Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Nej det var absolut INTE min mening iaf. Jag är genuint nyfiken, gör två mätningar om du vill lägg upp en eller två eller ingen, det är OK Jag vill verkligen inte ha en pajkastartråd, nej det är nyfikenhet och lite nyttig spekulation kring varför ett visst resultat blir. Om det nu är något anmärkningsvärt som jag är ute efter. Quote
UffeZ Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Har inte hört det påståendet om roadrunner och Phoenix och det hade i så fall inte påverkat mig heller. Jag tycker att den är intressant för att den löser ett problem med att slippa kolla hastigheten och att den uppenbarligen därmed jämnar ut fluktuationerna. Det finns flera liknade lösningar för mellanhjulsspelare men denna lösningen är billigast och därför intressant för mig. Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Men det är ju iofs bra att vi tar upp att en sådan mätning bara utgör en del i helheten. Min föreställning är att skillnaden mellan halvbra och bra wowmätning är lite att likna vid jittermätning. Det är alltså analogt jitter. Något som påverkar i bakgrunden, som utgör fonden. Saker som klang o andra ljudegenskaper styrs inte av wow. Men en mätning kan ju som UffeZ var inne på öppna ögonen för ett problem man inte var medveten om och få detta åtgärdat. För att få ut mer av sitt lyssnande. Jag hade själv inte en aning om hur stort lyft en riktig motorstyrning kunde ge. Hade detta diskuterats och kanske tom visats i mätningar hade jag för länge sedan fått ut lika mycket av vinylavspelning som jag får numera. Jag ser bara hur alla gagnas av en sådan här tråd. Kanske har jag fel? Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Ja jag tycker också den där lösningen är intressant, rent tekniskt och så vore det kul att se hur stor förändring gden gör. Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Nu har vi inte något att jämföra med här men i tvillingtråden visas hur en direktdriven och mellanhjulare skiljer sig mot typiska remmare. Remmjohanspelarna ser ut att ha en cyklisk störning som rör sig över ca 33 sekundersintervall? Mellanhjulare och direktdrivna har inte alls samma beteende, de är mer statiska. Några tankar kring detta? Quote
Bebop Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Jag har en direktdriven Kenwood KD-550 (dock inte kvartsstyrd) och en remdriven Simon Yorke. Jag skall mäta när jag kommer hem vilket dröjer några dagar. Jag har dock ingen iphone men det går kanske bra med en Samsung även om den inte tar hela mätprogrammet (man får upp en ruta om möjligheten att ladda ner en mer omfattande programvara till en liten kostnad men inget händer). I 70-talets "hifibiblar" så redovisades svajvärden på ca 0,1 till 0,2 % för remdrivna spelare och typvärdet för direktdrivna låg kring 0,03 %. Då hävdades att värden under 0,2 % var att betrakta som ohörbart. Ocentrerade skivor kan också vara ett problem i sammanhanget. Så här beskrev salige Bo Hansson problemet på HiFi-Forum för 10 år sedan: Skivans hål uppstår vid pressningen. Centreringsfel är inte ovanligt och vissa pressar är mer besvärliga än andra, i synnerhet att få B-sidan centrerad i förhållande till hålet och A-sidan. Det beror på att det som kallas "face-plate" i pressen måste "flyta" d.v.s. inte ha en fast styrning eftersom värmeskillnaderna mellan 35 och 130 grader, vid pressningen skapar stor utvidgning hos faceplate. A-sidans faceplate är referens så där bör det inte vara problem om pressmatrisen är riktigt centrerad. Problemen uppstår ofta då man försöker tillverka "High End" skivor med tjockare vinyl. Skivans profil är dimensionerad för en bestämd tjocklek, avviker man från standaren måste en profil utvecklas. Samtidigt är