Apexorca Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Det är lätt att hitta välproducerad jazz på vinyl, men klassiskt är svårare tycker jag . Vet ni något ställe det det finns gott om klassisk musik och där det framgår om det låter bra? /Apexorca Quote
plundin™ Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 (edited) Pennies from Heaven på Mölndalsvägen är, så länge dom ligger kvar där, ett utmärkt alternative för begagnat... När Evert tvingas flytta butiken hem till Lerum blir det ju lite omständligare att hitta honom! Vad som låter bra får man lära sig! Det tog mej ca. 30 år! Det tar framförallt lång tid att förstå interpretationens betydelse för det klangliga resultatet. Rent generellt så brukar det som audiofiler gillar baserat på ljudkvalitet vara urtrist sett ur ett musikaliskt perspektiv! Och som vi har snackat om tidigare, när ljudkvalitén blir viktigare än musiken har man skitit i det blå skåpet! /ptr Edited January 25, 2016 by plundin™ Quote
Apexorca Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 (edited) Pennies from Heaven på Mölndalsvägen är, så länge dom ligger kvar där, ett utmärkt alternative för begagnat... När Evert tvingas flytta butiken hem till Lerum blir det ju lite omständligare att hitta honom! Vad som låter bra får man lära sig! Det tog mej ca. 30 år! Det tar framförallt lång tid att förstå interpretationens betydelse för det klangliga resultatet. Rent generellt så brukar det som audiofiler gillar baserat på ljudkvalitet vara urtrist sett ur ett musikaliskt perspektiv! Och som vi har snackat om tidigare, när ljudkvalitén blir viktigare än musiken har man skitit i det blå skåpet! /ptr Tack för tipset. Borde vara nära mitt jobb. Jag vil ha både och , men mer gärna bra tolkning och genomförande än bara bra ljud så klart. Edited January 25, 2016 by Apexorca Quote
plundin™ Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Sorry, mindes fel gata, skall vara "Södra Vägen 73", snett emot världskulturmuseet... /ptr Quote
Apexorca Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 Sorry, mindes fel gata, skall vara "Södra Vägen 73", snett emot världskulturmuseet... /ptr Ok. Tack! Quote
Bebop Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Inspelningar på Mercury Living Prescens, RCA Living Stereo, Decca, Philips, EMI från sena 50-tal till slutet av 70-talet låter nästan alltid bra. Jag föredrar nypressningar eftersom jag vet att de inte är slitna. Äldre pressningar är ofta spelade med gamla kristallpickuper som slet ner spåren och förvaring av skivor var också lite si och så. Men visst kan man hitta bra original-ex men jag vill se dem innan jag köper. Deutsche Grammophone från 60-talet och framåt bör också nämnas men pressningarna var lite si och så. Här föredrar jag nypressningar. Finns en hel del nu som ges ut på 180 grams vinyl och säljs via t ex Amazon.co.uk Av nyare inspelningar finns en del bra från Reference Recordings. Jag bar köpt en del ny klassisk vinyl från Linn som låter mycket bra. Men som Plundin är inne på så får man ligga i och lära sig genom att surfa och läsa på. Varför inte en prenummeration på t ex engelska HiFi News som förser dig med både hifi och musik med bra inspelningar. Det ena ger det andra... Det finns hur mycket som helst på nätet att läsa om i ämnet. Skriv t ex "Best classical recordings" på Google, så får du se. Någonstans måste man ju ändå börja med musiken och bra tolkningar. Ofta låter det också bra, tillräckligt bra för att komma in i trans. Framför allt på de etiketter jag nämnde ovan. Quote
Apexorca Posted January 25, 2016 Author Posted January 25, 2016 Inspelningar på Mercury Living Prescens, RCA Living Stereo, Decca, Philips, EMI från sena 50-tal till slutet av 70-talet låter nästan alltid bra. Jag föredrar nypressningar eftersom jag vet att de inte är slitna. Äldre pressningar är ofta spelade med gamla kristallpickuper som slet ner spåren och förvaring av skivor var också lite si och så. Men visst kan man hitta bra original-ex men jag vill se dem innan jag köper. Deutsche Grammophone från 60-talet och framåt bör också nämnas men pressningarna var lite si och så. Här föredrar jag nypressningar. Finns en hel del nu som ges ut på 180 grams vinyl och säljs via t ex Amazon.co.uk Av nyare inspelningar finns en del bra från Reference Recordings. Jag bar köpt en del ny klassisk vinyl från Linn som låter mycket bra. Men som Plundin är inne på så får man ligga i och lära sig genom att surfa och läsa på. Varför inte en prenummeration på t ex engelska HiFi News som förser dig med både hifi och musik med bra inspelningar. Det ena ger det andra... Det finns hur mycket som helst på nätet att läsa om i ämnet. Skriv t ex "Best classical recordings" på Google, så får du se. Någonstans måste man ju ändå börja med musiken och bra tolkningar. Ofta låter det också bra, tillräckligt bra för att komma in i trans. Framför allt på de etiketter jag nämnde ovan. Tack bebop! Bra info. Det är värdefullt att få knuff i rätt riktning från början så man slipper uppfinna hjulet själv hela tiden. Quote
