Bebop Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Introduktion Den 8 december 2015 var det 150 år sedan den finske tonsättargiganten Jean Sibelius föddes. Detta har firats över hela världen, inte bara i Finland. Själv firade jag hans födelsedag på Malmö Live den 10 december då hans 2:a symfoni spelades. Här kommer min något sena hyllning till denne fantastiska tonsättare. Häng med på en resa om Jean Sibelius som kommer att blandas med biografiska berättelse om honom som person men naturligtvis också om hans musik och skivtips som kommer lite senare i tråden. För att förstå hans musik och utveckling går det inte undvika att berätta om den tid han levde i som starkt påverkade sin konst. Jag kommer därför att beröra både allmän historia, politik och krig. Men som ni också kommer att se var inte Jean Sibelius utan kraft även om han brottades med sin självinsikt. Han musik växer än idag och hans konst innehåller dimensioner som fortfarande har stor påverkan. För egen del går det knappt en vecka utan en timme Sibelius. Verk som jag tyckte var ointressanta och tråkiga har växt till fantastiska höjder och ju mer jag lär mig om hans liv och musik ju bättre blir den... UffeZ and calle_jr 2 Quote
new order Posted March 29, 2016 Posted March 29, 2016 Spännande. Blev själv lite inspirerad att fördjupa mig i klassiskt efter att ha Debussy's Clair de lune fastnat i skallen. Och Chopins Nocturne no2 nånting. Makalös musik. Quote
Bebop Posted March 30, 2016 Author Posted March 30, 2016 Jean Sibelius - de tidiga åren Den 8 december 2015 var det som sagt 150 år sedan Johan Christian Julius Sibelius föddes i finska Tavestehus mellan Tammerfors och Helsingfors. Han var nummer två i en barnaskara på tre. Vännerna kallade honom Janne men som kompositör blev han senare känd som Jean Sibelius inspirerat av de franska "ismerna" som var på väg. Hans karriär var annars utstakad i en helt annan riktning av hans familj som utgick ifrån att han skulle bli läkare, som sin far Christian Gustaf, eller jurist. Någon direkt påverkan hade dock inte fadern som gick bort redan 1868 när ”Janne” endast var 3 år. Men han kom från en borgelig miljö som även den kan sätta stark press på en yngling. Finland var ju inte precis kända som ett land av där kulturpersonligheter kunde leva ett anständigt liv. Fr. v. Jean, Christian och Linda Musik spelades flitigt inom familjebanden. Både pappan och mamman var mycket musikaliska och Sibelius lockades alltmer till konsten. Hans första kända och noterade komposition skrev han redan som 10-åring 1875. Det är ett litet pizzicato-verk för violin och cello som fick namnet Vattendroppar. Redan i detta första försök använde han naturen som förebild, vilket förblev hans signum hela livet med få undantag. Här en bild med syskontrion. Årtal okänt. Det är Jean till vänster. Storasyster Linda vid pianot och lillebror Christian (som likt sin far blev läkare) vid cellon. Jean skrevs in på juristlinjen men mest tid spenderade han med kulturpersonligheter på kaféer och krogen med långa och intensiva diskussioner kring den ”nya” konsten. Romantiken var på utgång och expressionism och impressionism gjorde intåg inom kulturens område. Mer om det senare. Han fann för gott att hoppa av sina studier och närde ett hopp om att kunna leva på sin musik och sitt musicerande. Sibelius trakterade fiol och drömde om att bli firad violinist. Att gå konstnärens väg var ett beslut under press, naturligtvis. Mamman stod ensam med tre barn utan några riktiga inkomster. Något arv att tala om från pappan hade det heller inte blivit. Han levde ett liv i sus och dus och försörjde sig i hög grad på kredit. Men Jean hade släktingar som såg konsten som en väg framåt och stöttade honom. Sibelius inledde sina musikstudier i Helsingfors 1885. Här en bild från 1888 mitt uppe i studierna. Han var vid fototillfället 23 år. Parallellt komponerade han och hans musik började höras lite varstans. Sibelius stod inför en jätteuppgift som endast de absolut envisaste mäktar med. Men priset var högt under flera år… Men innan jag belyser det så finns det anledning att berätta lite om själva Finland och dess politiska historia som hade så stor påverkan på Sibelius och hans musik. calle_jr 1 Quote
Taxmannen Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Trevligt och informativt! Jag ser fram emot kommande skivtips - Sibelius är en ganska svart (nåja, mörkgrå i alla fall) fläck på min musikkarta! Quote
