Jump to content

Om skivspelares hastighetsvariation mm (nytt namn då det nu finns en verkligt stor tråd om skivspelare)


Adagio

Recommended Posts

On topic, men en annan frågeställning. Jag har insett att, i alla fall med de pickuper jag haft i min ägo senare år, möjligheten att kunna ställa in azimuth är viktig och traditionella rekommendationer om att ha huset parallellt med skivtalriken inte nödvändigtvis ger bäst resultat. Att azimuth inte går att ställa in på min gamla Thoréns jag köpte för några tusenlappar för 30 år sen kan jag förstå och acceptera, men jag blev förvånad när jag läste en test av en dyr Rega i senaste H&M där Azimuth (och för all del även VTA) inte gick att ställa in. Känns lite som att få hem en ny bil som drar lite snett men där det inte går att göra en framvagnsinställning. Hur tänkte/tänker Rega där?

Då är det väl värre att köpa en SME V och lida av samma problem?

Det hela bygger på en övertro på att en arm utan några "skarvar" skulle vara betydligt bättre. Men i slutändan så silar man mygg och sväljer kameler.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Det hela bygger på en övertro på att en arm utan några "skarvar" skulle vara betydligt bättre.

Precis.

En del RB-armar presterar ju förvånansvärt bra i förhållande till hur de är konstruerade. Men detta är inte bra.

Man kunde teoretiskt tänka sig att göra inställningarna i tonarmsbasen, men med den tonarmsbas som finns på Rega-armar ser jag det som mycket svårt.

Link to comment
Share on other sites

Då är det väl värre att köpa en SME V och lida av samma problem?

VTA är inga problem att ställa på SME. Azimuth kan man reglera några grader:

Note: The SME IV, IV-Vi and V do not have dedicated azimuth adjustments, but their azimuth can be changed. Simply loosen the two base locking screws and, by firmly grasping the bearing housing at the back of the tonearm, you can shift the arm left-right a few degrees. While this is not a wide range of adjustment, it will be enough to correct for any minor cartridge deficiencies. Re-tightening the base locking screws will lock in the adjustments.

Källa:http://www.gcaudio.com/resources/howtos/cartbasics.html

Ortofon har på t ex Cadenzaserien en liten förhöjd kam i mitten mot pickuphuset som medger att man kan vinkla pickupen någon grad (tror det rör sig om +/- 1 grad) mot vänster eller höger när man spänner den mot pickuphuset.

Link to comment
Share on other sites

Rent teoretiskt bör en skivtallrik med högt tröghetsmoment (dvs mycket vikt i hög hastighet = i en skivtallriks periferi) tillsammans med en svag motor eller koppling mellan motor och skivtallrik vara bra. Den senare delen kan man möjligen byta mot en motor med väldigt jämn gång. Det är då omöjligt att få snabba hastighetsförändringar.

MvH Carl

Intressant tanke och teori Vinylcalle.

Det viktigaste då är att man har ett lager med otroligt låg friktion. Helst ett beröringsfritt lager. Oavsett vikt på tallriken och låg friktion i lagret så kommer den omedelbart att tappa hastighet så länge den inte har en konstant drift. Om man därtill driver den med rem så kommer den ha ett problem med en dragande part och en slackande part vilket kommer skapa ojämn gång. En del av det kan ätas upp av vikten i tallriken, det andra går ut i drivningen så som i rem, motor och fundament.

Nästa steg är att koppla motorn mot skivtallriken via ett hjul och då kommer vi osökt till mellanhjul.

Jag följer för stunden en Holländsk motsvarighet till dig Vinylcalle. Jaap Pees jobbar på Hanze Audio. Han experimenterar ganska mycket med olika typer av motorer och remmar. Just nu har han byggt och testar ut en trefasdrivning för Papst växelströmsmotor som satt på vissa Thorens TD 124. Verkar som att han nått helt fantastiska mätvärden.

Jag tänkte försöka beskriva lite av mina erfarenheter när det gäller remdrift.

Jag kan i förbifarten nämna att musik är ett av mina allra största intressen och därigenom också att lyssna. Inte att mäta.

