Jump to content

Recommended Posts

I mitt system så är alla ljudkablar balanserade och där skiljer man ju på skyddsjord och signaljord och därmed får väl

alla anslutna apparater samma skyddsjord? Jordströmmar mellan apparaterna bör väl inte påverka ljudet?.

Alla bildkablar är HDMI och jag antar (men vet egentligen inte) att man skiljer på skyddsjord och signaljord även där.

Jag har haft för avsikt att göra jobbet ett utreda faserna ändå men det har ännu inte hänt.

Tror du att jag har något att vinna trots mitt balanserade system?

Mvh,

Ingvar

• Replies 506
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej Jag tycker att detta forum har en ovanlig möjlighet att vara ett föredöme gällande att ordna ”välljud” i hifi-utrustning utan att skapa ”elektriska farligheter”    Att jag ansköt mi

Faran över   När jag gjorde fler mätningar på fler faser, upptäckte jag en liten batterisymbol, typ ett bilbatteri på multimeterns display  Svagt batteri eller? Iväg till närmaste ICA-butik för att in

Här är en pdf-version av artikeln för den som vill läsa offline eller på papper eller göra egna anteckningar;   Det smutsiga nätet i pdf-format

Posted Images

För första gången förklarat på ett sätt som är begripligt.

Amerikanska nätkablar har ofta tvärtom klenare ledare på jord jmf med fas och nolla.

I Sverige rekommenderas väl att ha minst samma area till jord som till fas.

Jag har antagit att det gäller för klenare dimensioner, och om jordtråden ändå har 3ggr större area än vad en normal installation har att det inte är viktigt.

Men det var innan jag läst om förimpedans i denna tråd...

Vad händer med jord i ett nätfilter? Kan det finnas fördel att inte ha filter på jord?

I Sverige om man kollar på kablar i nätet så är det ofta att jorden är klenare area än faserna typ hälften. En vanlig kabel tex AKKJ 3*240/72kvmm (240kvmm aluminium=120kvmm koppar och då är jorden 72kvmm koppar) eller tex FKKJ 3*35/16 (35kvmm koppar på faserna och 16kvmm på jordledaren)

Fast idag är det vanligt att kablarna är tex 4G240kvmm aluminium och då har man samma area på faser och jord.

Brum i anläggningar med projektor är inte helt ovanligt. Projektorn som ansluts till en annat uttag fysiskt kanske hamnar på en annan grupp. Ännu vanligare med brum är det när man har en centralantennan kopplad till en satmottagare eller kabelmottagare. Då kan man få skillnader mellan olika jordar. Har varit med några ggr där det har lösts genom att dra en 10-20mm2 jordkabel till antennanläggningen på taket och även i kombination med att också stjärnjorda apparaterna i anläggningen i något fall.

/Harryup

Har man kabel-tv löses detta problem lättast med en galvaniskskiljetrafo mellan antennuttaget och apparaten, de har jag behövt i de lägenheter jag bott i och de löser problemen direkt.

I mitt system så är alla ljudkablar balanserade och där skiljer man ju på skyddsjord och signaljord och därmed får väl

alla anslutna apparater samma skyddsjord? Jordströmmar mellan apparaterna bör väl inte påverka ljudet?.

Alla bildkablar är HDMI och jag antar (men vet egentligen inte) att man skiljer på skyddsjord och signaljord även där.

Jag har haft för avsikt att göra jobbet ett utreda faserna ändå men det har ännu inte hänt.

Tror du att jag har något att vinna trots mitt balanserade system?

Mvh,

Ingvar

I ett system med balanserad signalöverföring kommer inte "jordströmmarna" att ledas genom någon av de signalbärande ledarna eftersom man där har en "extra" ledare för SG (Signal Ground) (stift 1 i XLR-kontakten).

Det finns t.o.m. apparat-tillverkare som sätter dit en brytare så man kan välja om ingångens SG ska vara "svävande" eller om den ska anslutas till PG (Protected Ground). En så kallad "Ground lift switch".

Vi har en helt annan störnings-immunitet med balanserade signaler. Det är inte bara jordströmmar/loopar, utan det gäller även elektromagnetsika fält från närliggande utrustning/kablar och RFI-störningar också.

