Jump to content

Ersättare till Audionet ART V2


AudioPega

Recommended Posts

Ibland vill man bara byta ut en komponent i stereon. Nu har jag haft min cd-spelare i drygt 10år men den är ca 15år gammal. Fungerar perfekt men nyfikenheten vill något annat.

Söker något begagnat high end spelare. Än så länge har jag endast kollat och läst recensioner på nätet.

Svårt tycker jag att välja cd-spelare då man inte har ett hav att låna hem samtidigt.

Där jag bor har jag Hifi-Punkten och Hifi klubben med deras utbud.

Annars har jag studerat Bladelius Gondul, Plinius, Audio Aero Capitole Ref, Copland plus någon till. Men har inte lånat hem någon än för jämförelse.

Det jag brukar lyssna på är Loreena Mckennitt, Rush, Blackmores Night, Whitesnake + några andra äldre "gubbar".

Tacksam för förslag.

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus

Jag har gjort samma resa som dig, hadde en ART V2 og bytte först opp til Audionet VIP och nu senaste Audionet VIP G2, den kan man få for noen hyggelige pengar. Sedan du haft den i 10 år antar jag du er nöjd och med VIP G2 får du helt enkelt mer av alt.

Hadde even en av dom andra nämnda spelarane hemme och sammenliknade direkt nåra dagar mot VIP´n, och den (VIP) drog det längsta strået (som vi sier på Norsk) den hade det der stinget som gjorde det spennande å lyssna på den, G2án er ennu bättre, den andra spelaren var ”mysig” jämförd, men det kanske er det noen vil ha ;)

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus

Begagnade Audionet spelare kostar jo hyggligt om man kollar lite rundt bara, trevliga er dom med, se bara till at det en G2 eller G3 (G= Generation) och inte V eller V2 (V=Version) G3 er nog fortfarande lite kostbar då det er senaste modellen, men detta vet du säkert ;)

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle satsat på en separat DAC istället för en ny cd-spelare. Det finns många bra maskiner att välja mellan, LasseJ köpte för ett tag sedan en Bryston BDA-3 och han verkar mycket nöjd. Själv är jag mycket nöjd med min Bryston BDA-2.

Benchmark DAC-2 verkar vara en riktigt bra dac för pengarna, värd att prova.

Audio Aero Capitole mk2 har jag själv haft och var nöjd med den men tyckte min senare Benchmark DAC-1 var bättre.

Link to comment
Share on other sites

Ett problem som jag ser med Audio Aero är att företaget inte finns mer (tänker på service). Samtidigt har rättigheter och konstruktioner förts över i en ny konstellation som kallar sig http://vermeeraudio.com/en/products Om du också har full service på alla tidigare modeller vet jag inte. Jag vill minnas de hade någon form av rör som löddas fast men jag är lite osäker.

Jag hade ställt frågan om service till Vermeer Audio innan jag gått på en beggad Audio Aero eller Audiotrade som tycks ha distributionen i Sverige enligt hemsidan. Det var ju fina spelare.

Själv hade jag valt en spelare med inbyggd DAC för både flexibilitet och med siktet inställt framåt. Det finns en drös av sådana idag.

Link to comment
Share on other sites

Har endast kommit i kontakt med Hegel DAC men lyssnade då antagligen på en för "billig" nivå.

Har läst någonstans om att Audio Aero har gått i konkurs. Jag är lite för cd-spelare som sticker ut i märke eller form.

Musicus: Det är alltså ingen idé för mig att titta på den första generation som bara heter VIP?

Ser ett par Bladelius Gondul ute för 10.000kr på nätet. Antar att det är första generationen och har sett den testas mot några gånger Audionet. Verkar sluta på remi eller har någon här lyssnat på Bladelius? Min tanke är att behålla mitt Audionet försteg och Primare A32 slutsteg. Använder HT-kablar.

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus

Har endast kommit i kontakt med Hegel DAC men lyssnade då antagligen på en för "billig" nivå.

Har läst någonstans om att Audio Aero har gått i konkurs. Jag är lite för cd-spelare som sticker ut i märke eller form.

Musicus: Det är alltså ingen idé för mig att titta på den första generation som bara heter VIP?

Ser ett par Bladelius Gondul ute för 10.000kr på nätet. Antar att det är första generationen och har sett den testas mot några gånger Audionet. Verkar sluta på remi eller har någon här lyssnat på Bladelius? Min tanke är att behålla mitt Audionet försteg och Primare A32 slutsteg. Använder HT-kablar.

Jo ifht Art V2 vil det väre en förbättring, men den er ju också gammal eftervart så jag hadde nog häller kollat efter en G2, dom kan man får rett så billiga numera, evnt har jag sett några ART G3, den skulle jag ville ha, men begagnad får man då räkna med en 25-30K lite eftersom...en VIP G2 burde man hanka inn på en +/- 15K vill jag tro, då har du dessutom multiformat också...

En link til Audionet´s arkiv som kan va nyttigt i letandet ;)

http://en.audionet.de/archive/

mvh

Link to comment
Share on other sites

Jag hade en Audio Aero Mk2 som jag var nöjd med, det enda jag hade "emot den" var att den var "blöt"=lite luddig i basen upplevde jag. Mid och diskant var fantastiskt bra, den liksom skimrade...

Jag valde Krell KPS 25SC som ersättare, men det finns många bra spelare. Audionet ex.. Bladelius hade jag inte satsat på, jag har aldrig fallit för dem, lite för vassa i ljudet för min smak, men smaken är olika som alla vet :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej

Har själv en ART G2.

Lyft 1 kom i och med att jag anslöt en Audionet EPS-enhet till spelaren. Lyft 2 kom i och med att jag skickade spelaren till fabriken för uppgradering till generation G3. Kan vara värt att överväga innan du byter ut spelaren.

Link to comment
Share on other sites

Guest musicus

En EPS skulle jag også gjerne ha tilført min VIP G2, men kan man oppgradere direkt fra V2 till G3? en mail til Audionet vil jo gi svar på det og ikke minst kostnaden...

Jeg minnes jeg sendte mine tidligere AMP II MAX mono´s til Tyskland for da siste oppgradering, det ble en heftig nota ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...