det svårt att få en större "puck" den vinylmassa som läggs i pressen att ligga så att inte matriserna och faceplates föskjuts. Att "borra" nytt hål hjälpr nog inte efersom centreringe är olika på A och B sidan. Sveriges Radio använder en liten centrumpinne på skivtallriken (ca 6 mm) och centrerar skivorna för hand innan de låses med en skivtyngd. Bo Hansson Rauna/Opus3 Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Djäklar, att centrera för hand, det låter som en konst. Då kan man kanske stå ut med svaj på skivan inom rimliga gränser iaf. Jag har några pressningar som jag faktist anser ospelbara. Trist. Jag tror som vanligt att det viktiga är inte vilket sätt man valt utan hur väl man utför det valda sättet. Det verkar ändå som det hänt saker sen 70-talet. I positiva riktningen för remdrift i alla fall. För både Spiral Grove och Kuzma stabiS är väl remmare? Quote
Bebop Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Det verkar ändå som det hänt saker sen 70-talet. I positiva riktningen för remdrift i alla fall. För både Spiral Grove och Kuzma stabiS är väl remmare? Kanske, kanske inte... Piano, akustisk gitarr, oboe... är instrument som i stort sett blir ohörbara om svajet är för högt. Gamla Lenco och BSR (båda med mellanhjul) hade problem med detta och var en direkt orsak för att jag bytte till en remdriven JVC på 70-talet och senare till Thorens 160B och Ariston RD 40 senare. Min testskiva var Eric Saties "les trois gymnopedies" som obönhörlig avslöjade svaj. En annan platta var Julian Breams "Romantic Classics" - en soloplatta med klassisk girarr - även den oerhört känslig för svajande skivspelare. Dessa spelare redovisade svaj kring 0,15 i sina specifikationer. Vad de i verkligheten mätte vet jag inte, men jag vet att dessa plattor lät som de skulle. Jag tycker också mätningar kan vara kul men jag tycker ändå att Calms förhållningssätt är än mer viktigt. Man få dock passa sig så att man inte faller för det som är uppenbart fel. Under kassettdäckens glansdagar (där debästa mätte ett svaj kring 0,2%), fanns det de som spelade in med Dolby B men spelade av utan Dolby B och tyckte att det lät bättre. Men det är fel. Om man då mätte så fick man en frekvenskurva och brusnivå som var helt uppåt väggarna. Om man ändå gillade det mer så indikerade det snarare på att det fanns något annat felmi kedjan. Så mätningar är inte fel. De kan ge viktiga indikationer på att något är fel oavsett vad man tycker just då. Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Oavset om man har en bra eller dålig pressning blir det inte bättre av att spelaren svajjar. Quote
Vinylcalle Posted March 11, 2016 Posted March 11, 2016 Massor med påstående och frågor som skrivits ser jag. Orkar faktiskt inte ge mig in i debatten och diskussionen kring alltihop. Men tänkte göra en halvfuling och presentera lite värden. Dom har jag dock mätt upp via Dr Feickerts Adjust+. Testskivan är i samtliga fall en DIN Testskiva för svajmätning (minns inte DIN numret nu). Det är i samtliga fall kopplat ifrån skivspelare in i transistorbestyckade DC-kopplade försteg utan eventuella subsoniska filter. Därefter är signalen körd in i datorns ljudkort. Jag har försökt göra ett antal mätningar på samma objekt för att utesluta eventuella tillfälligheter. Detta är en inte alla mätningar jag gjort, vissa har jag plockat bort. Man ska också ha i åtanke att skivspelare är individer och att olika exemplar av samma modell kan skilja något trots att det inte är något "fel" på dom. Svajet är DIN IEC 386 2 Sigma vägt samt filtrerat vid 0,55Hz. 1. Micro Seiki SX-777 Air = 0,019 % 2. Technics SL-1510 = 0,022% 3. Marantz Esotec TT-1000 = 0,0229% 4. Sony PS-8750 = 0,0232% 4. Technics SL-1000MKIIP = 0,0232% 6. Technics SL-1025 = 0,0238% (din gamla Bebop) 7. Technics SL-1210 MK2 = 0,0283% 8. Dual CS-731Q = 0,0289% 8. Pioneer PL-L1000 = 0,0289% 10. Technics SL-1200MK2 = 0,0292% 11. Technics SL-1200MK2 = 0,0295% 12. Kuzma Stabi Reference = 0,0295% 13. Kenwood KD-500 = 0,0302% (Bebops) 14. Technics SL-150 MK2 = 0,0308% 14. Thorens TD-309 = 0,0308% (verkar suspekt bra) 16. Luxman PD-350 = 0,0314% 17. Kuzma Stabi XL2 = 0,0317% 18. Technics SL-1200 Mk2 = 0,0362% 19. Technics SL-3310 = 0,0371% 20. Lenco L-75 = 0,039% (moddad med dubbla stackade tallrikar) 21. Kuzma Stabi S = 0,0432% 22. Denon DP-47F = 0,0438% 23. Marantz 6300 = 0,0473% 24. Thorens TD-124/II = 0,048% 25. Nottingham Interspace = 0,0486% 26.Clearaudio Concept = 0,0530% 27. Rega P5 + TTPSU = 0,0578% 28. Thorens TD-160 MKII = 0,0657% 29. Audio Technica AT-LP1240 = 0,0708% (verkar lida av hög andel flutter) MvH Carl Quote
Adagio Posted March 11, 2016 Author Posted March 11, 2016 Det var en diger lista. Finns det någon "tendens" i graferna som du av förståeliga skäl inte lägger upp även om det hade varit intressant med några utvalda, ser du någon tydlig skillnad mellan olika konstruktionsprinciper? Quote
calm Posted March 11, 2016 Posted March 11, 2016 Har inte hört det påståendet om roadrunner och Phoenix och det hade i så fall inte påverkat mig heller. Jag tycker att den är intressant för att den löser ett problem med att slippa kolla hastigheten och att den uppenbarligen därmed jämnar ut fluktuationerna. Det finns flera liknade lösningar för mellanhjulsspelare men denna lösningen är billigast och därför intressant för mig. Jag kan utan tvekan rekommendera både Phoenix och Roadrunner om man upplever problem med svaj, vilket jag gjort. I ärlighetens namn så hade jag lite tekniska problem med första sändningen av utrustningen som sannolikt inte var anpassad för svenska förhållanden. Den fick skickas tillbaka men inga som helst problem med returfrakt som betalades av tillverkaren. Både Bob på Bob´s Divices och vd Bill på Phoenix Enegeering har varit mycket tillmötesgående i processen och svarat snabbt på alla mina frågor. Så fort de fått fraktnummer så var de nya grejorna på väg. Jag kan uppleva att nätaggregatet gav lite RFI som jag fixade nytt för några hundralappar på Elfa. Sedan är jag petnoga med att inga faktorer skall kunna påverka i signalkedjan, så jag skaffade skärmade kablar rakt igenom som en säkerhetsåtgärd. Kanske inte nödvändigt, men som extra säkerhet. Innalles ligger priset på 525 dollar så inte så blodigt i relation till effekten. Man kan köpa den via nätet i England men den leverantören har lite varningsflagg om man googlar på honom.Och då kanske man inte får samma exelenta service som hos Bob´s Devises som jag upplever som synnerligen seriös och kunnig. Calm Quote
UffeZ Posted March 11, 2016 Posted March 11, 2016 Jag kan utan tvekan rekommendera både Phoenix och Roadrunner om man upplever problem med svaj, vilket jag gjort. I ärlighetens namn så hade jag lite tekniska problem med första sändningen av utrustningen som sannolikt inte var anpassad för svenska förhållanden. Den fick skickas tillbaka men inga som helst problem med returfrakt som betalades av tillverkaren. Både Bob på Bob´s Divices och vd Bill på Phoenix Enegeering har varit mycket tillmötesgående i processen och svarat snabbt på alla mina frågor. Så fort de fått fraktnummer så var de nya grejorna på väg. Jag kan uppleva att nätaggregatet gav lite RFI som jag fixade nytt för några hundralappar på Elfa. Sedan är jag petnoga med att inga faktorer skall kunna påverka i signalkedjan, så jag skaffade skärmade kablar rakt igenom som en säkerhetsåtgärd. Kanske inte nödvändigt, men som extra säkerhet. Innalles ligger priset på 525 dollar så inte så blodigt i relation till effekten. Man kan köpa den via nätet i England men den leverantören har lite varningsflagg om man googlar på honom.Och då kanske man inte får samma exelenta service som hos Bob´s Devises som jag upplever som synnerligen seriös och kunnig. Calm Tack Det låter onekligen intressant. De lösningarna jag har tittat på har legat på 15000 kr och uppåt. Nu skall jag bara kolla de olika lösningarnas för och nackdelar. Quote