Är ingenjör inom mekanik där en del av min tidigare yrkesbana var att konstruera remtransmissioner.

Det är inget jag gör längre men ändock så sitter kunskapen i ryggraden. Inte formler, beräkningsfall, shore-tal eller ingreppsvinklar men det grundläggande har fastnat.

Nu till remdrift.

Ett av de största hjälpmedlen i vår industrialisering. En fantastisk möjlighet att föra en kraft vidare från ett roterande hjul till ett annat och framför allt billigt. Men också en konstruktion som kan bli den största fienden.

Den största fienden är att en remdrivning har en dragande part och en slackande part. Båda sidorna kan ställa till det rejält.

Det finns givna formler och regler att följa när man konstruerar en remtransmission, som bland annat ingreppsvinkel, omslutningsvinkel och vridmoment.

För flack vinkel ger upphov till att remmen slirar.

En annan faktor är längden och specifikationen på remmen.

Specifikationen får man av leverantören av den utvalda remmen.

En annan ingrediens är vilken typ av rem man använder.

Förr i tiden använde man sig av läder. I modern tid gummi. Armerad och med olika former som kil, koggad kil, platt, platt kugg, rund, fyrkantig mm. Ja uppfinningsrikedomen har varit stor och därmed utvecklingen och användningsområdena.

Som konstruktör eftersträvar man att ha så kort frilöpande del av remmen som möjligt.

Långa fria delar skapar problem med vibration/amplituder som kan vara mycket störande och till och med skada den övrig konstruktion.

Om remmen är lång använder man en dynamisk spännrulle på slacksidan nära det minsta hjulet.

Remspaumlnnare%201.jpeg

En annan mycket viktig ingrediens i receptet är remspänning.

För lös rem fladdrar och skapar vibrationer med stor risk att den slirar. För hårt spänd skapar oljud som man allmänt kallar transmissionsljud.

Att hitta rätt är oerhört svårt och i vissa fall omöjligt då faktorer som värme, kyla, fukt, smuts tillsammans med motstånd i lager och tröghetsmassan gör att allt spelar ett spratt.

Om man därtill lägger på ett vinkelfel eller fel i höjdled mellan hjulen så är ekvationen rätt så komplicerad.

I värme sträcker sig remmen och tvärt om i kyla. Smuts skapar ojämnheter och vid fukt slirar remmen eller åtminstone tappar moment i någon del av konstruktionen. Kraftiga hastighetsökningar med för liten omslutningsvinkel eller för litet drivhjul skapar oavkortat slirning.

Här kommer ett litet utdrag från utredningen Buller skriven 1977. Hela skriften är inte helt rättvisande då man har använt sig av högre varvtal och moment, men den ger i alla fall en fingervisning. Bilder är inte medtagna då de inte fyller någon större funktion i detta fallet.

När syntetremmar utsätts för dragkraft ökar således Ijudalstringen avsevärt, om löpskiktet är av gummi, bild 1. Detta förklaras av den på dragsidan uppbyggda töjningen, som avlastats på slaksidan av remskivan, varvid gummiskiktet glider mot gjutjärnsytan hos remskivan, remmen »river». Genom den höga friktionskoefficienten (0,75- 0,9) orsakar remmen genom rivningen en betydande Ijudalstring.

Är löpskiktet på syntetremmen av kromläder erhålls betydligt lägre Ijudalstring än med gummiskiktet, eftersom ingen »riveffekt» erhålls.

Vid hög effekt och stor miljöpåkänning på remmen rekommenderas de moderna helt syntetiska pIanremmarna med löpskikt av gummi. Skall extremt tyst remdrift åstadkommas vid relativt låga effekter kan med fördel syntetremmar med löpskikt av läder väljas.

Planremmarnas Ijudalstring förändras med remhastigheten. Varje fördubbling av hastigheten ökar ljudaIstringen med 10 dB.

Nu är det inte samma sak att driva en skivtallrik som att driva hjälpapparater i ett fordon eller maskinpark men ändock kvarstår grundproblemen. Vissa saker kan man kamouflera andra är ett konstaterat faktum.