calle_jr Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Jag tror du skulle gilla denna: http://www.discogs.com/New-Symphony-Orchestra-Of-London-Alexander-Gibson-Witches-Brew/release/4015967 Quote
eliot Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 Jag tror du skulle gilla denna: http://www.discogs.com/New-Symphony-Orchestra-Of-London-Alexander-Gibson-Witches-Brew/release/4015967 Jag har 45rpm utgåvan: http://www.discogs.com/New-Symphony-Orchestra-Of-London-Alexander-Gibson-Witches-Brew/release/4429983 När det gäller stororkestral musik så låter 45rpm klart bättre än 33rpm eftersom all information inte får plats i den lägre hastigheten och denna utgåvan består av 4 enkelsidigt graverade skivor i en box. När det gäller Jazz så är informationen glesare så där har 45rpm utgåvorna (oftast) ingen chans mot mina original men tyvärr kostar originalen alldeles för mycket och dessutom är de svåra eller mycket svåra att få tag på. Quote
Bebop Posted January 25, 2016 Posted January 25, 2016 ...tyvärr kostar originalen alldeles för mycket och dessutom är de svåra eller mycket svåra att få tag på. ...och ännu svårare är det att hitta knasterfria ex. Ju äldre de är desto svårare av de själ jag skrev om ovan (avspelning med mediokra pickuper/stift). Hellre ett anständig nypressat ex eller cd än ett knastrigt ex från 50/60-tal. Jag har slutat köpa dem över nätet om jag inte är helt säker på deras kondition. Det finns mycket skräp därute och kvalitetsbeteckningarna typ "near mint" är ett tänjbart begrepp för många säljare. plundin™ 1 Quote
UffeZ Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 Detta blir mitt första inlägg på detta forum. Pennies from Heaven har lagts ner och allt kommer flyttas ut imorgon onsdag den 27/1 2016. Evert som är +75 år har bestämt sig för att trappa ner Han flyttade hem alla de klassiska skivorna tidigare i månaden. Evert har en gigantisk samling av skivor och vad som kommer hända nu med skivorna står skrivet i stjärnorna. Jag vet att det är minst en handlare som förhandlar med honom om att köpa loss delar av samlingen. Jag är ingen fantom på klassisk musik men håller med övriga som har skrivit i tråden. Man får kyssa många grodor för att hitta prinsen som flickan sa. Det finns mängder av klassiska skivor på marknaden. Pressningarna och inspelningarna är otroligt varierande och mycket riktigt som Bebop skriver så är många gamla skivor slitna pga dålig pickup, men ibland gör man fynd. Jag är som Eliot och tycker det är roligare med ett original än en nypressning. Jag tycker det är lite av sporten att leta och ibland bli förvånad och glad över kvalitén när man går i mål. En bra skivtvätt är också att rekommendera. Jag har gått på de säkra korten som Decca, Mercury Living Presence och Philips men har lika många gånger blivit förvånad över pressningar från forna öst. Ett fynd som jag gjorde var Smetanas, Má Vlast inspelad på Supraphon (repress). Om det nu är kvalitén på inspelningen eller att den är framförd av den Tjeckiska Filharmoniorkestern under ledning av Václav Neumann som gör den bra, enligt mig, vill jag låta vara osagt. Ibland blir det bara bra som sagt Det är bara att ge sig ut och botanisera i skivlådorna Apexorca Bebop 1 Quote
eliot Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 (edited) Välkommen till Euphonia Kunskapen om klassiska skivor är mycket dålig i begagnade skivaffärer vilket kan vara på både gott och ont: Man kan finna dyrgripar till vrakpriser men handlare brukar inte ha mycket klassisk musik så det är svårt att hitta något över huvud taget. Tjeckiska Supraphon har många bra inspelningar och om jag skulle rekommendera några inspelningar så skulle jag välja inspelningar med Ida Haendel: Supraphon SUA ST 50615 LP Lalo Symphonie Espagnole, SUA ST 50465 Famous violin compositions, SUA ST50687 Henryk Wieniawski/Alexander Glazunov Violinkonzert - den förstnämnda gick precis på eBay för £4.99 Jag påbörjade för länge länge sedan en vinylskola där jag tyvärr inte hann längre än till Decca http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2043 Edited January 26, 2016 by eliot UffeZ 1 Quote
calm Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 Jag påbörjade för länge länge sedan en vinylskola där jag tyvärr inte hann längre än till Decca http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=2043 1812 kanske inte den första platta man lägger på när man skall testa sina nyinköpta högtalare. :Nail Biting: En riktig diskantkiller har jag erfarit! Realistiska kanonader vill jag lova! Kanske heller inte det mest högstående musikaliska verk som skapats på denna jord. Calm Quote
