Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det är spännande att prata om låg friktion då det precis som med allt annat råder delade meningar kring det. Om du tittar på t.ex. EMT (930 och förmodligen 927 med varianter) och Dr Feickert så har båda valt att ha ett visst motstånd inbyggt. Tanken är helt enkelt att motorn ska ha ett visst motstånd för att inte hamna i en situation där den så att säga slutar applicera kraft och invänta att hastigheten saktar ner men därefter slå igång igen när hastigheten blivit tillräckligt låg. Du får i ett sådant scenario en variation i hastighet. Liknande är ju teorin som Fletcher och Notingham har med en så svag motor att den enbart klarar av att snurra skivtallriken i rätt hastighet men inte mer.

MvH Carl

Skulle konstruktioner accelerera talriken så att den går snabbare än motorn? Så lite friktion finns inte. Perpetuum mobile i så fall. Men menar du att konstruktionen skulle hamna i egensvägning med gummiremmen och därigenom gå olika fart på motor och talrik.

Jag tänker att en låg friktion (men inte noll friktion) ger mindre/färre vibrationer än mycket friktion.

Att applicera ett motstånd som är jämnt hela varvet måste var ytterligare en svår faktor att hantera. Särskilt med svag motor och gummirem. Minsta lilla skillnad i friktion kommer då att få stora konsekvenser. Kanske också lättare för egensvägning???

Spännande och svårt. Inte konstigt att det finns så många olika konstruktioner. Ingen universell sanning trots att detta är mekanik som det finns massa vetenskap om går det inte att räkna ut den perfekta skivspelare.

Beror på att vi inte vet allt om teknik och ljud och troligen inte mäter rätt eller har möjlighet att mäta rätt och på rätt saker. Då får man prova sig fram för att få resultat. Som vanligt. Finns en annan tråd som detta generella problem diskuteras flitigt och med olika synpunkter just nu. ;)

Posted

Ingen universell sanning trots att detta är mekanik som det finns massa vetenskap om går det inte att räkna ut den perfekta skivspelare.

Det mesta är kända fenomen, men man utgår från idealiserade modeller.

Dels för att exakta beräkningar blir extremt komplexa, dels för att en modell annars inte gäller för en serieproducerad produkt.

I verkligheten får man ta hänsyn till toleranser i tillverkning, montering, materialvariation, kraftmatning, temperaturvariation, åldrande osv.

Det optimala vid remdrift borde vara en kort och mycket styv rem som inte åldras och som trots det kan dämpa vibrationer från drivhjul.

Hög styvhet gör ju också att remmens tjocklek inte ändras när den trycks mot hjulen.

Posted

Dels för att exakta beräkningar blir extremt komplexa, dels för att en modell annars inte gäller för en serieproducerad produkt.

I verkligheten får man ta hänsyn till toleranser i tillverkning, montering, materialvariation, kraftmatning, temperaturvariation, åldrande osv.

Det optimala vid remdrift borde vara en kort och mycket styv rem som inte åldras och som trots det kan dämpa vibrationer från drivhjul.

Hög styvhet gör ju också att remmens tjocklek inte ändras när den trycks mot hjulen.

Jag är med på det!

Posted

Ja så är det.

Man får mer kontroll om man använder en kort rem. Men det gäller att den inte är för styv då det också kan skapa oljud.

Posted (edited)

Ja så är det.

Man får mer kontroll om man använder en kort rem. Men det gäller att den inte är för styv då det också kan skapa oljud.

En skivspelare snurrar rätt långsamt. Kan det ge oljud från remmen i sig (tänker att det är för lågt varvtal för att ge något vidare ljud från remmen) eller blir det vibrationer som ger oljud i högtalarna? Eller både och?

Edited by Apexorca
Posted

Det ger ju inte så bra förutsättningar för några av klassikerna bland skivspelare, t ex Simon Yorke och Platine Verdier. Remmarna är vare sig korta, hårda/styva eller platta. Det låter bra ändå, t o m mycket bra. Skivspelaren består ju mer av en rem. Det är en total konstruktion som jag tror måste bedömmas inklusive uppställning och allt som kommer nerströms.

qsaUqF.jpg

8DRwID.jpg

rjUdfb.jpg

Posted

En skivspelare snurrar rätt långsamt. Kan det ge oljud från remmen i sig (tänker att det är för lågt varvtal för att ge något vidare ljud från remmen) eller blir det vibrationer som ger oljud i högtalarna? Eller både och?