Remdrift är helt klart en bra drivning för skivspelare men jag är personligen inte så förtjust i långa, mjuka och töjbara remmar.

Link to comment
Share on other sites

Vinylcalle dömde, med kanske rätta, ut appen platterspeed.

Testade lite med appen RPM idag.

Känner mig klart tveksam till den också. Annars är stroboskopen på tre spelare fel.

När jag hade ställt in spelarna efter appen så driftar stroboskopmarkeringarna klart snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Appen RPM stämmer ej. Den är fel kalibrerad eller nåt.

Att platterspeed skulle vara dålig skulle jag dock vilja ha belägg för. Att man kan uppnå väldigt bra mätvärden med olika konstruktioner står för mig utom allt tvivel. Jag har en extremt kort, platt gummirem med AC-motor och det verkar fungera bra. En kompis har DC-motor, lång nylonlina o mycket massa, verkar också fungera bra. Trots liknande svajmätning låter de olika, kanske för många olika parametrar för att dra någon slutsats. Men jag TYCKER ändå att min låter mer framfusig och tydlig medans hans låter lite smoothare och kanske tystare.som sagtär det för många olika armar, PUs och RIAA för att kunna säga något verkligt.

Link to comment
Share on other sites

Appen RPM stämmer ej. Den är fel kalibrerad eller nåt.

Att platterspeed skulle vara dålig skulle jag dock vilja ha belägg för.

Bra då har mina misstankar stämt när det gäller RPM.

Jag har inga belägg men jag skulle misstänka att de mätningar som VinylCalle har gjort ligger närmre sanningen än en enkel mätning via en telefon.

Jag känner lite att det låter lite för enkelt att en app plus telefon skulle kunna ersätta seriös mätteknik.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört att spännrullar o liknande inte bara slätar ut gången utan på något sätt maskerar för motorn när den måste ladda på. Resultatet skulle leda till sämre ljud.

Det kan vara så. Jag har aldrig, mig veterligen, lyssnat på någon skivspelare med spännrulle.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga belägg men jag skulle misstänka att de mätningar som VinylCalle har gjort ligger närmre sanningen än en enkel mätning via en telefon.

Jag känner lite att det låter lite för enkelt att en app plus telefon skulle kunna ersätta seriös mätteknik.

Samtidigt, det enda som skiljer Adjust+ från PlatterSpeed vad gäller hastighetsmäningen är ju att man tar en linjesignal in i en dator istället för att gå omvägen över högtalare/mikrofon så jag kan inte riktigt se var för resultaten skulle vara trovärdiga från den ena, men inte från den andra metoden... Det handlar ju faktiskt bara om att sampla en ton och analysera frekvensen. Jag har ju använt båda varianterna och får i stort sett identiska värden med båda metoderna medan jag får större variationer beroende på vilken skiva jag använder.
Link to comment
Share on other sites

Samtidigt, det enda som skiljer Adjust+ från PlatterSpeed vad gäller hastighetsmäningen är ju att man tar en linjesignal in i en dator istället för att gå omvägen över högtalare/mikrofon så jag kan inte riktigt se var för resultaten skulle vara trovärdiga från den ena, men inte från den andra metoden... Det handlar ju faktiskt bara om att sampla en ton och analysera frekvensen. Jag har ju använt båda varianterna och får i stort sett identiska värden med båda metoderna medan jag får större variationer beroende på vilken skiva jag använder.

Just i det brister min kunskap :smile2:

Den enda jag kunde konstatera var att appen RPM inte stämde.

Link to comment
Share on other sites

Igår hade du bara med skivan? Det hade varit kul att göra en mätning med en annan skiva än min, jag glömde bort det under kvällen. För mycket musik att spela och ändå missades flera guldkorn.....

