Jump to content

Det smutsiga nätet.


Peo

Recommended Posts

On 2018-01-21 at 08:01, Taxmannen said:

Så frågan som inställer sig, varför skulle lösningen med skiljetrafo och "jordning på trafons mittpunkt? Skall man tolka det som att denna produkt blir farlig om inte samtliga apparater med gemensam "teknikjord" får sin matning från den?

 

Det beror på vad du menar med farlig.

 

Ett svar är att eftersom de flesta apparater idag innehåller EMC-filter och att de med jordad stickpropp oftast har kondensatorer kopplade mot skyddsjord CY Ansluts då inte den apparaten i en jordad kontakt då går strömmen i signalkablarnas skärm i stället för i skyddsjord.

 

Om du inte jordar en sådan här apparat då fungerar inte skydd som t.ex. jordfelsskydd.

 

Många på forumet efterfrågar att matningen skall kunna leverera mycket ström. Har någon mätt jordslutningsströmmen (det många kallar ”förimpedansen”) får en sådan här apparat? Växelspänningskällor baserade på elektronik brukar ha svårt att leverera stora strömmar.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, A/Wing. said:

Här var det mycket matnyttigt Jag o Kenneth får diskutera med elektrikern hur vi ska gå vidare utifrån din text.

Mina önskemål skulle va att ha tre matningar från trafon en som går till den passiva strömrenaren som står centralt

i systemet och sen höger o vänster matning till mina nätlister.

På det här viset har jag möjlighet att koppla in 18 st. komponenter med andra ord hela hifi-systemet plus ifi, tv, boxer,

dator, nas.

 

Hoppas att jag inte chockade er

 

Det jag beskrev var en målbild, vart jag tänker mig att komma och beskrivit det i olika punkter som går att referera till

Nu delar jag in den i steg

 

Steg 1

Ett bra förslag är att börja med att installera trafon i rummet (där matningen kommer in) med med lite kondensatorer Cx Cy som mellan sekundärlindning och två ihopkopplade dvärgbrytare som filter. Man lyssnar med och utan filterkondensatorer och med och utan jordning (för att hantera den frågan) en subjektiv bedömning av skillnaden

 

Man kan även prova med och utan nätlister

 

Eftersom frågan om kortslutningsström (fas-nolla), jordslutningsström (fas-skyddsjord) eller förimpedans som ni kallar det, är intressant för många,  bör det nog mätas vid olika uppkopplingar t.ex. med och utan trafo och med och utan nätlister.

 

Så här långt bör det inte kosta mycket

 

 

2 hours ago, A/Wing. said:

Det här med hönsnät menar du att jag ska klä bjälklaget i torpargrunden så att det täcker hela golvytan?????

Verkar lite konstig i min värld:39:

Har du någon uppfattning av vad ett sådant här projekt skulle kosta om vi inte tar med trafon i kalkylen

 

Steg 2

Normalt när en människa sätter fingret mot signalstiftet i en ingång så hörs ett 50Hz brum i högtalarna. Det kommer från enfältet i rummet. Med en balanserad matning av allt installerat i rummet så minskar elfältet (50 Hz) i rummet dramatiskt.

 

Kostnaden för detta detta, att mata rummet med balanserad matning borde inte vara så mycket men beror på hur mycket utrustning som finns där och hur eldragningen ser ut, det måste en elektriker kunna svara på. Skyddsjorden är identisk, nollan blir en spänningsförande fas och det behövs tvåpolig brytning i strömbrytare. 

 

Potentialutjämning och ett hönsnät som jordplan förstärker resultatet. Men du behöver inte börja med hönsnät  (om du inte pågar lägga om golvet). Det kan ju bli ett tillräckligt bra resultat utan. Vad en Potentialutjämning av ditt lyssningsrum borde en elektriker kunna svara på

 

Steg 3 

Att flytta ut trafon till början av femledarkabeln för att den skall hjälpa till att separera störningar från rummet och anläggningen.

Det behövs en kapsling dubbla avsäkringar för bästa resultat (vardera kabeln) men alla utgående ledningar bör brytas samtidigt om en säkring bryter annars kan det bli en spänningstransient (återvändande spänning) som kan skada apparater.