Vinylcalle Posted March 11, 2016 Posted March 11, 2016 Det var en diger lista. Finns det någon "tendens" i graferna som du av förståeliga skäl inte lägger upp även om det hade varit intressant med några utvalda, ser du någon tydlig skillnad mellan olika konstruktionsprinciper? Nja vet inte direkt. Men rent spontant kan man säga att direktdrift av något modernare snitt (säg från 1976) ofta presterar mycket bra. Om du ska klara av att bättra på vad en sådan spelare klarar så måste du verkligen anstränga dig. Och då menar jag inte med fräcka uppfinningar som marknadsavdelningarna kan lyfta till skyarna. Men det man också kan konstatera är att det är dumt att överhuvudtaget tro att en typ av konstruktion skulle vara klart bättre än någon annan. Det handlar om utförandet. Det enda jag inte känner till är en remdriven skivspelare med lätt skivtallrik (säg under 1,5 kg) som klarar av att prestera lågt svaj. Möjligen vågar jag uttrycka att utvecklingen på inget sätt gått framåt. Har den gått åt något håll så är det bakåt. Men därmed inte sagt att det inte går att hitta massa moderna nya spelare som är jättebra och lika så gamla som är mycket dåliga. MvH Carl Quote
Adagio Posted March 12, 2016 Author Posted March 12, 2016 Det är väl lite min mening också att det inte är vilket princip som avgör hur bra det blir utan hur väl konstruktören genomfört sitt arbete. Quote
calle_jr Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Man kan lägga till två gamla svajmätningar med Feickert Adjust+. Jag har dock använt Feickerts egen testskiva. Kuzma Stabi Ref med XL motorstyrning: 0.01% filtrerat vid 0.5Hz. Kuzma Stabi M: 0.02% filtrerat vid 0.5Hz. Jag ska kolla med appen när tid ges. Om inte annat så kanske man kan utläsa vilken testskiva som är rak. Notera: nu är det svaj som Adagio har efterlyst. Inte hastighetsavvikelse eller någon annan i myriaden av en skivspelares egenskaper. Trådtiteln är förvisso ganska kaxig om vi enbart håller oss till denna enda egenskap, men man får anta att kloka läsare förstår att "den är bättre än den" enbart innebär bättre på just denna lilla egenskap Quote
UffeZ Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Notera: nu är det svaj som Adagio har efterlyst. Inte hastighetsavvikelse eller någon annan i myriaden av en skivspelares egenskaper. Trådtiteln är förvisso ganska kaxig om vi enbart håller oss till denna enda egenskap, men man får anta att kloka läsare förstår att "den är bättre än den" enbart innebär bättre på just denna lilla egenskap Hmm hur definierar du skillnaden på svaj och hastighetsavvikelse just i detta fallet? Om vi säger att svaj är en oscillerande rörelse så är det inte det mätningarna syftar till. Har man denna rörelse är skivan eller skivspelaren/tallriken behäftad med ett fel. Jag har fått uppfattningen att just denna specifika mätning är varierad hastighet vilket leder till att man uppfattar det som att ljudet svajar. Quote