Det du f.f.a. vinner med att "fasa rätt" är att du reducerar det elektriska störfältet inne i respektive apparat.

/PEO

Brum i anläggningar med projektor är inte helt ovanligt. Projektorn som ansluts till en annat uttag fysiskt kanske hamnar på en annan grupp. Ännu vanligare med brum är det när man har en centralantennan kopplad till en satmottagare eller kabelmottagare. Då kan man få skillnader mellan olika jordar. Har varit med några ggr där det har lösts genom att dra en 10-20mm2 jordkabel till antennanläggningen på taket och även i kombination med att också stjärnjorda apparaterna i anläggningen i något fall.

/Harryup

Har man kabel-tv löses detta problem lättast med en galvaniskskiljetrafo mellan antennuttaget och apparaten, de har jag behövt i de lägenheter jag bott i och de löser problemen direkt.

Det kan göra det. Men det är inte säkert. I synnerhet om man dessutom blandar in ett nätverk med ytterligare apparater. Men det handlar också om om en transformator påverkar signalen förutom att den tar bort brummet. Och det gör den i en del fall. Men det typiska problemet är annars mellan lokala faser i kanske samma rum.

Edited by Harryup

/Harryup

Det kan göra det. Men det är inte säkert. I synnerhet om man dessutom blandar in ett nätverk med ytterligare apparater. Men det handlar också om om en transformator påverkar signalen förutom att den tar bort brummet. Och det gör den i en del fall. Men det typiska problemet är annars mellan lokala faser i kanske samma rum.

Ok, jag har inte gått så djupt in i detta då skiljetrafon fixade mitt problem på den tiden då jag hade hembio. Fik brum i ena bakhögtalaren och det kom ifrån kabel-tv uttaget, gick via videon till förstärkaren och därifrån till dvd och därifrån till projektorn och den var den enda apparaten som var jordad så där blev jordslingan hel.

En del av detta tänket med just grov jord finns i alla Anzus kablar, mina POM strömkablar har 10kvmm jordledare vet ej vad fas och nolla är men de är inte så grova. Nätlisten bygger på stjärnjord så i min anläggning har jag 10kvmm jord ända ifrån mätarskåpet till mina Devialeter.

Hur är det med rätt fas in i apparaterna på en switchad nätdel? Där bör de ju kvitta eller är jag fel på det? Jag har kollat vad som är märkt som fas inne i apparaten och kopplat fasen där så de bör ju vara rätt tycker man.

Det verkar som att du har en fullgod potentialutjämning i din anläggning. Garanterat långt över medel i alla fall. :thumbsup:

Jag har gjort några fältmätningar på switchade nätdelar och det är minimal (om ens någon) skillnad på utstrålningen beroende på vilket håll stickkontakten sitter.

Däremot har det elektriska fältet en helt annan sammansättning från en switchad nätdel än från en transformatorbaserad. Det är frekvenser högt upp i kHz-området men de är oftast ganska svaga och betydligt lättare att freda sig emot (skärma av).

Vad händer med jord i ett nätfilter? Kan det finnas fördel att inte ha filter på jord?

I samtliga filter/strömrenare som jag har dissekerat är alltid jorden obruten, d.v.s. att det inte finns några komponenter i serie med jorden.

Jag tror inte att det ens är tillåtet att hitta på några sådana abrovinker. Det skulle påverka säkerheten (kortslutningsströmmen) negativt.

Devialets hela hölje av aluminium borde fixa avskärmningen bra då.

Jorden får inte brytas på något sätt i en anläggning eller apparat om den är ämnad som skyddsjord.

Det är inte aktuellt, men hur funkar det då med att köpa t ex Marantz cd-spelare som ju har ojordade nätbrunnar. Samma sak med mina Dynaudio-subbar. Är det att bryta jordkedjan? Kan man jorda dem separat via en tom rca-hylsa eller de lever sitt eget ojordade liv i anläggningen?

Det är inte aktuellt, men hur funkar det då med att köpa t ex Marantz cd-spelare som ju har ojordade nätbrunnar. Samma sak med mina Dynaudio-subbar. Är det att bryta jordkedjan? Kan man jorda dem separat via en tom rca-hylsa eller de lever sitt eget ojordade liv i anläggningen?

