, Tandberg, Teac och Technics klarar utstyrningsnivåer uppemot +20 dB VU utan att klippa. Men när det gäller inspelning så är det en betydligt tuffare uppgift att styra ut tillräckligt med magnetism (magnetflöde) för att mätta proffsbanden och kunna utnyttja bandens potential. För avspelning är det en annan femma. När Opus 3 gör sina kopior kör Jan-Erik från en Technics och spela in på en Telefunken som är en kraftfull maskin. Att göra tvärtom är mindre bra.

 

Det är inte så ovanligt att inspelade band har en kanalobalans på mellan 0 - 3 dB mellan höger och vänster. Därför är det bra om de spelar in en testsignal på 1 kHz så att man kan se och eventuellt justera balansen. Långt ifrån alla gör det, tyvärr. 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Det är inte så "farligt" eftersom det "bara" handlar om nivå men även det skall ju vara rätt.

 

Det är lite mer avancerat än så. På B67 är det tre nivåer per hastighet man justerar, Level (1 kHz), Treble (10 kHz) och Bass (60 Hz) så det påverkar även frekvensgången.

 

Link to comment
Share on other sites

Jo, så är det. Jag har ett testtoner på 1000 Hz och 10 kHz där 1 kHz skall ligga på 0 dB (på VU-mätaren) och 10kHz på -10 dB. Däremot saknar jag testton på 60 Hz men det går ju ladda ner och spela in och sedan mäta före-/efter. Jag tycker inte de inställningarna ger så dramatiska skillnader. (Jag har ett extrakort som jag "lekt" lite med). 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Bebop said:

Däremot saknar jag testton på 60 Hz men det går ju ladda ner och spela in och sedan mäta före-/efter.

 

Om en övning med nedladdade och inspelade testtoner alternativt signalgenerator skall fungera så måste även inspelningskorten vara korrekt kalibrerade i o m att det finns samma justeringsmöjligheter även på dem. Det är därför man börjar med kalibrering av avspelning och helst då med ett korrekt testband.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Bebop said:

Det är gjort men inte av mig.

 

Jag vet och då är vi tillbaka där vi började - om en kalibrering är stabil och intakt över tid och efter en transport. Jag tar och startar en separat tråd runt kalibrering av bandspelare så inte Lindomes tråd övergår i en ren kalibreringstråd! :)

Link to comment
Share on other sites

Lite uppdatering från Studerfrämjandet:cool:

 

Nu är det bokat tid för byte av kraftkondingar på 810:an. Den spelar bra på "gles" musik men det låter sämre när det blir mer instrument o attack.

Samtidigt tänkte jag kalibrera för uppspelning och inspelning av 2 bandtyper. Blir troligen SM468 och LPR35.

 

Igår lyssnade jag lite på Muddy Waters och den låter fantastiskt bra!!

810 1.jpg

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, lindome said:

Samtidigt tänkte jag kalibrera för uppspelning och inspelning av 2 bandtyper. Blir troligen SM468 och LPR35.

Kalibrering av band gör man bara för inspelning. Uppspelning är oberoende av olika band (som väl är) med tanke på att det används både LPR35/90, SM911/900/468 beroende av vem man handlar.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, lindome said:

Det jag skall göra avseende uppspelning(eller avspelning om man nu vill säga det) är att justera nivån uppåt ett antal db så som jag gjorde med B67:an då jag hade den.

 

Jag blev lite nyfiken så jag kikade lite i manualen till din bandare - det är inte utan att ban blir lite avundsjuk på hur inställningarna görs jämfört med B67:an. Knappa för att öka/minska nivå och ytterligare en knapp för att spara istället för "grova" potentiometrar :thumbsup:

 

Vet du förresten, går det att kalibrera för både IEC/CCIR och Nab och som man sen kan växla mellan, eller får man som på B67 välja att optimera för det ena eller det andra?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...