Jump to content

Optimering av en Kuzma stabiS


Adagio

Recommended Posts

Bebop,

jag kan väl tillägga att Nagra VPS har en och samma ingång för MC och MM.

Om man kör MC använder man alla tre förstärkningsstegen (och ställer om lasten till PU eller låter den vara i fabriksinställningen och då gäller 47k även på MC). Kör man MM kopplar man bort det sista transistor-steget och får 45dB och ställer den på 47k. Många tillverkare har sina unika lösningar. Och den här är verkligen unik - fullkommligt användar-ovänlig. Jag gillar apparater där man på fronten kan ställa in det man vill ha....

/Kenneth

Edited by kenneth
Link to comment
Share on other sites

Egentligen rätt så listigt att koppla in olika förstärkarsteg istället för att flytta kabeln till olika ingångar. Men omkopplingen skall ju som du säger vara användarvänlig. På min VTL-RIAA har jag en ingång för MM som förstärker 40 dB och 47kohm. Om jag använder MC-ingången går signalen via ett rörlinjesteg och sedan in i MM-delen. I MC-läget kan jag ställa belastningen 50, 100, 200, 500, 1000 eller 47000 ohm och förstärkningen från 50-68 dB. Alla inställningarna kan göras från fjärren. Men när man som jag valt pickuper med utspänning på 0,3 mV tycker jag SUT är en bättre lösning och sedan köra via MM-steget.

VTL skriver själva följande:

The addition of step up transformer allows both for appropriate loading for very low-output cartridges, and the flexibility of handling different cartridges with different step up methods, as in some cases certain cartridges can sound substantially better with transformers than they do with active gain stages. The transformer also allows the cartridge to be loaded via the transformer, instead of via the loading resistor, retaining as much of the signal available from these cartridges as possible.

Link to comment
Share on other sites

Adagio,

jo Benz LPs ingår i planerna men det kan ta någon vecka eller två. Vill först lära mig Allnic + Lyra Kleos.

Lite synd att Allnic verkar ha ändrat lägsta omsättning från 1:10 till 1:13. Med tanke på vad vi lärt oss av Peo :41: så hade nog 1:10 passat LPs bättre.

Jag återkommer....

mvh/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Angående det där med kabellängder, så har jag för mig att det är skillnad mellan mm och mc. Dvs hur kablens kapacitans påverkar.

Så jag tror inte man kategoriskt kan säga att längden inte spelar roll.

Det var därför jag hajade till när jag läste Peos inlägg, eftersom det kanske fungerar elektriskt som en mm-koppling efter en SUT, även om man har en mc-puppa.

Lite spekulativt, men det var så jag tänkte. Skulle vara intressant att reda ut.

Link to comment
Share on other sites

Lite kapacitans skadar nog inte. Många mm-puppor rekommenderar 100-300 pF och det är väl ungefär max bidrag puppa, kabel och RIAA ger. När SME 3 lanserades kunde man få kabeln anpassad till Shure V vilket de gjorde med extra kondingar löddade parallellt i phonohylsan. Ortofon hade små kondensatorer som på en liten platta som klämdes mellan kontaktstiften. Det finns ju även riaa-steg med valbar kapacitans som läggs ovanpå de naturliga bidragen.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha läst igenom vad och hur jag skrivit, kan det nog behövas ett förtydligande angående mitt uttalande om kablar mellan SUT och riaa.
Det är inte kabellängden som jag vill åt, det är kabelns totala kapacitans.

Jag har från början försökt att vara konsekvent med att använda samma kabel (en 60 cm Nordost TYR, d.v.s en vanlig standard interconnect-kabel) vid alla testtillfällen.
Enligt tillverkaren har den 25.0 pF/ft, vilket ger en teoretisk kabelkapacitans på 50pF, men enligt min RCL-meter är den på 64pF (inkl. kontakter).

