calm Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Då var det dags igen för lite hififrossa i huvudstaden. Iår var det både HighEnd och Sweetspot samtidigt och på tre olika anläggningar Sheraton, Lundquist&Lindkvist vid Centralen samt hotellet vid Norra Bantorget. Själv startade jag lördagen på Sheraton och som vanligt ringlade sig kön lång redan strax före öppning kl 10. Som vanligt kommer detta reportage gå lite i min egen takt och med bilder och intryck som jag själv valt. Ett urval av det jag fastnade för som inte gör anspråk på att vara heltäckande eller ens i närheten av det som fanns på plats. Om ni har lust så får ni som var där gärna fylla på med egna bilder och kommentarer. Calm Quote
calm Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Det första rummet blev Martens som visade sina Coltrane 3. Måste säga att detta blev ett av mina favoritrum ljudmässigt och jag känner igen känslan från München. Den totala viktlösa upplösningen och harmonin i systemet. Men som vanligt får man inte till det gratis om man skall spela på en mässa. Krävs mycket i form av förberedelser och rumsanpassningar vilket märktes. Calm Quote
calm Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Man börjar bli bortskämd med bästa signalkällorna från MSB, men skivspelaren var ny från i år från samma firma som levererade den stora spelaren i förra årets uppställning. Jag tror att den är portugisisk. Får väl nästan betraktas som en resegramofon i den jämförelsen. Minns jag rätt så hade den stora ett rejält fundament med en stor tyngd hängande i mitten likt Clearaudios värstingspelare. Calm Quote
calm Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 MSB:s nya flaggskepp med separata nätdelar och naturligtvis den nya Femto 33 klockan. Det börjar bli rejält dyrt om man skall hänga med i den digitala utvecklingen. Nedanför Gigawatt PC-4 Evo och vid sidan MSB-drive och nätdel. Calm Quote
calm Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Slutstegen känner vi igen från förra året. Rejäla pjäser som kan leverera kraft nog att driva vilken högtalare som helst. Hela systemet hopvirat med Jormas bästa kablar. Lyssningsintryck kommer...... Calm Quote
Taxmannen Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Kul att se bilder på det jag vet att jag missade - Heja Calm! Jag var där med en av sönerna på söndagen, men det blev lite forcerat tyvärr med tre platser på knappa fem timmar eftersom han hade ett tåg att passa från Mjölby. Lite trist/onödigt att sprida ut det på detta sätt kan jag tycka. Jag antar att HEM och Sweetspot inte kan "samsas", men nog borde det väl gå att hitta en lokal som kan husera hela HEM i alla fall? Quote
Richard Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Härligt med fotoreportage från mässan. Tack!! Richard Quote
Apexorca Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 (edited) Kul att du rapporterar, tack för det! Kanon ljud från Mårten börjar vardagsmat. Ang Mårtensystemet så håller jag med även om jag inte hörde denna mässas ljud. Har hört dem fler gånger i olika rum nu och de låter riktigt bra. Det är bara att gratulera! Edited February 22, 2016 by Apexorca Quote
Hasse Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Coltrane 3 lät fantastiskt bra, bättre än Supreme på förra årets mässa. Quote
boer Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Kanon med bilder från mässhelgen i Stockholm. Många med mig, som inte hade möjlighet att vara där, har säkert väntat otåligt. Tack för detta Med vänlig hälsning / Bosse Quote
calm Posted February 22, 2016 Author Posted February 22, 2016 Som vanligt spelades bra och välproducerad musik som också ger en ljudbild som är något utöver det ordinära och utslätade. Lite spår från den egenproducerade Supreme Sessions 2 som spelats in med musiker i det egna lyssningsrummet. Fantastiskt pianoljud med spår från en av Hiromis plattor som hade precis det jag upplever som kvalitet i återgivningen med sträng klangbotten och övertoner i överflöd. Rysningar efter ryggraden för en pianoälskare. Calm Quote
Vox Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Mycket trevligt att kunna ligga i en hotellrumssäng och både få läsa om och se bilder från mässan! Quote