 

Mest jobb inte så mycket utlägg förutom kapslingen

 

Edited by CommonMode
Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-21 at 10:20, Taxmannen said:

Lite off-topic: Jag håller i dagarna på och hjälper en av mina söner i hans nya lägenhet med lite snickeri/målning och när vi höll på som bäst fick elinstallationen med blandade jordade och ojordade uttag i samma rum mig att fatta misstankar. Vid närmare kontroll visade det sig att de jordade uttagen inte hade jord framdragen/ansluten, kopplingar med sockerbitar i dosor mm. Detta fick mig att undersöka vidare och hittade då ett jordat uttag i det relativt nyrenoverade badrummet. Samma visa där - ingen jord framdragen/ansluten så det uttaget är de numera förbjudna att använda - inte minst med tanke på att lägenheten saknar jordfelsbrytare... Dessutom är det elgolvvärme i badrummet...

 

Det gäller att veta när det är dags att ta in ett proffs.

 

Det verkar som om Elsäkerhetsverket har uppmärksammat att det finns brister i våra bostäder. 

 

"NU UTREDS ELSÄKERHETEN I SVERIGES BOSTÄDER

Elsäkerhetsverket genomför en omfattande undersökning av hur elsäkerheten i bostäder ser ut. Syftet är att kartlägga brister i bostäder som leder till elbränder och elchock.

Elsäkerhetsverket har indikationer som pekar på att elolyckor i bostäder bland annat beror på dåliga reparationer och bristande underhåll av elanläggningen. Det innebär att en del bostäder inte uppfyller elsäkerhetskraven. Myndigheten kartlägger nu olyckor i bostäder som orsakats av elfel och lett till bränder och elchock. Bland annat tittar utredarna på bostadens ålder, materialval och byggnadens geografiska placering i elnätet."

 

"- Äldre bostäder är byggda med lägre elsäkerhetskrav till exempel när det gäller jordning och jordfelsbrytare och idag används också mycket mer hemelektronik än tidigare, säger Jennie Andersson."

https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/press/pressmeddelanden/nu-utreds-elsakerheten-i-sveriges-bostader/

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, A/Wing. said:

På det här viset har jag möjlighet att koppla in 18 st. komponenter med andra ord hela hifi-systemet plus ifi, tv, boxer,

dator, nas.

 

Man ska kanske fundera över vad som man vill isolera bort från sin hifi genom att köra isolationstransformator.

Jag hade nog funderat över om just tv, boxer, datorer, NAS osv osv de kanske kommer fungera helt utan problem men de kan ju vara så att de är just dessa prylar man inte vill ha ihopkopplade med sin hifi mer än nödvändigt. 

Detta är rena spekulationer ifrån min sida men jag har i mitt system försökt hålla min matning till hifi:n så ren som möjligt ifrån produkter där jag inte kan byta ut SMPS nätdelen. Tv:n är kopplad optiskt till mitt system så där är det blockerat.

I min Ansuz list har jag PSU till endpointen, DAC och slutsteget även den extra potential utjämningen är kopplad i stjärnjordningspunkten.

Resterande nätverksutrustning går på en egen matning (samma fas som hifi:n) och enda kopplingen mellan systemen är ethernetkabeln till endpointen. 

 

När jag byggde huset så potentialutjämnade jag betongplatta med en 50kvmm stållina som går i en slinga runt plattan och varje armeringsmatta är kopplad med två klämmor i den. Linan är sedan kopplad i PUS skenan i fasadmätarskåp där åskskydd och inkommande jord är ansluten.

 

Jag vet inte om min "approach" till att bygga upp ett vettigt elsystem är rätt eller fel men det fungerar.

 

Jag tror att man måste mäta före/efter och mäta i systemet för att se vad olika komponenter tillför när man introducerar en skiljetrafo.

Eftersom inget elsystem är lika eller stereo anläggningar är lika så tror jag de är svårt att säga att något generellt fungerar allt beror på förutsättningar i de egna systemet.

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, octavia rs said:

När jag byggde huset så potentialutjämnade jag betongplatta med en 50kvmm stållina som går i en slinga runt plattan och varje armeringsmatta är kopplad med två klämmor i den. Linan är sedan kopplad i PUS skenan i fasadmätarskåp där åskskydd och inkommande jord är ansluten.

