Jump to content

Stellavox SP8 - en liten professionell bandspelare


eliot

Recommended Posts

Ser verkligen proffsig ut!

Men så är tidigare ägare också proffs vilket borgar för att den fått löpande service.

Påminner starkt om tidigare Nagrabandspelare som var standard vid alla reportage både på radion och tv:n. Kan nästan se bommen med micken i något som liknade en Lovikavante men som naturligtvis var något helt annat som vindskydd.

Grattis om du blivit ny ägare!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk liten manick.

Är den din?

Ja, sedan i går kväll :app:

Ohh,

vilket smycke :mm:

Fullt fungerande och så ?

Tryckrullen måste bytas (syns till höger på fotot) så den fungerar inte just nu :71:

Det var en kompis från Uppsala som ringde mig och frågade om jag visste var man får tag på tryckrullar till Stellavox. Han hade två stycken

som han skulle sälja till en vän som jobbat som reporter och jag blev nyfiken och vi tittade på den och jag gav ett bud och överförde pengarna!

Nu gäller det alltså att hitta en tryckrulle....

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Det är naturligtvis tvunget att jämföra med Nagra IV-S (se PDF)

These machines were more compact, rather better finished and felt perhaps more developed than the Nagra.

It was as if Nagra had left their own masterpiece slightly unfinished and that the Stellavox was something of an
advanced refinement. But things are never that simple and in addition to the interesting relationship that existed

between these two companies, their products also show quite strongly differing personalities.

Källa

Tittar vi på storleksförhållandet så väger Nagra IV-S 6,4 kg medan Stellavox väger 4,6 kg (inkl. batterier + väska)

och viktförhållandet motsvarar storleksförhållandet (bredd x djup x höjd):

333x242x113 och 217x215x83

...och Nagra IV-S tar 7" medan Stellavox SP8 bara tar 5" vilket motsvarar 15min mot 7,5 min

- så ingen är väl speciellt bra att använda hemma om man inte vill byta band på band :icon_khoc:

Det finns emellertid möjlighet att spela 10,5" som denna bilden på Tim de Paravicini Stellavox på CES/T.H.E. Show 2005 visar:

030_EAR_Stellavox.jpg

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Nagra grundades 1951 och Stellavox något år senare så företagen är ungefär lika gamla ;)

Stellavox SP8 kom 1975 och föregångaren SP7 som släpptes 1969 hade då tillverkat nästan 2000 exemplar (wikipedia) - det var alltså inget stort företag....

Filmsoundsweden som är en intresseförening för yrkesverksamma inom ljudproduktion har en mycket läsvärd sida om Stellavox SP7 och där kan man läsa:

Stellavox var före Nagra med en batteridriven och bärbar bandspelare i stereo.
Sp 7 kom ut på marknaden 1969. Nagra IV-S först 1971.

Link to comment
Share on other sites

Nu är väl den stora frågan; vad ska du ha den till?

Jag antar att det är wiedergabekopf du ska använda, men man vet ju aldrig...

Ingen aning ;)

Jag kanske köper en Stellavox reel extension ABR så att jag kan använda stora spolar 26,5 cm (10,5")

ABR-1_zps6xxg3iue.jpg

det kan då se ut så här:

abr_zpsm6buqfss.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ingen aning ;)

Jag kanske köper en Stellavox reel extension ABR så att jag kan använda stora spolar 26,5 cm (10,5")

Det vore ju behändigt att kunna spela samma band på min stora "stationära" som på den lilla... :63:

Link to comment
Share on other sites

Alla inköp är inte rationella :D

Stellavox och Nagra är fantastiskt snygga och bra också för den delen. Ett smycke i samlingen för nörden :icon_smile_cool:

Reel Extension gör ju bandspelaren lite mer användbar och snygg, tycker jag.

Om jag inte missminner mig så spelades Jazz At The Pawnshop in på en Nagra.

Kör på Eliot :41:

Har du fått hem din Schopper-renoverade Thorens TD 124?

Link to comment
Share on other sites

Om jag inte missminner mig så spelades Jazz At The Pawnshop in på en Nagra.

Jazz at the Pawnshop spelades in på en tvåspårs Highspeed (38cm/s) Revox A77....

Min Stellavox är omkopplingsbar mellan 19cm/s och 38cm/s och på mitt utbytbara (!) headblock står det

STEREO 19 - 38 cm/s CEI

där CEI är en förkortning för Commission Electrotechnique Internationale som är den franska förkortningen för

IEC, International Electrotechnical Commission som anger normen som används för inspelning/avspelning av band (se IEC/CEI, PDF)

Link to comment
Share on other sites

S

Jazz at the Pawnshop spelades in på en tvåspårs Highspeed (38cm/s) Revox A77....