Om apparaten är dubbelisolerad med ojordad kontakt så ska den vara ojordade, att jorda höljet är inte rätt då höljet är tänkt att vara isolerat så apparaten uppfyller kraven på dubbelisolering.

Hurvida detta påverkar anläggning som helhet att de är ojordade de får någon bättre insatt i ämnet svara på.

Detta är helt klart en av de bästa trådarna på länge här på Euphonia....var lite av en ögonöppnare vad man själv kan åstadkomma och inte blint lita på de som tillverkar diverse strömprodukter (jag äger själv Ansuz grejor) att de blir guld och gröna skogar när man använder deras produkter. Nä börja i rätt ände där strömmen kommer in till ert hus och bygg sen vidare därifrån, bara fixa den sista metern ifrån ett vägguttag till stereon de är lite som att sminka en gris de är ju fortfarande en gris :65:

Det hade varit riktigt kul att mäta upp THD och liknande i min anläggning nu sen jag gjort färdigt min nya matning ifrån mätarskåpet. Ända som är lite surt just nu är filtret som sitter inbyggt i Devialeterna då de är mest skräp egentligen men de finns lite ljus i horisonten. Den nya Devialet Expert PRO serien som kommer och som även den befintliga Expert serien går att uppgradera till har ett helt nyutvecklat filter som är av en betydligt bättre variant så där finns hopp.

För de som missat mitt bygge av ny matning med inspiration ifrån PEO:s tråd kan läsa mer här.

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=12100

Edited by octavia rs

Chassiejord och signaljord är ofta separerade med tex 100 ohm parallelt med tex 100 nF för att kringgå problemt med jordslingor (och därmed brum). Använd aldrig signalejorden från en tom RCA-hylsa för skyddsjord! Du kan utan vidare lämna din maskin som den är. Vill du av säkerhetsorsaker skyddsjorda den genom att byta nätbrunn (och sedan dra en jordtråd från brunnens mittstift till chassie), så kan du få problem om inte signaljord är separerat från chassiejord enligt vad jag beskrev ovan.

Vi har en helt annan störnings-immunitet med balanserade signaler. Det är inte bara jordströmmar/loopar, utan det gäller även elektromagnetsika fält från närliggande utrustning/kablar och RFI-störningar också.

/PEO

Det är en sanning med modifikation. Med traditionell transformatorbalansering kan ohyggligt stora, likfasiga signaler hanteras, men så är sällan fallet. Med OP-baserade motagare så kan inte hur stora likfasiga sognaler som helst hanteras - ingångssteget klipper för eller senare. Dessutom finns det gott om knasiga hifi-produkter som är så kallat "helbalanserade" vilket ibland innebär att likfasiga störningar in också kommer ut som likfasiga störningar. Det finns alltså goda orsaker att tillse att de likfasiga störningarna aldrig visar sitt tryne. Jag kör hellre singel end och ser till att det itne brummar! Det fina med single end-överföring är att problem med jordslingor alltid märks (så att man kan åtgärda problemet) snarare än döljs/sopas under mattan.

Nä lägg pengarna på en elektriker och få fixat till en ordentlig matning som är fri från så mycket som möjligt av andra störande komponenter och se över hela vägen ifrån inkommande matning till huset de tror jag ger mer än en massa filter för att fixa till problemen.

Instämmer till 100%.

/PEO

Probeletm är att denna dedikerade kabel från proppskåpet till musiksalongen hamnar på någon av de tre faser som används till en massa annat i huset. Detta är mer eller mindre meningslöst givet att man inte förser denna dedikerade kabel med ett ordentligt filter. vad många skulle behöva är ett HP-filter som ploockar bort den DC-komponent som i förekommande fall finns på elnätet. DC på nätet orsaker alltför ofta mekaniskt surr från trafosar då kärnan magnetiseras statiskt alltför mycket.

Nä lägg pengarna på en elektriker och få fixat till en ordentlig matning som är fri från så mycket som möjligt av andra störande komponenter och se över hela vägen ifrån inkommande matning till huset de tror jag ger mer än en massa filter för att fixa till problemen.

Instämmer till 100%.

