Jump to content

En mässhelg i Stockholm februari 2016


calm

Recommended Posts

Ahhh,

trevligt att få se ett gäng fransoser m.f.l.

Skulle jag gissa så var nog detta rum helgens mest besökta, åtminstone under lördagen då jag vid tre tillfällen försöket ta mig in.

Det var knötjockt vid samtliga tillfällen så jag fick ingen som helst uppfattning om ljudet än mindre blev det läge för att ta några bilder.

Hur klarade sig Phantom-högtalarna i ett så pass stort rum ?

Link to comment
Share on other sites

Ahhh,

trevligt att få se ett gäng fransoser m.f.l.

Skulle jag gissa så var nog detta rum helgens mest besökta, åtminstone under lördagen då jag vid tre tillfällen försöket ta mig in.

Det var knötjockt vid samtliga tillfällen så jag fick ingen som helst uppfattning om ljudet än mindre blev det läge för att ta några bilder.

Hur klarade sig Phantom-högtalarna i ett så pass stort rum ?

Jag hörde bara Phantom och inte Magico men jag blev väldigt imponerad av ljudet med tanke på pris och storlek. Utseendet är inget för mig (jag gillar trä och sånt) och låten jag hörde var en liveinspelning av Hotel California, det lät makalöst faktiskt, saknade egentligen ingenting i ljudet, en given rekommendation för den som söker något enkelt och komplett.

Edited by egoBen
Link to comment
Share on other sites

Jag hörde både Q5 och Phantom och måste säga att de senare klarade sig galant. Jag hörde många som t.o.m tyckte Phantom för 40.000 var bättre än Magico för 1.8 mille. Förvånande nog lät Q5 lite tunna i jämförelse.

Magico för 1.8 mille måste vara Q7 du menar, men de var väl inte med? Q5 ligger väl på drygt 1/2 mille?

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Magico för 1.8 mille måste vara Q7 du menar, men de var väl inte med? Q5 ligger väl på drygt 1/2 mille?

Jag frågade en representant från Audionord och fick svar att det var riktpriset, däremot kunde man få ett "special price for you sir" just där och då om man pratade med fransosen. Tittar man på deras prislista på nätet är priset tydligen från 959.000 till 1059000. Q7mkII ligger på 3 239 000

Edited by Hasse
Link to comment
Share on other sites

Ljudmässigt så tycker jag att Magico-högtalarna som har kapacitet att förflytta mycket luft i rummet inte var riktigt till sin fördel i detta rum. Det blev en del basrummel. Knappast högtalarens fel, men på söndagen bytte man till dessa i stället.

DSCF2853_zpsdqpsguhi.jpg

Lite mindre Sonus faber. Då blev ljudet renare neråt och riktigt bra. Phantom har uppenbarligen blivit en försäljningssuccé vad jag förstår. Mycket ljud för en så liten allt-i-ett- högtalare. Devialet ligger på teknikens framsida.

DSCF2855_zpsihhbi3yf.jpg

Vid närmare betraktelse så är det nog som Bebop skriver en Kleos. Det går inte att lura skarpögda Euphonianer inte. :blush

Ljudmässigt så tycker jag att söndagens ljud var riktigt bra. Devialet har inte bara utvecklats rent tekniskt utan rent ljudmässigt

också. Det tycker jag visade sig nu och även i München där man körde med B&W Nautilus. Rent och raffinerat ljud utan hårdheten som jag upplevde i början.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Gjorde Peder tricket med bortkopplandet av motrotationen? Det är stor skillnad, inte så att den låter dåligt med endast en talrik i rörelse, men det ger ett hum om hur en "normal" fjädrande spelare beter sig. Jag tycker det är genialt.

Skillnaden är som när jag adderade Kuzmas PS ref 2 till min spelare. Allt blir mer exakt och effortless på något sätt.

Link to comment
Share on other sites

Gjorde Peder tricket med bortkopplandet av motrotationen? Det är stor skillnad, inte så att den låter dåligt med endast en talrik i rörelse, men det ger ett hum om hur en "normal" fjädrande spelare beter sig. Jag tycker det är genialt.

Skillnaden är som när jag adderade Kuzmas PS ref 2 till min spelare. Allt blir mer exakt och effortless på något sätt.

