Jump to content

Handbok till bildforum


Timbre™

Recommended Posts

Bildforum är Euphonias hjärta. Välkommen att posta dina egna bilder från allt som har med hifi att göra!Idealstorleken för bilder på forumet motsvarar en filstorlek på ungefär 200 KByte. Vänligen undvik överdimensionerade bildbidrag. Lämplig bildstorlek utan att komprimeringsfunktionen aktiveras är 750 pixlars bredd.

Adm/Timbre

OTR_Pic.jpg

Man vill ofta citera även bilder för att ställa en fråga eller kommentera något.För att undvika störning i trådarnas flyt är det ofta en god idé att ta bort taggen img efter varje bildlänk.

Exempel;

Tillägg: Euphonia-skalets egen bildfunktion är inaktiverad, eftersom vi inte har möjlighet att upprätthålla serverplats för medlemmar.

//Calle_jr

bildfunktion.JPG

Edited by calle_jr
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hur man lägger upp och använder bilder

Då många frågar hur man lägger upp bilder i bildtrådarna här på forumet, har jag sammanställt en liten anvisning för hur detta går till. Följ anvisningarna nedan så är du snart en fena på att lägga upp dina egna bildtrådar :) !

Det finns flera olika sätt att lägga upp bilder och göra dem åtkomliga för Forumet. Här nedan redovisas två av de vanligaste, via FTP-server och via Web-baserad tjänst.

Alternativ 1: Via web-baserad tjänst

(Exemplet visar tjänsten "Photobucket")

0) Fixa förutsättningar

De flesta web-baserade tjänster som är gratis, kräver att du är registrerad. Därför måste du först registrera dig.

Exempel: Öppna en ny Internet Explorer och surfa till Photobucket, en gratis webb-tjänst för digitala bilder,

klicka sedan på Länken för att registrera dig "Not a user? Sign up free now!".

Fyll i värdena och spara.

Nu har du en lagringsarea du kan använda!

1) Logga in och lägg upp dina bilder

Logga in med ditt nyskapade användarnamn och lösenord.

Till höger om inmatningsfältet "Image:", klicka på "Browse".

I dialogen som kommer upp, välj ut den bildfil du vill ladda upp och tryck Open/Öppna.

För att starta uppladdningen, tryck sedan på "Submit".

2) Kopiera sökvägen

För att underlätta, är det bra om du kopierar sökvägen till bilden så slipper du skriva in den för hand sedan.

Bläddra ner lite längre ner på sidan, så ser du små "tumnaglar" av dina uppladdade bilder.

För den bild du vill ha in i bildtråden på Euphonia, klicka en gång i fältet "Direct Link" strax nedanför bilden.

Kopiera in sökvägen genom att antingen trycka Ctrl-C eller så högerklicka och välj "Kopiera".

3) Testa lägga upp din bild i Euphonias test-tråd

Gå in på Euphonias Test-tråd och tryck "svara" för att lägga in en test-post med din nyss upplagda bildfil.

Placera markören någonstans i inmatningsfältet, där du vill ha in bilden.

Klicka på ikonen för "Lägg till bild" (ser ut så här images.jpg)

Nu ska du skriva in "adressen" till din nyss upplagda bild i den dialogruta som kommer upp.

Använd din nyss kopierade sökväg. I dialogrutan som kommer upp, klicka en gång och tryck sedan Ctrl+V eller högerklicka och välj "Klistra in".

Ta för vana att alltid förhandsgranska innan du sparar ditt inlägg. Då kan man upptäcka om man t.ex. stavat URL-en fel eller andra slarvfel. Så klicka på "Förhandsgranska inlägg". Ser det ut som du hade tänkt dig, tryck "Svara".

4) Starta din egen bildtråd!

Nu när du provat i Euphonias test-tråd och känner dig konfident med bildhanteringen på forumet, är du redo att köra skarpt! Mycket nöje i dina bildtrådar :app:

Alternativ 2: Via FTP-server

0) Fixa förutsättningar

För att lägga upp bilder på en FTP-server, underlättar det om man kan nyttja ett lättanvänt program. "FileZilla" är ett utmärkt sådant.

Ladda ned FileZilla på

Download.com's sida för FileZilla (enklast)

eller

FileZillas hemsida

Installera genom att köra installationsprogrammet. Använd de förinställda värdena i installationsprogrammet.

Nu är det dags att konfigurera FleZilla mot en lämplig FTP-server.

Starta programmet och välj "File-Site Manager".

Klicka på knappen "New Site", skriv in "<namn på FTP-server>" och tryck Enter.

Klicka i fältet "Host", skriv där "<namn på FTP-server>"

Om FTP-servern tillämpar login med användare, klicka för "Normal" under "Logontype" och fyll sedan i värdena för "user" och "password".

Om FTP-servern tillämpar anonym login, klicka för "Anonymous" under "Logontype".

Tryck sedan på knappen "Connect"

Nu är programvaran installerad och konfigurerad. Nu ska här laddas upp bilder!

1) Ladda upp bilder

Nu ska du ladda upp bilder från din dator till <FTP-servern>.

Notera att FileZilla är uppdelad i en vänster- och en högersida.

