Jump to content

En mässhelg i Stockholm februari 2016


calm

Recommended Posts

Elektroniken bestod i ett nytt försteg från ARC med separat nätdel samt produkter från Wadia som ingår tillsammans med Sonus Faber i ett internationellt konglomerat.

DSCF2713_zpsed471fnk.jpg

Skivspelare av för mig okänt märke och modell, men här kan ni säkert fylla i.

DSCF2714_zpsr0f86v6h.jpg

Slutsteget också från ARC

DSCF2842_zpshr1d7lyr.jpg

Högtalarna en mindre modell i Sonus Fabers produktflora. Svårt att hänga med i modellbytena.

DSCF2844_zpsuvcrrymn.jpg

Det ser ut som om skivspelaren är en Rega RP10.

Link to comment
Share on other sites

Verkar vara Sf Olympica III. Den är inte ny utan funnits några år. Olympicaserien ersatte Cremonaserien. Bra fall framåt tycker jag. Jag har stor erfarenhet av den från flera ställen med olika elektronik och den är riktigt duktig.

Edited by Apexorca
Link to comment
Share on other sites

Om rummet med Audio Research och Sonus Faber:

Det här var ett av rummet som jag visuellt tyckte mycket om, jag älskade den stora ytan, ljusinsläppet och självklart Audio Research, Rega och Sonus Faber. Jag satte mig ner och musiken som spelades var bra, men jag kom aldrig riktigt överens med högtalarna. Slutsteget har jag hört ett par gånger tidigare, och har alltid gillat varenda ton, men nu var det annorlunda. Högtalarna är alldeles för skarpa i övre registren för min smak, det låter som en inspelning, inte som verklig musik. Jag vet inte om det beror på låtvalen just när jag var där eller högtalarna. Eller rummet i sig, men det brukar låta bra i detta rum. Det var ändå fint att sitta där en stund och njuta av utsikten, musiken och den allmänt fina känslan.

Edited by egoBen
Link to comment
Share on other sites

Om rummet med Audio Research och Sonus Faber:

Det här var ett av rummet som jag visuellt tyckte mycket om, jag älskade den stora ytan, ljusinsläppet och självklart Audio Research, Rega och Sonus Faber. Jag satte mig ner och musiken som spelades var bra, men jag kom aldrig riktigt överens med högtalarna. Slutsteget har jag hört ett par gånger tidigare, och har alltid gillat varenda ton, men nu var det annorlunda. Högtalarna är alldeles för skarpa i övre registren för min smak, det låter som en inspelning, inte som verklig musik. Jag vet inte om det beror på låtvalen just när jag var där eller högtalarna. Eller rummet i sig, men det brukar låta bra i detta rum. Det var ändå fint att sitta där en stund och njuta av utsikten, musiken och den allmänt fina känslan.

Jag vet inte om jag kan hålla med helt, men mycket verkade på lördagen komma direkt out of the box. Bättre ljud genomgående på söndagen, då man kunde njuta efter ytterligare en inspelningsdag. Det verkar som högtalare i gemen blev en begränsning i andra system att blomma ut helt fullt.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nästa rum på Sheraton blev en premiär för mig och sannolikt alla andra också. B&O nya superskapelse.

DSCF2729_zpsz1y7llko.jpg

En dröm för en designälskare kanske. Själv tyckte jag kanske att den var lite väl spejsad.

DSCF2731_zpsqfz6zbyi.jpg

Men ljudmässigt helt ok. En uppenbarligen rundstrålande, eftersom ljudbilden var bra även vid sidan om. Hann inte lyssna så länge för att bilda mig en djupare uppfattning om dess kvaliteter.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Yes! En Reference 3 om jag inte mins fel...

Helt rätt!Snygga högtalare!

http://kef.com/html/en/showroom/hi-fi_series/THE_REFERENCE/fact_sheet/Floorstanding/REFERENCE_3/index.html

Drar mig till minnes att jag en gång i tiden ägde ett par KEF-golvhögtalare som var i polerad valnöt med mässingsfötter. Snygga som inga andra och hyfsat bra ljudmässigt också.