Inte när jag var där gjorde han det men i Vitus Audio rummet där pratade Hans-Ole Vitus om just skillnaden som uppstod när man kopplade bort motrotationen, tror Vitus har agenturen för Kronos i Danmark om jag fatta det hela rätt.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst kommentarer på lite olika forum kan man konstatera att smaken för vad som är bra ljud verkligen skiljer sig hos lyssnarna. Nedan gäller Marten och det stora Vitussystemet;

"Spesielt to dyre oppsett som virkelig ikke hadde fått det til. Det var rimelig katastrofalt i våre ører."

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/oversikt-over-hi-fi-messer-og-shows/82353-stockholm-februar-2016-a-3.html#xLgkFw36TQfhA30R.99

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst kommentarer på lite olika forum kan man konstatera att smaken för vad som är bra ljud verkligen skiljer sig hos lyssnarna. Nedan gäller Marten och det stora Vitussystemet;

"Spesielt to dyre oppsett som virkelig ikke hadde fått det til. Det var rimelig katastrofalt i våre ører."

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet/oversikt-over-hi-fi-messer-og-shows/82353-stockholm-februar-2016-a-3.html#xLgkFw36TQfhA30R.99

Ja det är väl tur att vi alla tycker lite olika, annars skulle vi sannolikt sitta med samma sorts system och tycka om samma sort musik.

Det finns ingen objektiv sanning i denna hobby även om någon gärna vill påskina detta. På mässmiddagen diskuterade vi en del system och vi konstaterade att vi hade lite olika uppfattningar men i stort överens.

Lyssnade man endast lördag så fick man en uppfattning och lyssnade man även söndag så var mycket bättre och lite annorlunda.

Tror att det handlar om inkörning och ibland komponentväxling t.ex. andra kablar.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Dags att traska till nästa utställningslokal Lundqvist och Lindqvist på Klarabergsgatan. Ett par hundra meters rast promenad som faktiskt blev uppiggande efter den ibland varma luften i fulla utställningsrum.

Det första rummet som besöktes var AudioNords som toppades med ett par stadiga högtalare Q5 från Magico.

DSCF2734_zpsyiv3kkeb.jpg

Drivkällan var en verklig nyhet Devialet 900 Limited Edition en veritabel skönhet i kopparskimrande glans. De levereras i en exklusiv trälåda och är fullspäckad med olika tekniska lösningar som jag inte ger mig in på att beskriva.

DSCF2740_zpsa1ch9abw.jpg

Mellan förstärkarna tronar en Kronos spelare med en Lyra Delos puppa vad jag förstår.

Calm

Pickisen var mycket riktigt en Lyra Kleos och armen 10,5 Kronos Helena designad av André Theriault och helt i kolfiber

Edited by pederb
Link to comment
Share on other sites

Inte när jag var där gjorde han det men i Vitus Audio rummet där pratade Hans-Ole Vitus om just skillnaden som uppstod när man kopplade bort motrotationen, tror Vitus har agenturen för Kronos i Danmark om jag fatta det hela rätt.

Tyvärr så tappade jag ner remmen in det undre chassit och blev väldigt pilligt att få tillbaka den i mörkret, så det blev bara en sådan demonstration :-)

Helt rätt Vitus är Kronos distributören för Danmark så vi samarbetar på mässor och sådant, normalt så blir det bara en skivspelare man kan ta med och dema, med vårat samarbete så kan vi spela 2 modeller

Edited by pederb
Link to comment
Share on other sites

Ja det är väl tur att vi alla tycker lite olika, annars skulle vi sannolikt sitta med samma sorts system och tycka om samma sort musik.

Det finns ingen objektiv sanning i denna hobby även om någon gärna vill påskina detta. På mässmiddagen diskuterade vi en del system och vi konstaterade att vi hade lite olika uppfattningar men i stort överens.

Lyssnade man endast lördag så fick man en uppfattning och lyssnade man även söndag så var mycket bättre och lite annorlunda.

Tror att det handlar om inkörning och ibland komponentväxling t.ex. andra kablar.

