P-pan Posted February 6, 2016 Posted February 6, 2016 Ingen nål, inget ljud... Kanske är det lika bra att gå över till att bara spela cd-skivor ? Quote
Adagio Posted February 7, 2016 Posted February 7, 2016 Det ser ut som uppgraderingsdags! Eller åtminstone ny lirare. Kul, det är alltid kul att återupptäcka gamla skivor oavsett format.något man tvingas till i dessa lägen. Quote
calm Posted February 7, 2016 Posted February 7, 2016 Aha du har varit hos tandläkaren! Eller kanske snarare vinyldoktorn! Jag tror nog att han kan prova ut ett lämpligt inplantat. Väntar med spänning och vågar inte en gissning än! På nio poäng vart är vi på väg? Du får ge oss lite av dina kluriga ledtrådar. Calm Quote
P-pan Posted February 7, 2016 Author Posted February 7, 2016 (edited) Kanske inledningen blev lite lurigare än vad jag hade tänkt mig men min egen skivspelare mår bara bra kan jag meddela. Nej det handlar mer om att jag fick mig en funderare på hur cd-mediet skiljer sig, eller inte, mot vinylens återgivningsegenskaper. När jag senast var i Göteborg så var jag naturligtvis förbi Sveriges senaste inredda hifi-butik, Akkelis Audio. En fantastiskt fin butik som Stefan och hans gäng lyckats få till... verkligen en parad av slutna lyssningsrum där man bakom en stängd dörr i lugn och ro kan utvärdera sina eventuella investeringsplaner. Har jag fått sådana tro ...? Nja, inte direkt men att få sig en lättare knuff i sidan om vad saker och ting ska behöva kosta i förhållande till ljudkvalitén man vill uppnå är väl alltid nyttigt Personligen har jag ju under några år nu nästan helt gått över till vinylens förlovade land och det känns väl bra att ha tagit steget mot att hålla sig till ett format och stanna där både då det gäller musikformatet och elektroniken som hör där till. Att ge sig på att uppgradera mitt cd-format tror jag skulle bli för kostsamt rent elektronikmässigt ? Billigt är ju inte lika välljudande som dyrt, har jag fått för mig. Men det är ju antagligen en sanning med modifikationer som alter egot skapar med god hjälp av övriga "hjärnspöken". Lite omtumlad var jag när jag efter en stunds lyssning klev ut ur detta rum... Vinylavspelandet fick vila helt denna lyssningssejour och cd-skivan som snurrade var säkert en sådan riktigt fin demo-anpassad sak som fått med samtliga studiomagiska trix med på inspelningen ? Högtalare från Heco, cd och förstärkare från Line Magnetic Audio... antar att strömreningen från Isotek också var inkopplad. Det här lät bra, alldeles förbannat för bra mot vad investeringen skulle visa sig kosta. Min lätt fördomsfulla inställning till att dyrt är bättre hade fått sig en ordentlig törn. Att cd kan låta rent och bra med detaljer ner till microdetaljsnivå är ju en sak men att få till den där magiska själen i musiken som den här uppställningen lyckades klämma ur sig var jag långt ifrån beredd på Edited February 7, 2016 by P-pan 30Hzbone 1 Quote
P-pan Posted February 7, 2016 Author Posted February 7, 2016 Härligt! Digitalt ftw Nja... Det skulle ju faktiskt också kunna vara... Tubes ftw ...eller båda till en ovanligt mänsklig och "musikalisk" kostnadsnivå Jag tror fasen jag, på pappret, har hittat min konversationsanläggning Undrar just om styrelsen skulle godkänna ett andra system att ha här hemma ? Quote
lindome Posted February 7, 2016 Posted February 7, 2016 Riktigt bra system tycker jag också! Har lyssnat några ggr både på högtalarna och framför allt Line Magnetic. Klart intressanta förstärkare:) sprudel 1 Quote
calm Posted February 8, 2016 Posted February 8, 2016 Kanske inledningen blev lite lurigare än vad jag hade tänkt mig men min egen skivspelare mår bara bra kan jag meddela. Nej det handlar mer om att jag fick mig en funderare på hur cd-mediet skiljer sig, eller inte, Men det är ju antagligen en sanning med modifikationer som alter egot skapar med god hjälp av övriga " Vinylavspelandet fick vila helt denna lyssningssejour och cd-skivan som snurrade var säkert en sådan riktigt fin demo-anpassad sak som fått med samtliga studiomagiska trix med på inspelningen ? Att cd kan låta rent och bra med detaljer ner till microdetaljsnivå är ju en sak men att få till den där magiska själen i musiken som den här uppställningen lyckades klämma ur sig var jag långt ifrån beredd på Där fick du mig upp på läktaren! Kände inte igen armen och vid närmare betraktande heller inte drivremmen. Men det är klart att cd-mediet kan låta ohyggligt bra. Utvecklingen har gått framåt onekligen. Kul att man kan hitta system som inte kostar en hel villa för att låta bra! Det ger hopp för den som skall börja sin resa. Calm Quote
Recommended Posts