Jump to content

Optimering av en Kuzma stabiS


Adagio

Recommended Posts

Hur lät LL1931 Ag??

Jag har inte jämfört så många SUT mot varandra, jag använder normalt mitt MC-riaa som referens, men jag hade faktiskt både LL1931Ag och LL9226 hemma samtidigt.
Här kommer lite valda delar från mina anteckningar. Kanske du hittar svaret på din fråga.
På grund av transformatorernas olika omsättning kommer inte mitt resultat att bara kunna tillskrivas själva trafon.
Pickupen har ju lastats annorlunda och i och med det så kommer den också att låta något annorlunda.
LL1931 (1:16) ger belastningen 184 ohm
LL9226 (1:20) ger belastningen 117,5 ohm.
Jag har givetvis lekt med olika pickupbelastningar med mitt MC-riaa och då kommit fram till att 120-130 ohm är det som passar Lyran (och mig) bäst, i min anläggning.
Hellre lite tuffare last (mindre resistans) än tvärtom.
LL9226 motsvarar tonalt sett mitt MC-riaa ganska bra, men den lägger på ett par lager färgad klarlack över allt.
Den har också lite svårare att hänga med när det "hettar till" och därför upplever jag den som något begränsad.
LL1931 spelar en aning ljusare än både LL9226 och mitt MC-riaa. Troligtvis är det den lägre ("snällare") pickupbelastningen som gör det.
Den ger en märkbart ökad tydlighet och den är också mer lättlyssnad, framförallt i det övre registret, jämfört med LL9226, men MC-riaa't vinner dock den här ronden.
LL1931 trycker fram ljudbilden något, vilket inte är så positivt i min anläggning. Det är nära nog som det är.
Det är betydligt mer luft (rymd) än med LL9226 och märkbart mer än med mitt MC-riaa och det är främst den parametern som lockar mig och driver mig vidare i min SUT-jakt.
Tyvärr upplever jag ett lager av den färgade klarlacken även här, det är mindre än hos LL9226, men fortfarande för mycket för min smak.
Ägaren till LL1931 Ag spelar med en Koetsu Rosewood och i hans anläggning upplever jag inte att den färgar alls. Den trivs nog inte ihop med mina prylar helt enkelt.
Jag har gjort lite efterforskningar och fått reda på att både Rothwell MCL och Ortofon Verto är baserade på transformatorer från Lundahl.
Det kan ju förklara varför jag tyckte att de hade något gemensamt över sig och varför E.A.R MC-4 stack ut från mängden.
Risken med att presentera den här typen av egna lyssningsresultat offentligt är att någon kan få för sig att tolka dem helt fel.
Resultaten kom jag fram till i min anläggning, i mitt lyssningsrum och de analyserades/värderades utifrån mina preferenser och min gällande dagsform.
De är ingen sanning.
Tolka därför inte mina resultat som att Lundahl-transformatorerna skulle vara dåliga på något vis, det var bara inte rätt bit till mitt pussel.

.......Step-upen ser jag som en del av pickupen som tillsamman skall ge en så perfekt anpassning till phonostegets mm-del som möjligt. Till detta bör man även inkludera kabelval från tonarm till step-up och från step-up till mm-del...

.....Erodion har 20 dB.......

Bara en liten rättelse.
Lyras SUT "Erodion" har en lindningsomsättning på 1:20 vilket ger en förstärkning på 26dB, inte 20dB.
(som jämförelse har Ortofon ST-80 SE en lindningsomsättning på 1:22,4 (27dB))

..... gillar idén med att se PU och SUT som en i det närmaste en enhet.

