Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag vet att Adagio satte trådtiteln med ;) , men eftersom många intresseras av ämnet så borde vi avhandla lite mer. Förslagsvis;

• Anpassning av pickup och tonarm - Komplians, vikt, armstyvhet, vtf
  • Anpassning av pickup, stepup, kablar och riaa - Output, impedansmatchning etc
  • Plint, rack och uppställning - Planhet, vibrationer, resonanser
  • Tonarmsgeometri - Vtf, vinkelfel, azimuth, vta, sra, antiskating, fas, kanalseparation
  • Motorstyrning och drivverk - Hastighet, hastighetsavvikelse, rem, upphängning, lager
Posted

Jag vet att Adagio satte trådtiteln med ;) , men eftersom många intresseras av ämnet så borde vi avhandla lite mer. Förslagsvis;

• Anpassning av pickup och tonarm - Komplians, vikt, armstyvhet, vtf

• Anpassning av pickup, stepup, kablar och riaa - Output, impedansmatchning etc

• Plint, rack och uppställning - Planhet, vibrationer, resonanser

• Tonarmsgeometri - Vtf, vinkelfel, azimuth, vta, sra, antiskating, fas, kanalseparation

• Motorstyrning och drivverk - Hastighet, hastighetsavvikelse, rem, upphängning, lager

Yes, mycket bra förslag även om jag inte direkt kan bidra men jag suger åt mig all nyttig info från er kunniga forumvänner.

/Lasse

Posted

Jag tycker också att det är av intresse med en allmän tråd, den får helt enkelt leva sitt eget liv. Jag bytte förresten olja. Det var betydligt mer än de 25 droppar som numera rekomederas i den nya manualen. Likaså inser jag att den olja som jag fick skickat till mig som jag kört med inte var rätt. Den var alldeles för trög. Kanske den olja som skulle vara till den gamla trästabi, en transmissionsolja. Nåja nu är den up'n running.

En annan fråga, många ggr ser man att exklusivare Pickupper brukar väga mer, finns det någon fördelar/nackdelar med hög vikt?

Posted

Det handlar nog mer om att få ihop tonarm, pickup och egenresonansen på helheten. På det praktiska planet kan det handla om bakvikten räcker till.

Posted

Jo, det är klart. Jag kör ju med Benz LP, ganska tung, men med soudsmiths mässingsskruvar ökar massan rejält. Jag var tvungen att ha motvikten allra längst ut. Jag lät verkstaden tillverka en ring av mässing med stoppskruv, a 67g enl Franc Kuzmas rekommendation. Visst tillverkade Kuzma liknande ringar men det var kul att få en i ren, guldglänsande mässing "hemkörd" variant. Nu kan jag ha vikten nästan allra längst in mot lagret istället och skaffa ännu tyngre PU om andan skulle falla på.

• 7 months later...
Posted

Nu var det längesedan jag eller någon skrev i denna tråd.

Av en händelse lyssnade jag på en fin skivspelare hos en kompis, det lät bra såklart.

När det blev dags att lyssna mer kritiskt på en phonokabel ville jag ha låtmaterial jag kände till. Vi enades om en äldre Cohensviva, minns ej vilken. Hursomhelst upplevde jag att något inte stämde, när vi gjorde en kontroll av hastigheten visade det sig att spelaren gick aningens för snabbt, vi justerade detta och nu lät allt som det skulle. Jag har blivit extremt känslig för tonhöjdsavvikelser och stabilitet.

Vi lyssnade senare hos mig och min kompis påpekade hur extremt stabilt det lät på min vinyl.

Nästa dag bestämde jag mig för att återigen kolla hastigheten. Jag bytte ju olja för några månader sedan, vidare bytte jag ju remmen och då uppstod en del intressanta avikelser i de gula kurvorna.

Nu ser det löjligt bra ut tycker jag.

En intressant sak är variation i såväl hastighet som hur kurvorna påverkas av olika puckar!

Mer om det senare.

Här är de senaste mätningarna iaf

IMG_0995.png

Posted

Så här ser kurvorna ut, den nya remmen är nu inspelad och mycket små avikelser förekommer i det gula kurvorna.

IMG_0996.png

Lite senare ska ni få se vad som händer med olika puckar, visst är det massor av andra saker som en puck påverkar men även hastigheten och karaktären på hastigheten!

