Jump to content

Det smutsiga nätet.

Peo
 Share

Recommended Posts

On 2021-02-24 at 15:38, CommonMode said:

Håller du inte med om, att det inte är lätt att förklara?

Jag håller med och har faktiskt diskuterat det med en besiktningsingenjör och när vi jämförda mitt Flukeinstrument med hans Metrel så visade de om jag inte minns fel ungefär likartade värden där värdena var "bättre" vid Z-line mätning än Z-loop mätning då i en central matad med TN-C där kabeln (FKKJ 3x16/16) gick direkt till ställverk vid transformatorn.

Rimligtvis borde Z-line och Z-loop ge exakt samma värden då de är den koncentriska ledaren (PEN) som används vid båda mätningarna under förutsättning att N och PE är samma area efter övergången ifrån TN-C till TN-S.

PEN.JPG

PEochN.JPG

Jag ska forska mer i det hela.

• 1 month later...
On 2021-02-24 at 16:39, octavia rs said:

Jag håller med och har faktiskt diskuterat det med en besiktningsingenjör och när vi jämförda mitt Flukeinstrument med hans Metrel så visade de om jag inte minns fel ungefär likartade värden där värdena var "bättre" vid Z-line mätning än Z-loop mätning då i en central matad med TN-C där kabeln (FKKJ 3x16/16) gick direkt till ställverk vid transformatorn.

Rimligtvis borde Z-line och Z-loop ge exakt samma värden då de är den koncentriska ledaren (PEN) som används vid båda mätningarna under förutsättning att N och PE är samma area efter övergången ifrån TN-C till TN-S.

PEN.JPG

PEochN.JPG

Jag ska forska mer i det hela.

Hej octavia rs

Vet vi något mer om skillnaden i mätvärden mellan Z-line och Z-loop.

I många mätningar skilljer det mycket, även där det inte borde skillja alls. 

Det är inte bra.

Om vi skall kunna lita på mätningar, bör vi klarlägga orsaken.

• 4 months later...

Jag har använt dem i ca 10 år och är nöjd men jag har ärligt talat inte gjort några jämförelser mot andra tillverkares nätprodukter. För mig är de en sund balans mellan pris, vetenskapliga teorier (jag vet, kanske vetenskapligt mumbo-jumbo och säljsnack men i det här fallet köper jag det :blush:). Skillnad i ljudet fick jag först när jag kopplade in stereon till en egen säkring i centralen. 

1 hour ago, Danke said:

har någon provat Supras LoRad produkter

Som @octavia rsskriver har jag ett gäng LoRad 2,5mmSPC. Ska jag sätta ett ord på dem skulle jag säga prisvärda. De gör inget fel men kommer ganska fort till korta om man jämför med andra mer påkostade kablar. Däremot är det inte så enkelt att skruva ihop godtycklig DIY-kabel som låter bättre. Ligger budgeten runt kostnaden för LoRad 2,5mmSPC är det helt klart vettiga kablar för pengarna. En annan prisvärd kabel är IFI Audio Nova som jag tycker är trevlig, sedan finns det alltid bättre kablar om man är villig att lägga ut mer pengar.

• 4 months later...
  • 1 month later...

Jag fick tak i Supra Lorad Silver AE...

Kopplade dom till Yamaha som används som Pre och DAC mestadels til Xtz

A2-300 sjukt lyft i ljudet som att ha uppgraderad pre eller bytt amp.

Nå står Audioquest NRG Y3 och Supra grendåsa och flera Supra Lorad Silver på tur.

Detta är inte dyrt, jag har bara slopat att köpa special-öl på systemet ett tag och möjligens en burger-tallerken.

That's it.

Jag kan prova förklara förbettringen--- Inte MERA bas typ, men mycket mera definerat och kjappare bas, detaljer i bas, och mera rom och luft i toppen, mera detalj og mera dynamik. Lyssnade mycket på Spotify Connect igår och fick hakeslepp som vi sejer på norsk, var ochså coolt på dvd filmen Last Stand med Arnold Schwarzenegger, men här kann det bero på att ljudspåret var så bra.. Mer dynamik och frun skrudde ner ljudet mycket och vi hörde på lägre volym enn normalt och det låt även gött och bra.....

Wq1MRuC.jpg

• 2 weeks later...

Jag är så glad jag investerar i el kablar och Supra list. 

Jag trenar hemma, jag har slopat usunn snacks och mjölkchoklad. Har helt slopad chips, och slutat dricka öl och brännvin.

En förmögenhet att spara....

Bara två små glas vin med frun til middag i helgen och en liten Cognac til kaffet.. typ Valentinsdagen.

Imorgon skal jag beställa Audioquest nrg till slutsteget.....

Har planerat att ta det step by step. Förhoppningsvis så är jag också motiverad att fortsätta mina sunna levnadsvanor också efter investeringarna.

Jag vill också skaffa en Audiolab DAC/preamp med tiden, så vi får se...