Jag är också helt inne på den linjen, att transformatorn och pickupen bör ses som en enhet.
Tanken är ju att omvandla MC-pickupens signal så att den följer MM-standard, d.v.s en signal på 5mV (2,5 - 10mV) mot en belastningsimpedans på 47Kohm.
Transformatorns spänningsomsättningen (förstärkningen) är inte det enda problemet vi har att brottas med, impedansomsättningen påverkar ljudet också.
Jag använder Bebop's prylar för ett exempel.
Nu blir det mycket teorisnack, kom bara ihåg att teori och praktik är inte alltid förenligt.
Ansluter du din Ortofon ST-80 SE till en standard 47Kohm's MM-ingång kommer pickupen att se en last som motsvarar 47Kohm / impedansomsättningen.
Impedansomsättningen är lindningsomsättningen (förstärkningen) i kvadrat. 22,42=502
Pickupen ser alltså en last på 47Kohm / 502 = 93,6 ohm.
Din Ortofon MC Windfeld har en utsignal på 0,3mV och en rekommenderad belastningsimpedans på > 10 ohm
Efter din SUT har signalen höjts till 6,72mV och pickupen känner ju en last på 93,6 ohm. Säkert helt optimalt för din pickup.
Ortofon brukar säga att 100ohm är perfekt för deras MC-pickuper.
Om du istället hade valt en Benz Micro LP-s till din Ortofon ST-80 SE.
- Signal 0,5mV
- Rekommenderad last >400ohm
Utsignalen från din SUT hade då blivit 11,2mV, vilket troligtvis inte ställer till några problem, men nu börjar vi närma oss gränsen för vad vissa riaa-steg tål utan att riskera sitt "headroom". Många riaa-steg "kroknar" vid en insignal på >15mV.
Det spelar ingen roll hur bra pickup och SUT du har skaffat dig, överstyr du ditt riaa-steg kommer det att låta "skit" ändå.
Det största problemet är att pickupen vill ha en belastning på >400 ohm och du kommer att belasta den med 93,6 ohm.
Du kommer sannolikt att få en hörbar degradering av ljudet.
Rent generellt brukar man säga att ju tuffare du belastar en MC-pickup, desto tidigare rullar den av uppåt.
Det är alltså inte en optimal SUT till den pickupen.
Väljer vi däremot en SUT med lindningsomsättningen 1:10 så får vi en belastningsimpedans på 47Kohm / 102 = 470 ohm, vilket passar betydligt bättre till en Benz Micro LP-s.
Utsignalen från SUT:en blir då 5mV, vilket också är helt i sin ordning.
Här har vi nog fått till en "bra" anpassning av transformator och pickup. Både förstärkning och belastningsimpedans hamnar "spot on".
Det är dock ingen garanti för välljud, men ett gott steg på vägen.
Nu ser man ju fördelen med en omkopplingsbar SUT.
T.ex. Allnic AUT-2000 är omkopplingsbar mellan 1:13 (+22,3dB), 1:20 (+26dB), 1:26 (+28,3dB) och 1:40 (+32dB)
1:13 ger en belastningsimpedans på 278 ohm,
1:20 ger 117,5 ohm,
1:26 ger 69,5 ohm och
1:40 ger 29,3 ohm.
Har man den här finessen är det ju bara att testa med de olika omsättning på sin SUT och snabbt konstatera vilket som passar bäst till resten av anläggningen.
Kommer jag ner under 90 ohm (1:23) tappar min Lyra en hel del av lystern och går jag över 220 ohm (1:14) blir den en aning för ljus och tenderar att bli lite "sprallig" och på gränsen till spretig i vissa lägen.
Det finns nog en anledning till att Lyra har valt omsättning 1:20 på sin Erodion.
En SUT inom intervallet 1:18 - 1:22 verkar ändå fungera hyfsat bra för min del, men jag kommer antagligen att sikta in mig på en 1:20.

Visst är det så att man kan koppla ett motstånd parallellt med 47kohm för att bättre komma in range för sin PU?

Jag vet att min Benz LP bör lastas med ca 400 och uppåt. Jag kollade på K&K som har tabeller för detta på alla Lundahls.

Jag har ett par 220kohm Amtrams som bör vara adekvata för uppgiften.

Är det bara att lägga den mellan signaljord och signal för att komma ner i värde?

Om jag inte minns fel så har du en Benz Micro LP.
Stämmer det som visas på dina bilder, att du kör med omsättningen 1:20 på din Allnic?
I så fall lastar du din pickup med 117,5 ohm istället för de rekommenderade >400 ohm och det "problemet" kan du inte lösa med hjälp av att parallellkoppla en resistor.
Lägger du 220Kohm parallellt med ingångens 47Kohm kommer du att belasta pickupen med 96,8 ohm istället.
Det blir på fel håll.
Man kan alltså bara sänka belastningsimpedansen genom att parallellkoppla med en extra resistor, inte höja den.
Lösningen är att byta ut 47Koms motståndet på ingången till ditt riaa-steg, eller minska transformatorns omsättning.

Hur man kan anpassa med motstånd och liknande kan jag för lite om men det vet Peo desto mer kring så om vi ber honom snällt...

Jag kan göra ett försök, men jag har svårt att förklara sån't här på distans.

Vi tar Adagio's prylar som exempel.

