Jump to content

Recommended Posts

20 minutes ago, Strmbrg said:

Jag har läst saker som att "frugans hårtork ger utslag" och liknande, men jag vet inte vad jag skall tro om det.

Det kan det göra när man kör på halveffekt med en hårtork för då kopplas en diod in i serie med elementet men jag vet inte om det är så i moderna hårtorkar.

• Replies 486
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hej Jag tycker att detta forum har en ovanlig möjlighet att vara ett föredöme gällande att ordna ”välljud” i hifi-utrustning utan att skapa ”elektriska farligheter”    Att jag ansköt mi

Här är en pdf-version av artikeln för den som vill läsa offline eller på papper eller göra egna anteckningar;   Det smutsiga nätet i pdf-format

Faran över   När jag gjorde fler mätningar på fler faser, upptäckte jag en liten batterisymbol, typ ett bilbatteri på multimeterns display  Svagt batteri eller? Iväg till närmaste ICA-butik för att in

Posted Images

4 minutes ago, octavia rs said:

Det kan det göra när man kör på halveffekt med en hårtork för då kopplas en diod in i serie med elementet men jag vet inte om det är så i moderna hårtorkar.

Det är just det jag läst. Det är förvisso en sak att hårtorken då genererar distorsion, men en annan sak huruvida den distorsionen påverkar det uttag som används för hifin. Ytterligare en annan sak, huruvida hårtorksdistorsionen är särskilt stor relativt allt annat som uppenbarligen sker över tid i nätet.

• 2 weeks later...

Jag ser inget dygns- eller veckodagsmönster vad THD-nivån beträffar. Under några dagar nu så har den legat på strax över 1%, oavsett tid på dygnet. Nu, söndag vid tiotiden på morgonen så har den stigit rejält.

(Mätaren är på bilden ställd att visa inkommande dist, den kan ställas att visa en del annat också.)

F2D213EE-7106-4A8D-A8F5-BC156E486BB9.jpeg

3 minutes ago, Strmbrg said:

Jag ser inget dygns- eller veckodagsmönster vad THD-nivån beträffar.

Intressant, jag har haft min THD mätare på skrivbordet till och från sedan i somras. Det är inte direkt någon industri i närheten men det är ändå påtagligt sämre på vardagar under dagtid och bättre på kvällar och helger. Genom att titta på vilka övertoner som bidrar mest till THD går det eventuellt att dra lite fler slutsatser.

20 minutes ago, LPL said:

Intressant, jag har haft min THD mätare på skrivbordet till och från sedan i somras. Det är inte direkt någon industri i närheten men det är ändå påtagligt sämre på vardagar under dagtid och bättre på kvällar och helger. Genom att titta på vilka övertoner som bidrar mest till THD går det eventuellt att dra lite fler slutsatser.

Ja, det kan jag inte få fram med det här enkla analoga visarinstrumentet, men det kanske kan ligga något i det.

57 minutes ago, Strmbrg said:

Jag ser inget dygns- eller veckodagsmönster vad THD-nivån beträffar. Under några dagar nu så har den legat på strax över 1%, oavsett tid på dygnet. Nu, söndag vid tiotiden på morgonen så har den stigit rejält.

(Mätaren är på bilden ställd att visa inkommande dist, den kan ställas att visa en del annat också.)

F2D213EE-7106-4A8D-A8F5-BC156E486BB9.jpeg

Ser bra ut om du valt att mäta spänningen.