Jump to content

Recommended Posts

Posted

Såg i mitt nyhetsflöde att Kjell Alinge har gått ur tiden. Så sent som i förrgår upptäckte jag att det gjorts en dokumentärfilm som jag missat. http://www.kjellalinge.se/

Alinges Eldorado hade jag en hatkärlek till som barn/ungdom. Skruvade konstiga monologer och konstig, men ibland väldigt bra musik. På senare tid uppskattade jag Alinge mer och mer och han lämnar ett tomrum efter sig som ingen kan fylla. Det finns många duktiga radioröster därute, men ingen Alinge.

Posted

Håller med dig om musikvalet, men också ett helt annorlunda sätt att prata i radio som var nytt då.

Så annorlunda att Ludwig en gång hade en skiva med sig med rent prat med Alinge på en mässdemo på Sheraton. Har nog aldrig hört det förr eller senare. :thumbsup:

Calm

Posted

Jag minns framför allt radioprogrammet "Hemma hos" på 70-talet som emellanåt var mycket skruvat. Därefter blev det "Eldorado" för min del.

I mitt tycke hade Kjell Alinge en mycket trevlig radioröst och bra musiksmak. Tror att det var via honom som jag fick upp ögonen för "Bill LaBounty".

Posted

Jag föll aldrig riktigt för hans "skruvade analyser" som jag tyckte var lite för inåtvända, näst intill naiva och kvasiintellektuellt. Mer prat än verkstad, s a s. Däremot kom han med något nytt och han hade den originalitet som krävs för att sätta nya avtryck vilket påverkat många och han luskade fram intressant musik. Tillsammans har det gett honom en kultstatus för vilket han bör ha kredit för.

I början tyckte jag han var kul men för mig blev det lite "too much".

Posted

För mig ÄR Kjell Alinge - Radio. Kommer ihåg programmen från 70-talet med Janne Forsell - "Hemma hos ..." Sjukt kul när det var nytt. Blev med tiden som så mycket annat lite uttjatat. Därefter kom "Eldorado" med ett större fokus på musiken som spelades. Precis som VOX hörde jag Bill LaBounty för första gången i Kjell Alinges "Eldorado". Jag kommer även ihåg att det var Kjell Alinge som spelade "Sultans of Swing" med Dire Straits för första gången på svensk radio. Jag blev helt tagen. Michael Franks, och Klaatu är andra exempel på ny musik han fick mig att upptäcka.

Kanske den mest "tillbakalutade" radiorösten har tystnat. Trist men så är det.

/shamrock

Posted

Även jag hade en harkärlek till Arlinge. Tyckte att han var väldigt flummig och konstig ibland men också lysande ibland.

Och precis som Shamrock så var det i Eldorado jag hörde Dire Straits. Blev helt knockad och än idag är Mark Knopfler min husgud.

Tråkigt att även han har gått bort bort.

/Lasse

Posted

Jag hoppas verkligen att du inte säger att Mark Knopfler är borta också?

Han lever väl, hoppas jag.

Även jag hade en harkärlek till Arlinge. Tyckte att han var väldigt flummig och konstig ibland men också lysande ibland.

Och precis som Shamrock så var det i Eldorado jag hörde Dire Straits. Blev helt knockad och än idag är Mark Knopfler min husgud.

Tråkigt att även han har gått bort bort.

/Lasse

Posted

Jag hoppas verkligen att du inte säger att Mark Knopfler är borta också?

Han lever väl, hoppas jag.

Sorry, ser nu att det blev otydligt. Jag tycker att det synd Kjell har gått bort. Mark hoppas jag att han lever i många år till.

Posted

Sorry, ser nu att det blev otydligt. Jag tycker att det synd Kjell har gått bort. Mark hoppas jag att han lever i många år till.

Skönt! Jo det hoppas jag med. Men måste erkänna att jag blev tvungen att googla Mark Knopfler för att kolla upp det hela. :) Nu får lie mannen ta en lååång semester, tycker jag.