Posted

Här är en mätning vid samma tillfälle med Oyaides MTB puck, påtagligt långsammare, jag har upplevt en ökad detaljeringsnivå och en lugnare/mer överskådlig återgivning med pucken. Säkert handlar det om resonanskontroll men kan hastigheten spela roll?

IMG_0997.png

Posted

Nästa mätning med Kuzmas egen puck! Helt klart olika, ljudet tycker jag också är olika, inga gigantiska skillnader men nyanser som är klart hörbara.

IMG_0999.png

Posted

Vill inte på något sätt strö salt i såren beträffande tidigare diskussion om nyttan av Phoenix PSU/Roadrunner, men nu finns en test i TAS som verkar gilla kombon.

http://www.theabsolutesound.com/articles/phoenix-engineering-eagle-psu-and-roadrunner-tachometer/?page=2

Det ledde sedermera till att den fick The Golden Ear Award 2016.

http://www.theabsolutesound.com/articles/golden-ear-awards-2016-andre-jennings/

Även om TAS inte står för The Absoulute Truth, så är detta i vart fall ett erkännande så gott som något. :)

Calm

Posted (edited)

En god vän står i begrepp att köpa den eller VPIs egna strömförsörjning. Det vore kul att få se en hastighetsjämförelse med och utan roadrunner, innan jag råder honom till den ena eller andra lösningen.

Edited by Adagio
Posted (edited)

Jag skulle säga så om jag skulle köra en VPI så skulle jag nog satsa på deras egna. Det finns alltid fördelar som man beaktar i den egna produkten. I mitt fall var dock Clearaudios egen Smart Syncro ett sämre alternativ eftersom den inte innehöll någon varvtals mätning eller touchometerfunktion. Utan endast en omvandlare AC-DC-AC med en förhoppningsvis perfekt sinusvåg.

Dock väljer denna ägare till en VPI spelare att köra Eagle/Roadrunner.

http://www.bobsdevices.com/Phoenix-Engineering-Eagle-Power-Supply-Unit.html

Vet inte om det finns enklare motorstyrningar än denna som ser rätt påkostad ut.

http://vpiindustries.com/sds.html

Den innehåller endast en omvandlare AC-DC-AC ingen varvtalsmätning eller korrigeringskrets med touchometer. Däremot en volt och frekvensmätare.

Jag skall också vara ärlig och säga att jag anpassade min Eagle/Roadrunner med ett nytt nätaggregat därför jag misstänkte att originalet gav brum. Men utgångspriset 525 USD ger utrymme för sådan justeringar innan man kommer upp i motsvarande summa som säkerligen VPI:s kostar. Bill på Phoenix Energeering och Bob på Bobsdevice har varit mycket hjälpsamma i anpassning till svensk standard. Man får ändra på kontakter för att anpassa.

Jag är mycket nöjd efter ha kört denna drygt ett år nu och den går som en klocka och har skapat ett lugn i ljudbilden som jag inte haft tidigare. Och hastigheten är precis på tre decimaler när och jag kan koppla mellan hastigheter elektriskt utan att behöva flytta rem på drivhjul.

Calm

Edited by calm
Posted

Det låter bra. Jag ska kopiera och vidarebefordra din recension. Han använder dessutom Bobs devices, flera st olika faktiskt.

Posted

Jag är fortfarande intresserad av mätningar av svaj med och utan Phoenix Roadrunner. Det är bara spela in testsignalen ifrån en skiva med förslagsvis 3000 Hz eller 3150 Hz så kan jag genomföra själva mätningen analysen. Givetvis en med den påslagen och en utan.

Fram tills dess är jag inte övertygad om dess förträfflighet för egen del (men har inga problem med att andra är det).

MvH Carl

Posted

Min kompis antydde igår att någon av lösningarna redan är beställd. Blir det en roadrunner och co så lovar jag att mäta lite. Om nu puckarna ger vissa variationer på min spelare gör nog roadrunner detsamma, minst.

Posted

Jag är fortfarande intresserad av mätningar av svaj med och utan Phoenix Roadrunner.

Jag ser mest logik i att minimera hastighetsvariation, inte så mycket att korrigera hastighetsavvikelse. De flesta hör direkt om en ton ändras (korrigeras) från tex 500 till 501 Hz, men jag tror inte någon människa kan urskilja skillnaden mellan 500 och 501 Hz.

Det bör spela stor roll vad det är för typ av motor och drivverk man kopplar den till.

Posted

Jag är fortfarande intresserad av mätningar av svaj med och utan Phoenix Roadrunner.