För att hålla mig till själva topic, alla vet ju hur illa en dåligt i ställd PU kan låta. Alltså är ju en optimal inställning av VTA, VTF och azimuth samt givetvis korrekt geometri grundläggande för ljudets kvalitet. Olika typer av armar olika PU ger därtill olika karaktärer på avspelningen. Men på något sätt tycker jag ändå det som jag förmodar är svaj, då min spelare mäter bättre än samma modell på Calles mätning. Bortsätt ev avvikelser i program mm kan man anta att min spelare innan PS ref2 mätte lite sämre än nu,I så fall, gör dessa små förbättringar en fundamental skillnad på ljudkvaliteten. Det är svårt att verkligen sätta ord på vad det är som hände, klanglösast ingen skillnad men upplevelsen och små konkreta saker som att det blev mycket enklare att höra exakt vad som händer vid ex komplexa crescendon. Tom att förmodad överstyrning/distorsion vid kraftig dynamik försvann. Mycket större skillnad mellan olika produktioner nu än innan, tidigare lät allt mer likt, en form av sameness.

Link to comment
Share on other sites

Bortsätt ev avvikelser i program mm kan man anta att min spelare innan PS ref2 mätte lite sämre än nu,I så fall, gör dessa små förbättringar en fundamental skillnad på ljudkvaliteten.

Vad står PS ref2 för?

Link to comment
Share on other sites

Att man kan uppnå väldigt bra mätvärden med olika konstruktioner står för mig utom allt tvivel. Jag har en extremt kort, platt gummirem med AC-motor och det verkar fungera bra. En kompis har DC-motor, lång nylonlina o mycket massa, verkar också fungera bra. Trots liknande svajmätning låter de olika, kanske för många olika parametrar för att dra någon slutsats. Men jag TYCKER ändå att min låter mer framfusig och tydlig medans hans låter lite smoothare och kanske tystare.som sagtär det för många olika armar, PUs och RIAA för att kunna säga något verkligt.

Jag har noterat att Kuzma använder korta platta remmar och på Kuzma Stabi M använder de en platt rem i plast. Intressant!

Det du beskriver om att din Kuzma låter mer framfusig har med stor sannolikhet att göra med de olika konstruktionerna när det gäller remmen VS nylonlinan. Jag har upplevt det själv och det var ungefär då jag började fundera lite mer över varför det låter olika mellan olika konstruktioner. Sen måste man förstå, som VinylCalle redan har skrivit, att alla skivspelare är sina egna individer. Speciellt de spelarna som byggs i små serier är inte den andra lik.

Jag kan tänka mig att det testades mer frekvent under skivspelarnas storhetstid hos de stora tillverkarna än vad de små tillverkarna förmår att göra idag.

Link to comment
Share on other sites

Igår hade du bara med skivan? Det hade varit kul att göra en mätning med en annan skiva än min, jag glömde bort det under kvällen. För mycket musik att spela och ändå missades flera guldkorn...

Ja, klantigt är bara förnamnet! Vi får hitta en tid för en djupdykning - jag är lika nyfiken som du!

Link to comment
Share on other sites

Vad står PS ref2 för?

Jo jag köpte för ett tag sedan en motorstyrning till min Kuzma. Det finns en liten tråd om den på lyssnarforum.

I korthet snålade jag från början, körde utan, köpte en HEED motorstyrning, tog mig i kragen, sålde HEED, beställde Kuzma motorstyrning, visade sig att den "billiga" motorstyrningen utgått, blev den dubbelt så dyra PS 2 ref. Men den är riktigt bra!

Den skapar två perfekta sinusvågor med varsin klass A förstärkare på 20W som matar motorns faser. Dvs ingen passiv delning.

Link to comment
Share on other sites

Jo jag köpte för ett tag sedan en motorstyrning till min Kuzma. Det finns en liten tråd om den på lyssnarforum.

I korthet snålade jag från början, körde utan, köpte en HEED motorstyrning, tog mig i kragen, sålde HEED, beställde Kuzma motorstyrning, visade sig att den "billiga" motorstyrningen utgått, blev den dubbelt så dyra PS 2 ref. Men den är riktigt bra!

Den skapar två perfekta sinusvågor med varsin klass A förstärkare på 20W som matar motorns faser. Dvs ingen passiv delning.

Intressant. Får kolla igenom din tråd.

Link to comment
Share on other sites

Appen RPM stämmer ej. Den är fel kalibrerad eller nåt.