KEF har varit med på mässor med Blade och Moun för inte så länge sedan. Moun var en upplevelse i sig med sin speciella design men också ljudmässigt med full Mark Levinson-rigg.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Electrocompaniet är tillbaka vilket är roligt. Är personligen förtjust i deras sound som är lite åt det mörka holografiska.

DSCF2715_zpsrj7zwxq1.jpg

På toppen av stapeln tronar den nya vinylspelaren. Läcker i sin svarta akryl. Bra lät det också.

DSCF2849_zpsrccvrruo.jpg

DSCF2850_zps7b3xzakt.jpg

Ett välljudande system tycker jag.

Calm

Spännande hur olika man tycker, lät inte speciellt bra i mina öron. Bara diskant och bas inget mellanregister.
Link to comment
Share on other sites

Mässor är alltid stora utmaningar för att få till bra ljud. Utställarna har inte så lång tid på sig och hotellrummen har oftast tunna väggar och de är skralt möblerade oftast. Jämför mot hemmiljö och den tid och möjligheter man har på sig där att få till det. Ibland lyckas utställarna trots allt. Hur mycket som är tur och skicklighet kan man fundera på. Min erfarenhet är ändå att det är svårt att dra några förhastade slutsatser utifrån en mässa.

Jag tycker också att många mässbesökare är "dåliga" besökare. Många går in och ställer sig precis innanför dörren off axis på alla sätt och konstaterar att det låter si och så. Hemma har man förmodligen en utstuderad sweetspot som man kommit fram till låter bäst. En sådan finns ofta även på en mässa. Genom att flytta runt och hitta bra lyssningspositioner och ta sig tid att lyssna på 3-4 musikstycken kan upplevelsen bli betydligt bättre. Jag har fler exempel på lyssnare som dömt ut system som ändrat sig totalt genom en andra lyssning i en bättre lyssningsposition och att ge lyssningen mer tid.

Den som avger ett omdöme efter en minuts lyssning i stående position är inte trovärdig i mina ögon.

Link to comment
Share on other sites

Mässor är alltid stora utmaningar för att få till bra ljud. Utställarna har inte så lång tid på sig och hotellrummen har oftast tunna väggar och de är skralt möblerade oftast. Jämför mot hemmiljö och den tid och möjligheter man har på sig där att få till det. Ibland lyckas utställarna trots allt. Hur mycket som är tur och skicklighet kan man fundera på. Min erfarenhet är ändå att det är svårt att dra några förhastade slutsatser utifrån en mässa.

Jag tycker också att många mässbesökare är "dåliga" besökare. Många går in och ställer sig precis innanför dörren off axis på alla sätt och konstaterar att det låter si och så. Hemma har man förmodligen en utstuderad sweetspot som man kommit fram till låter bäst. En sådan finns ofta även på en mässa. Genom att flytta runt och hitta bra lyssningspositioner och ta sig tid att lyssna på 3-4 musikstycken kan upplevelsen bli betydligt bättre. Jag har fler exempel på lyssnare som dömt ut system som ändrat sig totalt genom en andra lyssning i en bättre lyssningsposition och att ge lyssningen mer tid.

Den som avger ett omdöme efter en minuts lyssning i stående position är inte trovärdig i mina ögon.

Håller helt med. Har sett/hört besökare som gått in i ett rum och ställt sig längst bak i ett hörn och konstaterat; "det här va inge bra, vi går vidare".

Jag förstår att utställarna har väldigt lite tid att optimera systemen men jag förstår inte riktigt allt prat om att rummen skulle vara så undermåliga. Nu på mässan var det många rejält spatiösa rum med vad jag uppfattade bra rumsmått, dessutom helt stumma betonggolv med heltäckningsmatta istället för de svajiga trägolv som många har hemma. Dämpningen kan ju naturligtvis vara ett problem men många hade med sig dämpande material. Jag tyckte många rum hade riktigt bra ljud denna gång :thumbsup:

Edited by Hasse
Link to comment
Share on other sites

Jag försöker stega ifatt med lite "reprismaterial"...