Min Stellavox är omkopplingsbar mellan 19cm/s och 38cm/s och på mitt utbytbara (!) headblock står det

STEREO 19 - 38 cm/s CEI

där CEI är en förkortning för Commission Electrotechnique Internationale som är den franska förkortningen för

IEC, International Electrotechnical Commission som anger normen som används för inspelning/avspelning av band (se IEC/CEI, PDF)

Såvitt jag kunnat läsa mig till spelades den in på två Nagra IV som växlades mellan. Dessa satt Gert Palmkrantz med i knät. Det var trångt i den lilla lokalen och på scenen. Lars Erstrands vibrafon skulle också baxas in dag 2. En fantastisk inspelning som jag trodde var gjord med DeGeer-mickar men det är två Neumann som vinklats 110 grader i relation till varandra samt en del andra mickar för vibrafonen och för rumsupptagning.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

SSåvitt jag kunnat läsa mig till spelades den in på två Nagra IV som växlades mellan. Dessa satt Gert Palmkrantz med i knät. Det var trångt i den lilla lokalen och på scenen. Lars Erstrands vibrafon skulle också baxas in dag 2. En fantastisk inspelning som jag trodde var gjord med DeGeer-mickar men det är två Neumann som vinklats 110 grader i relation till varandra samt en del andra mickar för vibrafonen och för rumsupptagning.

Calm

Vad bra att minnet inte sviker :63:

Jag fick det berättat av min gamla styrelseordförande Håkan Elmquist på Musikaliska Akademin. Enligt uppgift var han med under inspelningen. Vad han gjorde vet jag inte.

Håkan har medverkat till många guldkorn på den svenska jazzarenan.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Håkan_Elmquist

https://www.discogs.com/artist/912344-Håkan-Elmquist

Link to comment
Share on other sites

Jag hade hört att det var en Revox A77 men jag kollade i min Limited Numbered Edition #1682/3000 av

jps30_zps6wfkalv3.jpg

och där står precis den texten som Bebop länkar till (texten finns inte på svenska!) :77:

- Jag hämtade precis ABR och en ny tryckrulle till min SP8 - allt med kvitton från den tyska generalagenten så det är verkligen original delar :65:

Jag har också kommit i kontakt med Herr Gurtner på Stellavox i Schweiz och jag har fått ett kostnadsförslag för att uppgradera min SP8 till SM8 Master :105:

(hade jag köpt direkt av honom så hade tryckrullen varit billigare - men jag var så "hialös" :icon_khoc: )

Link to comment
Share on other sites

Hur går det med uppgraderingen av forumets råaste reel to reel?

Det tar sig :64:

Jag har fått en tryckrulle och en ABR och jag fick med papper som visade att det var originaldelar från den tyska generalagenten

StellavoxABR1_zpscaeqtd4c.jpg

Vi monterade tryckrullen idag

StellavoxABR2_zpsakqq9x2z.jpg

och beundrade hur perfekt lagret i tryckrullen var.

- Det visade sig att bandet jag hade var inspelat (från radio?) med 9,5cm/s men hastigheten kunde vi ställa in på sidan ;)

speed_zpsex7nzvno.jpg

Man kan byta ut tonhuvudblocket och mitt har omkoppling mellan 19cm/s och 38cm/s där de olika inställningarna har att göra med olika magnetbandsinställningar för de olika hastigheterna. :77:

Jag har fått en offert av Jean-Pierre Gurtner för ett Stellamaster "Headblock" så jag får se vad jag gör i framtiden :105:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet att Gert Palmkrantz spelade in på en Nagra IV-S och mikrofoner från Neumann U87. Jag köpte min första Nagra IV-S i början av 70-talet tillsammans med en QGB adapter för 101/2" spolar/kakor. QGB är en elektroniskt styrd låda som styrs av bandspelaren. Numera har jag två Nagra IV-S och en IV mono med Quartsstyrning. I mitt bandspelarmuseum har jag en Technics RS1500 9,5-19-38 och en Studer A812 19-38-76cm/sek. I ett rack bredvid sitter det fyra kanaler Dolby SR & A, jag kan även koppla in dBx typ I & II. Med brusreducering kan man öka dynamiken med 25-30dB ovägt. Jag vet inte hur det är med Stellan men Nagra har en elektronik som lägger till en negativ distorsion för att öka dynamiken på band.

Link to comment
Share on other sites

I mitt bandspelarmuseum har jag en Technics RS1500 9,5-19-38 och en Studer A812 19-38-76cm/sek. I ett rack bredvid sitter det fyra kanaler Dolby SR & A, jag kan även koppla in dBx typ I & II. Med brusreducering kan man öka dynamiken med 25-30dB ovägt.

Har du några bra band också annars är det rätt ointressant. Studer A812 med 76cm/sek måste låta fantastiskt. :77:

Själv har jag nästan ruinerat mig genom köp av Masterband-kopior och jag har funnit en kille som har många fantastiska band. Den killen berättade att han hade en annan kund från Sverige som hette Jürg.

Många amerikaner förväxlar Sverige och Schweiz så jag frågade honom om det var min vän Jürg Schopper och mycket riktigt var det honom det gällde. Världen är liten på denna nivån :65:

Jag pratade med Jürg Schopper (genom Whatsapp som alla Schweizare använder) och han bor ju i Schweiz och har plats och tillgång till mycket material i form av band och bandspelare och han har ett fantastiskt nätverk av kunder.

Han har haft en Stellavox SP8 men han tyckte att det var jobbigt att arbeta med ABR extendern så han föredrar stora maskiner och han har bl.a. 3 stycken Studer C37, en moddad A80 och andra apparater.

Han sa: Studer C 37 for ever! Alles andere ist Micky Mouse ! på blandad tyska och engelska :64:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...