Adagio Posted March 12, 2016 Author Posted March 12, 2016 (edited) Ja detta har jag poängterat flera ggr. En sådan här mätning, lite på kul, som alla kan göra, är bara en av hundratals parametrar som ger en helhet. Det har inget med ljudet att göra men ändå ger en stabil drift en fundamental bas för prestandan. Jag tycker att grafen är mer intressant än hårdkokta siffror. Att man utläsa o försöka tolka varför den ser ut som den gör? Väntar med spänning på den första mellanhjularen o direktdrivna spelaren här också. En fråga jag återvänder till tror ni den cykliska avvikelsen i den gula kurvan har med remmen att göra? Det verkar som alla remmare (hittils) har denna tendens i olika hög grad. Den blir mer visuell när man mäter bortåt en minut. Edited March 12, 2016 by Adagio Quote
calle_jr Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Hmm hur definierar du skillnaden på svaj och hastighetsavvikelse just i detta fallet?.Svaj är hur mycket hastigheten varierar per tidsenhet, alltså att tallriken accelerar/retarderar. Exvis så att det pendlar mellan 33 och 34 rpm under gång. Detta är örat mycket känsligt för.Hastighetsavvikelse är att tallriken roterar med exvis 35 rpm i stället för 33,3 rpm. Det är mindre känsligt. Quote
Engelholm Audio Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Sistnämnda kanske kan kallas pitch? Quote
UffeZ Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Svaj är hur mycket hastigheten varierar per tidsenhet, alltså att tallriken accelerar/retarderar. Exvis så att det pendlar mellan 33 och 34 rpm under gång. Detta är örat mycket känsligt för. Hastighetsavvikelse är att tallriken roterar med exvis 35 rpm i stället för 33,3 rpm. Det är mindre känsligt. Bra då menar vi samma sak med skillnad att jag inte var så djupgående när det gällde hastighetsavvikelse. Jag skulle kunna säga att det är en intermittent hastighetsavvikelse och krydda den med att det inträffar stokastiskt Quote
UffeZ Posted March 12, 2016 Posted March 12, 2016 Sistnämnda kanske kan kallas pitch? Helt rätt. Quote
Vinylcalle Posted March 13, 2016 Posted March 13, 2016 Ja detta har jag poängterat flera ggr. En sådan här mätning, lite på kul, som alla kan göra, är bara en av hundratals parametrar som ger en helhet. Det har inget med ljudet att göra men ändå ger en stabil drift en fundamental bas för prestandan. Jag tycker att grafen är mer intressant än hårdkokta siffror. Att man utläsa o försöka tolka varför den ser ut som den gör? Väntar med spänning på den första mellanhjularen o direktdrivna spelaren här också. En fråga jag återvänder till tror ni den cykliska avvikelsen i den gula kurvan har med remmen att göra? Det verkar som alla remmare (hittils) har denna tendens i olika hög grad. Den blir mer visuell när man mäter bortåt en minut. Först vill jag påpeka att svaj är en mycket viktig parameter för hur en skivspelare låter, tillsammans med rumble, absolut hastighet samt hantering av vibrationer externa och interna så är det mer eller mindre alla egenskaper som kan påverka hur en skivspelare kan låta. Sen finns det mycket magiska egenskaper som vissa vill ge skivspelare det ger jag inte så mycket för. När det gäller dom grafer som ritas upp i Platterspeed tror jag du ger dom alltför stor betydelse. Dels tror jag att exaktheten är tveksam samtidigt som du inte kan avgöra vilka problem som beror på skivan, skivspelaren eller t.ex. matchning pickup tonarm. Det är i så fall bättre att försöka göra en spektrum analys. Där kan man se vilka komponenter svajet består av. MvH Carl Quote
Adagio Posted March 14, 2016 Author Posted March 14, 2016 Vissa saker är mer komplexa än vad det först verkar. Eftersom tråden tagit en mer allmän diskussion om skivspelare forsätter vi i den andan. Svaj eller snarare avsaknad av svaj är väl en fundamental egenskap för ett verk. Det ska ju i första hand snurra plattor i rätt fart. Sen är väl frågan hur väl och på vilket sätt div resonanser och vibrationer hanteras. Även om det diskuteras om svaj under en viss nivå är hörbar så borde den ju vara det då det pratas om svaj i picosrkunder på cd-spelare och att jitter skulle höras. Alltså borde svajet vara en ytterst viktig grundegenskap. Det går ju inte att säga att det inte har så stor betydelse eftersom skivorna ev svajjar. Det måste ju alltid vara prio på att ha så få fel som möjligt. Quote