Av ett rent misstag lyckades jag vid ett tillfälle blanda ihop några kablar och fick till en 1,5 meters Tyr (uppmätt till 137pF) på ena kanalen och en 60 cm (64pF) på den andra.
Jag hörde direkt att något var galet, men jag kunde inte förstå vad jag hade gjort för fel.
Det såg ju helt rätt ut eftersom båda kablarna hade exakt likadana kontakter.
Det var ju bara att börja om från början, bort med alla kablar och då såg jag direkt vad jag hade gjort för "groda".

Efter den händelsen testades SUT:en (en E.A.R. MC-4 i 1:18 läget) med både 0,6 m och 1,5 m kablar.

Med 1,5 m kabeln på plats fick ljudet en klar dragning åt det "överexponerade" hållet. Det blev märkbart mer energi i det övre registret och med små tendenser till skränighet, men samtidigt jag fick jag också intrycket av sämre upplösning, en sorts grovkornighet/grumlighet som är svår att definiera.

Detta är ju tvärt emot vad resultatet brukar bli med en vanlig signalkabel mellan t.ex CD-spelare och förstärkare eller mellan för- och slutsteg. En högre kabelkapacitans brukar ju "trubba" av det övre registret, inte betona det.

Min teori:
En MC-pickup är förhållandevis okänslig för sin belastningskapacitans eftersom den är både lågohmig och låginduktiv.
Vi tar min Lyra som exempel, den har en intern impedans på 5,4 ohm och en induktans på 9uH (= 0,000009H).

En "vanlig" MM-pickup, typ Ortofon Red, har en intern impedans på 1,3Kohm och en impedans på 700mH (= 0,7H).
Impedansen är alltså 240 ggr högre och induktansen är 78 000 gånger högre än Lyran's och det beror på det stora antalet varv i spolarna på en MM-pickup.

MM-pickupens interna impedans och induktans (från spolarna) tillsammans med belastningskapacitansen bildar en resonanskrets som vid sin resonansfrekvens kommer att höja utsignalen från pickupen med upp till +10dB.
Ju högre induktans och/eller belastningskapacitans, desto lägre ner i frekvensbandet kommer resonans-peaken.

Jag klistrar in en bild som ett förtydligande.

Den visar en MM-pickup's frekvensgång i förhållande till belastningskapacitans.

capacitance.gif

(bilden är "lånad" från http://www.hagtech.com/loading.html)

Kurvorna är nog teoretiskt beräknade och bör därför tas med en nypa salt, men för att illustrera principen fungerar de bra.

Och nu en fundering från min sida:
Sekundärlindningen på en SUT har ju väldigt många gånger fler varv i sin spole än vad en MC-pickup har.
Följaktligen har den då också både högre impedans och framför allt högre induktans. Kanske till och med i nivå med (eller över) en MM-pickup, jag vet inte.

Angående det där med kabellängder, så har jag för mig att det är skillnad mellan mm och mc. Dvs hur kablens kapacitans påverkar.
Så jag tror inte man kategoriskt kan säga att längden inte spelar roll.
Det var därför jag hajade till när jag läste Peos inlägg, eftersom det kanske fungerar elektriskt som en mm-koppling efter en SUT, även om man har en mc-puppa.

Lite spekulativt, men det var så jag tänkte. Skulle vara intressant att reda ut.

Ja, kan det vara så att en SUT's sekundärlindning faktiskt beter sig som en MM-pickup och tillsammans med en "för hög" kabelkapacitans får en resonansfrekvens som hamnar i det hörbara området?

Mina erfarenheter får åtminstone mig att misstänka det, men jag kan tyvärr inte bevisa det med varken formler eller bilder.

Jag har lyckats behärska mig från att sätta avbitaren i kompisens TYR-kablar för att göra om dem till 30 cm, men jag var väldigt sugen på att testa en kabel med ännu lägre kapacitans än en 60 cm TYR.

