Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har min Asr Emitter till försäljning på Hifimagasinet och fått en förfrågan

från en Roberto / Ricci som ställt lite frågor. samt begärt bilder

Nu annonserar han själv ut en till försäljning.

Eventuella spekulanter bör nog fundera lite på om han verkligen har nåt att sälja.

Posted

Som handlare utsätts man för detta med jämna mellanrum, dvs. att en person som utgör sig för att vara spekulant i själva verket fiskar efter specifikationer (om produkter han inte vet särskilt mycket om) i kombination med bilder och serienummer, för att sedan lägga upp en (trovärdig) bluff-annons i syfte att genomföra falska försäljningar.

Var försiktig. Ställ gärna motfrågor för att utröna om personen vet någonting om produkterna och hobbyn i största allmänhet. Lämna aldrig ut kontakt- eller personuppgifter innan betalningen har nått dig. Använd Paypal och acceptera aldrig något annat än förskottsbetalning.

Lycka till!

Posted

Eventuella spekulanter bör nog fundera lite på om han verkligen har nåt att sälja.

Jag drog åt mig öronen inför en affär när säljaren vägrade skicka egna bilder och endast vill skicka varorna (kablar). När jag meddelade att jag vet var han bor och att jag helst gör affären "live" så tog han bort annonsen. Jag kontaktade HiFi-magasinet som tog bort hans övriga annonser. Jag tycker att du skall kontakta dem också.

Posted

Är ju inte helt ovanligt att man blir kontaktad av utländska personer när man säljer saker på Hifimagasinet. Jag har iofs erfarenhet där en person ifrån Polen kontaktade mig och ville köpa en centerhögtalare jag sålde. Han satte in alla pengar på mitt konto och fixade så att Schenker hämtade upp den, en av de smidigare affärerna jag varit med om.

Posted

Jo, men han har lagt ut den innan han köpt (misstänker jag).

Ja de förstod jag det med som, mitt fall var mer att det faktiskt kan vara en ärlig person som hör av sig även om det är ifrån utlandet.

Posted

Försiktighet är väl nyckelordet om man inte kan träffas personligen.

Är beredd att hämta ett CJ-försteg så långt som till Nederländerna eller Tyskland om jag hittar ett. Skiter det sig kan jag i alla fall få mig några goda pilsner på vägen.