Adagio Posted March 9, 2016 Posted March 9, 2016 (edited) Jag startade en sådan här tråd på ett grannforums vinylavd. Jag tänkte att det finns intressanta spelare på detta forum också, tanken är ett litet uppslagsverk med bild på spelare med bifogad skärmdump från en mätning med dr Feikerts app SpeedPlatter. En kopia på trådens början nedan: En liten kul bildtråd, samt såväl litet uppslagsverk över prestanda och ett visst mått av tävlingsinslag såklart, detta är ju materialsport! Tanken är simpel. En bild på din spelare med bifogad dr Feikert-mätning med appen PlatterSpeed. Jag är fullt medveten om att en dyl mätning inte säger hela sanningen om ljudet, långt därifrån, det är ändå kul tycker iaf jag. Jag är först ut och visar principen/idén. KUZMA STABI S, motorstyrning KUZMA PS ref 2.. Edited November 1, 2016 by Adagio Quote
Adagio Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 Tanken är att man ska kunna dels kolla olika spelares mätbara skilnader. I den andra tråden finns även en spekulation om varför olika typer av drivning ger så olika resultat. Det vore kul om en liknade diskussion kunde utvecklas även här. Fram med telefoner o testskivor så kör vi. Detta är utan tvekan en materialsport. ; ) Quote
Adagio Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 För enkelheten skull, att läsa o jämföra borde mätningen vara lika lång. Quote
Adagio Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 Det vore verkligen kul att se lite mätningar bl.a. på en viss clearaudio med och utan roadrunner inkopplad! Här finns ju en rad riktigt fina spelare representerade så kör. Det är ju massor av andra parametrar som gör helheten ljudmässigt så en sådan här mätning är väl bara typ 0-200km/h mätning av en bil. Det säger någonting om prestandan, något grundläggande men inget om helheten. Så det finns ingen anledning vara blyg. Quote
UffeZ Posted March 9, 2016 Posted March 9, 2016 Intressant tråd men det kräver väl att man har en Dr Feikertskiva också eller? Intressant att diskutera olika drivningar också. Quote
Adagio Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 Ja eller någon annan testskiva med 3150hz. Appen är gratis iaf i basutförandet, med wow tillkommer en kostnad på hela 80-90kr. En testskiva bör man iaf ha om man har vinylspelare, så man vet vad tusan man håller på med. Det är ju inte "fire and forget" som gäller. Quote
calm Posted March 9, 2016 Posted March 9, 2016 Det vore verkligen kul att se lite mätningar bl.a. på en viss clearaudio med och utan roadrunner inkopplad! Här finns ju en rad riktigt fina spelare representerade så kör. Det är ju massor av andra parametrar som gör helheten ljudmässigt så en sådan här mätning är väl bara typ 0-200km/h mätning av en bil. Det säger någonting om prestandan, något grundläggande men inget om helheten. Så det finns ingen anledning vara blyg. Säkert intressant men vad är det som säger att denna mätning skulle ha större precision än Roadrunnern? Hur sker överföringen mellan mätapp/iPhone och spelaren? Krävs det någon form av inkoppling på phonokabeln eller hur sker detta? Alltid roligt att testa olika metoder. Jag kan säga att jag numera efter byte av nätdel och kablage är helnöjd med Phoenixen/Roadrunnern. Brummet har helt försvunnit. Skillnaden i upplevt svaj är inte imaginär vid långsamma pianostycken utan högst påtaglig. Sedan om orsaken som i min värld är tydlig före och efter P/R beror på svaj eller annat så är det totalt ointressant för mig. Jag brukar inte stirra mig blind på varvräknaren i bilen heller. Det är körkänslan liksom ljudkvaliteten som räknas, dessa sitter inte i mätinstrumenten. Calm Quote