Jag fick låna en 1m Cardas Golden Presence (12pF/ft = 39pF/m, uppmätt till 44pF) (Cardas verkar ha väldigt lågkapacitiva kablar överlag).

Här fanns det absolut inga tendenser till "överexponering" och skillnaden mot en 60 cm TYR var helt försumbar i det avseendet. Det spelar alltså inte någon roll hur lång kabeln är, bara kapacitansen håller sig under ett visst värde.
Frågan är då, var ligger "smärtgränsen"?
Går den att räkna ut?

Är det någon som sitter inne med svaret?

Med en 1,2 m "no name" kabel (som jag tror kommer från en enklare Pro-Ject spelare) fungerade det inte alls. Det blev nästan löjligt dåligt, men det är samtidigt svårt att avgöra om det var kabeln's oförmåga överlag, eller den höga kapacitansen som var den största orsaken. Kabeln mätte 359pF inkl. kontakter.

Tyvärr kommer jag inte ihåg vilken transformatortillverkare det var som hade specificerat transformatorns rekommenderade last till 47Kohm/150pF, men jag tror det var E.A.R..

Min MM-ingång är på 47Kohm/100pF, lägger jag till en 60cm TYR får jag 164pF totalt och är nog tillräckligt nära, men med en 1,5m TYR blir det 237pF totalt och då kanske jag landar utanför banan. Med en 1m Cardas Golden Presence blir det 144pF och det låter OK.

Jag har också konstaterat att ju högre omsättning transformatorn har, desto känsligare verkar den vara för kabelkapacitansen.
En 1:10 transformator reagerar bara en bråkdel så mycket som en 1:20 gör, men jag har tyvärr inte testat med ännu högre omsättning. Vem vet hur mycket påverkan kabeln då har med en 1:40 trafo.

Min slutsats:
Det verkar som att man ska belasta transformatorn inom ett visst intervall precis som med en MM-pickup och så länge man bara håller sig i den häraden så verkar det fungera bra, det verkar inte heller spela någon större roll om jag sänker belastningskapacitansen ytterligare från t.ex 150pF till 110pF.

Jag har nämligen testat med en 10 cm lång DIY-kabel på 10,2pF inkl. kontakter (uppmätt), men det vann jag ingenting på. Sämre ljud rent allmänt, men tonkurvan påverkades inte jämfört med en 60 cm TYR eller en 1m Cardas Golden Presence.

Stämmer det här resonemanget kan man använda 1,5 meter långa Cardas Golden Presence (1,5x44pF + 100pF = 166pF) med i stort sätt samma resultat som en 60 cm Nordost TYR (64pF + 100pF = 164pF).

Låter det logiskt?

Kom gärna med funderingar och motargument.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Intressant utläggning igen av Peo.

Jag var inte uppmärksam, satte in en vanlig interconnect mellan SUT och riaa. Det lät skräp och det tog ett tag innan jag insåg vad jag hade gjort. Bytte till phono-kabel och allt föll på plats.

Men, här är grejen, min kabelleverantörs capacitance är samma för hans interconnect och phono-kabel. Det måste vara något annat än bara capacitance? Jag har ställt frågan....

mvh/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Peo skrev:

Min teori:
En MC-pickup är förhållandevis okänslig för sin belastningskapacitans eftersom den är både lågohmig och låginduktiv.
Vi tar min Lyra som exempel, den har en intern impedans på 5,4 ohm och en induktans på 9uH (= 0,000009H).

En "vanlig" MM-pickup, typ Ortofon Red, har en intern impedans på 1,3Kohm och en impedans på 700mH (= 0,7H).
Impedansen är alltså 240 ggr högre och induktansen är 78 000 gånger högre än Lyran's och det beror på det stora antalet varv i spolarna på en MM-pickup.

Med dessa siffror som utgångspunkt verkar problemet fortfarande vara mindre med MC + SUT. Med en transformator på 1:20 blir generatorimpedansen på sekundärsidan 4000 ggr högre än på primärsidan och med Lyra hamnar vi då på 36mH. En bra bit ifrån Ortofon Red men det kanske finns andra exempel som ger mer problem? Min egen upplevelse är att kablaget har mindre betydelse med MC och SUT än med MM men jag kanske har haft tur.