Rydberg Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Du kan inte jämföra jitter hos en digital avläsning med svaj hos en skivspelare, tidsfel i den digitala domänen (tidsdomänen) ger upphov till spektrala komponenter i frekvensdomänen. Quote
calm Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Massor med påstående och frågor som skrivits ser jag. Orkar faktiskt inte ge mig in i debatten och diskussionen kring alltihop. Men tänkte göra en halvfuling och presentera lite värden. Dom har jag dock mätt upp via Dr Feickerts Adjust+. Testskivan är i samtliga fall en DIN Testskiva för svajmätning (minns inte DIN numret nu). Det är i samtliga fall kopplat ifrån skivspelare in i transistorbestyckade DC-kopplade försteg utan eventuella subsoniska filter. Därefter är signalen körd in i datorns ljudkort. Jag har försökt göra ett antal mätningar på samma objekt för att utesluta eventuella tillfälligheter. Detta är en inte alla mätningar jag gjort, vissa har jag plockat bort. Man ska också ha i åtanke att skivspelare är individer och att olika exemplar av samma modell kan skilja något trots att det inte är något "fel" på dom. Svajet är DIN IEC 386 2 Sigma vägt samt filtrerat vid 0,55Hz. 1. Micro Seiki SX-777 Air = 0,019 % 2. Technics SL-1510 = 0,022% 3. Marantz Esotec TT-1000 = 0,0229% 4. Sony PS-8750 = 0,0232% 4. Technics SL-1000MKIIP = 0,0232% 6. Technics SL-1025 = 0,0238% (din gamla Bebop) 7. Technics SL-1210 MK2 = 0,0283% 8. Dual CS-731Q = 0,0289% 8. Pioneer PL-L1000 = 0,0289% 10. Technics SL-1200MK2 = 0,0292% 11. Technics SL-1200MK2 = 0,0295% 12. Kuzma Stabi Reference = 0,0295% 13. Kenwood KD-500 = 0,0302% (Bebops) 14. Technics SL-150 MK2 = 0,0308% 14. Thorens TD-309 = 0,0308% (verkar suspekt bra) 16. Luxman PD-350 = 0,0314% 17. Kuzma Stabi XL2 = 0,0317% 18. Technics SL-1200 Mk2 = 0,0362% 19. Technics SL-3310 = 0,0371% 20. Lenco L-75 = 0,039% (moddad med dubbla stackade tallrikar) 21. Kuzma Stabi S = 0,0432% 22. Denon DP-47F = 0,0438% 23. Marantz 6300 = 0,0473% 24. Thorens TD-124/II = 0,048% 25. Nottingham Interspace = 0,0486% 26.Clearaudio Concept = 0,0530% 27. Rega P5 + TTPSU = 0,0578% 28. Thorens TD-160 MKII = 0,0657% 29. Audio Technica AT-LP1240 = 0,0708% (verkar lida av hög andel flutter) MvH Carl Det förefaller som de flesta spelare du testat har lågt svaj och då man kanske inte exakt kan veta var hörbarhetsgränsen kan ligga. Vid 0,02% kan man anta att det inte hörs. Men vid 0,05% eller 0,07% kanske det blir hörbart och störande? I sådant fall så har Clearaudio hamnat i bottenstriden och då förefaller det finnas ett problem. Min spelare har en betydligt tyngre skivtallrik än vad Concepten har så detta bör påverka. Jag skall se om jag kan finna en metod för egen del som kan visa mer exakt vad som händer. PlatterSpeed verkar i vart fall enligt min uppfattning inte helt tillförlitlig, så kanke en investering i Dr. Feikerts Adjust+ program skulle vara intressant även för att mäta andra parametrar som påverkar ljudkvaliteten än just svaj. Jag tänker naturligtvis på pickupinställningar som jag själv upplevt som skillnader. Tyvärr tenderar mätutrustning bli engångs- eller i vart fågångsanvända. Har min akustikmätningsutrustning stående i ett skåp sedan ett tag och den har väl gjort den nytta den skall göra men kanske inte mer? Calm Quote