Adagio Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 (edited) Man mäter ju via micken på sin iPhone motsv, jag är bara nyfiken på hur skillnaderna ser ut. En kompis väger lite att ev köpa just roadrunner eller motsv Kuzma PS ref 2. Detta motsvarar som sagt 0-/200km/h och kanske 200-0 men säger mycket riktigt inget om körkänslan eller väghållning, lastförmåga, comfort, bränsleförbrukning mm. Men nu är det dragracing! Kolla in tråden på grannforumet, det blir intressant när man börjar analysera just olika drivningar, massa vs lätthet. En eller två motorer, remmar mm. Det blev skillnad när jag bytte rem! Bara en sån sak som jag inte trodde var såå himla viktig så länge den var hel o ren. Det kan bli intressant, kom igen nu. Edited March 9, 2016 by Adagio Quote
UffeZ Posted March 9, 2016 Posted March 9, 2016 Ja eller någon annan testskiva med 3150hz. Appen är gratis iaf i basutförandet, med wow tillkommer en kostnad på hela 80-90kr. En testskiva bör man iaf ha om man har vinylspelare, så man vet vad tusan man håller på med. Det är ju inte "fire and forget" som gäller. Jag förstår att det behövs en testskiva men det framgick inte i inledningen. Quote
Adagio Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 Calm> Det är väl väldigt lätt att köra med eller utan roadrunner? Såg någon video på Bobs sida. Det vore kul att se mätningen, jag är högst övertygad om att mätningen har tillräcklig precision för att detektera minsta förändring och att det med all tydlighet kommer synas med och utan roadrunner. Och nu vill jag se lite tillskott från fler, jag vet ju att ni kan. Quote
UffeZ Posted March 9, 2016 Posted March 9, 2016 Jag har giltigt förfall. Ryggskott:-( Det är inte säkert att alla har tillgång till en testskiva. Skivspelaren är kanske inställd av en vän. Quote
Adagio Posted March 9, 2016 Author Posted March 9, 2016 Det är giltigt! Vi får väl se om det finns någon som hakar på. I tvillingtråden har vi redan fått in såväl den legendariska technic SL-1210 som orbe och en utlovad lenco, vilket ger en rad olika karaktärer och konstruktioner. Quote
calm Posted March 9, 2016 Posted March 9, 2016 Calm> Det är väl väldigt lätt att köra med eller utan roadrunner? Såg någon video på Bobs sida. Det vore kul att se mätningen, jag är högst övertygad om att mätningen har tillräcklig precision för att detektera minsta förändring och att det med all tydlighet kommer synas med och utan roadrunner. Och nu vill jag se lite tillskott från fler, jag vet ju att ni kan. Egentligen är det mer intressant att testa före och efter med hela kitet Phoenix och Roadrunnern eftersom jag tycker de hör ihop. Phoenixen gör grovjobbet och Roadrunnern finliret. Får se om jag får lust att ladda ner appen och i sådant fall addera wow som jag ser som mer intressant. Calm Quote
Vinylcalle Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Jag tycker att det hela kan vara ett trevligt inslag och jag kanske bidrar med några resultat själv (har inte mina testskivor hemma just nu). Men det finns ett mycket stort problem. Resultatet är helt beroende av testskivan som används, jag har testskivor där det skiljer 0,1% bara i att själva skivan är för dåligt gjord. Den sämsta jag testat är tyvärr ett dåligt ex av Dr Feickerts 7 tummare (helt skev). Det räcker alltså inte på långa vägar att man har samma typ av testskiva, man måste ha samma exemplar. Möjligen om någon annan har samma mätskiva ifrån tyska DIN-institutet som mig att det skulle gå då dessa hade hårda krav som behövde uppfyllas. Ett annat problem är att Platterspeed appen inte verkar helt pålitlig av vad jag har sett. Här finns ett gratisprogram som jag provat. Hur bra det är vet jag dock inte heller. http://www.ant-audio.co.uk/index.php?cat=post&qry=library Koppla sedan t.ex. försteg in i datorns line/mic-ingång. MvH Carl Quote