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Det verkar som att man ska belasta transformatorn inom ett visst intervall precis som med en MM-pickup och så länge man bara håller sig i den häraden så verkar det fungera bra, det verkar inte heller spela någon större roll om jag sänker belastningskapacitansen ytterligare från t.ex 150pF till 110pF.

:app:

Cardas phonokablar har inte helt avvikande kapacitans jämfört med deras vanliga signalkablar, de ligger lika mellan 12-16pF/fot.

Och teknikerna att skärma rfi/emi och att matcha hastigheten i ledarisoleringen med ledaren för att minimera spöksignaler är densamma. Även tekniken att skärma mellan kanalerna och deras välkända golden ratio är desamma.

Så, vad skiljer deras phono- från signalkablar?

Link to comment
Share on other sites

En bra bit ifrån Ortofon Red men det kanske finns andra exempel som ger mer problem?

Många mc har en intern impedans kring och över 40ohm, alltså en faktor 8 ggr högre än Lyra (och även Ortofons toppmodeller är lågohmiga). Då börjar man väl närma sig "mm-nivå" på sekundärsidan i en sut?
Link to comment
Share on other sites

Precis så har jag också experimenterat fram till den bästa lösningen. Nu skärmar jag inte i normala fall, men med phon har jag tvingats tänka i för mig nya banor. En sak stod klar tidig. -Att koppla skärmen till signaljord och blanda dessa dög ej. De måste separeras men då riskerar man jordloopsbrum om man inte tänker helt klart.

Kan meddela att jag numera något upp en mycket gammal hylla ur gömmorna...... det börjar tangera Nirvana. Inspirerad av Apex tänkte jag att sten ändå måste testas igen, jag har en sandwich av granit som topp, fyra lager MDF med specialområde samt återigen bly i mitten. Jag hade en krypande känsla att det översta lagret på den förra hyllan inte var optimalt. Med det menar jag lite för tunt och att ev vibrationer stannade i toppskiktet utan att leta sig ner och ledas bort utan gick sidledes. Jag har inga belägg eller mätningar bara intuition och magkänsla. Mycket riktigt var denna hylla med sten den hittils bästa.

Link to comment
Share on other sites

Många mc har en intern impedans kring och över 40ohm, alltså en faktor 8 ggr högre än Lyra (och även Ortofons toppmodeller är lågohmiga).

Det är nog snarare så att Benz och Denon sticker ut med ca 40 ohm för några av deras vanligaste pickuper.

Lyra ca 5 ohm

Audio Technica 12 ohm

Ortofon 4-5 ohm

Transfiguration 4-10 ohm

Denon 40 ohm

Dynavector 5-6 ohm

Koetsu 5 ohm

Sumiko 12 ohm

Air Tight 7-9 ohm

ZYX 4 ohm

Benz 38

Link to comment
Share on other sites

jord och signaljord är separerade i en phono-kabel medans de är ihopbunda i en interconnect

Helt rätt!

Frågan är om man kan härleda diskussionerna ovan till en fråga om jordning :Thinking:

Det är nog snarare så att Benz och Denon sticker ut med ca 40 ohm för några av deras vanligaste pickuper.

Lyra ca 5 ohm

Audio Technica 12 ohm

Ortofon 4-5 ohm

Transfiguration 4-10 ohm

Denon 40 ohm

Dynavector 5-6 ohm

Koetsu 5 ohm

Sumiko 12 ohm

Air Tight 7-9 ohm

ZYX 4 ohm

Benz 38

Ok, det var visst lite förhastat av mig. Men vi får lägga till:

Clearaudio 30-50 ohm

Grado 70 ohm

Shelter 10-15 ohm

Van den Hul 13-16 ohm

En sak som åtminstone blir tydlig är hur fel det blir att enbart uttala sig om en enskild komponent i en vinylrigg. Att jämföra två helt olika puppor i samma rigg kräver injustering och anpassning av tonarm, sut, riaa, två par kablar och jordning :D

Link to comment
Share on other sites

Ja här blir det extra tydligt, det finns ingen bästa enskild komponent. Det är summan av ingredienserna som gör helheten.