 

Jag vet inte om min "approach" till att bygga upp ett vettigt elsystem är rätt eller fel men det fungerar.

 

Med en bra potentialutjämning, som du verkar ha efter din beskrivning, så kan man reducera det elektriska fältet i rummet på ett enkelt sätt med den balanserade matningen. Jordas transformatorns mittpunkt i potentialutjämning så tar de båda 115 V el-fälten (som är motriktade varandra) ut varandra utan att skapa den läckström som normalt uppstår om man sätter in skärmar i ett rum med obalanserat elsystem.

 

Det är samma sak med kapacitiva läckströmmar strömmar som uppstår via Cy kondensatorn i EMC filtret. I ett balanserat matningssystem uppstår två motriktade läckströmmar som tar ut varandra och ingen läckström uppstår (idealt sett) i jordledaren

 

Det är även den läckströmmen som uppstår om en människa sätter fingret mot en (högohmig eller högkänslig) signalingång i en ljudanläggning. Har man ett bra jordplan kan det delvis avleda läckströmmen. Men bäst vore balanserad matning av hela elsystemet där störningskänslig utrustning finns.

 

Jag hoppas att A/Wing. inte upplever beskrivningen av "hönsnät" som skrämmande och komplicerat. Din beskrivna potentialutjämning är precis vad jag önskar han hade.

Edited by CommonMode
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, octavia rs said:

Jag hade nog funderat över om just tv, boxer, datorer, NAS osv osv de kanske kommer fungera helt utan problem men de kan ju vara så att de är just dessa prylar man inte vill ha ihopkopplade med sin hifi mer än nödvändigt. 

En vits med trafo kan ju vara just att skilja tv, boxer, datorer, NAS osv från hifi-matningen, i stället för tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, CommonMode said:

Med en bra potentialutjämning, som du verkar ha efter din beskrivning, så kan man reducera det elektriska fältet i rummet på ett enkelt sätt med den balanserade matningen.

 

Det är ju rätt enkelt att genomföra när man bygger nytt ;) svårare i ett befintligt hus.

 

Jag antar att du menar alla elinstallationer i det rummet om det ska påverka det elektriska fältet?

 

Jag tror ju iofs att de flesta är intresserade av effekten den stördämpning som transformatorn ger och eventuella fördelar av den balanserade spänningen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

Det är ju rätt enkelt att genomföra när man bygger nytt ;) svårare i ett befintligt hus.

 

Naturligtvis men vi har hela tiden olika förutsättningar för att ”få ett bra och störningsfritt ljud”. Om någon hittar en ”komponent” eller ”apparat” som hjälper honom är det inte säkert att de hjälper andra. Många filter ökar ”förimpedansen” i nätet och där har vi olika förutsättningar. Vissa har konsekvent jordade elsystem i bostäder, andra har ojordade.

 

När jag ser hur man jagar efter ”förbättringar” i multimediasammanhang så saknar jag många gånger en ”teknisk analys” av t.ex. elsystemet, som är en väsentlig del.

 

Det jag vill beskriva är en målbild, för att uppnå ett bra resultat där elkraften (elsystemet och anslutna apparater) inte skall störa multimediaanläggningen. Har man t.ex. ett ”brum” från en skivspelare som ”följer volymen” kan en orsak vara behovet av potentialutjämning (funktionsjord) och/eller balanserad spänningsmatning. 

 

Jag har sett mängder av arbete som läggs ned för att akustiskt förbättra lokalen. det går även bra att då förbättra potentialutjämning (funktionsjord). Byter man ett golv är det nästan ingen materialkostnad att se till att få dit ett ledande skikt som jordplan. Ibland får man avstå, men då kan balanserad spänningsmatning hjälpa en god bit.

 

1 hour ago, octavia rs said:

Jag antar att du menar alla elinstallationer i det rummet om det ska påverka det elektriska fältet?

 

Ja, jag siktar på hela rummet. Hur mycket som behövs kan man knappast säga utan att pröva. Före många kan det räcka med balanserad spänningsmatning till ljudanläggningen men t.ex. en skivspelare kan vara den apparat som kräver mest omsorg.   