Vinylcalle Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Det är ingen tvekan att Roadrunners prestanda bör gå att mäta upp om den nu gör vad den påstår. MvH Carl Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Äsch vill man inte publicera en mätning så behöver man ju inte det, ingen press på så vis. Det är mest att jag är nyfiken på hur olika konstruktioner ev påverkar en av de få mätbara skillnaderna på själva verket. OK alla testskivor är inte exakt lika men om de håller för en okulärbesiktning så är de nog inom ramen för detta ovetenskapliga projekt. Btw man accepterar väl inte en defekt testskiva? Det är ju fruktansvärt kontraproduktivt! Det är bara att reklamera. Alfa GTV har mätit på tre olika spelare med samma app/telefon och skiva. Resultaten påvisar att skillnaderna mellan spelarna är så stora att ev fel på skivan inte är relevant. Man kan med all tydlig klarhet se hur olika de är. En intressant grej är just hur liknande konstruktioner har liknande karaktäristiska egenskaper. Tänker på rem vs direktdrivet. Hade varit kul med fler jämförelser här också, så det fanns lite underlag för spekulation. En rätt typisk grej är hur konstant kurvorna beter sig hos en direktdriven maskin och hur fladdrigt en renskriven beter sig. Även om remmarna hittills mäter mycket bättre så ser de minst sagt analogis ut. Det kanske var fel av mig att antyda en liten tävlingsinstinkt hos mig det var mer en liten humoristisk blinkning. Tyvärr kanske det hindrade några personer att med iver o lust slänga sig in i projektet. Se det inte som prestige eller tävling, det är ju bara på kul, som vi skrivit tidigare så finns 100 andra aspekter som påverkar det ljudliga resultatet, detta är bara en. Quote
Taxmannen Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Jag har inga problem att dela med mig en mätning. Jag hade tänkt göra det redan igår, men vi hade strömavbrott mellan 19-22. Jag kan konstatera att det blir väääldigt mörkt på landet när strömmen försvinner, så tiden fördrevs med att titta på stjärnkonstellationer till tonerna av Space Oddity i lurarna. Fantastiskt vad man kan se i klart väder när inget ströljus på många kilometer stör Bilderna nedan visar hur som helst en färsk mätning från min Spiral Grove. Precis som Vinylcalle skriver så varierar det mycket mellan olika skivor, och det handlar nog inte bara om att okulärbesiktiga och reklamera en dålig skiva. Jag har två ex av DrFeickerts 7"-skiva, och den första jag fick var så centrerad att jag trodde att puppan skulle spåra ur varvid den reklamerades och jag fick en ny. Den ser bra ut, men mäter ändå sämre än min 12" skiva som kom med Adjust+. Jag har dessutom en testskiva från Analogue Productions och den ligger någonstans i mitten. Kan det vara så att var på skivan spåret ligger också påverkar? På Analogue Productions är det sista spåret på sidan medan det på Adjust+ är det första spåret Oavsett, min slutsats är precis som Calles att skall man jämföra så skall man helst göra det med samma skiva! Räkna med att jag tar med min skiva till dig när vi ses så att vi får se vad din Kuzma egentligen går för! Quote
UffeZ Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Jag håller med Calle. Tråden är ett mycket bra inslag i debatten om skivspelare. Speciellt nu när fler och fler köper på sig en ny skivspelare. Ibland för stora investeringar. Att mätmetoden inte är absolut exakt är ett problem men den ger i alla fall en fingervisning åt vilket håll det lutar. Jag tror att tråden kan ge råd och riktning både för konsumenten som för distributören/ butiken som skall ge råd och sälja skivspelaren. Det är oerhört populärt att tweaka sin anläggning som att byta kablar, hitta det rätta underlaget, akustikreglera och allt mellan himmel och jord för att få anläggningen att låta/bli bättre. Om inte grundfundamentet är tillräckligt bra så spelar det inte någon roll vad man adderar i kjedjan för att nå sina mål. Det är som Adagio skriver, att tråden kan handla om allt runt skivspelare. Allt från olika drivningar och koncept. Tunga tallrikar till lätta tallrikar. Direktdrift till remdrift och allt däremellan med dess fördelar och nackdelar. Inte minst remmar som har gått från platta remmar till idag ofta runda mjuka remmar, Kuzma undantagen. Fast installation av remdrivning till fristående motortorn där brukaren själv får avgöra