Som så många ggr men här är det extra tydligt. Att få till en vinylrigg skapligt är ganska lätt, att få ut max kräver verkligen såväl kunskap som ett visst mått tur. Det är ju kul att en ganska enkel rigg med bra och rätt matchade komponenter når mycket längre än den extremt fina riggen som har miss match i de ingående enheterna. Ibland är det som är teoretiskt mest rätt inte heller det mest välljudande, en kombination som ligger precis utanför specen kan vara en gyllene kombo ljudmässigt och den teoretiska missmatchningen är ändå i "ball park" om ej rätt. Nu är jag ingen stor fotbollsfans men kombon Benz LP/Allnic är som värdens elegantaste framspel och ett spektakulärt avslut men skottet precis utanför krysset. Inga poäng men stor underhållning. Hellre det än ett tråkigt uppspel med ett rakt skott i mål (en tråkig kombo som mäter rätt)

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hur många vittnesmål om landvinningar och ny och bättre "svärta och lugn" som görs mellan att byta kablar, underlag, fötter, stjärnjord, strömrenare mm så är denna del och kombination i kedjan väl så viktig och avgörande. Extra trickigt blir det med pickuper med inre impedans över, säg 25-30 ohm och lite högre utspänning. För att dessa pickuper skall släppa ordentligt krävs ca 500 ohms belastning i riaan och uppåt. En liten tumregel som brukar användas är 15-20 gånger inre impedansen.

För mig har step up fungerat utmärkt med Ortofon och Koetsu och jag vet att även Lyra går bra. Dock inte till min gamla Benz Ruby. Den spelade betydligt bättre direkt till min dåvarande Audio Research PH5 ställd på 500 ohm eller mer. Den hade också utspänning på 0,7 mV om nag minns rätt så jag såg ingen anledning att jaga upp en passande SUT med lägre omsättning. Om jag gick ner till 100 ohm (där de flesta pickuper med inre impedans kring 5 ohm hamnar) så tappade den glitter och dynamik.

Jag kan inte nog rekommendera riaa-steg med ställbar belastning upp till ca 500-1000 ohm (oavsett SUT eller inte) om ni använder/köper riaa till de högohmiga pickuperna som nämns ovan. Det är mindre viktigt för de som ligger kring 5 ohm då de flesta riaa har 100 ohm som default om de inte är ställbara.

Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Jag sökte lite info på nätet angående skillnader på "vanlig" interconnect och s.k. phono kabel.


Jag hittade denna tabell från Stereoplay där man testat Nordost Heimdall, Frey och Tyr.

NO.jpg?dl=0

Originaldokumentet finns här.


Här ser man att Nordost's "Phono" versioner har betydligt lägre kapacitans än sina motsvarande IC.

Det är antagligen färre eller tunnare ledare eftersom serieresistansen är högre på Phono-modellen.


Jag har en fråga?

Bilden nedan föreställer en Nordost TYR Phono cable.

tyr_phono.jpg?dl=0

Där kabeln övergår från en tjock till två tunna (Röd pil) kommer även jordkabeln (skärmanslutningen) fram i dagen.


Därifrån och fram till kontakterna ser det inte ut som att kabeln är skärmad, det verkar bara vara de två ledarna klädda med krympslang.

En WBT-kontakt är ungefär 45 mm lång, så ändarna borde uppskattningsvis vara omkring 130 mm långa och på en 1,2 meters kabel kommer ju mer än 20% av kabeln i så fall att vara oskärmad.