Tänkte nog lite för snabbt :smile2: Var inne lite mer på högre varvtal men självklart kan en rem låta. Jag har inte testat styv rem.

Posted

Det ger ju inte så bra förutsättningar för några av klassikerna bland skivspelare, t ex Simon Yorke och Platine Verdier. Remmarna är vare sig korta, hårda/styva eller platta. Det låter bra ändå, t o m mycket bra. Skivspelaren består ju mer av en rem. Det är en total konstruktion som jag tror måste bedömmas inklusive uppställning och allt som kommer nerströms.

qsaUqF.jpg

8DRwID.jpg

rjUdfb.jpg

Nu var det inte välljudet vi pratade om.

Jag har haft några rent fantastiska stunder med Platine Veridier.

Rent konstruktionsmässigt är jag inte så förtjust i långa remmar och ännu mindre med lösa motortorn som lämnar över det grundläggande problemet med remdrift till ägaren.

Sen är väl referensen om klassiska spelare olika ibland :icon_smile_clown: För mig så är klassiska spelare, Emt, Thorens, Garrard, Lenco osv. När det gäller remdrivet så blir det Thorens TD 150 (1965) som finns än idag fast vidareutvecklad av Linn.

Platine Verdier har funnits länge och var ett rejält nytänk. Simon York kan jag väldigt lite om. Jo men höll på att glömma Transcriptor (Michell Engineer) också.

Posted

Nu var det inte välljudet vi pratade om.

:D

Man får väl ändå hoppas det.

Simon Yorke har gjort irriterande bra skivspelare. Jag har flera gånger tvivlat på om han vet vad han gör för han har dessutom, som jag uppfattar det, en väldigt arrogant inställning till konstruktionsprinciper. Men han vet nog f..n vad han gör alltid! och Franc får nog stå där med sin plågade min :unsure:

Posted (edited)

Simon Yorke har gjort irriterande bra skivspelare. Jag har flera gånger tvivlat på om han vet vad han gör för han har dessutom, som jag uppfattar det, en väldigt arrogant inställning till konstruktionsprinciper. Men han vet nog f..n vad han gör alltid! och Franc får nog stå där med sin plågade min :unsure:

Jag har också hört många ingenjörskunniga tycka Simon York är helt ute och cyklar konstruktionsmässigt. Mängder med konstruktionsfel som är allmänt gods hos ingenjörer. Samtidigt vet jag att många med goda öron tycker det låter bra. Vad kan det bero på?

Så nu går det bra att gilla prylar som låter bra trots konstruktionsprinciper som inte etablissemanget accepterar. Det verkar inte alltid vara så.

Hmmm. :4:;););););)

När kan en konstruktion som inte ingenjörsmässig accepteras bli ok ändå? Bara för att den låter bra! För nog måste det vara storytelling och marketing bullshit som ligger och lurar här. Ni kan inte ana vad det gör med upplevelsen. Man kan tycker sig höra saker man aldrig skulle hört annars. (liten ironisk pik till bebop som jag tycker var så rolig att jag inte kunde låta bli, men jag menar inget illa eftersom jag inte tycker så själv. Han har pikat mig så mycket med SR klockorna att jag tycker jag kan få det... eller?)

Går gränsen vid skivspelare där man kan hitta på vad som helst... :sherlok: ... och nya ovanliga akustikprylar är på fel sida?

Edited by Apexorca
Posted

Ni kan inte ana vad det gör med upplevelsen. Man kan tycker sig höra saker man aldrig skulle hört annars. (liten ironisk pik till bebop som jag tycker var så rolig att jag inte kunde låta bli, men jag menar inget illa eftersom jag inte tycker så själv. Han har pikat mig så mycket med SR klockorna att jag tycker jag kan få det... eller?)

Jag har inte tillgång till smileys över plattan annars hade det blivit en del här...