 

1 hour ago, octavia rs said:

Jag tror ju iofs att de flesta är intresserade av effekten den stördämpning som transformatorn ger och eventuella fördelar av den balanserade spänningen.

 

Det jag frågade er var om det fanns ett intresse att testa, ni har ju en ovanligt bra sammansatt grupp här för att testa och utvärdera. Men kom ihåg att det mätbara (och att lyssna efter t.ex. ”brum”) är den lätta delen. Det svåra delen är de subjektiva ”lyssningsupplevelserna”

Edited by CommonMode
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag fortsätter diskussionen i den här tråden. Hör bättre hemma här än hos märkliga tester i Hifi & Musik.

Calm ställde en mycket berättigad fråga:

 

Jag har aldrig riktigt förstått principen med att installera en skiljetransformator. Att de separerar näten från varandra är helt klart, men kan man garantera att "den skitiga strömmen" så att säga stannar på "andra sidan bron". Den separerar rent elektriskt men i övrigt? En transformator brukar normalt inte annat än just transformera det som kommer in, upp eller ner. Krävs det inte ytterligare utrustning för att garantera elkvaliteten på transformatorns sekundärsida? Kan man särskilja "den perfekta sinusvågen" från övrigt skräp?

 

Min elektriker svarar:

Ja ! Trafon återskapar genom sin ”tröghet”en kopia på sinusvågen 
Störningar är ofta övertoner och likströmmar 
som följer sinusvågen men som inte induceras över till sekundärsidan och därmed filtreras bort helt med en skiljetrsfo

 

Skiljetrafos används ju redan i miljöer där det är viktigt att bli av med smuts på nätet.

 

Kenneth

 

 


 

Edited by kenneth
Link to comment
Share on other sites

On 2018-01-23 at 06:42, octavia rs said:

Man ska kanske fundera över vad som man vill isolera bort från sin hifi genom att köra isolationstransformator.

 

Om du etablerar en egen strömförsörjning, vilket du gör med en skiljetrafo, för ett system (i vårt fall vår anläggning) skall du inte/får du inte koppla in något annat som är direkt anslutet till moder jord. Det gör du ju om du kör den tunga delen på en skiljetrafo och källorna på annat uttag. Jorden färdas ju med signalkablarna, vare sig det är hdmi, usb, signalkablar. Det är alltså allt eller inget.

 

Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att en skiljetrafo fungerar som en bandbreddsbegränsare också, även om  jag inte vet vilket frekvensomfång den överför. Nån som vet?

Antar att den ideala trafon i dessa sammanhang har 50hz med ett rejält tilltaget Q-värde som optimalvärde.

 

Jag har själv en sån där rackare, en Noratel på 3KVA men den tar livet av all dynamik i mitt slutsteg. Dessutom morrar den så dant att man inte kan ha den i samma rum, vilket jag antar beror på små mängder DC på nätet. (har inte provat DC-fällan före denna)

Link to comment
Share on other sites

Hej AlfaGTV

jag har ingen elektrisk kompetens. Andra får stå för den vetenskapen men jag lär mig undan för undan....

 

Jag vet inte hur Noratel'en är uppbyggd men om den är byggd (som min är) enligt den skiss octavia rs visat, borde den inte hämma dynamiken. Du har säkert koll på det här, men, om du har kört den enbart på slutsteget och det övriga gått på ett separat uttag får du jordströmmar och anledning till brum. Var bor du någonstans? Eller har vägarna förbi Göteborg så kan vi lyssna på min trafo före och efter.

 

Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, kenneth said:

Jag fortsätter diskussionen i den här tråden. Hör bättre hemma här än hos märkliga tester i Hifi & Musik.

Calm ställde en mycket berättigad fråga:

 

Jag har aldrig riktigt förstått principen med att installera en skiljetransformator. Att de separerar näten från varandra är helt klart, men kan man garantera att "den skitiga strömmen" så att säga stannar på "andra sidan bron". Den separerar rent elektriskt men i övrigt? En transformator brukar normalt inte annat än just transformera det som kommer in, upp eller ner. Krävs det inte ytterligare utrustning för att garantera elkvaliteten på transformatorns sekundärsida? Kan man särskilja "den perfekta sinusvågen" från övrigt skräp?