Jag tycker att det känns "korkat" med så mycket oskärmad signalkabel till en skivspelare, kan det verkligen vara så?

Någon som vet mer?


/PEO

Link to comment
Share on other sites

Nåja, jag har ju som tidigare nämnts kört både med mitt nuvarande RIAA i 500-600 samt Lukaschek i 22k men ingen har varit i närheten av det som lirar nu. Med en Kuzma CAR kanske skottet dessutom sitter i krysset. =poäng! Framtiden får väl utvisa, jag är hursomhelst bara väldigt glad att det låter bättre nu än tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev blev jag lite inspirerad av Apex stenunderlägg. Jag har provat tidigare men inte fått till det. Tidigare har min sten/mdf/bly sandwich dödat musiken. Konstigt nog fungerar den nu. Jag har förvisso skalat bort sargen och bottendurken av rostfritt stål.

image_17.jpeg

Igår var den kritiska herr D här på besök, det är alltid läskigt men trevligt. Läskigt för att han är brutalt ärligt och har en otrolig förmåga att höra vad som är fel, han hittar alltid fel. Men igår blev en tilltänkt kortsession en sen natt. Jag fick godkänt! Såpass att Herr D för en gångs skull fick lite ågren över sitt beslut att go all digital för några år sedan. Kul att få den stora äran att vara husse till den andra fullt godkända vinylriggen sim Herr D avlyssnat. Som kuriosa kan jag nämna att det var den första godkända som till viss del fick herr D att lägga vinylen på hyllan. Insikten om hur mycket det skulle kosta att nå dithän. Efter att hört den kunde han inte nöja sig med vanligt vinylljud.

Link to comment
Share on other sites

Det ska på sidor på hyllan, får se vilket material, kolfiber eller trä? Hyllan har 20mm granit, 4X10mm MDF, 3mm blyplåt.

Själva stommen som bär hyllan består av 15mm akryl och 5mm T-profil aluminium, fastskruvad i en halvmeter tjock massiv tegelvägg med fyra 20cm fransk skruv. Sitter bokstavligen som berget.

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev blev jag lite inspirerad av Apex stenunderlägg. Jag har provat tidigare men inte fått till det. Tidigare har min sten/mdf/bly sandwich dödat musiken. Konstigt nog fungerar den nu. Jag har förvisso skalat bort sargen och bottendurken av rostfritt stål.

image_17.jpeg

Igår var den kritiska herr D här på besök, det är alltid läskigt men trevligt. Läskigt för att han är brutalt ärligt och har en otrolig förmåga att höra vad som är fel, han hittar alltid fel. Men igår blev en tilltänkt kortsession en sen natt. Jag fick godkänt! Såpass att Herr D för en gångs skull fick lite ågren över sitt beslut att go all digital för några år sedan. Kul att få den stora äran att vara husse till den andra fullt godkända vinylriggen sim Herr D avlyssnat. Som kuriosa kan jag nämna att det var den första godkända som till viss del fick herr D att lägga vinylen på hyllan. Insikten om hur mycket det skulle kosta att nå dithän. Efter att hört den kunde han inte nöja sig med vanligt vinylljud.

Riktigt snyggt jobb tycker jag. Kanske en snygg träsarg skulle förhöja intrycket ytterligare? Gillar också sten som underlag och att ta ner hårt, men har mitt Everest-stand som har ungefär samma effekt på Cleaudion. Övrig elektronik definitivt på sten med lämpliga fötter. Tycker att plexiglassidorna är riktigt snygga och får ett mera "luftigt" intryck jämfört med något annat material.

Trevligt att din kritiske kompis gillade soundet,även om det är du som skall vara extra nöjd med detta varje dag framöver.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ja nu är jag väldigt glad över att vinylen spelar så rätt.

Fransken drogs med hylsnyckel. Fyra st med plugg för just tegelvägg.

Konstruktionen på hyllan är väldigt enkel, men funkis.