Calm

Helt rätt, det bästa ljudet är alltid precis innan mässan är över och allt börjar bli inkört

Link to comment
Share on other sites

Ett av de mest intressanta inslagen på mässan är inte bara alla produkter som demas och spelas på, utan alla aktiviteter som sker vid sidan om. Jag tänker då naturligtvis på de utmärkta "föreläsningarna" som ger en extra input för den intresserade i olika ämnen. Heder åt arrangörerna! Under åren som gått har vi lärt oss mer om akustik, musik och konsten att montera och trimma inställning av pickuper.

I år var ett späckat program som jag tyvärr inte hann att vara med på i alla delar, men detta ville jag definitivt inte missa:

DSCF2783_zpsfuveosgt.jpg

Didrik De Geers föreläsning om inspelningstekniken över ett och halvt sekel. Den något provocerande titeln var "Grammofonbolagen lämnade High Fidelity för stereofåni..." säger mycket om hans inställning till den moderna inspelningstekniken där han menar att först gick utvecklingen framåt för att sedan gå bakåt.

DSCF2770_zpsol7xdztu.jpg

Hans exposé sträckte sig från den första kända inspelningen år 1885 och framåt år 1925 då man började med magnetisk gravering och via 1930-talet då Dorsey Brothers gjorde inspelningar med en enda mikrofon och då sedermera den första Ampex-bandspelare kom. Jazzinspelningar använde ofta fler mikrofoner i inspelningsstudion. Möjligheten att göra dubbningar gjorde det möjligt att lägga på instrument efter instrument och användes av Les Paul som inte gillade att spela med andra och hans fru fick det tvivelaktiga nöjet att lägga på sången sist. Mycket nervöst eftersom om man gjorde fel så fick man starta om hela inspelningen från början igen. Vi pratar 1950-tal.

Fortsättning följer........

Calm

Link to comment
Share on other sites

Mycket blev lite väl tekniskt för mig med olika graverdosors vinkel i förhållande till lacken som ursprungligen låg på 0 grader vta. Redan med förvärmd gravernål i slutet av 1940-talet kunde man gravera så att frekvensomfånget blev upp till 35 kHz +/-3 db och Western Electrics monodosa 1954 klarade ända upp till 70 kHz +/3 db. 1954 kom RIAA-normen och 1957 började man ploga i lacken med 5-8 graders lutning. Något tidigare introducerades stereodosan som enligt Didrik var ett steg bakåt. Enligt hans bestämda uppfattning är att fulltracksinspelning på bandspelare i mono med få mikrofoner är det enda som kan kallas high end. Gärna en mikrofon där själva mixningen sker i rummet dvs att musiker och sångare grupperar sig så att det blir en naturlig balans mellan dem.

Hans egen utrustning som han använt i sina egna kyrkoinspelningar är gjorda med hans egen mikrofon och på en Nagrabandspelare som han modifierat till 20-30% i mekanik och elektromekaniken men helt bytt ut hela elektroniken i. Elektroniken består nu egentligen av en 3-transistorers förstärkning allt annat är bortplockat i signalvägen. Han spelar in i 7 1/2 tum i mono med ett frekvensomfång mellan 16-22 kHz störavstånd 75 dB. Han har ett otal inspelningar liggande som ännu inte kunnat graverats till skivor än. Men för ändamålet har han köpt in ett graververk från New York med monodosa förstås. Det är nu renoverat och nästan klart. Men det krävs ett år i arbete och pengar för att genomföra detta projekt och det är inte riktigt på plats än.

Hans världsberömda mikrofon som fått erkänsla bland många musiker består egentligen i sitt ursprung av en helt egentillverkad enhet men med en enkelmembrankapsel från AKG som han nu efter 22 år bytt till en egentillverkad. Den senaste modellen blir då model 2. I mikrofonen finns ett rör som skapar spänningen för driften och en transformator som han också tagit hem i egen tillverkning. Transformatorn lindas i 65 lager med papper,vax och oljor till 6,5 mms tjocklek. Han tyckte att den tidigare tillverkaren hade för stora feltoleranser. Man kan förstå graden av precision i den handgjorda mikrofonen.