/PEO

Probeletm är att denna dedikerade kabel från proppskåpet till musiksalongen hamnar på någon av de tre faser som används till en massa annat i huset. Detta är mer eller mindre meningslöst givet att man inte förser denna dedikerade kabel med ett ordentligt filter. vad många skulle behöva är ett HP-filter som ploockar bort den DC-komponent som i förekommande fall finns på elnätet. DC på nätet orsaker alltför ofta mekaniskt surr från trafosar då kärnan magnetiseras statiskt alltför mycket.

Du menar att det är helt meningslöst att fixa en dedikerad kabel till stereon om man inte har någon form av DC-filter?

Du får gärna utveckla detta vad du har för åsikter angående förimpedansens inverkan på THD och olika filters inverkan.

Instämmer till 100%.

/PEO

Du menar att det är helt meningslöst att fixa en dedikerad kabel till stereon om man inte har någon form av DC-filter?

Du får gärna utveckla detta vad du har för åsikter angående förimpedansens inverkan på THD och olika filters inverkan.

Jag menade allmänt att DC-filter är något som kan vara användbart - om man har problem med surrande trafosar.

Impedansen saknar relevans för allt annat än maxeffekt med lång cykler - alltså testsignaler med stor duty cycle eller extrema volympådrag med lågdynamiskt programmaterial.

Ett lagom "sladdrigt"=högohmigt elnät kan iofs kunna tänkas ha en fördel då det ger lite snällare laddpulser i nätdelen (om den är av konventionell typ, dvs ej switchad), vilket i sig medför lite mindre HF-skräp i apparaterna, men sådant brukar man ordna i nätdelen (ej i slutsteg) med lite lagom stor serieresistans innan likriktarna.

Så, nej jag ser inga fördelar med extremt låg impedans i elnätet.

Kommer för att tänka på min gamla lägenhet i Danderyd. Den låg mycket nära transformatorstationen och elnätet var extremt styvt/lågohmigt. När jag labbade och mätte sjönk nätspänningen bara marginellt även vid mycket stora strömuttag.

Intressant input från Morello.
Men nu blev man ju ledsen igen för man inser att man aldrig kommer begripa det där med strömming och spänn :(

Probeletm är att denna dedikerade kabel från proppskåpet till musiksalongen hamnar på någon av de tre faser som används till en massa annat i huset. Detta är mer eller mindre meningslöst givet att man inte förser denna dedikerade kabel med ett ordentligt filter.

Man kan ju sätta ett filter på alla grupper utom den dedikerade kabeln.

Impedansen saknar relevans för allt annat än maxeffekt med lång cykler - alltså testsignaler med stor duty cycle eller extrema volympådrag med lågdynamiskt programmaterial.

Ett lagom "sladdrigt"=högohmigt elnät kan iofs kunna tänkas ha en fördel då det ger lite snällare laddpulser i nätdelen (om den är av konventionell typ, dvs ej switchad), vilket i sig medför lite mindre HF-skräp i apparaterna, men sådant brukar man ordna i nätdelen (ej i slutsteg) med lite lagom stor serieresistans innan likriktarna.

Kommer för att tänka på min gamla lägenhet i Danderyd. Den låg mycket nära transformatorstationen och elnätet var extremt styvt/lågohmigt. När jag labbade och mätte sjönk nätspänningen bara marginellt även vid mycket stora strömuttag.

Hmm, jag tolkar detta som att det kan finnas både för- och nackdelar med hög och låg impedans. Eller att det inte spelar någon roll alls.

Eller vad menas med "extremt låg impedans"?

De mätningar vi sett ligger ju i vissa fall inte långt under vad som betraktas som skadligt för elektroniken. Ofta börjar det låta illa långt innan det är skadligt.

Morello skrev:

Så tycker jag också, lite avrundade toppar på sinusvågen är ingen större nackdel. Det som möjligen talar för att det finns en fördel med låg förimpedans är bruket av stora kondensatorer och transformatorer med låga förluster i slutsteg som ger upphov till rejäla spikar på nätet som hanteras bättre vid låg förimpedans. Spikarna är en del av slutstegskonstruktionen så det ska inte vara ett problem men övriga apparater i anläggningen mår rimligen bättre av mindre spikar på ledningen.

Denna tråd har ju varit synnerligen inspirerande!! Även Octavia RS tråd (Ny strömförsörjning till Hifi:n) inbegrips i detta.