P-pan Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 (edited) Trevligt att få lite kommentarer angående ljudet hos Marten. Själv blev jag utan de intrycken då man redan hunnit börja plocka ner uppställningen i.o.m att mässan passerat 16:00 på söndagen. Är man sen för man nöja sig med torrdemos och den egna skön... ... kan ju låta en del det med. En nyhet, i alla fall för mig. 2-kanals slutsteg från... Magnus Audio MA-500 En ganska kraftig sak som lämnar 450 W vid 8ohm och säkrar upp med 900 W vid 4:a ohms-gränsen. Är enligt uppgift uppbyggd runt en klass A/B konstruktion med väl valda mosfet-transistorer på utgångarna. Monteras för hand i Usa om jag är rätt informerad. En MSB utan "takplåt" kan ju alltid vara trevligt att få kika på... Och Jormas Statementkablar ser lika välarbetade ut som vanligt... Edited February 23, 2016 by P-pan Tillägg av text. + faktafel Quote
egoBen Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Jag hann också springa igenom de tre platserna, på söndagen, det var väldigt lugnt och behagligt tycker jag, ingen trängsel och nästan alltid sittplats tillgänglig. Särskilt kul var det att få höra Harbeth M40.2 som jag hörde i London i höstas med konstruktören och ägaren Alan Shaw som presentatör. Nu fick jag lyssna på hela låtar i en skön fåtölj. Jag återkommer med kommentarer om övriga lite senare, men det här rummet tyckte jag mycket om. Harbeth är mitt ljud, naturligt och behagligt, till skillnad från många andra som vill imponera så till den grad att det mest är obehagligt att lyssna efter några minuter. Ett mycket stort plus till presentatörer som spelade musik som var något annat än alla bedövande tråkiga låtar som oftast förekommer. Quote
YYZ Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Trevligt få ta del av din bedömning i både bild och text Jag tycker det var mycket varierande ljudkaraktär i vad som presenterades. Jag gillar när utställare har fasta tider när deras inarbetade presentation går av stapeln. Man vill ju veta lite mer i detalj vad det spelas på Quote
Rydberg Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Man undrar ju varför Marten lägger ut ett extra reflekterande golv som bara förstör? En polare som har pi60s tyckte det lät bra i rummet så de verkar ha lyckats ändå Quote
YYZ Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Särskilt kul var det att få höra Harbeth M40.2 Lyssnade till bl.a ett spår med Roy Haynes Quartet och det lät förjäkla bra. Skönt "naket" trumlir. Måste nog lyssna in mig mer på Harbeth. Quote
LasseJ Posted February 22, 2016 Posted February 22, 2016 Hade tyvärr ingen möjlighet att gå på någon av mässorna i år pga av jobb så tack till er alla som bidrar med bilder och text för oss som inte kunde vara med. Ser fram emot massor av rapporter och bilder. Kör på! /Lasse Quote
Vinylcalle Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 Magnus Audio MA-500 En ganska kraftig sak som lämnar 400 W vid 8ohm och säkrar upp med 900 W vid 4:a ohms-gränsen. I så fall bryter den mot fysikenslagar. När jag först såg bilden trodde jag det var någon som gjort ett DIY-slutsteg av ett gammalt Krell chassi. Quote
calm Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Man undrar ju varför Marten lägger ut ett extra reflekterande golv som bara förstör? En polare som har pi60s tyckte det lät bra i rummet så de verkar ha lyckats ändå Jag kallar det rutin och erfarenhet. Där andra lägger tjocka mattor för att dämpa och absorbera jobbar Martens med diffusion och reflexion. Alla vingar som syns runt om är verk av Matts Odelmalm som gör att hjärnan hinner uppfatta alla detaljer och små nyanser i musiken. Det gör skillnad vill jag lova. I München körde man med en hård plastmatta om jag minns rätt framför och bara S-wingar runt om. Här var det nog bara W-Wingen tror jag. Bakom skynket finns nog en och annan H-H för att jämna ut basen och jag tror att det fanns några i bakändan på rummet också. Så tuktas ett besvärligt rum! Calm Quote