Byter du ut 47Kohm's motstånden i ditt riaa-steg mot 188Kohm istället kommer du att få 470 ohm's belastningsimpedans med en omsättning på 1:20.
Hur kom jag fram till det då?
Jo!
Önskad last = 470 ohm.
Transformatorns lindningsomsättning = 1:20
Transformatorns impedansomsättning = 202 = 400
Transformatorns last på sekundärsidan (den mot riaa-steget) ska då vara 470 ohm * 400 = 188Kohm.
Denna operation är inte helt problemfri i alla lägen, det förutsätter att riaa-steget's ingångsimpedans utan sin 47Kohm's resistor är oändligt hög.
På ett rör-riaa brukar det inte vara några problem, de är oftast så pass högohmiga att beräkningen stämmer.
Nästa problem är att en SUT (oftast) är beräknad för att belastas med 47Kohm, eftersom det är den gällande MM-standarden.
Risken är stor att du får s.k. ringningar på grund av att trafon's sekundärlindning inte belastas som det var tänkt.
Ju högohmigare ingång, desto större påverkan får diverse kapacitanser. Valet av kabel mellan SUT och riaa kommer att bli känsligare.
Jag hade testat med den lägsta omsättningen (1:13) i ditt ställe, då blir belastningsimpedansen för pickupen 278 ohm. (47Kohm / 132)
Det är "snällare" och betydligt närmare de rekommenderade >400 ohm än vad 117,5 ohm är.
Utsignalen från en 1:13 SUT blir i ditt fall 6,5mV, vilket är perfekt.
Vi leker lite med ett annat exempel:
Om du hade valt en transformator med omsättningen 1:8 istället, så hade den gett en utsignal på 4mV och en belastningsimpedans på 734 ohm (47Kohm / 82).
4mV är nog helt OK för ditt riaa-steg utan att få för mycket brus, men 734 ohm är kanske i högsta laget för din pickup.
Jag vet inte, men risken finns att den kan få lite för mycket energi i det övre registret.
Vi behöver i så fall fixa till "lasten" och den vanligaste metoden verkar vara att parallellkoppla sekundärlindningen (riaa-stegets ingång) med en resistor för att på så sätt sänka pickupens belastningsimpedans.
Nu är det dags att damma av ellära-kunskaperna. Parallellkoppling av resistorer kommer ni förhoppningsvis ihåg, eller?
Förutsättningen för mitt exempel är ju en SUT med omsättningen 1:8 och en rekommenderad belastningsimpedans för pickupen på >400 ohm.
Vi väljer 470 ohm.
Sekundärsidan ska då belastas med 470 ohm * 82 = 30Kohm.
Vi har redan en resistor på 47Kohm (riaa-stegets ingång) och nu ska vi räkna ut vad vi ska parallellkoppla den med för att få 30Kohm.
Kommer ni ihåg den här: 1/Rtot = 1/R1 + 1/R2?
Vi vet vad vi vill ha för totalresistans (Rtot=30Kohm) och vi vet den ena resistansen (R1=47Kohm) så vi behöver bara stuva om lite i formeln för att lösa ut R2.
1/R2 = 1/Rtot - 1/R1 -> 1/30 000 - 1/47 000 -> R2 = 83Kohm.
Genom att belasta transformatorns sekundärsida med riaa-steget's 47Kohm parallellt med en 83Kohm's resistor kommer nu pickupen att se en impedans på 470 ohm.
Jag är däremot inte helt övertygad om att detta är den bästa metoden att lösa problemet på.
Vi har ju faktiskt förändrat transformatorns arbetsbetingelser genom att belasta den med 30Kohm istället för de 47Kohm som den är gjord för.
Om det spelar någon roll, eller inte, det kan jag inte svara på, men rent teoretiskt känns det inte rätt.
Den andra varianten är att parallellkoppla transformatorns primärsida (den mot pickupen) med en resistor istället.
Är transformatorn ansluten till ett 47Kohm's riaa-steg så blir impedansen på primärsidan 734 ohm, eller hur?
Pickupen vill ha 470 ohm.
Vad ska vi parallellkoppla 734 ohm med för att Rtot ska bli 470 ohm?
1/R2 = 1/470 - 1/734 -> R2 = 1306 ohm
Lägg en resistor på 1306 ohm parallellt över ingången på din SUT så är det problemet löst utan att belasta transformatorn på ett sätt som den inte är beräknad för.
Det låter kanske som att jag anser att belastningsimpedansen är det viktigaste, så är dock inte fallet.
Välj en transformator som ger en "vettig" utsignal i första hand. För låg signal gör att du måste skruva upp volymen och då kommer bruset, för hög signal riskerar att överstyra ditt riaa-steg och det blir definitivt inte bra.
Fråga pickuptillverkaren (eller kolla på deras hemsida) vad de rekommenderar.
Får du inte till "rätt" klangbild så kan du laborera lite med impedansanpassningen. Tycker du att pickupen är väldigt ljus och sss-ig kan det vara värt ett försök att belasta den lite hårdare. Olika pickuper beter sig också helt olika, beroende på hur känsliga de är för lasten.
Jag vill även slå ett slag för kabeln mellan SUT och riaa-steg.
Signalen är av samma storlek som ut från en MM-pickup, behandla den därför med respekt.
Man har oftast valt en helt annan typ av kabel till en skivspelare än till en "vanlig" interconnect-kabel, välj en phono-kabel.
Från en CD-spelare eller en DAC har vi signaler som är +40dB större än från en skivspelare och där ställs inte alls samma krav på skärmning och låg kapacitans som från en pickup.
Ju kortare kabel mellan SUT och riaa-steg, desto bättre. Decimeterna spelar stor roll i det här fallet.
"Jag hoppas att ni har förstått", eller hur det nu var Baloo uttryckte sig.
Det här blev ett betydligt länge inlägg än vad jag hade tänkt mig, men jag hoppas att jag inte rörde till det för mycket och att det inte blev för många beräkningsfel.
Några frågor eller synpunkter?
/PEO
Link to comment
Share on other sites