 

Min elektriker svarar:

Ja ! Trafon återskapar genom sin ”tröghet”en kopia på sinusvågen 
Störningar är ofta övertoner och likströmmar 
som följer sinusvågen men som inte induceras över till sekundärsidan och därmed filtreras bort helt med en skiljetrsfo

 

Skiljetrafos används ju redan i miljöer där det är viktigt att bli av med smuts på nätet.

 

Kenneth

 

 


 

Tack Kenneth!

 

Klart ock koncist, då förstår jag principen. 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kenneth said:

Var bor du någonstans? Eller har vägarna förbi Göteborg så kan vi lyssna på min trafo före och efter.

Tack för erbjudandet, det hade varit väldigt spännande! Men det är lite långt till Bästkusten... :/

 

Jag vill poängtera att jag inte påstår att alla trafosar och slutsteg i kombination är dynamikhämmande! Det råkade bara vara min erfarenhet med den hårdvara jag provat. Men kanske en mindre skiljetrafo till ”skit-grisarna”? (digitalt och tingestar med smps-strömförsörjning) fast risken är väl att man då kopplar ihop rena jordplan med ”smutsiga”.

 

Passar på att funderaa kring om 50hz är optimalt för en skiljetrafo? Är inte trafosar mera effektiva högre upp i frekvens?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag antar att en skiljetrafo fungerar som en bandbreddsbegränsare också, även om  jag inte vet vilket frekvensomfång den överför. Nån som vet?

Antar att den ideala trafon i dessa sammanhang har 50hz med ett rejält tilltaget Q-värde som optimalvärde.

 

Jag har själv en sån där rackare, en Noratel på 3KVA men den tar livet av all dynamik i mitt slutsteg. Dessutom morrar den så dant att man inte kan ha den i samma rum, vilket jag antar beror på små mängder DC på nätet. (har inte provat DC-fällan före denna)

 

Hej AlfaGTV

 

Den transformatorplåt som normalt används i krafttransformatorer är inte lämplig för att transformera högre frekvenser. Det är annat material och utförande i transformatorer för audiobruk (t.ex. mikrofoner och rörförstärkare)

 

Det är svårt att ange precisa data men för ca 20 år sedan berättade en transformatortillverkare att  han vid en test använde transformatorplåt för 50 Hz och prövade köra 400 Hz (användas bl.a. i flygplan) transformatorn då ”försvann” ungefär halva märkeffekten i förluster.

 

Det finns en speciell typ av transformatorer ”magnetstabilisator” som är avstämd (i resonans) för nätfrekvensen (50 Hz eller 60Hz). Matas den med nätfrekvensen då hålls spänningen relativt konstant och det är relativt lågt med övertoner. Den kan dock bara leverera en begränsad överström vid kortslutning ofta mindre än 2 ggr märkströmmer.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag har själv en sån där rackare, en Noratel på 3KVA men den tar livet av all dynamik i mitt slutsteg.

 

Varför har du en transformator inkopplad? Är det slutsteget eller andra apparater där du hör påverkan i dynamiken? 

Jag har några gånger frågat om känslighet för förimpedans (nätimpedans) för slutsteg. Har du SMPS eller 50 Hz transformator i nätdelen?

Edited by CommonMode
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, CommonMode said:

 

Varför har du en transformator inkopplad? Är det slutsteget eller andra apparater där du hör påverkan i dynamiken? 

Jag har några gånger frågat om känslighet för förimpedans (nätimpedans) för slutsteg. Har du SMPS eller 50 Hz transformator i nätdelen?

:) Nej, jag har den inte inkopplad längre. Det var en del i lite experimenterande i förra boendet för att eventuellt förhindra brummande när gumman körde hårblås.

Och givetvis att utröna om det var en påverkan på ljudet som jag tyckte om.

Som jag skrev, Noratel-historian brummade ändå, så pass att den hördes till lyssningsplatsen stående bakom en bokhylla i ett hörn.