Nej då Apex jag har inga problem med det. Men du missuppfattar mig också lite. Det är tillverkare och dess kommunikatörer jag reagerar på. Att vi bygger våra upplevelser på en blandning av riktig verklighet och skapad verklighet mellan öronen är det väl knappast någon som tvivlar på. Hur stor fördelningen är mellan dessa är lite knepigare, allt från 100/0 till 0/100 och allt däremellan.

Det finns säkert märkliga påståenden från skivspelarbyggare också som kan vara tvivelaktiga. I just Simon Yorkes fall säger han inte så mycket annat att en spelare kan tillfredställa känslor. (Se http://recordplayer.com/en/page/What%20we%20do.html Han har byggt och skapat spelare där omdömen gett dem en legendarstatus. Den största fjädern i hatten fick han när Michael Fremer använde den som sin referensspelare fram till han köpte sin nuvarande Continuum. Vad är det "ingenjörerna" säger om Simon Yorke?

Rega säger också saker. Bl a att alla spelare med hög massa är ett helt fel och bygger på en myt om att det skulle låta bäst (eller något ditåt som jag läste i hifi-musik). Det finns ju också de som menar att fjädringsavkoppling är bäst (Avid och Linn). Lika lite som att det bara finns ett sätt att bygga båtar, bilar och hus så tror jag att det finns flera sätt att bygga bra skivspelare. Många av de väsentliga parametrarna är ju dessutom mätbara typ egenresonans, brum, svaj, hastighet, kanalseparation osv, men inte allt. Grundspelaren kan vara hur bra som helst men kan "förstöras" genom fel matchning tonarm och pickup eller bristfällig uppställning. Det är rätt så klurigt med mekanik.

Varför har jag då valt Simon Yorke? Den låter bra, den har bra referenser, jag fick den till ett bra pris och den tillfredsställer min fåfänga och stolthet över att äga en äkta Simon Yorke.

Posted

Jag har inte tillgång till smileys över plattan annars hade det blivit en del här...

Nej då Apex jag har inga problem med det. Men du missuppfattar mig också lite. Det är tillverkare och dess kommunikatörer jag reagerar på. Att vi bygger våra upplevelser på en blandning av riktig verklighet och skapad verklighet mellan öronen är det väl knappast någon som tvivlar på. Hur stor fördelningen är mellan dessa är lite knepigare, allt från 100/0 till 0/100 och allt däremellan.

Det finns säkert märkliga påståenden från skivspelarbyggare också som kan vara tvivelaktiga. I just Simon Yorkes fall säger han inte så mycket annat att en spelare kan tillfredställa känslor. (Se http://recordplayer.com/en/page/What%20we%20do.html Han har byggt och skapat spelare där omdömen gett dem en legendarstatus. Den största fjädern i hatten fick han när Michael Fremer använde den som sin referensspelare fram till han köpte sin nuvarande Continuum. Vad är det "ingenjörerna" säger om Simon Yorke?

Rega säger också saker. Bl a att alla spelare med hög massa är ett helt fel och bygger på en myt om att det skulle låta bäst (eller något ditåt som jag läste i hifi-musik). Det finns ju också de som menar att fjädringsavkoppling är bäst (Avid och Linn). Lika lite som att det bara finns ett sätt att bygga båtar, bilar och hus så tror jag att det finns flera sätt att bygga bra skivspelare. Många av de väsentliga parametrarna är ju dessutom mätbara typ egenresonans, brum, svaj, hastighet, kanalseparation osv, men inte allt. Grundspelaren kan vara hur bra som helst men kan "förstöras" genom fel matchning tonarm och pickup eller bristfällig uppställning. Det är rätt så klurigt med mekanik.

Varför har jag då valt Simon Yorke? Den låter bra, den har bra referenser, jag fick den till ett bra pris och den tillfredsställer min fåfänga och stolthet över att äga en äkta Simon Yorke.

100% respekt för det. :)

Posted

Det är spännande att prata om låg friktion då det precis som med allt annat råder delade meningar kring det. Om du tittar på t.ex. EMT (930 och förmodligen 927 med varianter) och Dr Feickert så har båda valt att ha ett visst motstånd inbyggt. Tanken är helt enkelt att motorn ska ha ett visst motstånd för att inte hamna i en situation där den så att säga slutar applicera kraft och invänta att hastigheten saktar ner men därefter slå igång igen när hastigheten blivit tillräckligt låg. Du får i ett sådant scenario en variation i hastighet. Liknande är ju teorin som Fletcher och Notingham har med en så svag motor att den enbart klarar av att snurra skivtallriken i rätt hastighet men inte mer.