Några frågor eller synpunkter?

Det som först poppar upp i skallen är; fan va lite jag kan, i alla fall i detta ämne. Då känns det säkrast att gå på pickuptillverkarens rekommendation, vilket jag också gjort. Så känner jag.

Samtidigt ett stort tack Peo. Du är duktig på att förmedla komplexa saker så att det blir begripligt. Jag skall skriva ut din utläggning och läsa den om och om igen. Ett antal poletter trillade faktiskt ner...

Link to comment
Share on other sites

Wow! Du är kung på det här PEO. Otroligt pedagogiskt och vilken nivå på det hela, hatten av. Jag har faktiskt föregått dig lite, jag har numera den lägsta nivån på SUTen, jag växlade mellan den och nästa ( vilket syns på bilden) hade lite svårt att subjektivt välja preferens men den lägsta lät alltid mer rätt. Den något högre kunde också låta bra men den var mer lynnig och lite väl på.

De andra låter inte alls bra med min PU.

Jag tror iaf att jag tillsv nöjer mig med att köra 22,3db med 278 ohm. Det låter ändå bäst av allt jag hittils provat. Vem vet kanske blir det en vacker dag en ny PU, då ska jag välja en som passar Allnic, vad tror du om Kuzmas nya CAR pickisar?

Link to comment
Share on other sites

Det som först poppar upp i skallen är; fan va lite jag kan, i alla fall i detta ämne. Då känns det säkrast att gå på pickuptillverkarens rekommendation, vilket jag också gjort. Så känner jag.

Samtidigt ett stort tack Peo. Du är duktig på att förmedla komplexa saker så att det blir begripligt. Jag skall skriva ut din utläggning och läsa den om och om igen. Ett antal poletter trillade faktiskt ner...

Tack.

Jag är imponerad av att du orkade ta dig igenom all den texten en gång.

Wow! Du är kung på det här PEO. Otroligt pedagogiskt och vilken nivå på det hela, hatten av. Jag har faktiskt föregått dig lite, jag har numera den lägsta nivån på SUTen, jag växlade mellan den och nästa ( vilket syns på bilden) hade lite svårt att subjektivt välja preferens men den lägsta lät alltid mer rätt. Den något högre kunde också låta bra men den var mer lynnig och lite väl på.

De andra låter inte alls bra med min PU.

Jag tror iaf att jag tillsv nöjer mig med att köra 22,3db med 278 ohm. Det låter ändå bäst av allt jag hittils provat. Vem vet kanske blir det en vacker dag en ny PU, då ska jag välja en som passar Allnic, vad tror du om Kuzmas nya CAR pickisar?

Tack.

Kul när teori och praktik verkar stämma.

Som jag skrev innan, det kan vara stor skillnad på hur olika pickuper svarar på impedansförändringar.

Jag har helt klart Kuzmas nya CAR pickuper med på bevakningslistan och när dagen för ett pickupbyte kommer så lär de vara med.

Utifrån databladet för CAR skulle jag misstänka att 1:20 läget på din Allnic sitter som en "smäck".

För att underlätta lite för er när det gäller ovanstående beräkningar har jag sammanställt de mest frekventa i en Excel-fil.

Där finns också en flik för beräkning av tonarmsresonans. Kan vara "bra o ha".

Filen hittar ni här.

Jag hoppas att länken fungerar, det kan vara struligt att länka till Dropbox-filer.

/PEO

Link to comment
Share on other sites

Några frågor eller synpunkter?
/PEO

Genomgången av impedanser och nivåer är helt igenom korrekt men transformatorer är svåra att få perfekta och kompromisser görs alltid. Det är generellt svårare att göra transformatorer med stort omsättningstal och det är induktanser och kapacitanser i transformatorns överföringsfunktion som måste optimeras på bästa möjliga sätt. En faktor som spelar in rejält men som nästan aldrig nämns i samband med transformatorn är PU'ens generatorimpedans, det är den som avgör var transformatorns övre och undre gränsfrekvens hamnar och det påverkar ljudet i stor grad. Det kan också ge resonansfenomen i vissa fall men det är inte så vanligt i MC-SUT'ar.