 

Mitt slutsteg har en traditionell nätdel med stor toroid och numera har jag eliminerat morrande med hjälp av en DCT-02 från sjostromaudio.com, då likström verkade uppträda avsevärt oftare i nya boendet. (hyreshus)

 

Förimpedans har jag tyvärr ingen aning om, än mindre vad Noratel-trafon påverkar denna. Någon med lämpligt instrument i Falun?

 

Edit:

Och tack för förklaringen om olika frekvenser! Där lärde jag mg nåt nytt. Hur stora blir förlustern vid 50hz förresten? Noratel-grunkan blev iaf ljummen när den stod på.

Edited by AlfaGTV
Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, AlfaGTV said:

Hur stora blir förlustern vid 50hz förresten? Noratel-grunkan blev iaf ljummen när den stod på.

 

Hej AlfaGTV

Kraven från EU om energieffektiv utrustning visar sig även gällande transformatorer. Om jag minns rätt så såg jag för ett tag sedan uppmätta data på en drygt 11 kVA trefastransformator (400 V, 16 A märkström ) med en tomgångseffekt på 40 W och en belastningseffekt på 240 W d.v.s. 13,3 W respektive 80 W per fas vid ca 3,7 kVA/fas.

Edited by CommonMode
Link to comment
Share on other sites

En god artikkel om bruk av STØYDEMPINGSTRANSFORMATORER

 

 

https://senorc.no/?p=226

 

http://www.noratel.com/no/produkter/

 

Innlegg #297 er mine trafoer.Jeg bruker ikke støydempingstrafo til poweramp,

men en slik mellom poweramp og preamp.

http://www.rolls.com/product.php?pid=HE18

 

http://www.hifisentralen.no/forumet/mitt-anlegg-og-billedtra-der/72643-ymirs-audiofile-liv-15.html

Link to comment
Share on other sites

On 2018-02-28 at 16:01, octavia rs said:

Noratel har en balanserad transformator som kan vara intressant.

 

Hej 

 

Den balanserade transformator jag använder är mycket snarlik den på bilden och har fungerat till belåtenhet i drygt 15 år. Var kan man köpa dessa idag? 

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, CommonMode said:

 

Hej 

 

Den balanserade transformator jag använder är mycket snarlik den på bilden och har fungerat till belåtenhet i drygt 15 år. Var kan man köpa dessa idag? 


Min grossist (Storel/Rexel) har då Noratel-prylar som beställningsvaror, säkert finns det hos andra grossister också. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2018-02-24 at 09:58, kenneth said:

Ja ! Trafon återskapar genom sin ”tröghet”en kopia på sinusvågen 
Störningar är ofta övertoner och likströmmar 
som följer sinusvågen men som inte induceras över till sekundärsidan och därmed filtreras bort helt med en skiljetrsfo

 

En liten förklaring till det där med 'tröghet' kanske är på plats. Jag var själv nyfiken och var tvungen konsultera Leif.

Övertonerna ligger på mycket högre frekevenser än sinustonerna och där kommer trafons tröghet in i bilden. Den har inte kapacitet att inducera höga frekvenser.

DC induceras överhuvudtaget inte. Vad trafon inducerar är alltså en ren 50Hz (eller 60 i förekommande fall) sinuston.

 

Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-19 at 11:57, kenneth said:

Vad trafon inducerar är alltså en ren 50Hz (eller 60 i förekommande fall) sinuston.

 

 

Hej kenneth

 

Även om transformatorn genom sina resistansförluster i lindningstråden samt hysteres- och virvelströmsförluster i kärnan (som innebär ökande förluster vid ökad frekvens), dämpar ”supraharmonics” och i viss mån övertoner och så skulle jag nog inte säga att ”Vad trafon inducerar är alltså en ren 50Hz (eller 60 i förekommande fall) sinuston.”

 

Transformatorn dämpar de lägsta övertonerna ganska lite. Vill man öka filtreringen kan transformatorn kompletteras med t.ex. filter

 

Med en magnetisk växelspänningsstabilisator kommer man närmast, att bara släppa fram nätfrekvensen (50 Hz eller 60Hz). Företaget TRAMO-ETV AB skriver ”Vågformen på utspänningen är sinusformad med en maximaldistorsion på 5% THD. Detta gäller även om inspänningen är mycket distorerad.”;

http://www.tramoetv.se/ovrigtsortiment/agt.htm

 

Nackdelen med en magnetisk växelspänningsstabilisator är att den, förutom dålig verkningsgrad, inte lämnar så stor kortslutningsström.