Bebop Posted March 31, 2016 Author Posted March 31, 2016 Tack för uppskattning... Politisk bakgrund som färgade Sibelius komponerande För att förstå Sibelius inflytande och påverkan måste man också förstå lite av den samtid han levde i och hur den påverkats av historien och under hans levnad. Dels är det intressant i sig men musiken får också annan mening och innehåll när man har lite mer hum om dess tillblivelse. Och det behövs när man lyssnar på Sibelius då mycket av hans musik bryter normer. Han var inte bara komponist utan en innovativ sådan. Ett annat sätt är att enbart lyssna och bestämma sig för om man gillar det eller inte. Det gäller för det mesta jag lyssnar på men i Sibelius fall tände det inte riktigt för mig. Samtidigt är han så pass stor och omtyckt world wide, så han måste ju ha något. Jag ville ta reda på vad... Om man vill bestiga nya okända berg kan de visa helt andra sidor om man läser på lite. Matematiker kan uttrycka en beundran för en formal i termer av oerhört vacker. Det kan ju vara lite knepigt om man inte är initierad i matematikens irrgångar. Så se denna tråd också som ett alternativt sätt att närma sig musik för att få tillgång till ett större utbud av njutningsmedel. Jag nämnde ett starkt inflytande från historiens vingslag på Sibelius och den samtid han levde i. Betänk följande och hur det påverkade en kulturperson långt uppe i norr och även publikens reaktioner: Fram till 1917 hade det aldrig funnits en stat som heter Finland. Så länge vi kan gå tillbaka i kartografin var Finland alltid en del av Sverige. De äldsta kartor jag har sett är från 1300-talet och då fanns det heller inga stater som vi tänker oss dem idag. Då var det snarare landområden som styrdes av stormän. Så här såg kartan ut över Sverige ca 1750 och sånär som på Karelen i öst såg den lika ut innan 1809 då Sverige förlorade Finland till ryske tsar Alexander den förste: Vidare Alltså; sedan man började indela världen i nationalstater hade Finland varit en del av Sverige, en period på ca 700 år intill Finland gick förlorad för svenskarna till ryssarna 1809 som då leddes av tsar Alexander I. Finland blev en autonom del av Ryssland. Finland existerade fortfarande inte som stat. (Som en liten parentes har Skåne, Blekinge och Halland tillhör Sverige ca halva tiden.) Finska frihetskampen kulminerade 1917 då Finland utropades som fri stat. Finland har alltså inte existerat som fri stat 100 år ännu när detta skrivs (2016). Språkstriderna pågick parallellt med frihetskampen. Finland bytte nationalspråk från svenska till finska, vilket var långt ifrån problemfritt. (Sibelius var svenskspråkig men lärde sig finska i tvåspråkig skola). Umbärande efter första och andra världskriget där första hade svårast inflytande på Sibelius, inte minst ekonomiskt. Precis när han började slå igenom i Europa slog hyperinflation sönder Sibelius ekonomi. Ersättningarna från hans tyska huvudförlag var inte värda ett ruttet lingon. Finland hade ingen egen uttalad nationell kulturskatt förutom folksagorna. Det fanns ingen högre konst. Det som fanns hade i huvudsak kopplingar till Sverige. Teknikrevolutionen gick i rasande fart med innovationer som järnväg, träskutor som ersattes av järn, ång- och förbränningsmotorer, elnät, glödlampan, telefon, flyget, telegrafi, moderna medicin typ penicillin och mycket annat. Ungefär samma stora omvälvning som den digitala revolutionen idag om inte ännu större. Under Sibelius levnad växte m a o den moderna ekonomin upp och med den utvecklades också kulturen. Följande galleri är förmodligen de som haft störst betydelse för Finlands framväxt och det finska kynnet (?). Idag är Finland som vi vet en modern stat med högstående kultur inom framför allt musik, arkitektur och design. Och som en osynlig hand svävar Mannheimer och Sibelius över det hela... Därmed lämnar jag den korta översikt över den politiska miljö som så starkt påverkat Jean Sibelius konstnärsliv och som han tog näring av för att bli en del av Finlands kulturella och humanistiska utveckling och internationella anseende. Jag återgår till Sibelius studietid som nu lett honom till Berlin och Wien. Här en bild från Wien där han studerade komposition 1891 och 1892 och där hans tidiga verk fick en kritisk granskning. calle_jr 1 Quote
egoBen Posted March 31, 2016 Posted March 31, 2016 Mycket intressant, tack! Ska bli kul med skivtips också, klassisk musik är en djungel tycker jag. Svårt att veta vilken inspelning man ska välja att lyssna på. Quote