Att platterspeed skulle vara dålig skulle jag dock vilja ha belägg för. Att man kan uppnå väldigt bra mätvärden med olika konstruktioner står för mig utom allt tvivel. Jag har en extremt kort, platt gummirem med AC-motor och det verkar fungera bra. En kompis har DC-motor, lång nylonlina o mycket massa, verkar också fungera bra. Trots liknande svajmätning låter de olika, kanske för många olika parametrar för att dra någon slutsats. Men jag TYCKER ändå att min låter mer framfusig och tydlig medans hans låter lite smoothare och kanske tystare.som sagtär det för många olika armar, PUs och RIAA för att kunna säga något verkligt.

Håller på och läser igenom alla nya inlägg men känns som jag tappar svar på vägen om jag inte svarar i tur ordning på saker.

Kritiken mot platterspeed bygger på att jag tycker att repeterbarheten har varit för dålig. Jag har helt enkelt fått för stor variation på mätningar direkt efter varandra och liknande.

Jag upptäckte även ett fel i programmet som gjorde att mätningarna inte alls stämde. Det är dock åtgärdat sedan jag påtalade det (senaste uppdateringen).

Link to comment
Share on other sites

VTA är inga problem att ställa på SME. Azimuth kan man reglera några grader:

Note: The SME IV, IV-Vi and V do not have dedicated azimuth adjustments, but their azimuth can be changed. Simply loosen the two base locking screws and, by firmly grasping the bearing housing at the back of the tonearm, you can shift the arm left-right a few degrees. While this is not a wide range of adjustment, it will be enough to correct for any minor cartridge deficiencies. Re-tightening the base locking screws will lock in the adjustments.

Källa:http://www.gcaudio.com/resources/howtos/cartbasics.html

Ortofon har på t ex Cadenzaserien en liten förhöjd kam i mitten mot pickuphuset som medger att man kan vinkla pickupen någon grad (tror det rör sig om +/- 1 grad) mot vänster eller höger när man spänner den mot pickuphuset.

Intressant tanke och teori Vinylcalle.

Det viktigaste då är att man har ett lager med otroligt låg friktion. Helst ett beröringsfritt lager. Oavsett vikt på tallriken och låg friktion i lagret så kommer den omedelbart att tappa hastighet så länge den inte har en konstant drift. Om man därtill driver den med rem så kommer den ha ett problem med en dragande part och en slackande part vilket kommer skapa ojämn gång. En del av det kan ätas upp av vikten i tallriken, det andra går ut i drivningen så som i rem, motor och fundament.

Nästa steg är att koppla motorn mot skivtallriken via ett hjul och då kommer vi osökt till mellanhjul.

Jag följer för stunden en Holländsk motsvarighet till dig Vinylcalle. Jaap Pees jobbar på Hanze Audio. Han experimenterar ganska mycket med olika typer av motorer och remmar. Just nu har han byggt och testar ut en trefasdrivning för Papst växelströmsmotor som satt på vissa Thorens TD 124. Verkar som att han nått helt fantastiska mätvärden.

Jag tänkte försöka beskriva lite av mina erfarenheter när det gäller remdrift.

Jag kan i förbifarten nämna att musik är ett av mina allra största intressen och därigenom också att lyssna. Inte att mäta.

Är ingenjör inom mekanik där en del av min tidigare yrkesbana var att konstruera remtransmissioner.

Det är inget jag gör längre men ändock så sitter kunskapen i ryggraden. Inte formler, beräkningsfall, shore-tal eller ingreppsvinklar men det grundläggande har fastnat.

Nu till remdrift.

Ett av de största hjälpmedlen i vår industrialisering. En fantastisk möjlighet att föra en kraft vidare från ett roterande hjul till ett annat och framför allt billigt. Men också en konstruktion som kan bli den största fienden.

Den största fienden är att en remdrivning har en dragande part och en slackande part. Båda sidorna kan ställa till det rejält.

Det finns givna formler och regler att följa när man konstruerar en remtransmission, som bland annat ingreppsvinkel, omslutningsvinkel och vridmoment.

För flack vinkel ger upphov till att remmen slirar.

En annan faktor är längden och specifikationen på remmen.