vilken remspänning som är optimal. Sen gäller det lagerhus, axel, lagermaterial och inte minst oljan. Många fyller lagerhuset med olja i tron att det gör verket mer lättdrivet. Blir det mindre friktion? Motorer och inte minst regulatorer som ex. Roadrunner och Phoenix intresserar mig själv väldigt mycket. En eller två eller fler motorer. Vad påverkar det. Armar är ett stort ämne och dess matchning. Där finns det en mängd olika koncept att fundera över och inte minst pickuper. Vad skall man välja och varför. Om jag vill spela mono hur väljer man? Om olyckan är framme och man skadar nålen. Hur gör man? Köper nytt eller lämnar in den på reperation? Sen finns det ju kedjan från pickup och vidare. Det har redan berörts på ett förtjänstfullt sätt på forumet men det kan vara bra om man samlar allt på ett ställe. Olika Step up's, SUT (Step up transformers), Riaa. Rör eller transistorstyrt. Jag har säkerligen glömt en hel del men ämnet är stort och för många intressant. Är det någonstans man kan tweaka eller skall hålla ordning på så är det i grundfundamentet. Jag kommer att bidra men då mest med mellanhjulsspelare. Där har jag alla möjligheter att tweaka för att få den jämnaste gången och minsta hastighetsavvikelsen, pga att det är många ingående komponenter som kan störa rejält för ett bra resultat. Det kommer bli mätningar på Thorens TD 124, Lenco L70, Lenco L 75, Lenco L 78 och förmodligen även Garrard 401. Kanske slänger jag med mätning på Technics SL-1100 också. Jag kommer säkerligen bidra med att skriva lite om remdrift och dess fördelar och nackdelar då jag har ett förflutet inom utveckling av remtransmissioner. Allt handlar om tid vilket det är ont om tidvis. Mvh Uffe Quote
Rydberg Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 OT Jag är ingen expert på svensk grammatik men den där särskrivningen gör verkligen ont i ögonen. Skivspelardragrace skulle det har skrivits på svenska. Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Vad bra timing för strömavbrott, ingen matlagning eller motsv bara stjärnhimmel, fint. Vi firade jul i Norrland för några år sedan, fantastisk stjärnhimmel. Jag såg Vintergatan på ett så tydligt sätt som jag aldrig sätt det tidigare. Typiskt remdrift på Spral va? Men riktigt fina värden. Den har inte samma oscillerande störning som man kan ana i min Kuzma och i Michell Orbe. Undrar vad den beror på, remmen? Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Ok Rydis! Men Drag race är engelska så det blev en kompromiss. Quote
Taxmannen Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 OT Jag är ingen expert på svensk grammatik men den där särskrivningen gör verkligen ont i ögonen. Skivspelardragrace skulle det har skrivits på svenska. Jag hade också problem med särskrivningar tidigare men jag gick till en mörk hårig sjuk sköterska som hjälpte mig. Hon ordinerade en skum tomte till frukost och en kul glass till lunch ;-) Quote
Rydberg Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 (edited) Ok Rydis! Men Drag race är engelska så det blev en kompromiss. Det skrivs "dragrace" på svenska oavsett, det är ju ett försvenskat låneord. http://sbf.se/Sportgrenar/Dragracing/ Taxmannen> Edited March 10, 2016 by Rydberg Quote
calm Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Jag har inga som helst problem att visa mätvärden men det är viktigt att analysera vad man mäter. I mitt fall så handlar mycket om vad som körs in i utrustningen i form av nätspänning och felfrekvenser och då borde detta instrument och en sådan mätning vara mer relevant. https://www.elfa.se/sv/energiloggare-1000-vac-1500-aac-fluke-fluke-1738-eus/p/30028735?mailingId=1LW2DUKV-GD899E&mid=se.nl-cw1610.GA-2016-1044.se.