För att få koll på hur transformatorn beter sig är mätningar att rekommendera men det kan inte alla göra eftersom det krävs lite instrument för det men ett tips som kan ge goda resultat är att välja en SUT med lägre omsättningstal än den som ger optimal belastning och sedan ändra belastningen på sekundärsidan så att den blir optimal. Nackdelen är lite lägre utsignal men det brukar inte vara något större problem om man har ett bra RIAA-steg. Jag kör själv med en trafo som är 1:6.3 och en PU med 0.15 mV utsignal, det är en dålig matchning enligt standarduträkningar men det låter bra.

Link to comment
Share on other sites

Genomgången av impedanser och nivåer är helt igenom korrekt men transformatorer är svåra att få perfekta och kompromisser görs alltid. Det är generellt svårare att göra transformatorer med stort omsättningstal och det är induktanser och kapacitanser i transformatorns överföringsfunktion som måste optimeras på bästa möjliga sätt. En faktor som spelar in rejält men som nästan aldrig nämns i samband med transformatorn är PU'ens generatorimpedans, det är den som avgör var transformatorns övre och undre gränsfrekvens hamnar och det påverkar ljudet i stor grad. Det kan också ge resonansfenomen i vissa fall men det är inte så vanligt i MC-SUT'ar.

För att få koll på hur transformatorn beter sig är mätningar att rekommendera men det kan inte alla göra eftersom det krävs lite instrument för det men ett tips som kan ge goda resultat är att välja en SUT med lägre omsättningstal än den som ger optimal belastning och sedan ändra belastningen på sekundärsidan så att den blir optimal. Nackdelen är lite lägre utsignal men det brukar inte vara något större problem om man har ett bra RIAA-steg. Jag kör själv med en trafo som är 1:6.3 och en PU med 0.15 mV utsignal, det är en dålig matchning enligt standarduträkningar men det låter bra.

Att kunna tillverka den "perfekta komponenten" utan några extra och ovälkomna egenskaper är inte lätt och transformatorn kommer nog aldrig att vara aspirant till den titeln.
Jag håller helt med dig om att man hellre bör välja en transformator med en omsättning i underkant och sedan ev. fixa till pickupens belastningsimpedans, än att välja en transformator med för hög omsättning.
/PEO
Link to comment
Share on other sites

Väldgt bra inlägg Peo!

Jag vill även slå ett slag för kabeln mellan SUT och riaa-steg.

Signalen är av samma storlek som ut från en MM-pickup, behandla den därför med respekt.

Man har oftast valt en helt annan typ av kabel till en skivspelare än till en "vanlig" interconnect-kabel, välj en phono-kabel.

Från en CD-spelare eller en DAC har vi signaler som är +40dB större än från en skivspelare och där ställs inte alls samma krav på skärmning och låg kapacitans som från en pickup.

Ju kortare kabel mellan SUT och riaa-steg, desto bättre. Decimeterna spelar stor roll i det här fallet.

:app:

Jag har ärligt talat aldrig tänkt på det!

Mellan PU och SUT är det en självklarhet, men mellan SUT och riaa är det ju egentligen också en phonosignal, om än 26dB högre.

En faktor som spelar in rejält men som nästan aldrig nämns i samband med transformatorn är PU'ens generatorimpedans, det är den som avgör var transformatorns övre och undre gränsfrekvens hamnar och det påverkar ljudet i stor grad. Det kan också ge resonansfenomen i vissa fall men det är inte så vanligt i MC-SUT'ar.

Man bör vad jag vet ligga över den av pu-tillverkaren rekommenderade lägsta belastningen, men inte överskrida den med mer än 10 ggr pickupens interna impedans.

Om exvis Benz rekommenderar 400 ohm och intern impedans är 15 ohm, så bör man alltså ligga mellan 400 och 550 ohm.

Var det detta du avsåg?