Specifikationen får man av leverantören av den utvalda remmen.

En annan ingrediens är vilken typ av rem man använder.

Förr i tiden använde man sig av läder. I modern tid gummi. Armerad och med olika former som kil, koggad kil, platt, platt kugg, rund, fyrkantig mm. Ja uppfinningsrikedomen har varit stor och därmed utvecklingen och användningsområdena.

Som konstruktör eftersträvar man att ha så kort frilöpande del av remmen som möjligt.

Långa fria delar skapar problem med vibration/amplituder som kan vara mycket störande och till och med skada den övrig konstruktion.

Om remmen är lång använder man en dynamisk spännrulle på slacksidan nära det minsta hjulet.

Remspaumlnnare%201.jpeg

En annan mycket viktig ingrediens i receptet är remspänning.

För lös rem fladdrar och skapar vibrationer med stor risk att den slirar. För hårt spänd skapar oljud som man allmänt kallar transmissionsljud.

Att hitta rätt är oerhört svårt och i vissa fall omöjligt då faktorer som värme, kyla, fukt, smuts tillsammans med motstånd i lager och tröghetsmassan gör att allt spelar ett spratt.

Om man därtill lägger på ett vinkelfel eller fel i höjdled mellan hjulen så är ekvationen rätt så komplicerad.

I värme sträcker sig remmen och tvärt om i kyla. Smuts skapar ojämnheter och vid fukt slirar remmen eller åtminstone tappar moment i någon del av konstruktionen. Kraftiga hastighetsökningar med för liten omslutningsvinkel eller för litet drivhjul skapar oavkortat slirning.

Här kommer ett litet utdrag från utredningen Buller skriven 1977. Hela skriften är inte helt rättvisande då man har använt sig av högre varvtal och moment, men den ger i alla fall en fingervisning. Bilder är inte medtagna då de inte fyller någon större funktion i detta fallet.

När syntetremmar utsätts för dragkraft ökar således Ijudalstringen avsevärt, om löpskiktet är av gummi, bild 1. Detta förklaras av den på dragsidan uppbyggda töjningen, som avlastats på slaksidan av remskivan, varvid gummiskiktet glider mot gjutjärnsytan hos remskivan, remmen »river». Genom den höga friktionskoefficienten (0,75- 0,9) orsakar remmen genom rivningen en betydande Ijudalstring.

Är löpskiktet på syntetremmen av kromläder erhålls betydligt lägre Ijudalstring än med gummiskiktet, eftersom ingen »riveffekt» erhålls.

Vid hög effekt och stor miljöpåkänning på remmen rekommenderas de moderna helt syntetiska pIanremmarna med löpskikt av gummi. Skall extremt tyst remdrift åstadkommas vid relativt låga effekter kan med fördel syntetremmar med löpskikt av läder väljas.

Planremmarnas Ijudalstring förändras med remhastigheten. Varje fördubbling av hastigheten ökar ljudaIstringen med 10 dB.

Nu är det inte samma sak att driva en skivtallrik som att driva hjälpapparater i ett fordon eller maskinpark men ändock kvarstår grundproblemen. Vissa saker kan man kamouflera andra är ett konstaterat faktum.

Remdrift är helt klart en bra drivning för skivspelare men jag är personligen inte så förtjust i långa, mjuka och töjbara remmar.

Det är spännande att prata om låg friktion då det precis som med allt annat råder delade meningar kring det. Om du tittar på t.ex. EMT (930 och förmodligen 927 med varianter) och Dr Feickert så har båda valt att ha ett visst motstånd inbyggt. Tanken är helt enkelt att motorn ska ha ett visst motstånd för att inte hamna i en situation där den så att säga slutar applicera kraft och invänta att hastigheten saktar ner men därefter slå igång igen när hastigheten blivit tillräckligt låg. Du får i ett sådant scenario en variation i hastighet. Liknande är ju teorin som Fletcher och Notingham har med en så svag motor att den enbart klarar av att snurra skivtallriken i rätt hastighet men inte mer.