Digitalbild & Ljud...

visade ju som sagt upp Electrocompaniets skivspelare ECG-1 :mm:

DigitalbildDSC_9982_5038_001768_zpshxirb

Den lilla skaran besökare som var i rummet när jag tog bilderna visade stort intresse i snurran...

DigitalbildDSC_9983_5039_001769_zpslhboa

Och för säkerhets skull så fick de även se en vinylskiva på nära håll :D...

DigitalbildDSC_9985_5041_001770_zpsprw4d

så ser det alltså ut, det "svarta guldet".

Nej jag ska inte skoja om vinyl och eventuellt nya entusiaster på området. Det var riktigt kul att höra frågorna som ställdes och att ett

lite äldre par verkar vara på väg att skaffa en skivspelare igen, får jag antaga, stärker mina förhoppningar om framtiden och formatets

fortsatta tillväxt.

En stor eloge till utställaren som dessutom hade den goda smaken att spela Art of Noise :app:

DigitalbildDSC_9987_5043_001771_zpsaizrd

Minns jag rätt så kostar ECG-1:an runt 35000:- men då vet jag inte om det ingår någon p/u.

Svårt prisspann det där men med lite väl valda budskap och reklam så ska det nog gå vägen :)

Tycker den är riktigt snygg så vi får väl hoppas att det säljs ett gäng p.g.a utseendet om inte annat.

Den låter dessutom riktigt bra för pengen kan jag tillägga. Dessutom får man varvtalet 78:a på köpet.

Eftersom Kef hade en representant i rummet passade jag på att fråga lite om Muon... :mm:

Det var visst full snurr på tillverkningen och man har numera hunnit fram till Mk II modellen där

det tydligen har modifierats och förfinats en hel del. Hoppas på ett återhörande av den "ståtlige" då det

var länge sedan den var med på mässa i Sverige, tror den enda gången den visats i dessa sammanhang

var på mässan i Kista 2008...?

Edited by P-pan
Ny bildlänk
Link to comment
Share on other sites

Och så en liten blänkare från Bang & Olufsen och deras BeoLab 90...

BampODSC_9960_5016_001774_zpsaiu8qxbd.jp

BampODSC_9955_5011_001772_zpsthir2fo1.jp

Tycker det är kul med lite ny design på området högtalare, om man nu får kalla det för det med tanke på all övrig elektronik som finns med.

Ser nästan mer ut som ett konstverk... eller är det en "installation" kanske. Har som vanligt väldigt lite lyssningsintryck att delge rent

generellt men denna skapelse tror jag säkert kan slå sig in i ett och annat hem med tanke på alla justeringsmöjligheter i välljudets tjänst :icon_smile_cool:

Kostar säkert en bra slant och skulle jag gissa så lär man nog få lägga åtminstone en 650' för paret.

Link to comment
Share on other sites

Den som avger ett omdöme efter en minuts lyssning i stående position är inte trovärdig i mina ögon.

Håller med. Jag behöver några låtar för att ställa in öronen och hjärnan till ett system jag inte känner till. Det tar som sagt minst några låtar innan man vet hur det låter och vad som är positiva egenskaper och negativa.

Dock går det mycket fortare med för mina öron välkända system.

Jag kommer ihåg en del pladdrande personer från bla Mårtenrummet i München-15 oh -14 som stod hopplöst fel och gav omdömen åt höger och vänster utan att fatta att systemet inte var anpassat till där de stod över huvud taget.

Samtidigt är det svårt att döma folk för det. Inte alla har den vana och insikt många på detta forum har. De kanske inte ens känner till nyttan av Sweet spot eller har begränsad lyssningsvana på olika system.

Alla är på olika steg på musikåtergivningsstegen och det går inte att hoppa över några. Men felaktiga uttalanden som beskrivs ovan blir ju ändå inte trovärdiga bara för att det finns en bra förklaring till okunnigheten.