-&cc=Fluke+1738%2FEUS&rid=WMSD17S-23VZMM&bmMailId=1LW5DUZQ-1LW2DUKV-1BC73MK&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=%24NetHelper.urlEncode%28%24mailing.name%29 Jag är överlag skeptisk till mätningar utifrån parametrar som man inte har full koll på, dvs vad påverkar hörselintrycket? I detta fall gör kombon Phoenix/Roadrunner sitt jobb, det räcker för mig. Om andra tycker att mätningar är en förutsättning för att tycka något så är det helt ok för mig. Jag litar fullt ut på mina öron. @ Adagio hur kollar du dina kablars prestanda? Får man med mätprotokoll? Eller lyssnar du något på effekten av vad de ger ljudmässigt? Jag tycker att The Jorma Story visar på ett internationellt erkännande får man när man kan leverera något som ljudmässigt gör skillnad och det är i min värld inte hokus pokus, eftersom jag upplever stundvis detsamma. Mina instrument sitter i öronen och eftersom andra som lyssnat in mitt system och bekräftar vad jag hör så kanske det är i vart fall inte är uppåt väggarna fel? Vem vet? Jag är i vart fall nöjd?! Calm Quote
UffeZ Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Jag håller helt och fullt ut med dig Calm i att det är öronen som är avgörande. Inte mätvärden. Men för att gå lite i försvar för Adagio's lilla tilltag så är det inte det han frågar efter heller. Mätningen ger en fingervisning om svajet i olika spelare. Alltså hastighetsvariationer. Mycket små sådana till och med. Till och med så små ibland att inte ens de bästa öronen i världen eller ett otroligt välutvecklat absolut gehör kan avslöja om spelare uppför sig korrekt Wow & Flutter är ett känt begrepp bland alla som tillverkar skivspelare och anges som ett mätvärde i specifikationen. Ett värde som anges under de allra bästa förhållandet för att ge så låga värden som möjligt. Ungefär som när en biltillverkare anger bränsleförbrukning men det vet vi alla som äger en bil sällan stämmer. Det är mycket som kan påverka wow & flutter så som rumstemperatur, temperatur i lagret, luftfuktighet, slirande rem eller hjul, smuts och damm, dåligt eller inte alls servad spelare mm. Alltså ett mätvärde som är ganska bra att hålla reda på för att hålla sin skivspelare i god kondition. Quote
calm Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 (edited) Jag håller helt och fullt ut med dig Calm i att det är öronen som är avgörande. Inte mätvärden. Men för att gå lite i försvar för Adagio's lilla tilltag så är det inte det han frågar efter heller. Mätningen ger en fingervisning om svajet i olika spelare. Alltså hastighetsvariationer. Mycket små sådana till och med. Till och med så små ibland att inte ens de bästa öronen i världen eller ett otroligt välutvecklat absolut gehör kan avslöja om spelare uppför sig korrekt Wow & Flutter är ett känt begrepp bland alla som tillverkar skivspelare och anges som ett mätvärde i specifikationen. Ett värde som anges under de allra bästa förhållandet för att ge så låga värden som möjligt. Ungefär som när en biltillverkare anger bränsleförbrukning men det vet vi alla som äger en bil sällan stämmer. Det är mycket som kan påverka wow & flutter så som rumstemperatur, temperatur i lagret, luftfuktighet, slirande rem eller hjul, smuts och damm, dåligt eller inte alls servad spelare mm. Alltså ett mätvärde som är ganska bra att hålla reda på för att hålla sin skivspelare i god kondition. Jag förstår hur du tänker, men min utgångspunkt är det är endast det hörbara för mig som räknas för mig. Lite som att kan man inte höra skillnader så saknar parametern relevans. Jag trimmar mitt system utifrån alla möjliga parametrar och det som jag tycker har mest relevans för ljudet är faktiskt akustiken. När man fått den på plats så borjar man höra saker som inte tidigare hörts. Cleaudio har på något sätt tagit till sig, sannolikt utifrån kritik, att man måste göra något åt hastighetsregleringen. AC-motorer till skillnad mot DC-motorer styrs på frekvensen och inte på spänning. DC-motorer får ofta batteripack som motmedel mot svaj, medan AC-motorer måste styras på en frekvenssäker försörjning. Clearaudio har en räcka produkter som just har bäring på hastighetskontroll för AC/DC-motorer. Den nya modell som ligger Anniversary närmast har en inbyggd hastighetskontroll och lämnar en max hastighetsavvikelse på max 0,05%. http://clearaudio.de/en/products/turntables-innovation.php Andra märken har säkert samma inställning till problemet med svaj, men lite olika lösningar. Jag har löst mitt! Calm Edit fel modell Edited March 10, 2016 by calm Quote