Link to comment
Share on other sites

Det är primärinduktansen som måste vara hög nog för att det inte ska bli spänningsdelning (vid låga frekvenser) mellan den interna impedansen (15 ohm med Benz t.ex) och läckkapacitansen får inte vara så stor att trafon får för låg impedans vid höga frekvenser och därmed fallande diskant. Jag är inget proffs på transformatorkonstruktion utan har lärt mig sambanden den hårda vägen eftersom matchning med de normalt uppgivna parametrarna inte förklarade de upplevda skillnaderna mellan transformatorer. Efter att ha mätt på en hel del transformatorer började jag få kläm på hur det fungerade och om man bara mäter med de impedanser som gäller på primär- och sekundär-sida överensstämmer mätresultaten väldigt bra med upplevda lyssningsresultat. Tyvärr är det lite svårt att finna uppgifter om vilken den högsta lämpliga inre impedansen i PU'en kan vara för en viss transformator men några tillverkare redovisar data lite bättre än andra. Hashimoto t.ex redovisar data och mätresultat med olika primärimpedanser.

http://www.tube-amps.net/Hashimoto_Products.htm

Link to comment
Share on other sites

HM-3 verkar vara en fin transformator och i data kan man se vilken inre resistans hos PU'en som ger acceptabla resultat enligt Hashimoto. Med primärlindningarna i serie får transformatorn 4ggr högre primärinduktans och då kan en PU med högre inre resistans användas, 7-40 ohm istället för 2-7 ohm med parallella primärlindningar.

Primary Series:

12 Ohms (7 - 40 Ohms)

Load Impedance 47K Ohms

Step-up Ratio 20 (26dB)

Primary Parallel:

3 Ohms (2 -7 Ohms)

Load Impedance 47K Ohms

Step-up Ratio 40 (32dB)

Edited by MatsT
Link to comment
Share on other sites

Det är det bästa med Euphonia! Hur en tråd utvecklas, invecklas går hit å dit fördjupas, återgår precis som livet. På andra forum hade väl denna tråd redan delats i minst fem olika topics vid det här laget.

Tog en fin bild i eftermiddagsljuset.

image_14.jpeg

Gardiner har numera satts upp mot min sambos vilja

Det var iofs en tid sedan och det var mycket bra för efterklangen, eller snarare mot densamma.

Den uppmärksamme ser också att vägghyllan "hotrodats".

Efter att ha labbat med bambublocken och provat keramiska kulor upptäckte jag att bambuhyllorna slagit sig och att det var svårt att få allt i våg, jag lessnade och satte dit endast den översta hyllan...... Det visade sig att detta lät riktigt bra och att den hyllan alltid kommer vara plan oavsett luftfuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Det är det bästa med Euphonia! Hur en tråd utvecklas, invecklas går hit å dit fördjupas, återgår precis som livet.

Det bör vara vår strävan - bredd och djup. Alltid något att ta till sig och bidra med för alla.

Men, du som frotterar dig i kabelkretsar; varför gör inte tillverkarna korta phonokablar?

Link to comment
Share on other sites

Ja du? Själv tror jag det är en såväl praktiskt, politiskt samt ekonomisk fråga. Det är ju enkelt att ha så få längder som möjligt, folk ser till kvantitet/kr, då kanske man är rädd att folk bara vill betala hälften så mycket för en 2x50cm som en 2x1m.

Så länge man tillverkar på beställning är det ju lätt att anpassa sig till specifika krav från den enskilde kundens behov. Kan ju bli lite marigare för en stor tillverkare, kanske?

Jag labbar med extremt korta phonokablar, ca 40cm. Såväl från spelare som mellan SUT och RIAA, det är min rekommendation i alla fall. Jag vet att placeringen på tex SUT i förhållande till annat kan påverka brum mm. Men jag envisas med att man inte ska ha brum och att signalvägen ska hållas så korta som möjligt, då blir även antennerna korta. Men jag tror många här på forumet har lika många idéer och mer kunskaper än jag. Jag är dock en väldigt nyfiken rackare. Det går inte en dag utan att en ny idé tar form och testas om den inte ratas på vägen. Som det här med skärmar i olika material och hur jorden dras och hur skärmen jordas, har mycket stor ljudpåverkan tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt, det är ju 4 fot, en normal längd i kolonierna!

Det är säkert rätt men även i kolonierna används ju "vanliga" signalkablar... T ex Cardas interconnect = 1m men phonocables = 1,25 m. Edited by Bebop
Link to comment
Share on other sites

Det kan ju vara praktiskt med standardlängder. Ibland står spelaren lite offside, egen hylla/vägghylla eller stativ. Så kanske är 1,25m en praktisk längd som passar de flesta förhållanden.

Hmmm... :Thinking::Thinking: det gäller ju även andra prylar. Jag har 2-meterskablar till mina slutsteg, 1,5 m från DAC/CD till försteget (då de står längts från varandra i stapeln) samt 1 meter för övriga signalkablar. Min Cardas phonokabel fanns bara i fast längd när jag köpte den.

Jag tror på Plundins förklaring. Skivspelaren är den pryl som har längst historia och den skulle förbindas med förstärkaren som sedan hade lampsladd i valfri längd till högtalarna.