Den vänstra sidan är din dator, den högra är <FTP-servern>

Sök rätt på den lagringsyta (=katalog) på FTP-servern som ska användas.

Om du behöver skapa den först, högerklicka på den högra sidan, t.ex. mitt i fillistan, och välj "Create Directory".

Välj sedan katalogen genom att dubbelklicka på den.

Gå sedan till den vänstra sidan (din dator). I filträdet (ser ut som Windows utforskaren), sök fram den katalog som innehåller bildfilerna.

Välj de bildfiler du vill ladda upp och ladda upp dem antingen genom att

a) dra-och-släppa filerna över filträdet på den högra sidan

eller

b) högerklicka på din bildfil och välj "Upload".

Nu är bildfilerna på FTP-servern! Nu är grovjobbet klart!

2) Testa lägga upp din bild i Euphonias test-tråd

Gå in på Euphonias Test-tråd och tryck "svara" för att lägga in en test-post med din nyss upplagda bildfil.

Placera markören någonstans i inmatningsfältet, där du vill ha in bilden.

Klicka på ikonen för "Lägg till bild" (ser ut så här images.jpg)

Nu ska du skriva in "adressen" till din nyss upplagda bild i den dialogruta som kommer upp. Skriv här:

"http://<FTP-serverns namn>/<katalogens namn>/<bildfilens namn>" och tryck Enter.

Ta för vana att alltid förhandsgranska innan du sparar ditt inlägg. Då kan man upptäcka om man t.ex. stavat URL-en fel eller andra slarvfel. Så klicka på "Förhandsgranska inlägg". Ser det ut som du hade tänkt dig, tryck "Svara".

3) Starta din egen bildtråd!

Nu när du provat i Euphonias test-tråd och känner dig konfident med bildhanteringen på forumet, är du redo att köra skarpt! Mycket nöje i dina bildtrådar :app:

MVH / stargazer, moderator på Euphonias Bildforum

EDIT: ändrad 2006-03-06, referenser till namngivna FTP-servers borttagna.

EDIT: ändrad 2008-05-09, ändrat ikonen "lägg till bild" till den aktuella ikonen (den gamla ikonen med "trädet" finns inte längre)

samt

ändrat hänvisning i Photobucket, det heter numera "Direct Link" istf gamla ledtexten "URL".

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Nu har jag ändrat texten så att den inte refererar till någon namngiven FTP-server.

Har också lagt upp en beskrivning på hur man gör med webb-baserade tjänster som t.ex. Photobucket.

Hoppas att beskrivningen duger nu.

Cheers / stargazer

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra guide :cool: :app:

Får inte alla några megabyte för en egen hemsida av internet-leverantören? Så var det förr i alla fall. Kontrollera med Telia eller den leverantör ni använder. Där ligger säkert minst 10 MB helt outnyttjat om ni inte har gjort en egen hemsida. Be leverantören om inloggningsuppgifter för att ladda upp filer med FTP. Uppgifterna står säkert på välkomstbrevet, om ni har det kvar, tillsammans med övrig information e-post etc från leverantören av internet.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas att beskrivningen duger nu.

Beskrivningen var bra redan från början och nu är den perfekt... :cool: Tack för Photobucket drbob!

Helt rätt Mikael, exempelvis tele2 har en himla massa utrymme inkluderat men jag har aldrig riktigt förstått hur man kommer åt det... :blush:D Skall göra en ny attack.

Link to comment
Share on other sites

Måste rekommedera Flickr.com om ni vill ha en smidig lösning. Dessutom erbjuder de uppladdningsverktyg som låter dig "dra-och-släppa" dina bilder på en ikon på skrivbordet.

Men vore det inte trevligare om man kunde ladda upp bilderna på euphonia direkt? Jag är medveten om att serverbandbredd och lagringsutrymme kostar pengar men går det inte att ge varje användare en liten "quota" så man löpande kan ha uppe ett antal bilder?

Link to comment
Share on other sites

Men vore det inte trevligare om man kunde ladda upp bilderna på euphonia direkt? Jag är medveten om att serverbandbredd och lagringsutrymme kostar pengar men går det inte att ge varje användare en liten "quota" så man löpande kan ha uppe ett antal bilder?

Vi har ju valt att köra utan sponsorer och med låg kostnadsprofil :D men vi får ta en titt på alternativen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hejsan,

Om man spenderar mycket tid på internet och har ett behov av lagringsutrymme anser jag att man starkt skall överväga att skaffa sig en egen domän + webbplats. Det kostar inte många hundra per år för rejält många MB. Tror jag har tillgång till 100MB för för som sagt, några hundringar per år. På köpet får man egen emailadress (oftast typ 10 eller 20 st) vilket kan vara kul att dela med sig av till familjen! Dessutom får man hel koll på sina filer som ligger upplagda, man kan själv bestämma om andra skall kunna lista kataloger med mycket mera.

När jag t.ex. har en större fil som jag vill ge nån, kanske bilder från en fest eller liknande, är det supersmidigt att lägga upp en .zip-fil på min site (som bara jag vet exakta länken till). På detta sätt slipper man skicka bilder via mail - dom klarar ju oftast inte mer än nån eller några MB.