Angående mässljud som är lynnigt. Det finns vissa utställare som gång på gång lyckas ställa in systemen så att de låter bra och vissa som i mina öron ofta misslyckas på mässor.

Vad kan det bero på? Prylarna själva eller demonstratören. Troligen en del av båda orsakerna.

Låter det bra är det bra, låter det dåligt säger det väldigt lite vid enstaka tillfällen, men låter det ofta dåligt drar jag öronen åt mig.

Ett av många exempel på en firma som lyckas otroligt bra gång efter gång är TAD. Det finns märken jag ideligen blir besviken på som borde låta bra mm.

Jag tror ofta det har med prylarna själva att göra men också demonstratörens grad av gedigen erfarenhet och kunskap i att ställa in systemet.

Link to comment
Share on other sites

Det går aldrig att döma ut ett system utifrån enstaka lyssningar på mässor är min uppfattning, däremot kan man få en ganska snabb uppfattning om att det låter bra utifrån olika lyssningspositioner i salen, men detta kan aldrig ligga till grund för ett köpbeslut. Jag tycker det är konstigt att kunna fatta ett sådant beslut utan att prova hemma i det egna rummet och i den egna anläggningen. Kanske minst en vecka i vart fall. Sedan kan det naturligtvis vara svårt att få en sådan provning tillstånd. Därför får man naturligtvis begränsa urvalet till det som finns på hemmamarknaden eller vara säker på att man får returnera det som inte passar in i det egna systemet. Mässa är mässa och så har det alltid varit. Vissa lägger stor möda i att göra rättvisande presentationer på mässor t.ex Marten och TAD och även andra. Men jag har också varit med om att man är mindre noggrann och då ger man inte utrustningen full rättvisa även om lassar in anläggningar för flera miljoner i ett akustiskt omöjligt rum utan att anpassa det på något sätt. Påtalar man detta får man ofta höra att andra har tyckt att det låtit bra vilket inte känns ok.

Calm

Link to comment
Share on other sites

I ett av de stora rummen hade Sladd ställt upp två system med olika högtalare.

DSCF2833_zpsc3p60ppn.jpg

Vienna acoustics jag tror att modellen heter Liszt och deras egna märke QRS.

Kopplat med elektronik från Burmester

DSCF2838_zpsuhxilwjp.jpg

Här deras allt i ett försteg och musikserver mm. Man kan till och med rippa in sina egna cd.s och har hela diskoteket samlat på ett ställe. Verkar onekligen praktiskt.

DSCF2834_zpsn581pfng.jpg

Sladd demonstrerar och presenterar på ett pedagogiskt sätt som gör det intressant att lyssna. Han har varit med ett tag.

Kablar naturligtvis från Transparent.

Hörde lite snuttar både från Viennan och QRS och det lät naturligtvis lite annorlunda i presentationen mellan olika högtalare, men bra.

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Om rummet med Audio Research och Sonus Faber:

Det här var ett av rummet som jag visuellt tyckte mycket om, jag älskade den stora ytan, ljusinsläppet och självklart Audio Research, Rega och Sonus Faber. Jag satte mig ner och musiken som spelades var bra, men jag kom aldrig riktigt överens med högtalarna. Slutsteget har jag hört ett par gånger tidigare, och har alltid gillat varenda ton, men nu var det annorlunda. Högtalarna är alldeles för skarpa i övre registren för min smak, det låter som en inspelning, inte som verklig musik. Jag vet inte om det beror på låtvalen just när jag var där eller högtalarna. Eller rummet i sig, men det brukar låta bra i detta rum. Det var ändå fint att sitta där en stund och njuta av utsikten, musiken och den allmänt fina känslan.

Blev positivt överraskad av detta rum! Sonus Faberna lät i mina öron gigantiskt i ljudbilden och basen var överraskande för högtalarens storlek. Diskanten reagerade jag inte på. Skivspelaren var som skrevs här inte den önskade men Regan hade en VanDer Hul "Frog" pickup för ca 20' som inte gjorde bort sig.