Ja det är spännande att prata om låg friktion men först måste jag fråga.

Du skriver att EMT 930, EMT 927 och Dr Feickert har valt att ha ett visst inbyggt motstånd.

Jag har studerat Dr Feickert lite närmare men kan inte finna något om det på deras hemsida. Inte heller någon annanstans på nätet. Samma sak gäller EMT's mellanhjulsspelare, kan inte finna något.

Menar du att det finns en mekanisk broms?

När vi pratar om låg friktion. Menar du låg friktion mellan rem och tallrik eller i lagret?

Posted

Ang friktion, hur stor betydelse har oljan i lagret? Det finns ju flera olika "egna" och tillbehörsoljor som lovar både det ena o andra. Kuzma rekomenderar olika oljor till olika spelare, men till stabiS och ref samt XL rekommenderas motorolja 5W-40 dock rekommenderas någon specialolja Lubcom OM-220 till senare XL (2007-).

Jag tror jag har för mycket olja i mitt lager, såg i nya manualen att det ska vara 25 droppar. Bara att byta. Mineralolja eller syntetisk?

Posted

Mineralolja eller syntetisk?

Jag är ingen oljeexpert eller tekniker, men jag tog upp samma fråga med en som jag vet kan för några år sedan. Han menar att mineralolja kan man glömma numer. Han sa t o m att nya bilar och maskiner idag hade inte klarat sig med gammal mineralolja. Sämre smörjning, lägre åldersbeständighet och mindre stabila vid olika temperaturer. Det rådet har jag lyssnat på.

Posted

Ja det är spännande att prata om låg friktion men först måste jag fråga.

Du skriver att EMT 930, EMT 927 och Dr Feickert har valt att ha ett visst inbyggt motstånd.

Jag har studerat Dr Feickert lite närmare men kan inte finna något om det på deras hemsida. Inte heller någon annanstans på nätet. Samma sak gäller EMT's mellanhjulsspelare, kan inte finna något.

Menar du att det finns en mekanisk broms?

När vi pratar om låg friktion. Menar du låg friktion mellan rem och tallrik eller i lagret?

I fallet med Dr Feickert verkar deras sida mest innehålla meningslöst prat numera. Var ett par år sedan jag lästa om detta. Skulle gissa på att det var via oljans viskositet som man gjorde lagret trögare att snura. I EMT´s fall är det filtbromsen jag syftar på.

Jag pratar i förstahand om friktion mellan lager och tallrik. Även om friktion rem/tallrik/drivtrissa också är intressant.

MvH Carl

Posted

Ang friktion, hur stor betydelse har oljan i lagret? Det finns ju flera olika "egna" och tillbehörsoljor som lovar både det ena o andra. Kuzma rekomenderar olika oljor till olika spelare, men till stabiS och ref samt XL rekommenderas motorolja 5W-40 dock rekommenderas någon specialolja Lubcom OM-220 till senare XL (2007-).

Jag tror jag har för mycket olja i mitt lager, såg i nya manualen att det ska vara 25 droppar. Bara att byta. Mineralolja eller syntetisk?

Oljan har stor betydelse för friktionen. Men en olja med felaktig viskositet kommer inte heller att smörja lagret korrekt, därav är inte en olja med låg viskositet och låg friktion det samma som bra prestanda.

Jag har svårt att tro att du har för mycket olja i lagret, den rinner i så fall ut normalt sett.

MvH Carl

Posted

I fallet med Dr Feickert verkar deras sida mest innehålla meningslöst prat numera. Var ett par år sedan jag lästa om detta. Skulle gissa på att det var via oljans viskositet som man gjorde lagret trögare att snura. I EMT´s fall är det filtbromsen jag syftar på.

Jag pratar i förstahand om friktion mellan lager och tallrik. Även om friktion rem/tallrik/drivtrissa också är intressant.

MvH Carl

Ok

Angående EMT så kallas den för Felt Fine Tuning Brake. Enligt det jag har kunnat utläsa så används den endast när man vill mikrojustera hastigheten.