Jag ser mest logik i att minimera hastighetsvariation, inte så mycket att korrigera hastighetsavvikelse. De flesta hör direkt om en ton ändras (korrigeras) från tex 500 till 501 Hz, men jag tror inte någon människa kan urskilja skillnaden mellan 500 och 501 Hz.

Det bör spela stor roll vad det är för typ av motor och drivverk man kopplar den till.

Egentligen var mitt huvudsyfte med anskaffande av Phoenixen inte att uppnå en absolut hastighet i sig utan att faktiskt undvika variationer som jag upplevde mig höra och som jag satte i samband med frekvensstörningar i nätströmmen. Det första steget var att eliminera detta genom att skaffa en AC-DC-AC omvandlare genom den PSU som är grunden i systemet. Sedan är Roadrunnern bara en hastighetsmätare som genom touchometern kan avläsa aktuell hastighet med tre decimalers noggrannhet. Den senare går sedan att koppla ihop med PSU:n med en kabel och därmed får man ett system som synkar hastighetsvariationer med impulser till korrigering.

Som i de flesta fall så utgår jag endast efter hörselintryck men när dessa bekräftas av varvtalsmätaren så tycker jag att målet är uppfyllt.

Att förlita sig på en avläsning i mobiltelefonen med alla de fel som kan uppstå tycker jag är en primitiv och osäker metod. Bättre är i sådant fall att ha ett laserinstrument som mäter direkt mot skivtallriken. Det finns ju ett antal sådana instrument för varvtalmätning för bilar och annat. Adjust har på något sätt blivit sanning precis som tabeller i kvällspressen. Det är min invändning mot denna metod.

Calm

Posted (edited)

När jag läser om PEO:s avsnitt 6 om motor och motorstyrning i Vinylspelare-Inställning och Anpassning, så drar i vart fall jag slutsatser om AC-motorernas för- och nackdelar är kopplade till frekvens och frekvensvariationer. Jag kan redan genom att mäta min nätström med mitt multiinstruments frekvensmätare konstatera hur frekvensen fladdrar upp och ner ett antal Hz. Det är sannolikt detta som föranleder upplevd hanstighetsvariation. Om detta skall definieras som drift, flutter eller wow undandrar sig min bedömning. Dock kan jag konstatera att snabbare hastighetsvariationer är mera hörbara än långsamma. Min genom lyssning upplevda variation låg på pianots långa toner.

Eftersom jag sannolikt har en synkronmotor med mer än två poler och möjligen upp till 24 som konstruktion, kombinerat med en tung skivtallrik så är min slutsats att hastighetsvariationen troligen inte är av fluttertyp. Adjust visar via sin gula hastighetsvariationskurva just den typen av förändring för att sedan visa en kurva som är korrigerad. Hur korrigeringen sker framgår inte om det är ett medelvärde eller ett frekvensurval. Eftersom man pratar om filter så drar jag slutsatsen att det är ett urval. Low pass filter säger mig inte vad som skärs bort.

En snabbt korrigerande krets med flera avläsningar per varv skulle möjligen få samma snabba hastighetsvariationer i form av flutter, vilket skulle sannolikt vara mer hörbart än en långsam korrigering. Det var inte den typen av korrigering som jag var ute efter, utan en som tar fasta på de upplevt "långa" tonerna. Då är korta hastighetsvariationer i det sammanhanget ganska ointressanta eftersom de skulle uppenbarat sig lång tidigare som snabbt flutter.

Egentligen har jag inte sett någon analys av Adjusts påverkan på den hörbara skalan av hastighetsvariationer, utan mer ser den som ett instrument att kolla hastighetsvariationer i stort. Vad är hörbart respektive inte hörbart finns inte angivet vad jag kan se, utan faktiskt mer konstaterade av vad som går att mäta och slutsats att all hastighetsvariation alltid påverkar lyssningsintrycket, vilket sannolikt är fel. Vi är inne på det klassiska dilemmat vad som borde vara rätt utifrån ett mätningsperspektiv respektive vad som upplevs vara rätt utifrån ett lyssningsperspektiv.

Min utgångspunkt är att låter det bra i mina öron så är det bra!

Calm

Edited by calm
Posted

Helt klart är olika typer av strömförsörjning viktigt. Både AC och DC verkar ha sina styrkor och svagheter. Jag har mätit på ett antal spelare med min the ultimate analoge test LP+telefon och app och skulle nog säga att den är ganska konsekvent samt visar ganska bra på skillnader. Det är mycket effektivt att ställa in hastigheten med dessa instrument, tycker iaf jag. Jag betvivlar inte nyttan med roadrunner o Co, men jag är såklart nyfiken.