UffeZ Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Vad bra. Då sitter säker i båten med andra ord. Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 Det blev alldeles fel focus i den a tråd tycker jag. Jag gillar UffeZs idé om den stora skivspelare-tråden. Därav topic namnbyte, jag vill ju inte heller att Rydberg mfl ska behöva överdosera skumma tomtar för att läsa i tråden. Jag respekterar din åsikt och tycker likadant, Calm, men du missar vad jag efterfrågar i tråden. Det är ingen tävling. inga bevis eller så bara ytterligare ett verktyg att se mönster varför vissa spelare beter sig si eller så. Det finns massor av föreställningar om att den eller den principen skulle vara överlägsen en tredje. Här gäller den svaj enl DIN normen. Eftersom det är stor skillnad på olika konstruktioner tycker jag att vi som brukare kan jämföra våra olika spelare. Som jag redan varit inne på spelar massor av andra parametrar större roll för klang o ljud men det är ändå något fundamentalt i att verket ska ha så lite svaj som möjligt. Jag tänker bl.a. på Taxmannens mätningar på sin gamla spelare, vilket ledde till att han idag har en mycket mer tillfredställande ljudupplevelse än den gamla spelaren. Detta är ju inte producenternas tråd utan brukarnas tråd, många kanske vill köpa en riktigt dyr o fin spelare men vad är det för fel med att vi gör en mätning och jämför dom, så spekulanter utifrån dessa oberoende och varken tillrättalagda eller speciellt exakta mätningar kan göra en del av bedömningen av vad som kan vara intressant. Dessa värden redovisas inte av handlare eller producenter på samma sätt som tex watt på en förstärkare. På samma sätt säger inte antalet watt något om ljudet men det kan ändå ge en fingervisning om det är en bra matchning till en given högtalare eller ej. Jag skulle inte ha något emot om mina produkter testades oberoende med såväl mätningar och spekulationer om varför den ena kabeln från en tillverkare låter si eller så i en liknande tråd om kablar. Vi har förstått att du inte vill delta Calm. Lite tråkigt efter som jag var nyfiken på just roadrunnern. Jag skrev ju innan om kompisen som ev var inne på någon förbättrande åtgärd till sin VPI..... Quote
Adagio Posted March 10, 2016 Author Posted March 10, 2016 (edited) Det är inte obligatorisk närvaro, det är fritt att lägga ut bilder eller bara vara med o diskutera hej vilt. Vad jag menade var att det är upp till dig vilken grad av deltagande du väljer, Calm och alla andra såklart. I all välmening. Edited March 10, 2016 by Adagio Quote
calm Posted March 10, 2016 Posted March 10, 2016 Jag har i och för sig inget emot att delta i mätningen, utan det är ifrågasättandet att Phoenix/Roadrunner skulle på något sätt skulle likt VW skulle fuska med sin mätning av utfallande hastighet. Jag har mycket svårt att förstå det resonemanget och som grundar sig på en kommentar på ett Amerikanskt forum av någon som uppenbarligen inte ens varit i närheten av produkten i fråga än mindre testat den. Michel Framer testade den på samma sätt som jag dvs den hörbara skillnaden, naturligtvis förstärkt med den mätning som sker kontinuerligt av hastighetsmätaren. Om vi utgår i från att den skall leverera 33,3 rpm och mätaren visar 33,33 rpm konstant och tredjedecimalen varierar +/- 2 enheter på tredjedecimalen så kan någon säkert inse att svajet aldrig kan vara besvärande. Utan Roadrunnern inkopplad så varierar rpm +/- 6-8 enheter på tredje decimalen. Utan Phoenixen är svajet uppe på andra decimalen och då hörs det enligt min mening tydligt vid noggrann lyssning. Calm Quote
Recommended Posts