53 minutes ago, Danke said:

Jag är så glad jag investerar i el kablar och Supra list. 

Jag trenar hemma, jag har slopat usunn snacks och mjölkchoklad. Har helt slopad chips, och slutat dricka öl och brännvin.

En förmögenhet att spara....

Bara två små glas vin med frun til middag i helgen och en liten Cognac til kaffet.. typ Valentinsdagen.

Imorgon skal jag beställa Audioquest nrg till slutsteget.....

Har planerat att ta det step by step. Förhoppningsvis så är jag också motiverad att fortsätta mina sunna levnadsvanor också efter investeringarna.

Jag vill också skaffa en Audiolab DAC/preamp med tiden, så vi får se...

Med den förståndiga ekonomiska livsstil du beskriver, så skall du självklart skaffa dig en Accuphase "strömtillsnyggare" också. 

Det finns en dubbelt så kraftig modell som min, som klarar att hantera runt 1200 VA. Så även rejäla slutsteg kan få vara med och dela på den tillsnyggade strömmen om så krävs.

14 minutes ago, Strmbrg said:

Med den förståndiga ekonomiska livsstil du beskriver, så skall du självklart skaffa dig en Accuphase "strömtillsnyggare" också. 

Det finns en dubbelt så kraftig modell som min, som klarar att hantera runt 1200 VA. Så även rejäla slutsteg kan få vara med och dela på den tilsnyggade strömmen om så krävs.

Jo är motiverad att ta step by step svagaste länken... Först elkablar för det gör mycket mer skillnad än jag trodde.

Sen ny Dac/Preamp, och med tiden.. det kan ta lite tid, och jag tränger fruns tilstånd: En Hegel amp. Hon är redan imponerad av min ändring av levnadsvanor. Så med tilstånd från Riksdagen hemma, så är allt möjligt.. Din Accuphase är noterad...

Denna tråd måste jag säga har liksom Anders65 om kablar och musikalitet varit mycket givande och intressant. Till författaren av tråden uppskattar jag initiativet, för i stort sett var dessa funderingar kommer upp blir det nästan rent krig, medan här verkar det pragmatiskt sunda intresset råda istället för revir och dogm.

Mer än så tänkte jag inte skriva, faktiskt, annat än att alla som upplever att nätkablar, nätfilter av vilket slag det än må vara, ger påverkan på ljudet, har helt rätt. Jag och Anders65 har gjort några mycket intressanta mätningar där vi mätt brus på elnätet och ut från ett slutsteg påslaget men utan signal. Vi blev helt ställda av den tydligt usla filtrering som slutsteget utgjorde. Vi får nog anledning att återkomma. Igen, tack för intressanta inlägg! :smile:

• 5 weeks later...

Jag har levd som en Asket i en månad. har unnat mej tre birra och en dram akvit och dram whisky idag.. Men det blir null birra nesta hälj... och inte derefter häller, möjligt jag köper en rödvin til frun, och en halv VS cognac (till mig  när jag får lön). Men detta är minimalt från bolaget på en månad till att vara mig.

Min Supra 2.8m 16Amp kom igår, och nu ventar jag på grendosan som blir en 8 uttags med två ofiltrerade... Frun dvs Dragen är jätteimponerad över mina ändrade vanor, och jag har även råd att spendera lite bio och roblox figurer på Junior, och skänka pengar til Ukraina flyktningarna... Samt lite små överasknings presenter til frun.

Jag har dessutom köpt mycket musik i det senaste och mera kommer.....

Imorgon blir det Sonic 2 med sonen på 8 och hans to kamrater.....

• 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Är jättenöjd med ljudet nu. Men har lite neuroser grunnat jag har massa ujordade spelare etc.

Är det något sätt att mäta om dom sitter i rätt fas? Alla andra jordade Schuco är i rätt fas inklusive Supra Lorad grenlistan.

Kom över detta pga jag beställde balanserad kabel för mina Sennheiser hörlurar......

Ett kap för en fet kobber elkabel??

SEK 145.11  57%OFF | YYAUDIO Hi-End copper AC power cable hifi audio US/EU power cord pure copper power cable with P-029/P-029E power plug connector
https://a.aliexpress.com/_mKH5v8w

• 1 month later...

Tänkte prova att köra en AC samtidigt med lite lyssning. Nu kan tilläggas att ACn är en portabel sak som låter rätt mycket. Den sitter på en annan fas och med separat ledning till centralen. Provet gjordes också på samma fas som hifin.

Det enda som egentligen hände oavsett fas var att musiken blev lite svårare att höra. Det behövdes högre volym, men stereobild, instrumentpositioner, ton mm var intakt.

Jag inser förstås att det här inte säger något om andra system, men jag har nog lite tur att en portabel nätskräpig AC inte påverkar alls hörbart.

Det är ingen fröjd att lyssna med brusandet och brummandet, men roligt att det går att lyssna igenom störningarna med belåtenhet.