calle_jr Posted March 19, 2016 Posted March 19, 2016 Mitt eget moln Någon kanske har sett att jag sökt efter en bättre lösning för lagring av musikfiler. Det fungerar alldeles utmärkt att spela med Oppo BDP-105 från en usb-hårddisk, och även direkt från sticka. Det som är struligt är att jag måste koppla ur hårddisken, koppla in den, kopiera, koppla ur och koppla in den varje gång jag köpt en skiva. Jag var mycket nära skaffa en Seagate Wireless Plus, som är en usb-hårddisk med inbyggt wifi. Men efter att ha läst på verkade den inte alls passa mitt huvudsyfte - att läsa trådat men skriva trådlöst till den. Den är gjord för att användas tvärtom. Jag har inte testat den. Quote
calle_jr Posted March 19, 2016 Author Posted March 19, 2016 Jag har lånat en Seagate Personal Cloud 2-Bay 6TB, som har 2st 3TB diskar med eller utan raid; Quote
calle_jr Posted March 19, 2016 Author Posted March 19, 2016 En ganska nätt box som mäter 23x23cm och är knappt 5cm hög. Framifrån syns en Seagate-logga och en blåvit lysdiod; Den har nätanslutning och en modern powerknapp på baksidan (en sån som man inte vet om man tänder eller släcker du vet), med en rj45 gigabit ethernet-anslutning och en usb2-port.Det sitter även en usb3-port på sidan. Quote
Richard Posted March 19, 2016 Posted March 19, 2016 .. .. Jag var mycket nära skaffa en Seagate Wireless Plus, som är en usb-hårddisk med inbyggt wifi. Men efter att ha läst på verkade den inte alls passa mitt huvudsyfte - att läsa trådat men skriva trådlöst till den. Den är gjord för att användas tvärtom. Jag har inte testat den. Spännande!Att skriva trådlöst och läsa trådat hade ju annars varit helt super. En sådan lösning hade jag verkligen också varit intresserad av. Quote
new order Posted March 19, 2016 Posted March 19, 2016 Intressant. Du har ju nämnt detta tidigare. Det är inte en usb 3 som sitter på sidan? Den blå färgen skvallar om det. Det du nämner att skrivatrådlöst och att läsa trådat kanske inte är så vanligt. Men borde det inte finnas någon sådan manick? Det går inte ex.vis att använda ett trådlöst wifi usb sticka på någon av usb ingångarna? Är inte helt säker på att det går. Men jag tror att min synology nas har stöd för en sådan lösning. har läst något om detta när jag bläddrat i de faktiskt bra menyerna i nasens operativ. Men osvuret är bäst. Quote
calle_jr Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Det är inte en usb 3 som sitter på sidan? Den blå färgen skvallar om det. Jo, den på sidan är usb3 och den baktill är usb2. Inkopplingen är enkel. Man pluggar i en cat-kabel, slår på strömmen och efter en stund kommer enheten upp på nätverket: Men för att kunna börja använda enheten är det en hel del meck där man behöver ha tummen i spåret. Det är superenkelt om man har gjort det tidigare, men man behöver göra en massa val och registreringar, konfirmera via e-post osv. Annars blir man inte insläppt och kommer inte åt enheten. Hur ska man veta vad "Seagate Access Account" är för nåt, och varför måste jag ha det? Vad händer om jag byter e-postleverantör eller vill formattera diskarna? Jag tycker att Seagate kunde gjort det betydligt mer avskalat och strikt för själva anslutningen av enheten. Andra val och funktioner kunde man gjort efteråt. Sämsta möjliga betyg för själva installationen. Quote
Taxmannen Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Intressant! Fattar jag det rätt att den måste vara uppkopplad för att överhuvudtaget fungera? Vad är det för onlinefunktioner du är ute efter? Quote
calle_jr Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Väl installerad så har man access till Personal Cloud från godtycklig enhet och internetanslutning. Jag har testat med Oppo, iPhone och iPad. Man kan lägga till konton (användare), bygga mediabibliotek, sätta skydd på olika dokument, göra backupscenarion mm. Som jag ser det: en hel hög funktioner som man inte har nytta av! Såhär ser startsidan ut: Detta är en 2-bay version, så innan man börjar kopiera filer till den får man välja om man vill skriva till båda diskar eller spegla med raid1. Quote
calle_jr Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Att skriva trådlöst och läsa trådat hade ju annars varit helt super. En sådan lösning hade jag verkligen också varit intresserad av. Det du nämner att skrivatrådlöst och att läsa trådat kanske inte är så vanligt. Men borde det inte finnas någon sådan manick? Jag har provat och provar fortfarande olika sätt att få till det. Det fungerar (men inte så bra) att sätta Seagate Personal Cloud vid min stationära dator med en hubb. Det fungerar inte alls bra att ställa den vid min router eftersom den är på ovanvåningen. Det hackar helt enkelt. Quote