Edited by CommonMode
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Ett par kommentarer, som definitivt inte skall betraktas som någon vägledning. Snarare vill jag ha respons på det jag skriver här nedan:

  • Jag har inte elbehörighet.
  • Dock tillverkar jag emellanåt kablage själv, dvs sätter samman nätkabel med stickpropp och apparatuttag. 
  • Det har handlat om Supras skärmade komponenter med skärmanslutning i stickproppsänden.
  • De kablage jag har satt samman förläggs löst, dvs inte i vägg/rör.
  • Egna ingrepp i proppskåp har jag bara gjort en gång. Då i syfte att dra en separat kabel från en grupp till ett utanpåliggande, separat vägguttag. Kabeln förlades löst i kabellister.
  • Ovanstående proppskåps-ingrepp bör jag ha låtit bli. Inte för att det har uppstått någon skada, men för att det rimligtvis inte får göras av mig.
  • Jag gör inga modifieringar av den fasta elinstallationen.
  • Ej heller någon dragning av jordkabel till en utomhuspunkt.
  • I syfte att säkerställa en god strömmatning till anläggningen har jag skaffat en Accuphase PS-510. Det är en aktiv enhet, som likt PS Audio - fast med avvikande teknik - säkerställer en ren sinus 230V med låg utimpedans.
  • Huruvida en sådan apparat gör någon elektrisk och/eller musikalisk nytta kan sannolikt diskuteras och invändas mot. Yttermera huruvida den är värd pengarna konstruktions- och/eller musikmässigt kan även det självklart diskuteras.
  • Jag valde hursomhelst att skaffa denna apparat för att känna mig hyfsat säker på att jag har gjort en hel del för att säkra att "stömmen" inte utgör någon begränsning i musiklyssningshänseende.

PS

Skillnaden mellan PS Audio och Accuphase är att den förra omvandlar inkommande AC till DC och åter till ren AC.

Accuphase fungerar som en automatisk equalizer, som korrigerar inkommande AC så att det blir ren AC.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-10 at 09:58, Strmbrg said:

Snarare vill jag ha respons på det jag skriver här nedan:

Jag vet inte varför texten är i punktform när det är en brödtext, men när det gäller elinstallationer och hifi bör man veta vad man vill göra eftersom en elektriker styr sitt arbete utifrån säkerhet och effektivitet, inte utifrån välljud. Givetvis ska en elektriker utföra sådant arbete som kräver behörighet, men man måste själv veta vad man vill ha gjort.

Vi har tur som har flera behöriga medlemmar som tillika är intresserade av välljud, och därför kan delge bra och dåliga lösningar, vilket är trådens syfte.

Link to comment
Share on other sites

Egentligen vet jag inte alls vad jag vill göra. 

Jag vet bara att jag vill åstadkomma en mycket god klarhet i ljudåtergivningen.

Eller egentligen så vill jag åstadkomma en mycket hög grad av realism.
Åtgärderna är "bara" metoder att nå dit.

PS
Punktformen var "bara" en metod det med, i syfte att göra texten riktigt tydlig.

Eller snarare att göra budskapet riktigt tydligt.

:1952293183_slightlysmilingface:

 

Link to comment
Share on other sites

Nytt dist-rekort är noterat: Strax under 4%.
Tänkte att det kanske hänger samman med att torktumlaren är igång. Men den har nu stannat utan att nivån har sjunkit.
Har även kollat om dammsugaren ger något utslag, men icke. Ej heller läget på de belysnings-dimrar som jag har i lyssningsrummet påverkar.

Det verkar som att ingenting av det som sker i bostaden påverkar mätarens utslag, utan att det är skeenden på nätet utanför som är avgörande.
Jag har läst saker som att "frugans hårtork ger utslag" och liknande, men jag vet inte vad jag skall tro om det. Det kan ju såklart bero på utimpedansen i det egna matningssystemet, om det ger utslag eller ej.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...