Om man nu ponerar att man skulle ta ett steg till rörande strömförsörjningen är följande rätt väg att gå?

Så här ser min central ut just nu. Huset är byggt 1971 och jag har för några år sedan lagt till klangmodul längst upp till vänster. Denna går på fas 1 som för övrigt är ganska rejält städad. Senast igår puttade jag över tvättmaskinen till en annan fas genom att flytta en kontakt. Tvättmaskinen skapade en hel del sömnlöshet för ett antal veckor sedan.

Efter att detta löst sig har jag faktiskt märkt att under vissa omständigheter (som jag inte känner till) kan tvättmaskinen fortfarande ge lite brum i slutstegens transformatorer trots att den inte längre ligger på samma fas. Inte alls i samma omfattning som tidigare dock.

DSC_0263_zpsgse1mjki.jpg

Nedanför huvudproppskåpet med de tre faserna finns från vänster; fjärrvärme, jordfelsbrytare (ditsatt för några år sedan) och nån mojäng till ringklockan som inte används. Den svarta till höger om är en gammal häck från förr. Jag vet faktiskt inte ens om den är inkopplad eller vad den någonsin gjort. Ovanför denna centralen till direktverkande elelement. Konverterade till fjärrvärme för 7-8 år sedan och då blev ju denna inaktuell. Hade dock "min" elektriker till att ändra några av dessa till vanliga uttag med 230 v istället för 2-fas som det tidigare var och använder dessa som vanliga strömuttag. Väldigt användbart inte minst i musikrummet där diverse armatur på så sätt hamnade på annan fas.

Med tanke på dessa två trådar infinner sig följande funderingar:
Om man tar en ny kontakt med sin elektriker ska man då se till att (som Octavia RS) anlägga en grövre kabel från elcentral till stereon. Nu har jag ca 10-12meter 2.5 mm2, först vanlig installationskabel några meter sedan ca 10 m Supra 2.5 mm2. Med tanke på förimpedansen kan man ju gå upp till åtminstone 6 mm2 eller som Octavia RS 10 mm2 när man ändå håller på?

Vidare ska man be elkillen att koppla in ett 3-fas nätfiler exempelvis (eller motsvarande) som endast är inkopplat på de 2 faser stereon inte ligger på?

När det konverterades till fjärrvärme sänktes det först till 16 ampere per automatik men jag har höjt detta till 20 igen, därav 20 A i exemplet.

Ursäkta ett småländskt tröghue men har jag förstått det någotsånär? :)

Den svarta lådan tror jag är den gamla energimätaren. Ser ut som en sådan i alla fall.

Du har säkert rätt!! Om det blir så att jag tar hit elektrikaren ber jag honom ta bort den så slipper jag vara orolig för att eländet är inkopplat :4:.

Samma sak vad gäller ringledningen.

Egentligen vore det ju bäst att ta bort alltihop och sätta nytt men man får ju en hel del vinylplattor för de pengarna :64:

Nedanför huvudproppskåpet...

Ovanför?

Vidare ska man be elkillen att koppla in ett 3-fas nätfiler som endast är inkopplat på de 2 faser stereon inte ligger på?

Då missar man ju de förbrukare som ligger på samma fas som hifin.

Man borde kunna sätta klangmodulen innan gruppfördelningen, så att du kan sätta filtret på alla tre faser.

Ovanför?

Det är jag som förklarar som en kratta. När jag skrev huvudproppskåpet menade jag inte huvudsäkringarna utan den med de vanliga säkringarna. Undercentral blir nog korrekt benämning. :blush

Ja just det, det är jag som rör ihop det hela. ...., du menar som i denna post. Om man plockar bort klangmodulen innan får man ju filter på allt utom stereon.

I mitt fall är det väldigt välstädat på just hifi-fasen så det kanske inte spelar jättestor roll men detta är ju naturligtvis ännu bättre.

Det hela borde ju inte kosta en förmögenhet. Tidigare kontakt med elektriker har varit ganska överkomligt. Väljer man att dra grövre kabel efter klangmoduen än den supra 2,5 mm2 som jag nu har är ju detta ju enkelt att förbereda själv.