Posted

Jag vet inte vad Dr Feickert menar med "low-pass filtered" men en sak är säker, och det är att den gula kurvan som anges som "raw frequency" behöver filtreras på något sätt.

Amplituden på den gula kurvan är helt enkelt en representation av hur ocentrerad den aktuella testskivan är. Om man räknar antalet cykler på den kommer den säkerligen uppvisa 33.3st per minut (om spelaren håller rätt hastighet)

Nudå ska vi se... Ocentreringen av skivan slår väldigt hårt och om min lekmannamatematik stämmer så kommer en radieförändring av +-0,5mm generera en hastighets-/frekvensavvikelse på 0,33% vid en radie på 75mm, ganska precis där mätningarna sker.

Alltså, en ocentrering med 0,5mm kommer skapa det oscillerande mönster vi ser i grafernas gula kurva som slår mellan 3140hz upp till 3160Hz. Det kan också kopplas till antalet cykler den gula kurvan uppvisar, dvs 16.5 toppar per 30sek (33rpm)

Det syns även i Raw Frequency-Max Deviation i data-bilderna och kan säkert stämma då jag ser med tydlighet att min skiva är ocentrerad.

Jag mäter dels med DrFeickerts lilla singel och dels med Ultimate HiFi Test Lp från Analogue Productions, båda är lätt ocentrerade.

Det finns säkert många andra som drar smartare slutsatser av dessa data dock!
Posted

Jag vet inte vad Dr Feickert menar med "low-pass filtered" men en sak är säker, och det är att den gula kurvan som anges som "raw frequency" behöver filtreras på något sätt.

Amplituden på den gula kurvan är helt enkelt en representation av hur ocentrerad den aktuella testskivan är. Om man räknar antalet cykler på den kommer den säkerligen uppvisa 33.3st per minut (om spelaren håller rätt hastighet)

Nudå ska vi se... Ocentreringen av skivan slår väldigt hårt och om min lekmannamatematik stämmer så kommer en radieförändring av +-0,5mm generera en hastighets-/frekvensavvikelse på 0,33% vid en radie på 75mm, ganska precis där mätningarna sker.

Alltså, en ocentrering med 0,5mm kommer skapa det oscillerande mönster vi ser i grafernas gula kurva som slår mellan 3140hz upp till 3160Hz. Det kan också kopplas till antalet cykler den gula kurvan uppvisar, dvs 16.5 toppar per 30sek (33rpm)

Det syns även i Raw Frequency-Max Deviation i data-bilderna och kan säkert stämma då jag ser med tydlighet att min skiva är ocentrerad.

Jag mäter dels med DrFeickerts lilla singel och dels med Ultimate HiFi Test Lp från Analogue Productions, båda är lätt ocentrerade.

Det finns säkert många andra som drar smartare slutsatser av dessa data dock!

Då blir i vart fall jag mer konfunderad! Är det den ocentererade testskivan som är intressant eller den faktiska hastighetsvariationen på spelaren som skall mätas. Det antyder i vart fall att det vore mer intressant att mäta hastighetsvariationer på skivtallriken och inte frekvensmätning på en signal från en ocentererad testskiva. Jag skulle tycka att det är mer intressant att mäta den faktiska hastighetsvariationen på skivtallriken med t.ex en laser än via två felkällor i form av ocentrerad testskiva och mobiltelefon via högtalare. Är det inte dags att skrota Dr Freickerts metod för mätning av hastighetsvariationer framför en som mäter direkt mot tallriken? Har förstått att ett antal silvertejper klistrade på skivtallrikens sida är tillräckligt för att få en bra mätning mot laser och därmed en mer precis mätning av hastigheten och eventuella variationer .

I all mätning måste man veta vad som mäts och hur man skall tolka resultatet.

Calm

Posted

Jag har svårt att förstå varför man ska ifrågasätta det klassiska sättet att mäta hastighetstabilitet på, det är inget konstigt med det. Visst hade det varit bättre om man kunnat utesluta testskivan men det är delvis pga det som man har vägningskurvor m.m.

Det går naturligtvis inte att ersätta med en avläsning av hastigheten en gång per varv. Det handlar ju om hastighetsvariationer som kan ske kanske 30 gånger i mellan detta mätintervall.