Det där med remmar är också intressant. Det finns många olika typer av tankar även där. Det vanligaste är dock en enkel gummirem. Men det finns även olika typer av snören/linor där tankarna handlat om allt ifrån att remmens massa skulle ha en negativ påverkan till att den låga elasticiteten är av godo. Det enda resultat jag sett har varit nerslående. Inte minst är problemet att du på något vis måste sammanfoga linan inte sällan med en knut. Ett alternativ till detta är Micro Seikis aramidfiber remmar. Dom är oelastiska samt helt symmetriska i sammansättning m.m. Det är dock en typ av rem som kräver att motorn går att flytta då du annars har svårt att få den på plats (det är redan svårt nog). Ytterligare en variant är Well Tempered (dom klassiska ursprungliga) där remmen ska vridas ett halvt varv mellan motorn och tallriken. Det ska göra att även den undviker att hamna i självsvängning och liknande.

Jag har hört att spännrullar o liknande inte bara slätar ut gången utan på något sätt maskerar för motorn när den måste ladda på. Resultatet skulle leda till sämre ljud.

Det låter som något som kommer ifrån någon som säljer en skivspelare utan spännrullar skulle säga.

Givetvis kan det innebära mer problem när du har fler rörliga delar men konceptet bör kunna vara bra.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Igår hade du bara med skivan? Det hade varit kul att göra en mätning med en annan skiva än min, jag glömde bort det under kvällen. För mycket musik att spela och ändå missades flera guldkorn.....

För att hålla mig till själva topic, alla vet ju hur illa en dåligt i ställd PU kan låta. Alltså är ju en optimal inställning av VTA, VTF och azimuth samt givetvis korrekt geometri grundläggande för ljudets kvalitet. Olika typer av armar olika PU ger därtill olika karaktärer på avspelningen. Men på något sätt tycker jag ändå det som jag förmodar är svaj, då min spelare mäter bättre än samma modell på Calles mätning. Bortsätt ev avvikelser i program mm kan man anta att min spelare innan PS ref2 mätte lite sämre än nu,I så fall, gör dessa små förbättringar en fundamental skillnad på ljudkvaliteten. Det är svårt att verkligen sätta ord på vad det är som hände, klanglösast ingen skillnad men upplevelsen och små konkreta saker som att det blev mycket enklare att höra exakt vad som händer vid ex komplexa crescendon. Tom att förmodad överstyrning/distorsion vid kraftig dynamik försvann. Mycket större skillnad mellan olika produktioner nu än innan, tidigare lät allt mer likt, en form av sameness.

Här kommer du in på 2 saker jag skulle vilja sammanfläta. Den första om hur viktiga inställningarna av pickupen är. Där håller jag givetvis med. Även om vi nog på vissa parametrar är väl petiga, i slutänden är det alltid en kompromiss vilket inte minst alla olika geometrier för överhäng/vridningvinkel bekräftar.

Jag har tidigare alltid använt mig av Dr Feickerts egna testskiva när jag använt Adjust+ för justering av Azimuth. Jag har många gånger blivit imponerad av det stora lyft ljudet fått efter färdig justering. Jag läste för ett tag sedan ett inlägg på forumet där Calle jr påpekade att han även använde Ultimate Analogue Test disc (tror den heter ungefär så) då den var mer välgjord. Just i samma veva hade jag fått min Ortofon Cadenza Bronze nyrenoverad och höll på att justera in den. Jag hade först justerat in den med Adjust+ skivan när jag provade med Ultimate skivan och upptäckte att resultatet inte alls stämde överens med den. När jag justerade in den efter Ultimate skivan så behövde jag inte längre vrida pickupen lika mycket (medurs) som jag behövt innan. Det i kombination med något bättre värden på kanalseparation gjorde att jag blev övertygad om att Ultimate var närmare sanningen.

Då kan man fråga sig varför jag tidigare alltid tyckt det blivit så bra med Adjust+ skivan. Den enkla och troliga förklaringen är att det helt enkelt var mina förväntningar och min hjärna som redan hade bestämt sig innan jag ens lyssnade.