calle_jr Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Intressant! Fattar jag det rätt att den måste vara uppkopplad för att överhuvudtaget fungera? Vad är det för onlinefunktioner du är ute efter? Ja, den måste vara uppkopplad. Jag är bara ute efter en stor hårddisk som kan vara trådat ansluten (ethernet eller usb) till min spelare, men som jag kan skriva trådlöst till. Det finns massor av lösningar, men alla jag kollat närmare på har enbart funktionen tvärtom, dvs jag kan läsa trådlöst (vilken funkar dåligt) men måste ha trådat för att skriva. Jag tror det är för många som vill sitta i trädgården och spela med sin telefon... Quote
Bebop Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Kanske du kan posta en fråga här? http://www.computeraudiophile.com Quote
calle_jr Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Kanske du kan posta en fråga här? http://www.computeraudiophile.com Ja! Men jag vet att vi har flera medlemmar här som har tentaklerna ute. Såhär ser det ut i appen Seagate Media från en telefon eller läsplatta; Och man får upp enheten när man ska klistra in eller bifoga filer; Quote
calle_jr Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Det går inte ex.vis att använda ett trådlöst wifi usb sticka på någon av usb ingångarna? Är inte helt säker på att det går. Men jag tror att min synology nas har stöd för en sådan lösning. har läst något om detta när jag bläddrat i de faktiskt bra menyerna i nasens operativ. Jag ska minsann testa det! Det är lite skumt att man inte kan skriva till en disk som är ansluten till Oppon. Det vore ju den i särklass bästa lösningen om Oppo kunde fixa det. Quote
Svanteborg Posted March 20, 2016 Posted March 20, 2016 Det funkar till Auralic, skriv till Oppo på Facebook och kräv en uppdatering, de kanske håller på med det redan? calle_jr 1 Quote
calle_jr Posted March 20, 2016 Author Posted March 20, 2016 Det funkar till Auralic, skriv till Oppo på Facebook och kräv en uppdatering, de kanske håller på med det redan?Häpp!Jag har precis skrivit till dem via deras supportformulär på hemsidan. Ska kolla Facebook då om jag inte får svar. Jag har ett konto där, men jag kommer inte ihåg mitt lösenord. Quote
calle_jr Posted March 21, 2016 Author Posted March 21, 2016 Jag har nu fått svar från Oppo att det inte går att skriva till en hårddisk som är ansluten till BDP-105. Jag visste ju redan att det inte går, men jag antar att de menar att de inte har för avsikt att fixa det på BDP-105. It is not possible to write to the USB port on the BDP-105EU Quote
Lasse Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Jag är kanske lite för macifierad men varför inte bara skaffa en extra router och koppla in dina diskar i den och koppla till Oppon med Ethernet? Eller missar jag någon funktion du är ute efter? Quote
calle_jr Posted March 21, 2016 Author Posted March 21, 2016 Jag är kanske lite för macifierad men varför inte bara skaffa en extra router och koppla in dina diskar i den och koppla till Oppon med Ethernet? Eller missar jag någon funktion du är ute efter? Det är en bra lösning, men jag har inte trådat till lyssningsrummet, och det är inte helt önskvärt att göra det. Jag har testat Devolo Powerline Ethernet i andra sammanhang, och det ligger nog närmast tillhands nu. Denna: "Sändaren" till vänster kopplas i nätuttag och till router. "Mottagaren" kopplas i nätuttag och till den enhet man vill ha fast bredband till. Det finns även en pro-sändare för montering i el-central på DIN-skena. Enheterna funkar ihop, och man kan komplettera med mottagare där man behöver, såväl trådat som förstärkt wifi. http://www.devolo.com/en/Business-Solutions/Powerline-Pro/dLAN-pro-1200--DINrail Quote
Lasse Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 (edited) Vad har trådat till lysningsrummet med saken att göra? Du kopplar ju bara på den nya routern till ditt befintliga trådlösa nät och kör trådat emellan den och din Oppo!? EDIT: Jag förutsätter iofs att du har trådlöst nätverk som når det rummet Edited March 21, 2016 by Ampalang Quote