Ett tips...

Link to comment
Share on other sites

Hur man skalar ner bilder till mindre bredd

Många frågar hur man "skalar ner" bilder för att kunna använda dem i Bildreportage här på Euphonia. Som ni känner till, har vi en maxgräns på 750 pixlar för vårt forum.

Här kommer en enkel anvisning för hur man kan lösa detta.

0. Fixa förutsättningarna

De flesta moderna digitalkameror har hög upplösning och är standardinställda för bilder med betydligt större bredd än 750 pixlar. Därför behövs en programvara för att efterbehandla bilderna innan du kan lägga in dem i en bildtråd.

Att skala ner bilder finns det många program som gör. När man köper en digitalkamera, följer det ofta med något bildbehandlingsprogram där man kan reducera bredden. Kontrollera vad som följde med just din kamera.

Hittar du inte något sådant medföljande program, behöver du införskaffa ett bildbehandlingsprogram. Det finns många olika program på marknaden och dina behov och plånbok styr valet av program.

Om du inte vill köpa något program, samt endast har behov av att skala ner bilder, finns gratisprogram som klarar skivan.

Exemplet nedan använder sig av just ett sådant gratisprogram, PIXresizer som gör uppgiften lätt och bra. Klicka på länken, ladda ner och installera.

1) Skala ner din bild

Starta programmet och följ "de fyra stegen" i huvuddialogen

1) Load image

Klicka på knappen, välj ut filen du vill skala ned.

2) Select new size

Klicka för "Custom size" och se till att kryssrutan "Maintain aspect ratio" är förkryssad.

Skriv sen in 750 i första fältet och tryck "Tab", då räknar programmet ut lämpligt värde i andra fältet.

3) Select file format

Välj lämpligt format, "Same as original" brukar funka bra.

4) Save picture

Spara din nya, nedskalade kopia genom att trycka på "Save picture".

Nu är din bild nerskalad!

2) Ladda upp din nya, nedskalade kopia

Då är det bara att ladda upp din nya, nedskalade bildfil så att Euphonia kan komma åt den (se separat guide "Hur man lägger upp och använder bilder").

Sådärja - nu har du Euphonia-kompatibla bilder :) !

Link to comment
Share on other sites

Guest johan

Kan man ändra filstorleken via PIXreziser ? Det kan ju vara bra o visa hur man gör det med för dom som inte vet.

Link to comment
Share on other sites

Kan man ändra filstorleken via PIXreziser ? Det kan ju vara bra o visa hur man gör det med för dom som inte vet.

Om man använder sig av JPG kan man ställa om kompressionsgraden och på sådant sätt minska storleken. Inte optimalt, men ändå.

Skall försöka lägga in lite text om det när tid gives.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Jag tror man på telia kan få rätt mycket utrymme billigt om man är teliakund på bredband...Vi har på G nu att få 500 MB så snart inlogget är klart..Detta ingår i vårt bredband.

Lena upptäckte just vi har hemsida där också vi kan utnyttja... :o Man skall kanske läsa papperen nogrannare innan man lägger undan dom. :app:

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Hificentersovrum2.jpg

Min egen lilla test, någon som vet vad denna butiken heter? Å jo, det är en hifibutik!

/Stefan

Och om jag kunde skulle jag nu flytta denna till rätt tråd eftersom jag hade för bråttom förut!! :blush

Link to comment
Share on other sites

Och om jag kunde skulle jag nu flytta denna till rätt tråd eftersom jag hade för bråttom förut!! :blush

Fin bild! Du kan inte flytta den (skyller på mjukvaran här... :)) men den går ju att lägga in en gång till i rätt tråd.

Hellre en gång för mycket än inte alls... :cool:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Hej alla!

Jag har uppdaterat några mindre saker i beskrivningen, så att det överensstämmer med hur forumet och photobucket ser ut idag (det har hänt lite sedan 2006... :D )

EDIT: ändrad 2008-05-09, ändrat ikonen "lägg till bild" till den aktuella ikonen (den gamla ikonen med "trädet" finns inte längre)

samt

ändrat hänvisning i Photobucket, det heter numera "Direct Link" istf gamla ledtexten "URL".

Cheers / stargazer

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jag är ingen hacker men har gjort som du beskrivit i instr men känner inte igen det du skriver om hur det ser ut i photobucket. har de ändrat något där? "Image" har inget val med Browse till höger om sig. och när jag väljer en av mina upplagda bilder och koopierar in http.... får jag ett meddelande från euphonia att jag inte kan göra så... Har suttit halva dagen med detta nu och det är sol ute. behöver hjälp. börjar bli frustrerad...

Calle

Klicka på direct link i photobucket, klicka på insert image i svarsfönstret, tillåt tillfälligt scriptfönster, klicka på

insert image igen och klistra in. Detta funkar för mig. :)

Link to comment
Share on other sites

Klicka på direct link i photobucket, klicka på insert image i svarsfönstret, tillåt tillfälligt scriptfönster, klicka på

insert image igen och klistra in. Detta funkar för mig. :)

Tack nu funkade det viss.. :)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...