calm Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Nästa rum i bottenplanet på Sheraton var P.L. Audios. Tunga hifimärken har samlats under denna hatt ledd av Lars Ek och hans medarbetare. Högtalare från Focal och den nya modellen Sopra. Misstänker att det är den nya dCS Rossini dacen som tronar i stacken. Pass Labs förstärkare med för och slutsteg. Sannolikt är det någon Clearaudio-spelare som ses på toppen. Siltech-kablar. Det lät riktigt bra som alltid kan jag väl tillägga. Gillar Focals presentationer. Calm Quote
P-pan Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 (edited) I så fall bryter den mot fysikenslagar. När jag först såg bilden trodde jag det var någon som gjort ett DIY-slutsteg av ett gammalt Krell chassi. Finns väl inga lagar som gäller inom hifi ? Däremot så finns det skribenter, i detta fallet undertecknad, som inte läser så bra utan glasögon. Den rätta uppgiften ska vara 2 x 450, 8 ohm och därmed 2x 900 vid 4 ohm. Det funkar väl med fysikens lagar får jag hoppas. Jag korrigerar mitt tidigare inlägg Edited February 23, 2016 by P-pan Stavfel Quote
calle_jr Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 I München körde man med en hård plastmatta om jag minns rätt framför och bara S-wingar runt om. Här var det nog bara W-Wingen tror jag.Jag har bara testat den väldigt grunda Wing95, som antagligen enbart senarelägger från mellanregister och uppåt.Dessa djupa V-Wings är ju verksamma djupt ner i basen. Jag kan tänka mig att det gör en hel del skillnad. Tack för denna utmärkta rapport btw... Quote
Rydberg Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 Jag kallar det rutin och erfarenhet. Där andra lägger tjocka mattor för att dämpa och absorbera jobbar Martens med diffusion och reflexion.Sorry för OT: Jag talar om golvreflektionen specifikt, den bör inte upprepas då den redan är inspelad för akustiska inspelningar. Det är en befrielse när denna är borta men man måste ju se till att man därmed inte får ett felfämpat rum. Quote
calm Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Ja det är naturligtvis en aspekt som är lika viktig som takreflexen, men eftersom en del av materialet var inspelat i Martens level 3 rum så kan jag säga att i den mån den förekom så blev den aldrig störande.Deras nya cd var i likhet med den tidigare rent akustisk och i inspelningsrummet ligger parkett på golvet. Själv har jag lagt två Golden Horn i reflexpunkten på golvet just för att undvika en alltför kraftig reflexion i den delen och bryta upp den.Dämpning i min värld är en styggelse om den blir för kraftig, då dödar den musiken direkt. Calm Quote
calm Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Vi traskar upp en trappa upp till mezzaninplanet på Sheraton och vad hittar vi väl där? En gammal bekanting den allomberyktade musikpresentatören himself Ludwig S. i sällskap med en representant för ARC. Kul att ånyo få njuta lite annorlunda musik igen och även på mässa.Välkommen tillbaka! Calm Quote
calm Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 (edited) Elektroniken bestod i ett nytt försteg från ARC med separat phonoförstärkare samt produkter från Wadia som ingår tillsammans med Sonus Faber i ett internationellt konglomerat. Skivspelare av för mig okänt märke och modell, men här kan ni säkert fylla i. Slutsteget också från ARC Högtalarna en mindre modell i Sonus Fabers produktflora. Svårt att hänga med i modellbytena. Edited February 29, 2016 by calm Quote
Steffo™ Posted February 23, 2016 Posted February 23, 2016 Försteget är nog det nya REF 6, och lådan på hyllan under är väl ett riaa-steg?! Quote
calm Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Högtalarna från Sonus faber var riktigt snygga. Tycker att de liknade mina Sf Grand Piano som är en av de snyggaste högtalare jag ägt. Ljudet då? Mycket bra tycker jag, en stor och homogen ljudbild med bra tonal balans. Det här rummet är bra ur demosynpunkt med behov av få akustikhjälpmedel trots stora öppna glaspartier. Såg några plexiglaswingar och några H-H:are. En ny absorbent stod på stativ invid högtalarna, det var alles. Calm Quote
calm Posted February 23, 2016 Author Posted February 23, 2016 Försteget är nog det nya REF 6, och lådan på hyllan under är väl ett riaa-steg?! Du har säkert rätt, nu när jag ser bilden i större format. Calm Quote
Recommended Posts