Är då Platterspeed ultimat att använda, nej men det ger en bra indikation. Allt för dåliga testskivor ska man reklamera, hela iden är ju att det ska vara precision.

Mvh Carl

Posted

Och för Adagios skull kommer här några bilder ifrån en Platterspeed mätning.

30727658586_187c71d340_c.jpg

30727658786_6992a73086_c.jpg

Testobjektet är min Marantz TT-1000. Värt att notera är att det faktiskt är testskivan som är graverad för långsamt och att skivspelaren egentligen går exakt rätt i absolut hastighet.

MvH Carl

Posted

Är det inte dags att skrota Dr Freickerts metod för mätning av hastighetsvariationer framför en som mäter direkt mot tallriken?

Jag vill bara påpeka att "Dr Feickerts metod" är integrerad i Adjust+. Det är mjukvara som läser och analyserar output från riaa till PC och en 12" testskiva.

Det är klart, alla metoder är dåliga om verktygen är sönder eller feltillverkade.

Men jag tycker det är alldeles lysande att baka ihop alla nödvändiga inställningar steg för steg med direktmätning. Till skillnad från all möjlig mambo jumbo och mallar som förekommit innan Feickert gjorde en kommersiell lekmanna-version.

Posted

Självfallet var det lite provokativt att föreslå skrotandet av Dr. Feikerts hastighetskontroll. Och handlar naturligtvis inte om andra parametrar i Adjust +. Men handen på hjärtat så kan jag tycka att metoden är en smula beroende av kvalitet på skivan och precisionen i efterföljande led. Skulle tycka att en metod med att mäta direkt mot skivtallriken med flera mättillfällen under ett varv vore mer precis. Finns ju motsvarande mätmetoder i andra sammanhang som förefaller bättre t.ex. med laser. Men om man är ute efter att mäta alla effekter av spelandet på en viss spelare så kanske den är mer rättvisande. Pickupens påverkan, remmens, skivpuckens osv. Det är väl så man får den utgående signalen med de defekter som finns i den.

Calm

Posted

Självfallet var det lite provokativt att föreslå skrotandet av Dr. Feikerts hastighetskontroll. Och handlar naturligtvis inte om andra parametrar i Adjust +. Men handen på hjärtat så kan jag tycka att metoden är en smula beroende av kvalitet på skivan och precisionen i efterföljande led. Skulle tycka att en metod med att mäta direkt mot skivtallriken med flera mättillfällen under ett varv vore mer precis. Finns ju motsvarande mätmetoder i andra sammanhang som förefaller bättre t.ex. med laser. Men om man är ute efter att mäta alla effekter av spelandet på en viss spelare så kanske den är mer rättvisande. Pickupens påverkan, remmens, skivpuckens osv. Det är väl så man får den utgående signalen med de defekter som finns i den.

Calm

Jag använder appen RPM på mobilen som verkar fungera.

Posted

Jag använder appen RPM på mobilen som verkar fungera.

Nu skall jag inte vara negativ, men eftersom allt måste ifrågasättas och Adagio kommit fram till att olika skivpuckar påverkar hastigheten så kan man ju bara spekulera i hur hastigheten påverkas av att man lägger 100+ g mobiltelefon ocentrat skivtalriken :24:

Posted

Jag använder gammal beprövad metod med stroboskop för att se om det är ok. Om jag inte ser något där och där och det låter bra, så är det bra, som Calm brukar säga. Jag kan inte ställa hastigheten på min Simon Yorke men så långt har det inte varit något behov. Det ser bra ut även med Adjust+.

Ett annat sätt där jag kan få ett kvitto är med nystämda gitarrer. Om det går att spela till skivorna är det också ett kvitto på att det är ok. Visst, det finns album där det inte stämmer men de är rätt få inom den musik jag gillar så i praktiken är det ingen felkälla.

Så länge man inte har svaj ser jag inga problem. Absolut gehör har jag inte så om det slår fel på 1-2 hz (< 0,1%) kan jag leva med det. Om det är någon av er som hör skillnad på sådana avvikelser (och då menar jag inte svaj utan absolutvärden) så har ni en framtid som pianostämmare.

Det kan lätt bli så att man drar för stora växlar på en mätning som presenteras i en graf med en skala som ser hemskare ut än vad det faktiskt är. Hade det behovet funnits hade våra musiker aldrig kunnat dra ett ackord, framför allt inte i ensemblespel utan att det blivit publikreaktioner.