Link to comment
Share on other sites

En uppenbarligen rundstrålande, eftersom ljudbilden var bra även vid sidan om. Hann inte lyssna så länge för att bilda mig en djupare uppfattning om dess kvaliteter.

Calm

Hei. Beoloab 90 ble nesten utelukkende brukt i narrow mode som sprer bare ca. 90 grader horisontalt. De prøvde også wide mode noen ganger på forespørsmål fra folk i salen, men forskjellene var ikke så store p.g.a. rommets størrelse og lang avstand til reflekterende flater. Omni mode ble ikke brukt og er ikke klar heller. Softwaren til Beolab 90 er ikke 100% ferdig.

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag var en av dem som kunde gå in i ett rum i 30 sek och konstatera att det här var inget för mig. Bra eller dåligt? Rätt eller fel?

Orsaken är:

1. De spelar så högt att mina öron inte pallar med. (hände på Clarion)

2. Musikvalet är mycket mycket motsatt min egen smak.

3. Jag känner att jag vill hinna med flera rum på min begränsade tid och gräset är grönare...

4. Någonting känns helt fel i ljudet typ ihåligt mellanregister/skrikig diskant som känns långt från mitt ljudideal.

5. Produkterna känns ointressanta för mig.

6. De spelar ingen musik utan BARA pratar.

För övrigt tyckte jag mässorna var kanonkul och jag stannade i flera rum längre tider!

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag var en av dem som kunde gå in i ett rum i 30 sek och konstatera att det här var inget för mig. Bra eller dåligt? Rätt eller fel?

Vi är alla olika men jag kan inte låta bli att undra varför det inte går att lyssna på en anläggning om de inte inte spelar "din" musik (punkt 2). Vad spelar det för roll om det är t ex Frank Sinatra, Mozart, Depech Mode eller Black Sabbath? Det är väl ljudet som skall värderas, inte skivorna. Oftast kan man ju också be dem spela något från sin egen skivback.

Om du lyssnar bara typ 10 sekunder har du ju knappast hittat sweetspoten eller det område där anläggningen presterat bäst (punkt 4). Du kanske t o m missade "din" musik. Risken är ju också att du dissar något som du kanske kunde uppskatta om du gav systemet lite mer tid.

Övriga punkter har jag full förståelse för. Jag besöker heller inte alla rum när jag är på mässa men sedan jag börjat ge varje rum mer tid har jag många gånger omvärderat system från den första reaktionen.

Link to comment
Share on other sites

Angående mässljud som är lynnigt. Det finns vissa utställare som gång på gång lyckas ställa in systemen så att de låter bra och vissa som i mina öron ofta misslyckas på mässor.

Vad kan det bero på? Prylarna själva eller demonstratören. Troligen en del av båda orsakerna.

Låter det bra är det bra, låter det dåligt säger det väldigt lite vid enstaka tillfällen, men låter det ofta dåligt drar jag öronen åt mig.

Ett av många exempel på en firma som lyckas otroligt bra gång efter gång är TAD. Det finns märken jag ideligen blir besviken på som borde låta bra mm.

Jag tror ofta det har med prylarna själva att göra men också demonstratörens grad av gedigen erfarenhet och kunskap i att ställa in systemet.

Mässa är mässa och så har det alltid varit. Vissa lägger stor möda i att göra rättvisande presentationer på mässor t.ex Marten och TAD och även andra. Men jag har också varit med om att man är mindre noggrann och då ger man inte utrustningen full rättvisa även om lassar in anläggningar för flera miljoner i ett akustiskt omöjligt rum utan att anpassa det på något sätt. Påtalar man detta får man ofta höra att andra har tyckt att det låtit bra vilket inte känns ok.

Calm

Det är klurigt men problemet kan delvis lösas med både pengar och "engagemang".

Pengar:

Större rum kostar mer men du slipper en instängd bunkers problem, rent akustiskt. Tillräckligt stora högtalare så har du bra förutsättningar.