Det är en sanning med modifikation. Med traditionell transformatorbalansering kan ohyggligt stora, likfasiga signaler hanteras, men så är sällan fallet. Med OP-baserade motagare så kan inte hur stora likfasiga sognaler som helst hanteras - ingångssteget klipper för eller senare. Dessutom finns det gott om knasiga hifi-produkter som är så kallat "helbalanserade" vilket ibland innebär att likfasiga störningar in också kommer ut som likfasiga störningar. Det finns alltså goda orsaker att tillse att de likfasiga störningarna aldrig visar sitt tryne. Jag kör hellre singel end och ser till att det itne brummar! Det fina med single end-överföring är att problem med jordslingor alltid märks (så att man kan åtgärda problemet) snarare än döljs/sopas under mattan.

Förhoppningsvis är det inte speciellt vanligt med så stora likfasiga störningar att en halvledar(OP)baserad lösning inte fungerar tillfredsställande, men jag håller med dig att en transformatorlösning i just detta hänseende är bättre.

Eterburna störningar som riskerar att besudla våra delikata musiksignaler kommer vi aldrig undan i vår moderna hemmamiljö, men vi kan däremot försöka minska deras påverkan, t.ex. med den balanserade kretslösningens eminenta störningsundertryckning. ;)

Jordslingor kan vi ju oftast lösa ganska enkelt, men det löser ju inte resten av de andra störningarna som kan finnas.

Ja, visst finns det många knasiga och rent av felkonstruerade produkter på marknaden och att lita på att en apparat är byggd med fungerande och hög CMRR (Common-Mode Rejection Ratio) bara för att den är utrustad med XLR-kontakter ska man nog akta sig för.

De flesta av oss har ju möjligheten att stuva runt lite bland trådarna i centralen och lägga de värsta skitgrisarna på någon av de andra faserna så länge det är en-fas laster, (vilket det oftast är i ett "vanligt" hushåll). Har man en hyfsat låg förimpedans i centralen och drar en egen kraftig (lågohmig) matning till "musiksalongen" kan man bevisligen minska förekomsten av en hel del "smuts".

Hur vanligt är det egentligen med DC på nätet? Jag har själv aldrig haft problem med surrande trafos, men jag har ju läst om flera som har det.

Enligt min litteratur går nivån (amplituden) på DC-offseten hand i hand med förimpedansen, är det då inte bättre att (om möjligt) minimera symptomen än att tillföra en "medicin"?

(Tänker jag helt fel, eller??? Jag har ofta otur när jag tänker, därav frågan.)

Det är andra gången på kort tid som jag har hört ett liknande resonemang, spännande.

Kan/vill du utveckla det lite till så att även jag förstår.

Här saknar jag bevisligen nödvändig kännedom om hur saker och ting hänger ihop och jag vill verkligen lära mig.

Bilden nedan visar hur den låga delen (2:a-20:e) av övertonsspektrat ser ut hos mig.

stapel_f%C3%B6re-efter.jpg?dl=0

De blå staplarna är med en förimpedans på 1,12 ohm och de gröna är med 0,38 ohm.

Anläggningen är exakt den samma och förutsättningarna i övrigt är så långt det är möjligt likvärdiga vid de båda mätningarna.

Förimpedansen, d.v.s. nätets styvhet, har bevisligen en ganska stor inverkan på mängden THD, men det är tyvärr också den enda parametern som jag har kunnat mäta.

Hur det ser ut med med alla de andra störningskomponenterna vet jag inte.

Jag tolkar förvisso mina mätresultat som den den amatör jag är, rätt eller fel, men den ljudmässiga skillnaden är odiskutabel. Jag ser i dagsläget bara fördelar med ett "styvt nät".

Om du med "extremt låg impedans i elnätet" menar impedanser betydligt under 0,2 ohm har jag inga synpunkter, jag har aldrig sett ett sådant nät. Finns det?

Vi gjorde nyligen ett "jobb" hemma hos en kompis där vi först bytte ut hifi-matningens säkring till en klangmodul, detta plus utbytet av 15 meter 1,5mm2 FK i VP-rör till en 4mm2 matning sänkte förimpedansen i hifi-uttaget från 0,93 till 0,51 ohm. THD minskade från 4,11% till 2,02% och det ljudmässiga slutresultatet var definitivt inte försumbart här heller.