eliot Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 Detta är den första skivan i DECCA's 2000-serie, SXL 2001 och den släpptes 1958 Jag valde inte ut den skivan för att den skulle vara speciellt bra eller åtråvärd utan av den enkla orsaken att det är den första stereoskivan från DECCA och sedan har den ett häftigt omslag Quote
Apexorca Posted January 26, 2016 Author Posted January 26, 2016 (edited) Detta blir mitt första inlägg på detta forum. Pennies from Heaven har lagts ner och allt kommer flyttas ut imorgon onsdag den 27/1 2016. Evert som är +75 år har bestämt sig för att trappa ner Han flyttade hem alla de klassiska skivorna tidigare i månaden. Evert har en gigantisk samling av skivor och vad som kommer hända nu med skivorna står skrivet i stjärnorna. Jag vet att det är minst en handlare som förhandlar med honom om att köpa loss delar av samlingen. Jag är ingen fantom på klassisk musik men håller med övriga som har skrivit i tråden. Man får kyssa många grodor för att hitta prinsen som flickan sa. Det finns mängder av klassiska skivor på marknaden. Pressningarna och inspelningarna är otroligt varierande och mycket riktigt som Bebop skriver så är många gamla skivor slitna pga dålig pickup, men ibland gör man fynd. Jag är som Eliot och tycker det är roligare med ett original än en nypressning. Jag tycker det är lite av sporten att leta och ibland bli förvånad och glad över kvalitén när man går i mål. En bra skivtvätt är också att rekommendera. Jag har gått på de säkra korten som Decca, Mercury Living Presence och Philips men har lika många gånger blivit förvånad över pressningar från forna öst. Ett fynd som jag gjorde var Smetanas, Má Vlast inspelad på Supraphon (repress). Om det nu är kvalitén på inspelningen eller att den är framförd av den Tjeckiska Filharmoniorkestern under ledning av Václav Neumann som gör den bra, enligt mig, vill jag låta vara osagt. Ibland blir det bara bra som sagt Det är bara att ge sig ut och botanisera i skivlådorna Apexorca Tack UffeZ. Kul att se dig på Euphonia. OM du orkar och vill vet jag att du har mycket att bidraga med till musik, HiFi och gedigen kunskap till tekniken. Edited January 26, 2016 by Apexorca Quote
Adagio Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 (edited) Jag har hittat massor av fin klassisk musik på Erikshjälpen och andra loppisar. Det tar ett tag att lyssna in sig och lära sig vilka dirigenter och orkestrar man gillar samt inspelningsår osv. Ofta är det så billigt att man inte behöver tänka två ggr. Genomsnittspriset på mina klassiska skivor är väl 10kr st. Det brukar alltid bli sådär mellan fem o tio st varje gång jag tar mig tid att leta igenom några backar. Det är lagom många att plöja igenom, för att undersöka såväl ljudtekniskt, musik samt framförandet. Det senare är extra kul. Ett verk som finns i överflöd och i extremt många olika tolkningar är tex Vivaldis fyra årstider, vilket jag säkert har en så där 5-6 st utav. (Plus tre st på cd) Jag vet att många tycker den är banal men jag gillar den fortfarande, jag blir glad av den. Jag har flera olika från DG, Philips, decca mm. En del skivor ser o låter faktiskt helt ospelade, andra ser bra ut men är bedrövliga. Det är lite lotto, men knappast något man blir pank av, bara lite jobbigt att bära hem o tvätta..... Jag har ca 1,5m klassisk vinyl, har tom köpt direktgraverade numrerade Sheffield Lab för 30 spänn i absolut mint condition. Edited January 26, 2016 by Adagio Quote
Bebop Posted January 26, 2016 Posted January 26, 2016 Felet med Vivaldis årstider är att den är överexploaterad och att det finns så många tråkiga tolkningar utan "swung", tycker jag. Elaka tungor brukar säga att Vivaldi skrev Årstidera som han sedan upprepade i över tre hundra gånger i nya verk. Men visst finns det intressant Vivaldi-musik. Det går säkert att göra loppisfynd men jag föredrar att söka upp tolkningar och inspelningar jag vill ha. Det finns helt enkelt för mycket ointressant därute att offra tid på. Förr läste jag på i tidningen Grammophone men nu går det ju att få heta tips på nätet. Jag återkommer med ett antal förslag som jag tycker kan vara en intressant inkörsport som säkert eliot, calle_jr, plundin och andra intresserade av klassisk musik kan fylla på. Jag tar det i en egen tråd. Quote
calm Posted January 27, 2016 Posted January 27, 2016 Jag valde inte ut den skivan för att den skulle vara speciellt bra eller åtråvärd utan av den enkla orsaken att det är den första stereoskivan från DECCA och sedan har den ett häftigt omslag Förstod jag också, det var mer riktat som en skämtsam varning med anledning av ett tillbud på förra årets HighEnd-mässa. För den oförberedde kan man råka ut för en obehaglig överraskning. Håller med dig att omslaget är häftigt och väl beskrivande av innehållet. Calm Quote
Recommended Posts