Och utan att försöka ta bort upplevelsen som din motorsyrning haft för dig så ska man aldrig underskatta förväntanseffekter. Jag tror tyvärr inte (jag vet absolut inte) att motorstyrningen gör dom skillnader som du hör. Jag tror överhuvudtaget att motorstyrningen har väldigt liten effekt på prestandan.

Men jag skulle gärna se någon som kunde visa ett exempel där en motorstyrning påtagligt bättrat prestandan (någon typ av mätresultat).

Till din Stabi S går det även köpa en extra skivtallrik. När Hifinews gjorde mätningar av svajet med 1 eller 2 skivtallrikar så blev resultatet kraftigt försämrat med 2 stycken.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

Jag har ingen lust att meka isär i motorhuset för att mäta. Men bara det faktum att motorn nu inte vibrerar det allra minsta från att tydligt vibrerat, om än lite. Så är ju den förbättringen oändlig, om den sedan påverkar ljudligt kan jag inte utan meka bevisa, men förbätringen är mer påtaglig än placeboeffekten kan vara, tror jag.

Intressant med tallrikarna. Det ska jag mäta iaf någon gång. Jag får iofs ändra VTA mm men det skulle vara intressant.

Link to comment
Share on other sites

Placeboeffekten kan vara mycket stor och tyvärr är ingen av oss immuna. Men det är en annan diskussion som vi inte behöver fortsätta här.

Har du dubbla tallrikar? Vad jag vet körde inte Hifi News med någon motorstyrning i det testet och möjligen skulle man kunna tänka sig att det faktiskt skulle kunna vara en fördel just när det gäller att det blir en klart tyngre last som motorn ska kontrollera. Men bara en spekulation. Kan ju även vara så att något gjordes fel i deras test men man borde ju göra en del extra koll när man märker att en uppgradering istället gav negativt resultat.

MvH Carl

Link to comment
Share on other sites

I den senaste artikeln om stabiS i hifinews framgår iaf att de tycker att dubbeltalriken ger en klar ljudmässig förbättring?

http://www.hifinews.co.uk/news/article/kuzma-stabi-s-12-pound;3880/9075

Men det står också att den extra vikten får motorn att kämpa extra, speciellt vid uppstart.

Det är fullt möjligt att kuzmans motorstyrning ger en bättre effekt av den dubbla tallrikslösningen? Jag tycker inte att motorn "låter" eller kämpar vid uppstart. Inte om man ställer motorhuset på "rätt " avstånd. Har själv märkt att det gör rätt stor skillnad. Inte minst hastigheten påverkas av remmens spänning.

Link to comment
Share on other sites

möjligen skulle man kunna tänka sig att det faktiskt skulle kunna vara en fördel just när det gäller att det blir en klart tyngre last som motorn ska kontrollera.

Helt klart! Dubbel tröghet, mindre svaj.

Jag skulle vilja tillskriva tur, tillfällighet, erfarenhet och materialkänsla minst lika stor betydelse som placebo.

Och det finns några stycken här i landet som helt enkelt har en jäkla känsla för att få till det otroligt bra. Även med enklare medel.

Det är inte alltid så enkelt att förklara varför, men det är min erfarenhet.

Link to comment
Share on other sites

Fick först lite 1:sta april vibbar men det här verkar vara "paw-rihk-tit"

http://www.digitalmusicnews.com/2016/03/15/high-definition-vinyl-will-soon-become-a-reality/

På något sätt känns det lite som att gå över ån efter vatten i o m att processen involverar om en datorgenererad 3d-bild av spåret. Med en juste DAC i racket borde det väl vara smartare att göra den omvandlingen hemma från en högupplöst fil istället för att gå omvägen över en "digital vinylskiva"!? Jag är inte renlärig och har ett flertal vinylskivor som mastrats från digitala original, men jag kan svårligen plocka ut någon som jag tycker låter bättre än sin digitala motsvarighet på fil/CD.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nja. StabiS är ju ingen ungdom. Vad jag menade var bara att de mäter mer svaj, så jag letade och då hittade jag den senaste artikeln om stabiS som de skrivit och då var de positiva till just dubbeltallriken......motsägelsefullt! Jag har dock inte hittat de där mätningarna.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...