Rätt rum - för de flesta mässor som hålls i samma lokaler har kända problem-rum och "lätta" rum. Här hjälper inte alltid pengar, men man kan nog komma en bit.

Akustikbehandling kostar pengar.

Engagemang:

Att trimma in anläggningen, välja "rätt musik" med mera.

Att akustikbehandla kräver både tid och kunskap.

Att kolla upp lokalen i förhand, förutse problem och lösningar.

Sen är ju såklart produkternas egna kvaliteter en väldigt viktig del i ekvationen.

Link to comment
Share on other sites

Bebop, absolut jag har stor respekt för dina åsikter och argumentering ;-)

Jag stack ut hakan lite och "erkände" synden. Och alla synder är ju inte så lätta att rationellt förklara eller hur ;-)

Hur många gånger har man inte suttit med den tomma chipspåsen framför sig och tänkt "varför åt jag upp alla dessa chipsen?"

Jag vet ju att det är lite fel och kanske inte riktigt rationellt...

Angående musikvalet så har du helt rätt och det var därför jag skrev att det är när det skiljer sig "Mycket Mycket från vad jag gillar" - och jag har svårt att njuta/engagera mig om det blir för mycket "off". Sen har jag ganska bred smak så det brukar fungera, men blir det för tokigt och jag vet att det blir taggtråd genom öronen närmaste 5 min så händer det att jag lyfter på baken oavsett anläggning.

Fast tvärtom händer ju också som t.ex Harbeths 40.2 rum där Vinylbutiken inledde med Roy Haynes på Impulse, Gled in på Billie Holiday "Day in day out" i stereo från 1957 (Reissues) och sedan knockade mig med Crusaders "Street Life" på promo maxi. Wow! Där satt jag kvar även om det var lite för högt ;-)

Link to comment
Share on other sites

Det är klurigt men problemet kan delvis lösas med både pengar och "engagemang".

Pengar:

Större rum kostar mer men du slipper en instängd bunkers problem, rent akustiskt. Tillräckligt stora högtalare så har du bra förutsättningar.

Rätt rum - för de flesta mässor som hålls i samma lokaler har kända problem-rum och "lätta" rum. Här hjälper inte alltid pengar, men man kan nog komma en bit.

Akustikbehandling kostar pengar.

Engagemang:

Att trimma in anläggningen, välja "rätt musik" med mera.

Att akustikbehandla kräver både tid och kunskap.

Att kolla upp lokalen i förhand, förutse problem och lösningar.

Sen är ju såklart produkternas egna kvaliteter en väldigt viktig del i ekvationen.

Jag har varit på några internationella mässor i Denver och i Munchen och tycker att genomgående verkar man vinnlägga sig om detta att kunna presentera så positivt som möjligt, men då är det ofta förenat med fackmässa innan, så där står väl lite mera på spel kan jag tänka.

Som jag skrev tidigare så är mässarrangemang mest för att kunna göra någon form av preliminär bedömning inför eventuellt köp. Annars måste man nog ta hem grejorna för att göra en riktig bedömning.

Samtidigt skall man inte överskatta mässornas betydelse. Seriösa spekulanter hittar nog egna vägar för att testa produkter både hemma och i andra miljöer.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Dags att traska till nästa utställningslokal Lundqvist och Lindqvist på Klarabergsgatan. Ett par hundra meters rast promenad som faktiskt blev uppiggande efter den ibland varma luften i fulla utställningsrum.

Det första rummet som besöktes var AudioNords som toppades med ett par stadiga högtalare Q5 från Magico.

DSCF2734_zpsyiv3kkeb.jpg

Drivkällan var en verklig nyhet Devialet 900 Limited Edition en veritabel skönhet i kopparskimrande glans. De levereras i en exklusiv trälåda och är fullspäckad med olika tekniska lösningar som jag inte ger mig in på att beskriva.

DSCF2740_zpsa1ch9abw.jpg

Mellan förstärkarna tronar en Kronos spelare med en Lyra Delos puppa vad jag förstår.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...