Några audiofila skäl fanns knappast. Att det skulle vara ett uttryck för något marknadskrav som Kenneth skriver tvivlar jag på. Det finns de som håller sig till metern även för phonokablar, t ex Transparent, Chord och Supra.

Det är ingen stor fråga men om nu längden har stor betydelse borde det ju synas i utbudet.

Link to comment
Share on other sites

Jag har hört de där olika förklaringarna till varför 1.25m dominerar för just phonokablar.

Längden saknas i princip för lagerförda signalkablar som normalt är 1, 1.5, 2, 2.5 och 3m.

En del har kortare längder som 0.5 eller 0.6m och en del har fotbaserade längder.

Men just phonokablar är nästan alltid 1.25m.

Om det nu är särdeles viktigt att ha korta phonokablar eftersom det är så svaga signaler - varför är då utbudet så litet?

Och varför finns det en skog av tillverkare som specialiserat sig på pickuper eller stepuper i mängder av versioner, men ingen saluför korta phonokablar?

Link to comment
Share on other sites

Ja du? Själv tror jag det är en såväl praktiskt, politiskt samt ekonomisk fråga. Det är ju enkelt att ha så få längder som möjligt, folk ser till kvantitet/kr, då kanske man är rädd att folk bara vill betala hälften så mycket för en 2x50cm som en 2x1m.

Så länge man tillverkar på beställning är det ju lätt att anpassa sig till specifika krav från den enskilde kundens behov. Kan ju bli lite marigare för en stor tillverkare, kanske?

Jag labbar med extremt korta phonokablar, ca 40cm. Såväl från spelare som mellan SUT och RIAA, det är min rekommendation i alla fall. Jag vet att placeringen på tex SUT i förhållande till annat kan påverka brum mm. Men jag envisas med att man inte ska ha brum och att signalvägen ska hållas så korta som möjligt, då blir även antennerna korta. Men jag tror många här på forumet har lika många idéer och mer kunskaper än jag. Jag är dock en väldigt nyfiken rackare. Det går inte en dag utan att en ny idé tar form och testas om den inte ratas på vägen. Som det här med skärmar i olika material och hur jorden dras och hur skärmen jordas, har mycket stor ljudpåverkan tycker jag.

Intressant aspekter på det hela med kablar och längder. Skärmningens betydelse och dess anslutningar i olika ändar av kabeln eller båda är också en fråga som jag brottas med i min Clearaudiorigg. Jag kommer att se över mina kontakter i phonodelen eftersom det är så små spänningar fram till SUT:en så då kan skillnaden bli stor mellan olika material och konstruktion. Enda sättet är faktiskt att testa, vilket jag kommer att göra. Rodium och silver har lite olika egenskaper vilket måste testas praktiskt. Skruvanslutning allá Furutech eller lödning enligt WBT? Ljudpåverkan? Brum och brus?

Utvecklande hobby det här eller hur? Man lär sig alltid något.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hej Calm,

jag går på Jim Aud's linje att det inte är någon hörbar skillnad i längd, alltså mellan typ 0.4 och 1.25m. Däremot måste det vara markant hörbar skillnad mellan t.ex. silver och rhodium när man kan höra klara skillnader på motsvarande i en strömkabelkontakt!

Vare sig jag kör med Nagra VPS eller den kombination jag nu försöker lära mig, Allnic + äldre rör-riaa, har jag problem med brum. Iofs har Nagran tre förstärkningssteg, SUT 11dB, rör 34dB, transistorer 15 dB. Tyvärr är jag begränsad (rädd) att experimentera med Nagran men jag tror att jag kör på fabriks-inställningen 47k och då skulle jag kunna testa med Allnic + Nagrans två första förstärkningssteg. Just nu kör jag en Lyra Kleos men Benz LPs står på tur att testas av.

/Kenneth

PS. en sådan ökentorr manual som Nagra's har jag inte varit med om. Från ett schweiziskt företag dessutom. Jag kan inte lista ut hur man ställer om lasten. Det enda jag tror att jag kan sluta mig till är att den står i en fabriksinställning på 47k. Men säker är jag inte.... är det någon därute som har en Nagra VPS och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Hej Calm,

jag går på Jim Aud's linje att det inte är någon hörbar skillnad i längd, alltså mellan typ 0.4 och 1.25m. Däremot måste det vara markant hörbar skillnad mellan t.ex. silver och rhodium när man kan höra klara skillnader på motsvarande i en strömkabelkontakt!

Jag delar nog den uppfattningen vad gäller kabellängden och driver nog tesen att det händer mer i kontaktpunkten än i en vanlig kabelledare. Kabelns konfiguration har nog större inverkan än längden, t.ex. antal skärmar och material än just längden.