calle_jr Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Jag är inne på samma linje calm, att under en viss nivå så kommer skillnaderna mellan olika drivverk drunkna i de nivåer man får ändå med vanliga LP. Jag tycker svaj är en viktig egenskap, men tråden startade lite mysko och man kunde få uppfattningen att det var det allenarådande för skivspelare. Det liknade en liknande diskussion vi hade om kanalseparation hos pickuper. 32dB är liksom bra nog Hur som, all heder till Adagio som lyfter intressanta ämnen. Det är upp till oss andra att också bidra. Tyvärr tenderar mätutrustning bli engångs- eller i vart fågångsanvända.Kanske gå ihop några sthlmare och köpa en licens tillsammans? Quote
Taxmannen Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 On topic, men en annan frågeställning. Jag har insett att, i alla fall med de pickuper jag haft i min ägo senare år, möjligheten att kunna ställa in azimuth är viktig och traditionella rekommendationer om att ha huset parallellt med skivtalriken inte nödvändigtvis ger bäst resultat. Att azimuth inte går att ställa in på min gamla Thoréns jag köpte för några tusenlappar för 30 år sen kan jag förstå och acceptera, men jag blev förvånad när jag läste en test av en dyr Rega i senaste H&M där Azimuth (och för all del även VTA) inte gick att ställa in. Känns lite som att få hem en ny bil som drar lite snett men där det inte går att göra en framvagnsinställning. Hur tänkte/tänker Rega där? Quote
Adagio Posted March 14, 2016 Author Posted March 14, 2016 Håller verkligen med, det borde verkligen vara en parameter som ska gå att ställa in då det visat sig att alla pickuper inte är exakt lika. Det är väl samma med VTA? Det går inte heller att ställa in på rega? Iofs med brickor o annat pill men inte smidigt. Quote
Vinylcalle Posted March 14, 2016 Posted March 14, 2016 Det förefaller som de flesta spelare du testat har lågt svaj och då man kanske inte exakt kan veta var hörbarhetsgränsen kan ligga. Vid 0,02% kan man anta att det inte hörs. Men vid 0,05% eller 0,07% kanske det blir hörbart och störande? I sådant fall så har Clearaudio hamnat i bottenstriden och då förefaller det finnas ett problem. Min spelare har en betydligt tyngre skivtallrik än vad Concepten har så detta bör påverka. Jag skall se om jag kan finna en metod för egen del som kan visa mer exakt vad som händer. PlatterSpeed verkar i vart fall enligt min uppfattning inte helt tillförlitlig, så kanke en investering i Dr. Feikerts Adjust+ program skulle vara intressant även för att mäta andra parametrar som påverkar ljudkvaliteten än just svaj. Jag tänker naturligtvis på pickupinställningar som jag själv upplevt som skillnader. Tyvärr tenderar mätutrustning bli engångs- eller i vart fågångsanvända. Har min akustikmätningsutrustning stående i ett skåp sedan ett tag och den har väl gjort den nytta den skall göra men kanske inte mer? Calm Vart eventuellt gränsen går är svårt att säga. Det kommer dels bero på musiken men också vad för typ av svaj det är. Man brukar anse att snabba hastighetsförändringar (flutter) är mer hörbara än långsamma hastighetsförändringar som t.ex. den som alla inte 100% korrekt centrerade skivor har. Rent teoretiskt bör en skivtallrik med högt tröghetsmoment (dvs mycket vikt i hög hastighet = i en skivtallriks periferi) tillsammans med en svag motor eller koppling mellan motor och skivtallrik vara bra. Den senare delen kan man möjligen byta mot en motor med väldigt jämn gång. Det är då omöjligt att få snabba hastighetsförändringar. Det har genom åren funnits fantastiskt många intressant och kluriga lösningar på hur man på bästa sättet löser dom här problemen. Angående att många spelare i listan jag presenterade hade goda värden så håller jag med. Ingen av dom bör ha några störande problem (utom möjligen AT-LP1240 då den har mycket högfrekventa komponenter). Jag har mätt upp betydligt sämre resultat sämsta tror jag ligger runt 0,3%. MvH Carl Quote
Recommended Posts