calle_jr Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Satan perkele! Ett annat sätt är att enbart lyssna och bestämma sig för om man gillar det eller inte. Det gäller för det mesta jag lyssnar på men i Sibelius fall tände det inte riktigt för mig. Samtidigt är han så pass stor och omtyckt world wide, så han måste ju ha något. Jag ville ta reda på vad... Om man vill bestiga nya okända berg kan de visa helt andra sidor om man läser på lite. Matematiker kan uttrycka en beundran för en formal i termer av oerhört vacker. Det kan ju vara lite knepigt om man inte är initierad i matematikens irrgångar. Så se denna tråd också som ett alternativt sätt att närma sig musik för att få tillgång till ett större utbud av njutningsmedel.Det är verkligen imponerande och förbryllande hur en finsk pojke före förra sekelskiftet kunde ta sig an så stora uppgifter. En finsk Zlatan.Man har ju imponerats även av de andra stora tonsättarna, men de levde ju åtminstone i en sådan miljö, naturligt. Förvisso kom väl inflytande från Ryssland, men i Norden måste det ha varit små kretsar. Grieg, Stenhammar, Nielsen, Gade... Quote
new order Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Vad är Sibelius light? Är i en lite klassisk period och vill vidga vyerna. Men inget för tungt. Nånting... lättillgängligt? Quote
plundin™ Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Vad är Sibelius light? Är i en lite klassisk period och vill vidga vyerna. Men inget för tungt. Nånting... lättillgängligt? Valse Triste med Karajan är så light Sibelius någonson blir! /ptr Quote
Bebop Posted April 1, 2016 Author Posted April 1, 2016 Vad är Sibelius light? Är i en lite klassisk period och vill vidga vyerna. Men inget för tungt. Nånting... lättillgängligt? Jag tolkar det som att du tycker jag går för djupt in på orsak och verkan och likaså att jag endast kommer att uppehålla mig kring tung musik. Köp en Sibelius greatest hits på Naxos så kanske du finner något som är lättillgängligt. Quote
new order Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Feltolkning av dig isf och luddigt av mig. Jag behöver bara lite lättare material att ta till mig av innan jag kan uppskatta hela spektrat av en artist. Lite inkörning. Gillar din tråd. Fortsätt med den i samma stil!? Jag tolkar det som att du tycker jag går för djupt in på orsak och verkan och likaså att jag endast kommer att uppehålla mig kring tung musik. Köp en Sibelius greatest hits på Naxos så kanske du finner något som är lättillgängligt. Quote
Bebop Posted April 1, 2016 Author Posted April 1, 2016 Tålamod, N.O. Det kommer musik, både lätt- och svårmod. Men Plundin har helt rätt. Så mycket lättare än Valse Triste blir det inte. Det är ett av Sibelius mest älskade stycken. Hans svåger Arvid Järnefelt hade skrivit en pjäs betitlad Döden och bönade och bad om hjälp från Sibelius att skriva musik till pjäsen. Pjäsen blev ett fiasko men musiken fick visst beröm. Några år senare behövde Sibelius pengar och putsade till Valse Triste som såldes till sin förläggare. Den blev något av en schlager på sin tid och Sibelius fick också kritik för att han "sänkte" sig till en sådan nivå. Tidens tand har dock uppgraderat dess kvaliteter, inte minst genom von Karajan. Quote
calle_jr Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 jag går för djupt in på orsak och verkan och likaså att jag endast kommer att uppehålla mig kring tung musik.Nejdå!Detta är Euphonia, inte Idol. Quote
plundin™ Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Denna samlingen med tonpoem är en bra ingång till Sibelius: Neeme Järvi och Göteborgs Symfoniker (DG) Ett annat bra alternativ för en sådan här sammling är: Leif Segerstam och Helsingfors filharmoniker (Ondine) Järvi och Segerstam är två av mina favoritdirigenter när vi talar om Sibelius... /ptr Quote
plundin™ Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Jag tolkar det som att du tycker jag går för djupt in på orsak och verkan och likaså att jag endast kommer att uppehålla mig kring tung musik. Köp en Sibelius greatest hits på Naxos så kanske du finner något som är lättillgängligt. Sibelius är ju en lättsam kompositör, han förtjänar djup penetration! /ptr Quote
new order Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Har Sibelius något gemensamt med ABBA då? Björn och Benny satt och komponerade många av deras hits på en skärgårdsö långt från alla "musikaliska centrum" och lyckades ändå att nå fram med sin musik. Quote
Bebop Posted April 1, 2016 Author Posted April 1, 2016 Hur vad det du uttryckte det i en annan tråd... moderation. Och som calle_jr skrev så är inte min referens Idol eller något annat liknande jönseri. Quote
new order Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Haha. Kanske lite långsökt att hitta likheter mellan Abba och Sibelius. Det kan medges. Quote