Skall bli spännande att testa lite olika material i just phonokontakten, har aldrig bytt så svårt att veta vad som händer. Kontakterna är på väg så förhoppningsvis kan jag köra test i närtid.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte lista ut hur man ställer om lasten. Det enda jag tror att jag kan sluta mig till är att den står i en fabriksinställning på 47k. Men säker är jag inte.... är det någon därute som har en Nagra VPS och kan dela med sig av lite erfarenheter?

Om den står på 47k så tror jag det är MM-delen. Den kan man normalt inte ändra på. En MC-förstärkaren har inte motsvarande standard och skall sättas utifrån pickup-tillverkarens rekommendation, normalt mellan 50-1000 ohm. De flesta pickuper rekommenderar kring 100 ohm, t ex Ortofon, Koetsu och Lyra. Med Benz är det annorlunda. De vill ha 400-600 för att spela ut vilket alltså kräver MC-steg med omställbar belastning. Om man har för lågt värde kan de låta lite instängda.

Ovan sagda gäller enbart om du använder en separat MC-förstärkare. Om du kör via en step-up skall du ta ut signalen från trafon och in med den i förstegets MM-ingång och den belastar med 47kohm.

Link to comment
Share on other sites

Hej Bepop,

Jo tanken är rätt men det här är MC-steget. Det följer med motstånd så att man kan ändra lasten men ingen förklaring på hur.

Jag har och har haft flera riaa där man kan köra 47k. Ofta föredrar jag det. T.o.m. med Lyra funkar det. De säger själva lyssna dig fram och kör med den last du gillar bäst. Benz är specad från 400 eller 500 ohm (kommer inte ihåg vilket) upp till 47k. Deras egen Lukaschek har en ingångsimpedans på 22k. Många tycker att LPs låter bäst vid typ 400-600 ohm men den fungerar bra också i 47k.

Tyvärr, måste jag säga, är många riaa låsta vid typ 100-400/500 ohm vilket gör det omöjligt att köra i 47k och gör det heller inte möjligt att använda en SUT.

Var det inte HP (TAS) som på sin tid körde alla MC i 47k och klarade de inte det så .......

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Det är stora skilnader på en vanlig lågnivå och en "dedikerad phononivå". I mina experiment, ja jag har nogranhet testat idag, har jag konstaterat att:

Ingen av mina normala ICsladdar inte plockar upp brum i sammanhang kring skivspelare. Mina senaste 2 prototyper är helt brumfria, även på högsta volym. Ett svagt brus dock, något som jag faktiskt tillskriver rörRIAAt/linjesteget.

Man måste tänka helt olika med phonokablage, speciellt jag som förordar skärmfritt.

Jordens olika vägar måste man ha snorkoll på, enklast är att sätta sig ner och rita flödesscheman på papper. Jorden får inte ges möjlighet att välja fel väg eller gå runt. Jag vet inte hur mycket som är ok att diskutera här, det är min tråd men vän av ordning får säga ifrån när måttet är rågat.

Jag har en idé "EARTHLING" som i jording (jordbo) wink. Att låta signaljord och signal vara ifred, de får gå i sina ledare. Skärmen ser jag som en del av apparaternas chassie. Därför ska man inte i detta fall inte ens låta skärmen ha kontakt i en ende vilket annars är ett bra sätt att undvika jordloopsbrum. Det fungerar rätt bra. Alla skärmar och jordar kopplas sedan till EARTHLING som sedan kopplas till förslagsvis förstegets jordskruv. På detta sätt har man en perfekt stjärnjord där allt sedan tar the highway till försteget som förhoppningsvis har högst jordpotensial. Chassiet brukat dessutom vara lyft från signaljord med ett motstånd. Fullt utbyggt borde detta fungera i många olika setuper. Hoppas det inte vimlar av företagspioner från andra kabeltillverkaren här...; )

Tar chansen att proklamera idéen här iaf. Tanken är bara för phonokablar och de delar som ingår i den kedjan fram till försteg.

Jag håller på att prova för fullt, verkar fungera........

Link to comment
Share on other sites

Ang benz Kenneth, dina uppgifter stämmer, jag har ju kört Lukascheken länge (22k) men tycker att 400-600ohm låter bättre.

Även med Allnics lägsta förstärkning dvs 278ohm om jag minns rätt är det inte helt off, ljudmässigt. Lägre än så låter inget vidare.

Testa den med 1:13/22db på Allnic anslut jordarna i Allnic. Jag har inte behövt ansluta till RIAA/försteg, blev brumfritt ändå.

Skulle vara kul att höra din åsikt om Benz LP-Allnic kombo. Jag är väldigt nöjd iaf.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...