Jag kollar med http://www.jpvanvliet.nl/index.html vid tillfälle så har vi rett ut det med :)

Posted

Jo men självklart skall det låta bra också.

Även om en Humla inte kan flyga så gör den ju det ändå :shocked:

Det kan låta som att jag inte gillar remdrivna skivspelare. Det stämmer inte alls.

Jag gillar allt som låter bra oavsett hur det drivs. Det jag vill belysa är att det finns problem med remdrift som kan vara bra att hålla koll på som köpare.

En viktig sak till att veta är att det låter olika mellan de olika konstruktionerna på gott och ont. Allt är beroende på vilken karaktär man är ute efter.

För mig själv så kommer det säkerligen sluta som med min Hifi-kompis Jan som har tre olika skivspelare.

Jan%20R.jpeg

Posted (edited)

En viktig sak till att veta är att det låter olika mellan de olika konstruktionerna på gott och ont. Allt är beroende på vilken karaktär man är ute efter.

Ja, och detta gör det svårt att välja skivspelare. Låter olika beroende på konstruktion och sedan alla andra variabler som tillkommer utöver det med olika tonarmar, pick-uper och riaa...puh, inte lätt att välja rätt i denna djungel.

Jag har två skivspelare idag men har länge varit sugen på att skaffa något bättre, och att det suget har ökat är Apexorcas fel :), men det är en lång resa innan man är i mål där.

/Lasse

Edited by LasseJ
Posted

Jag har två skivspelare idag men har länge varit sugen på att skaffa något bättre, och att det suget har ökat är Apexorcas fel :), men det är en lång resa innan man är i mål där.

/Lasse

Tack!

Kul att inspirera till sökandet efter välljud. Vad som är välljud och vilka produkter får man dock välja själv. Glöm inte att resan är en del av målet. Det är kul att leta upp det man vill ha.

Härligt. Det är bara att kasta sig ut. Man landar alltid mjukt i vinylträsket. :4:

Posted

Tack!

Kul att inspirera till sökandet efter välljud. Vad som är välljud och vilka produkter får man dock välja själv. Glöm inte att resan är en del av målet. Det är kul att leta upp det man vill ha.

Härligt. Det är bara att kasta sig ut. Man landar alltid mjukt i vinylträsket. :4:

Frugan håller inte riktigt med...ska du köpa ännu mer prylar nu? :)

Men jag skyller på dig!

Håller med om att resan är en del av målet. En rolig resa men den är lite extra krokig när det gäller skivspelare.

Fortsätter att följa denna tråd med intresse.

/Lasse

Posted (edited)

Eftersom jag mätt med min skiva många ggr och fått nästan exakt samma resultat vid samma tillfälle tycker jag att appen är ganska tillförlitlig.

image.png

Denna mätning var den första som gjordes med nya PS. Stabil gul men inte så snygg grön. Det var med en gammal rem.

Edited by Adagio
Posted

Så med den nya remmen.

image_2.png

Snyggare grön men oroligare gul. Remmen hade legat vikt i sin påse några år. Det syntes en liten vobling på remmen när den var i "friflykt" vid ett visst läge. Kan det vara detta som gör den gula så pulserande?

Posted (edited)

Det blev bättre och bättre under veckorna som följde.

Senaste mätningen.

image_9.png

Det är viktigt att det är tyst när man mäter, den sista puckeln berodde nog på att jag stötte till iPhones vars display slocknade just då.

Edited by Adagio
Posted

Så vist gör de små sakerna mätbar skillnad, som rembyte tex. Jag kan inte se någon skilnad på de två remmarna men uppenbarligen är den nyare totalt sett jämnare. Konstigt!?

Posted

Eftersom jag mätt med min skiva många ggr och fått nästan exakt samma resultat vid samma tillfälle tycker jag att appen är ganska tillförlitlig.

Jag har bara Feickerts egen skiva hemma, och man hör att den inte har en ren ton.

The Ultimate Analogue Test LP är betydligt bättre. Åtminstone mitt ex, som just nu är utlånat.

Så här ser det ut med Feickert:

IMG_0270.JPG . . . IMG_0271.JPG