Bebop Posted April 1, 2016 Author Posted April 1, 2016 Haha. Kanske lite långsökt att hitta likheter mellan Abba och Sibelius. Det kan medges.Det känns upplyftande. Denna tråd började jag för nästan ett år sedan. Sedan dess har jag läst Erik Tavaststjernas 5 volymer om hans liv och musik på ca 2500 sidor plus 600 sidor om Finlands historia och spelat igenom ca 40 album och några hundra verk av hans närmre 600 kompositioner för att försöka få en bild av hans musik och bättre förstå den. I första han för min egen njutning. Det är det jag försöker delge forumet delar av för att dela med mig av det jag lärt mig. Jag är därför lite känslig för bagatelliseringar av ämnet. Quote
YYZ Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 Jag tycker det är jätteintressant med grundlig hängivenhet i att du ger oss "nycklarna" till Sibelius. Mycket bra inledning som förmodligen kommer fortsätta i samma anda. Nu går jag kanske händelserna lite i förväg, men klassificeras Sibelius verk att vara sprunget ur Romantiken? Quote
P-pan Posted April 1, 2016 Posted April 1, 2016 ... men klassificeras Sibelius verk att vara sprunget ur Romantiken? Om man lyssnar med sitt mer emotionella sinne så kan man nästan både höra och "känna" att så är fallet ... tycker jag då som har varit insnöad på klassiska verk sen ett par år tillbaka. Men jag är fortfarande novis i ämnet och tar väl mest till mig sådant som s.a.s "berör". Lägg gärna ett öra, helst två för stereoperspektivets skull, till Sibelius 2:a så blir det kanske lättare att förstå vad jag menar Har på känn att researchen för tråden är riktigt grundligt utförd så jag ser verkligen fram emot att få ta del av resten Quote
calm Posted April 2, 2016 Posted April 2, 2016 Imponerande och inspirerande tråd måste jag säga! Spelades mycket klassisk musik i mitt barndomshem både live på piano och på grammofon som det hette på den tiden. Sibelius var naturligtvis bland dem som fanns med. Måste kolla hemma hos min mamma vad som finns kvar. Kul att få lite nya inputs utöver det vanliga musikvalen! Ser fram emot fortsättningen! Calm Quote
Bebop Posted April 2, 2016 Author Posted April 2, 2016 Jag tycker det är jätteintressant med grundlig hängivenhet i att du ger oss "nycklarna" till Sibelius. Mycket bra inledning som förmodligen kommer fortsätta i samma anda. Nu går jag kanske händelserna lite i förväg, men klassificeras Sibelius verk att vara sprunget ur Romantiken? Jo, så är det. Romantiken peakade med Mendelsohn, Schuman, Brahms och Mahler. Nästa kull av kompositörer, dit Sibelius räknas blev "överlapparna" mellan gamla och nya "ismer" och Sibelius har gjort avtryck i samtliga, mer eller mindre. Romantiken efterföljdes av nationalism, impressionism och modernism. Quote
MatsT Posted April 2, 2016 Posted April 2, 2016 Denna tråd började jag för nästan ett år sedan. Sedan dess har jag läst Erik Tavaststjernas 5 volymer om hans liv och musik på ca 2500 sidor plus 600 sidor om Finlands historia och spelat igenom ca 40 album och några hundra verk av hans närmre 600 kompositioner för att försöka få en bild av hans musik och bättre förstå den. I första han för min egen njutning. Det är det jag försöker delge forumet delar av för att dela med mig av det jag lärt mig. Jag är därför lite känslig för bagatelliseringar av ämnet. Det är bra med välgjord research och jag ser fram mot den vägledning jag kan få i den här tråden. Jag behöver lite av den varan när det gäller Sibelius som jag gillar men har för få verk av och jag har inte riktigt lyckats hitta "min" Sibelius. Quote
YYZ Posted April 2, 2016 Posted April 2, 2016 Men jag är fortfarande novis i ämnet och tar väl mest till mig sådant som s.a.s "berör". Lägg gärna ett öra, helst två för stereoperspektivets skull, till Sibelius 2:a så blir det kanske lättare att förstå vad jag menar Tunnlyssnade mig igenom det på Youtube och jag är med på noterna i vad du menar. Musik ser jag ofta i bilder, och ser framför mig ett böljande landskap innefattandes olika händelser. Tycker mig uppfatta att Sibelius verk är av karaktären att vilja berätta en historia. Jag fortsätter som novis i ämnet att botanisera vidare och köpa vinyl. Trevlig helg Quote
calle_jr Posted April 2, 2016 Posted April 2, 2016 Kanske lite långsökt att hitta likheter mellan Abba och Sibelius. Det kan medges. Ja, ur min synvinkel borde man kanske i stället påminna om Surumarssi (funeral march) Den skrev Sibelius till minne av Eugen Schauman, som sköt en rysk politiker med tre skott och sedan sköt sig själv. Quote
P-pan Posted June 1, 2016 Posted June 1, 2016 Det kanske måste till en resa till Finland först ? Quote
Recommended Posts