calle_jr Posted March 21, 2016 Author Posted March 21, 2016 Du kopplar ju bara på den nya routern till ditt befintliga trådlösa nät och kör trådat emellan den och din Oppo!?Ha, har aldrig stött på den lösningen!Eftersom jag kan koppla en usb-disk till en router så kan det vara precis vad jag är ute efter. Eller kommer bandbredden på wifi sätta begränsning ändå när Oppon läser från usb-disken? Tack på förhand! Quote
new order Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Calle. Mitt råd är att bita i det sura äpplet och försöka att få trådat till lyssningsrummet. Det är kanske inte vad du vill höra, jag ville inte lyssna på det örat heller. Men den enda nackdelen är att dra lite cat kabel. Hade jag lyssnat på de råd jag fått när jag mixtrade som mest med trådlöst och gjort det direkt hade många timmar med svärande och högt blodtryck kunna undvikas. Kabel regerar. Biilligast. Stabilast. Och säkrast. En engångskostnad i form av några timmar kabeledragning kan vara väl värt sinnesfriden när det väl är klart. Quote
Lasse Posted March 21, 2016 Posted March 21, 2016 Anledningen till att jag rekommenderar en router istället för någon typ av wififörlängare/dylikt är att det ger dig total kontroll över nätverket, installerade hårddiskar och annat. Angående din fråga så kan det nog skilja emellan tillverkare men jag ser egentligen ingen anledning till varför dem båda systemen (wifi/trådat) skulle störa varandra. dagens diskar har massvis med cacheminne så det tror jag inte. Du borde lätt kunna prova lösningen också utan investering, bara att låna hem en router och köra. Rekommenderar dock något känt märke för dem har oftast lagt lite extra krut på handhavandet i menyer osv... Quote
calle_jr Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 varför inte bara skaffa en extra router och koppla in dina diskar i den och koppla till Oppon med Ethernet? Mitt råd är att bita i det sura äpplet och försöka att få trådat till lyssningsrummet. Quote
calle_jr Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Man får ju inte ge sig så lätt Ville testa Ampalangs förslag. En Asus RT-AC66U Dual Band 3x3 ställs som master router på ovanvåningen; ...och en Asus RT-N66U Dark Knight ställs som repeater vid hifin. Quote
calle_jr Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 En usb-hårddisk från Western Digital kopplades till Dark Knight och en kort cat6-kabel anslöts till Oppon. Nätverk har aldrig varit min drömsyssla att hålla på med (milt uttryckt), och det är inte helt trivialt att konfigurera disken. Men här är den; Quote
calle_jr Posted March 26, 2016 Author Posted March 26, 2016 Här kommer den upp i utforskaren i Windows 10; ...och här kopierar jag musikfiler till den; Quote
new order Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 När det gäller routrar så har du i asus bra och relativt lättinstallerade och konfigurerade enheter. Jag hoppas att det funkar. Har du problem så kan jag rekommendera asus support. Riktigt bra. Quote
LasseJ Posted March 26, 2016 Posted March 26, 2016 (edited) Vad har trådat till lysningsrummet med saken att göra? Du kopplar ju bara på den nya routern till ditt befintliga trådlösa nät och kör trådat emellan den och din Oppo!? EDIT: Jag förutsätter iofs att du har trådlöst nätverk som når det rummet Calle, Det är precis som Ampalang föreslår som jag kör sedan flera år. Huvudrouter på nedervåningen och en router till på övervåningen i mitt musikrum. Mac mini, NAS och mediaspelare (Bryston BDP-2) är sedan anslutna via tråd (Supra och Audioquest). Så mitt hifisytem är trådat men internetuppkopplingen går via wifi. Funkar kanonbra. Lycka till. MVH Lasse Edited March 26, 2016 by LasseJ Quote
calle_jr Posted March 27, 2016 Author Posted March 27, 2016 mitt hifisytem är trådat men internetuppkopplingen går via wifi.Kul Lasse!Jag har nog aldrig sett ett trådat nätverk där enda anslutning till modem är wifi Jag har ev lite problem med Oppo. Jag ser bara några album. Det verkar som att mjukvaran indexerar om disken. Ska kolla igen idag. Och i Oppos app till läsplatta krävs inloggning till routern fast jag ställt den att acceptera guest login. När jag loggar in så godtas inte inloggningsuppgifterrna. Men när jag spelar med Oppos egen fjärr så kommer albumet upp i appen. Quote
LasseJ Posted March 27, 2016 Posted March 27, 2016 Jodå, det funkar fint. På detta vis så blir ju allt som behöver vara trådat för stabil musikuppspelning just trådat. Hifianläggningen blir som ju ett eget nätvärk. Ang. Oppon så hoppas jag att du får ordning på det. MVH Lasse Quote
Recommended Posts