Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Funderar att byta ut mina högtalare samt även cd-spelare. Har länge funderat på ett par stativare och Sonus faber.

Båda ovanstående modeller har jag nyligen sett begagnade på nätet men vet inte vad som skiljer dem varken i ålder eller lyssningsintryck. har ni här testat någon eller båda?

De jag har sett ligger båda på drygt 20.000kr.

Har lyssnat på Electa Amator för en himla massa år sedan och blev då imponerad.

Tacksam för synpunkter.

Posted

Här finns ju riktiga sonusexperter som nog kan ge ordentliga svar. Jag har haft Grand piano och Guarneri memento. Jag tror:

Att electro amator är mörkare och varmare i klangen, mer traditionellt SF-ljud. Jag misstänker att de utgör en trögare last.

Cremona auditor är en fantastisk högtalare på sitt sätt, den kräver också den mycket effekt för att få auktoritet.

Det är vad jag minns av dom.

Posted

Vi har Electa Amator II och Memento i familjen. Är en stor fan av Franco Serblin som tyvärr gick bort alldeles för tidigt. Kör Ktema som var hans sista verk.

Jag skulle säga med lite erfarenhet att Serblins stativare är alla mästerverk att återge klassisk musik. Han var själv mycket kunnig på det området och utvecklade sina högtalare under lång tid.Då tycker jag att Amator är ett utmärkt val. Som alltid vad gäller äldre högtalare bör man vara uppmärksam på konupphängning och i Amators fall även slavbasen i bakändan.

Gillar man mer bastung musik så skulle jag välja Mementon i alla lägen. Den har trots ett litet kabinett en otrolig förmåga att leverera även på det området.

Trots att Sf tidiga högtalare har ibland lågt angivna effekttal så tycker jag att samtliga har behov av kraftiga förstärkare. Min erfarenhet är från Sf Grand Piano, Cremona och Amati Anneversario. Man får inte klart för sig högtalarens egentliga kapacitet förrän man tillför effekt rejält.

Calm