Denna "ombyggnad" gjorde betydligt mer för välljudet än vad hans s.k. strömrenare gjorde tidigare. Nu låter det t.o.m. "bättre" utan strömrenaren. Mer dynamik och betydligt mer "drag".

Jag tror inte att THD-värdet ensamt spelar en så avgörande roll, det borde ligga fler saker bakom.

THD'n ser jag mer som att ta tempen. Har jag feber indikerar det att det är något som är fel, t.ex. en infektion.

Bevisligen har jag inspirerat några med den här tråden, men tyvärr saknas fortfarande det sista kapitlet som verkligen "knyter ihop säcken", nämligen sammanfattningen.

• Vilka störningar spelar roll för ljudet och vad behöver jag inte bry mig om.

Syftet med den här tråden var att visa på hur mycket olika störningar som kan finnas i vår elförsörjning.

Jag började med en kartläggning/inventering av hur nätet kan se ut, sedan gjordes mätningar av de fenomen som jag har haft instrumentresurser till (i flera olika nät). Jag dokumenterade noga och jag har sedan försök tolka dessa mätresultat för att hitta någon form av koppling/korrelation mellan dem.

Utifrån detta har jag också försökt beskriva några olika typer av medicin mot de här "problemen".

Under resans gång har jag tagit hjälp av tillgänglig litteratur, diverse branschfolk från elinstallations-/eldistributionsvärlden och konsulter/tekniker som jobbar med industriell störningsbekämpning. Det är då framförallt störningbekämpning för mät/analysinstrument i lab-miljö och signalhantering in/ut från våra styrsystem/mätvärdesinsamlare som har varit deras huvudområde.

Tyvärr finns det inte någon "Hifi-kunnig" person i det teamet.

Det som nu saknas i den här tråden är en tekniskt/vetenskapligt och begriplig text som talar om vilka störningar som i praktiken kan påverka våra hifi-prylar, varför och hur stor påverkan de olika störningarna har.

Jag har medvetet tonat ner de ljudmässiga resultat som jag har kommit fram till eftersom jag inte vill sprida några uppskruvade förhoppningar om underverk hos alla.

På grund av otillräckliga kunskaper har jag inte berört hur olika konstruktionsprinciper av vår hifi-elektronik reagerar på de eventuella nätstörningar som kan finnas.

Det överlåter jag gladeligen till de som behärskar ämnet.

Nu verkar det som att det finns medlemmar här på forumet som skulle kunna hjälpa till med det sista och viktigaste kapitlet i den här romanen.

Min förhoppning är att ni som sitter på denna kunskap/erfarenhet kan/vill mobilisera lite tid och energi att bjuda på lite av den till oss andra.

Jag har ju gjort en del av förarbetet, så den biten slipper ni.

...jag hoppas på en givande läsning i framtiden.

/PEO

Om man tar en ny kontakt med sin elektriker ska man då se till att (som Octavia RS) anlägga en grövre kabel från elcentral till stereon. Nu har jag ca 10-12meter 2.5 mm2, först vanlig installationskabel några meter sedan ca 10 m Supra 2.5 mm2. Med tanke på förimpedansen kan man ju gå upp till åtminstone 6 mm2 eller som Octavia RS 10 mm2 när man ändå håller på?

Vidare ska man be elkillen att koppla in ett 3-fas nätfiler exempelvis (eller motsvarande) som endast är inkopplat på de 2 faser stereon inte ligger på?

Det är svårt att hitta lämplig installationskabel för 1-fas med lite större area. Lösningen är att göra som octavia rs, lösa trådar i en slang.

jag listar upp vilken kabelresistans som de olika kabelareorna innebär med 12 meter till uttaget.

2,5mm2 0,17 ohm

4 mm2 0,11 ohm

6 mm2 0,07 ohm

10 mm2 0,04 ohm

Nöjer du dig med 4mm2 kan jag rekommendera denna

LC-Y.jpg

Mer info kan du hitta här.

Då missar man ju de förbrukare som ligger på samma fas som hifin.

Man borde kunna sätta klangmodulen innan gruppfördelningen, så att du kan sätta filtret på alla tre faser.

calle_jr svarade på andra frågan.

Vi kanske ska göra en mätning hemma hos dig innan du gör några större operationer?

Hör av dig när du har tid.

/PEO