Två st T-profiler

Fyra st 45 graders trianglar i akryl.

Två st hyllor i akryl.

Trianglarna fästs med rostfria insex, muttrar och brickor.

Varje hylla ligger på två trianglar och har två st insexi bakkant.

Alla ytor limmas med silikon. Blir stabilt som tusan.

Problemet är väl bara att sätta exakt i lod, när man har tegel. Alltid är det någon borrning som antingen går i bruket eller "sladdar" ur eftersom det sitter precis i kanten på en tegelsten. Armeringsjärn är också ett givet inslag.

Då är det skönt att ha rejäla "medar" i T-profilen som döljer de missade hålen.

Link to comment
Share on other sites

Jag satt o läste om olika PU, benz verkar ha slutat retippa sina PU? Men såväl soundsmith och en engelsk firma som hette expert stylus erbjuder denna tjänst för ca 250-350$. Tanken var att ev byta in min LP mot Ebony TR men den har verkligt låg impedans, kanske tom för låg för Allnic? Sen läste jag om CAR-30 eller CAR-40, de verkar ju vara perfekta matchningar. Men samtidigt låter det ju såå bra nu och så snubblade jag över en recention av LP där följande stod:

"The best sounding load impedance depended on the phono stage in use. The LP’s 38 Ohm coil resistance suggests loading in the 350 to 750 Ohm range, and I usually preferred around 500 Ohms resistive or 200 Ohms into a moving coil step-up transformer. 47k Ohms was never a satisfactory value."

Vilket då skulle vara ganska överensstämmande med mina lyssningserfarenheter. Känns som att LPn får bli kvar, det är ändå en av världens finaste PUs. Dock lär man ju behöva en reserv när det blir dags för retipp igen.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Nu väcker jag lite liv i den här tråden igen och det med anledning av längd på phono-kablar. Jag har pratat med Jim Aud igen om det där med 1.2m långa phonokablar och han vidhåller att 'det är vad marknaden vill ha'. Marknaden i hans fall är distributörer/handlare/återförsäljare. De beställer 1.2 m. Precis vad jag själv gjorde. Jag trodde att det fanns en anledning till den längden. Men, han håller med om att längden spelar roll. Hög kapacitans minskar dynamiken och grynar till diskanten.

I höstas bad jag honom tillverka två phono-kablar av kortare längder. Som ett experiment. Av hans billigaste serie. Det är först nu jag kommit mig för att testa. Från tonarm till SUT 0.4 cm och från SUT till rör-riaa 0.18 cm. 0.18 blev lite i kortaste laget. Jag var tvungen ställa SUT'en på rör-riaat men upplevde inget negativt med det, tack och lov.

I vilket fall som helst, de här korta bitarna spelar med betydligt bättre dynamik än mina referenskablar, som båda är 1.2m dvs jag lägger på 2.4m kabel från tonarm till RIAA och totalt 200 pF. 

Så naturligtvis, längd och kapacitans spelare en avgörande roll. Jag har nu kommit överens med Jim Aud att jag skickar över ett par av mina 'referens'-kablar och han kortar ned  1.2m till ett par 0.5 och ett par 0.25 cm.

Om man nu skall räkna den sammanlagda kapacitansen från tonarm till RIAA så blir det enligt följande:

de två par refernskablar som hittills kört @ 1.2m = totalt 200 pF

de två billiga 0.18 och 0.4m = totalt 64 pF

Den splittade referenskabeln 0.25 + 0.5 m skulle bli tillsammans 50 pF.

Jag vet inte om det är mest rätt att räkna summan av kapacitansen från tonarm till RIAA men det ger mig en bra jämförelse..... om jag tar dem en och en skulle de splittade bli 33.3 pF respektive 16.7 pF. Den kortare skall alltså sitta mellan SUT och RIAA.

Mer följer (kanske)

Kenneth

 

 

 

Edited by kenneth
Längden skall vara 1.2 och inte 1.25
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...