Hans inspelningar är naturligtvis minutiöst gjorda och många är upptagningar är från en Steinway D-flygel och där har han efter inspelningen funnit vad han kallar "brustrumpeter" i återgivningen som definitivt inte ligger i själva inspelningen, utan tillförs i avspelningen genom allt elektromagnetiskt skräp som finns i luften. Det måste avskärmas i varje del i processen och där är kablarna viktiga. Han talar om billiga skräpkablar och dyra sådana som används i studiosammanhang. Själv har han funnit att RG 223 med dubbla skärmar är den kabel som kan ta bort skräpet i luften. Han använder Neutrics kontaktdon och jordar dessa "kubiskt". Vad detta nu innebär.

Den digitala tekniken ger han inte mycket för som han menar är driven av grammofonbolagens jakt efter kostnader och vinst. Det kan aldrig skapas ett originalphonogram i den tekniken eftersom allt handlar om en matematisk beskrivning. MP3 tycker han är skapat av rena scarlataner och förtjänar inte namnet hifi ens. Han har sålt hela sin digitala teknik för flera år sedan och jobbar enbart med mono som han menar är det enda som förtjänar namnet High End.

Ett intressant föredrag som skulle visats med bilder också men eftersom det moderna konferensanläggningen Lundqvist och Lindqvist pensionerat alla sina overheadprojektorer sedan länge, så fick han visa upp bilder direkt från de böcker som han hade med sig.Säger också något om teknikens framrusande utveckling. Hatten av för mässarrangören som lät oss ta del av denna mans intressanta tankar och kunskap!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det fanns en del rum i München som etsat sig fast i ljudminnet med mycket hög kvalitet i återgivningen och en hög musikalisk känsla.

Ett av dessa var detta:

DSCF1736_zpspp4ekgqj.jpg

e36c444b-79d3-4d73-8292-28cf0ee8a7e4_zps

Rockport, MSB och Absolare i en skön förening.

Och detta:

DSCF1481_zpsst5zjflt.jpg

Keiser Kawero, The Lars och Kronos.

Dessa system var bland de bästa på denna mässa och därför var spänningen stor när två av dessa märken skulle dyka upp på HEM.

Fortsättning följer efter en promenad i solen.........

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Det fanns en del rum i München som etsat sig fast i ljudminnet med mycket hög kvalitet i återgivningen och en hög musikalisk känsla.

Ett av dessa var detta:

DSCF1736_zpspp4ekgqj.jpg

e36c444b-79d3-4d73-8292-28cf0ee8a7e4_zps

Rockport, MSB och Absolare i en skön förening.

Och detta:

DSCF1481_zpsst5zjflt.jpg

Keiser Awero, The Lars och Kronos.

Dessa system var bland de bästa på denna mässa och därför var spänningen stor när två av dessa märken skulle dyka upp på HEM.

Fortsättning följer efter en promenad i solen.........

Calm

Håller verkligen med om det.

Link to comment
Share on other sites

Angående Kronos vinylspelare: Jag betvivlar inte att detta är en fantastiskt välljudande och välbyggd produkt. Men jag förstår inte riktigt idéen med att koppla bort något i en konstruktion som är så tydligt anpassad till konstruktionen. Det är klart det blir sämre. Spelaren är väl anpassad för den motroterande talriken. Det är ju den principen de valt. En annan spelare skulle kanske inte bli bättre om man satte en sådan extra roterande talrik på? Men denna är ju uttänkt så och anpassad därtill. Detta är en av alla konstruktionsprinciper som ger välljudande spelare.

Hur bra flyger JAS utan de stabiliserande datorlösningarna. Det går inte. Den är byggd för att använda dem.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Det var med en viss förväntan jag inträdde i Perfect Senses rum på mässan för att lyssna in Absolares integrerade förstärkare

DSCF2748_zpsxszoj1at.jpg

DSCF2864_zpsffcw2gfk.jpg

Den har ett rejält djup och storleken är nog som monoslutstegen.

DSCF2869_zpstan95kbl.jpg

Riktigt snygg i sin läderkostym även om jag gillar mer den något mörkare nyansen som man hade på anläggningen i München.

DSCF2863_zpszzu0mdun.jpg

Kaiser eller som varumärket tycks heta Kawero och modellen Classic vad jag förstår. En veritabel skönhet i vitt med en front som verkar vara i ett mörkt träslag förmodligen jakaranda. Allt extremt välgjort från egentligen en tillverkare som producerar exklusiva trämöbler och inredningar har någon berättat för mig. Jag hörde den mindre modellen på Opalen för ett antal år sedan när Audio Trade körde dessa på mässan där. De var oranga eller röda och otroligt snygga även de. För att inte tala om ljudet då.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Här ser vi modellen

Kaiser eller som varumärket tycks heta Kawero och modellen Classic vad jag förstår.

Ja, det är svårt att veta vad högtalarmärket heter och vad modellen heter ;)

Företaget heter Kaiser GmbH och modellen heter classic

DSC_5163_zpsk2uenxii.jpg

Höjdpunkten var för mig Absolare

DSC_5160_zpsqw27p3uc.jpg

och modellen i detta fallet är den integrerade förstärkaren Passion som är en hybridkonstruktion med rör på ingången medan utgångssteget är gjort med transistorer

vilket förklarar effekten 2x200W (4 ohm)

Edited by eliot
Link to comment
Share on other sites

Det var med en viss förväntan jag inträdde i Perfect Senses rum på mässan för att lyssna in Absolares integrerade förstärkare

DSCF2748_zpsxszoj1at.jpg

DSCF2864_zpsffcw2gfk.jpg

Den har ett rejält djup och storleken är nog som monoslutstegen.

DSCF2869_zpstan95kbl.jpg

Riktigt snygg i sin läderkostym även om jag gillar mer den något mörkare nyansen som man hade på anläggningen i München.

DSCF2863_zpszzu0mdun.jpg

Kaiser eller som varumärket tycks heta Kawero och modellen Classic vad jag förstår. En veritabel skönhet i vitt med en front som verkar vara i ett mörkt träslag förmodligen jakaranda. Allt extremt välgjort från egentligen en tillverkare som producerar exklusiva trämöbler och inredningar har någon berättat för mig. Jag hörde den mindre modellen på Opalen för ett antal år sedan när Audio Trade körde dessa på mässan där. De var oranga eller röda och otroligt snygga även de. För att inte tala om ljudet då.

Calm

Och?
Link to comment
Share on other sites

Jag ska inte gå in för mycket på hur mäss-utställare har det med akustiken i sina respektive rum men här var det väldig skillnad

på återgivningen mellan de olika stolsraderna, för att inte tala om hur det lät när man stod längst bak i rummet närmast ingången s.a.s.

PerfectSenDSC_9817_4894_001802_zpspzwenm

PerfectSenDSC_9811_4889_001798_zpsmhzopo

PerfectSenDSC_9816_4893_001801_zpspytoey

PerfectSenDSC_9820_4896_001803_zpsg24niq

PerfectSenDSC_9815_4892_001800_zpsbovsbx

När man väl hittat rätta sittplatsen så var det ju inte så att man direkt hängde med...

PerfectSenDSC_9814_4891_001799_zpspjnlxn

... huvudet när man gick ut.

Jag blev särskilt förtjust i diskantåtergivningen i dessa Kawero-burkar.

Absolare är ju lite utöver det vanliga sett till designen så de lät nog bra bara p.g.a det ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag var nog inne 4-5 gånger eftersom jag ville säkra mina lyssningsintryck och inte bli offer för tillfälligheter. Mina intryck från lördagen var klart att upplösning och dynamik fanns på plats men att något med diskanten inte riktigt lirade. En råhet på toppen som fick mig att nästa få ont i huvudet. Detta oberoende lyssningsposition. Vidare var ljudbilden komprimerad i mitten uppenbarligen därför diskanten inte var ok. Högtalarna kunde också höras tydligt.

Pratade med Marcus om detta och min teori var oinspelade komponenter vilket också stämde eftersom högtalarna kommit 3 dagar före mässan.

På söndagen lät det precis som jag mindes Absolare från München dvs den där känslan av att allt svävar fritt i en fantastisk rymd av en naturlig diskant upplöst men inte skarp eller kantig. Rikliga övertoner och total harmoni.

När han spelade My Song med Keith Jarret Jan Garbarek, Palle Danielsson och Jon Christensen föll allt på plats som om dimman lättat. Ryggradsrysningar och ståpäls. Då visade sig systemet som det kan leverera dvs på toppen av dagens utveckling utan att överbetona som en del gör. Bara gratulera! Sannolikt inte sista gången jag kommer att lyssna till Absolare hoppas jag.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...